hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Nok en gang, unge forryttere
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest på for
 Nok en gang, unge forryttere
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 14/08/2005 :  13:26:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Hei! Ser det er veldig mange som diskuterer det med unge forryttere her..
-Fullstendig galt å sette en 12-13 åring opp på en hest osv.. vel Jeg har vært forrytter fra Jeg var 12 til jeg var 14. Jeg har ridd alt fra shettiser til feltrittsponnier på tur, holdt på med en hingst fra han var 1 til 4 år (nå kastrert pga at han er vanskelig å ha med å gjøre, han har aldri skadet noen)
Jeg er nå 14 og har min egen 4 årge DV på 168 cm.
Da tenker dere sikkert. SHIT den hesten er for ung og stor ikkesant? spesiellt til å være 1ste hest.
Vel hvis dere ikke tror at jg klarer han, ta en titt på VIP'en min. Jeg rir han på alle bildene. Han lider ingen nød! Har konkurrert masse, vært på rideleirer. hatt ridetimer siden jeg var fem og stelt hester fra jeg var 10 på en stall.
Nå får jeg privattimer i dressur.
Vær så snill å ikke vær så skeptisk. Med mindre hesten er uhåndterbar for yngre folk.
Det finnes utrolig mange flinke dressur og sprangryttere. Som en annen sa: ikke dra alle under en kam. Bare tenk at det finnes hesteeiere på 12-13 år, og de får kanskje hjelp av en forelder. kanskje de har mer erfaring en du har på noen punkter.. Det finnes mange sterke jenter og;) hehe
Jeg dømmer ingen eller sikter ikke til noen spesielle. men alle begynner et sted.. også med hest på for.

Ikke forvent at ting detter ned i fanget ditt. Hvis du jobber for det vil du bli overrasket over hvilke muligheter du får!

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 14/08/2005 :  19:05:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er helt enig i det du skriver, men det som har vært diskutert før, er vel heller mer generelt, for de fleste av "den yngere garde" har tross alt ikke så mye erfaring, verken fra liv eller hesteliv!

Jeg selv var veldig heldig da jeg var yngere, begynte å konkurrere innen sprang da jeg var 10 år, og fikk min første forhest i samme alder. Så det er ikke umulig, det er bare veldig få! Husker selv at jeg havnet i flere situasjoner som ikke var helt ufarlig.. Dette hadde mye å gjøre med erfaring og også med at jeg ikke var sterk fysisk i det hele tatt (selv om jeg trente mye). Jeg red kun hester mellom 155-170, og selv var jeg ca 150-155:) Var sta og uredd den gangen, nå har jeg blitt litt mer "tantete" gitt:)

Hege Gå til toppen av siden

*Vellekar*

» VIP

Norway

Skrevet - 14/08/2005 :  20:47:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er også enig med deg.
Jeg har ikke noe imot at de under 16 er hestepassere, men for min del ville jeg ikke hatt det.
Grunnen er at jeg ikke har lyst å være ansvarlig for et barns liv. KUN derfor.
Finnes maaaaange under 16 som er 10 ganger flinkere med hest enn hva jeg er..
Når jeg var rundt 10-12 år fikk jeg lov til å dra på tur med kaldblodsen til søskenbarnet mitt alene.
Skjønner ikke at de lot meg få lov til det! Hesten var jo helt 'wacko' i hodet, sprang ut for den minste ting osv.. Dette resulterte til at jeg i dag er vettskremt av å ri på tur..
Tror jeg ikke jeg har hatt mer enn 4-5 turer i hele mitt liv der jeg ikke har blitt kasta av..
Veldig kjipt å være redd for å ri på tur :(
Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 15/08/2005 :  19:43:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Nå er jeg bare 16 selv, men likevel ville jeg ikke satt bort hesten min til en 12-13 åring.

Hva så om man har ridd siden man var 3 år? Hvor mye kan en 3 åring lære uansett?
Saken er at en 13åring og en 20åring tenker på ulike måter. Man blir stortsett "smartere" og mer ansvartsfull med åra. Unger har det også med å tro de er eliten bare de har ridd på rideskole i et par-tre år. På den alderen har man det også det med å teste ting man ikke kan.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 15/08/2005 :  19:55:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skjønner ikke hvorfor dere skal henge dere så opp idet, og diskutere det utallige ganger... Årene går fort, og snart skjønner dere kanskje hva vi ser, som ikke dere ser. (Da tenker jeg ikke på hva vi kan med hester, og ikke dere. Men hvorfor vi sier dette med alder, og livserfaring).
Det er nok bare å akseptere, nytter ikke å diskutere dette i det uendelige.

Rediger for å si;
Kopi av melding:
Vel hvis dere ikke tror at jg klarer han, ta en titt på VIP'en min. Jeg rir han på alle bildene. Han lider ingen nød

Vel, du har jo bare to uklare bilder der du rir. Mener du virkelig at man kan bedømme et hestehold ut av disse?

How strange, that so often, it all seems worth it.

Redigert av - beat den 15/08/2005 20:05:04 Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 15/08/2005 :  21:09:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
[quote]Vel, du har jo bare to uklare bilder der du rir. Mener du virkelig at man kan bedømme et hestehold ut av disse? (/quote]

Ler! Det samme tenkte jeg på å si, men prøvde å holde munn... =)

Gå til toppen av siden

popo

Skrevet - 15/08/2005 :  21:54:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, må si meg enig med Beat...

Men må også få sagt at det finnes selvsagt unntak. Det er jo sikkert noen unge som er flinke og seriøse...

Men hadde jeg hatt en "fjortis" som fôrrytter, og hun skulle ri hesten min på tur.Og jeg hadde gitt beskjed at hun KUN skulle skritte, pga jeg hadde ridd hesten hardt dagen før......

-Hadde hun bare skrittet?
Det tror ikke jeg... (PS: unntak)
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 15/08/2005 :  22:56:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg kunne heller aldri ha tenkt meg og satt ut hoppa mi til noen barn. Jeg er selv 15år, og ville ikke satt ut hesten til en over 15 en gang..

Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 15/08/2005 :  23:11:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Jeg ville heller ikke satt ut hesten min på for til en under 15 år. Vet godt at det finnes unntak, men de er det relativt få av, så det er nok lettest å finne en litt eldre. Men jeg har heldigvis ikke det problemet med å finne forrytter, for jeg skal ikke ha forrytter til hesten min.
.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Nikita

» VIP

Skrevet - 16/08/2005 :  20:36:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Kikka på vip'en din og kunne bare se to dårlige bilder av deg ri, i ridehus.... Men du kan nok sakene dine du! Jeg er imponert over de på den alderen som har full kontroll! Det er bare så rart at alle de jeg har vært i kontakt med ikke har kontroll i det hele tatt. Jeg mener allikevel ikke at alle er slik, for noen er som deg også. Men du må jo være enige i at det er heller færre av dere?

Det er ofte ikke størrelsen på en hest som er avgjørende for å ha kontroll. Mange mindre hester som er mye vanskeligere enn de større. Men i kontrollerte forhold i et ridehus, burde de som er ute etter forhest, ha full kontroll. Men på tur blir det annerledes!

Du gjør selvsagt hva du vil med din hest, sånn er det jo! Men det er en kjennsgjerning at de på 10 - 14 gjerne er tøffere utenpå, og skal prøve ny ting. Ikke nødvendigvis høre på at en har fått beskjed om å ri skrittetur, det er jo ingen som får vite om jeg har galoppert vel?!

Men til syvende og sist er det det at jeg ikke vil ha ansvar for et barn! Om personen rir på tur og ødelegger seg selv, hesten eller andre, er det mitt ansvar! Det nytter ikke si at forrytteren fikk beskjed om å skritte, men fulgte ikke ordre!

Dette er jo ganske ferdigdiskutert. Dere unge må jo skjønne såpass at vi skjønner at det er flinke små-jenter der ute! Det er bare ikke så altfor ofte en kommer over dem, that's all.

Jeg har kjøpt hest av voksne, solgt til voksne, hatt voksne forryttere (da mener jeg over 18) bortsett fra en gang som jeg solgte hest til ei på 16, hun og moren skulle ha den sammen. Hvorfor? Jo, fordi de som var under 16 år som var i kontakt med var enten ikke seriøse eller hadde ikke kontroll. De ringte meg å sa: Å!!! Nå har jeg fått lov av mamma og pappa å kjøpe hest! Kan jeg kjøpe din?

Det er liksom ikke slik det funker.....

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 16/08/2005 :  21:47:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har reagert veldig når jeg har sett barn på alder 10 - 15 som behandler hestene som barbidukker. Når jeg sier barbidukke så mener jeg at de lar hesten få gjøre som den vil, duller og koser alt for mye med dem så de blir bortskjemt(Eller helt lei for den del!). Barn som behandler hestene sine slik har ikke innsett at det er myye mere en bare det! Sykdommer, skader, rett foring, behandling av utstyr, ja det er mye man kan sitte og ramse opp mere konkret. Dette er nok en av mange grunner for at man ikke vil sette ut hestene på halv/hel-for til de under 13 - 14år.

Jeg er selv bare 15år. Og kunne ALDRI tenkt og sette bort Rosita til barn under 15. Ikke over heller. Ja, jeg er jo så heldig og ikke trenger forrytter eller noe så Om jeg er borte noen dager, så har jeg foreldre og besteforeldre som kan ta seg av Rosita uten problemer!

Redigert av - Bustetrollet den 16/08/2005 21:52:15 Gå til toppen av siden

*Showjumping*

Skrevet - 17/08/2005 :  15:50:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg blir direkte oppgitt og får nesten ikke lyst til å kommentere noe i det hele tatt når jeg leser alt dette. Men kan ikke la være.

De fleste husker helt sikkert sine yngre dager hvor man var heldig å fikk lov å ri alene på tur med en av rideskole ponniene. Selvfølgelig var det fart og spenning som lokket!
Fikk jeg beskjed om å kun skritte, gjorde jeg det - og tok med heller tid til å kose masse med hesten og faktisk binde et forhold med den - selvom lysten til å hoppe rundt over stokker og lignende var der.

Da jeg hadde ridd et par år - og så å si hver dag, fikk jeg spørsmål om å ri inn en ponni på stallen, dette var en hingst - og ikke en særlig rolig eller ekstremt "taklbar" hest. Jeg fikk selvfølgelig masse veiledning og alltid hjelp når jeg rei og trente den. Etter hvert rei jeg inn mange ponnier og tilrei /omskolerte hester som andre ville kalt "problemhester". Man kan liksom ikke sette en voksen rytter på ryggen til en ung ponni! Da er det klart at man setter en liten og lett (da oftest ung) MEN samtidig fornuftig og flink rytter på ponniryggen.
Etterhvert ble lille meg satt opp på en svær hest på 170 som jeg skulle ri på rolige turer.
Selvfølgelig hadde jeg lyst til å galoppere, hadde jo aldri galoppert på en så stor hest - men gjorde som jeg fikk beskjed om. Alle ansatte i stallen og hesteeiern merket jo at jeg var veldig pliktoppfyllende (i ung alder) og fikk etterhvert instruksjon på denne hesten også.

Samtidig under denne tiden, var jeg forrytter på en annen ponni på en annen stall, som jeg fort fikk på helfor siden eiern ikke kunne ri den selv. Dagen jeg fyllte 13 år troppet jeg opp med arbeidssøknad i Aftenposten og fikk jobb uka etter. For studiepengene fra bestemødre spart opp gjennom alle år kjøpte jeg meg egen ponni, og brukte pengene fra jobben til stallplass.
Skole, jobb og stall. I begynnelsen måtte denne hesten stå på en stall uten for byen og det tok meg lang tid å komme dit, tok bussen og var ofte ikke hjemme før 23 på kvelden.
Da fikk jeg jo ikke tid til å holde på med den hesten jeg hadde på helfor, og det høres nesten rart ut å si det, og sikkert for dere å lese det også, den savnet meg så mye så eiern av den (som også eide stallen) reiv ned stallskapene og slo opp en boks for min ponni så jeg kunne komme tilbake!

Alt jeg har fått være med på i ung alder og det å få den tilliten fra de eldre hesteeierne har jeg fått veldig mye igjen for i dag. Å komme borte i mange forskjellige hester, situasjoner, staller og treninger kommer man utrolig langt med!
Den dag i dag har jeg ridd opp alle hestene jeg har hatt selv, og har nok ikke kjøpt noe "ferdig hest til mange hundre tusen" men ridd de opp til det nivået selv!
Når det er noen som trenger hjelp med hestene eller treninga si, blir alltid jeg spurt om hjelp selvom de på stallen har lengre erfaring enn meg og er enda eldre.

Jeg er kjempe takknemmlig for at jeg fikk ordne og styre og være med på så mye, ikke minst all den tilliten jeg fikk - selvom jeg var liten.

Har selv hatt "mindreårige" forryttere på mine hester, og det er jo klart at veldig mange av de som "søkte om å få ri de" var slike typiske "fullfart tur jenter", men det gjelder å finne nåla i høystakken, så man kan ikke ta forhåndsbedømminger eller feie alle under en kam!

Bruker heller litt tid på å finne en liten flink og pålitelig rytter enn en stor tyngre og "strammere/strengere" voksen dame!
Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 22/08/2005 :  19:32:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Bruker heller litt tid på å finne en liten flink og pålitelig rytter enn en stor tyngre og "strammere/strengere" voksen dame!

Det er faktisk ikke alle voksne damer som er tung/stramme og strenge!

How strange, that so often, it all seems worth it.
Gå til toppen av siden

♥Hanne♥

» VIP

Skrevet - 22/08/2005 :  19:58:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei
Selv er jeg 14 år, og har hatt forhester på halvfôr selv.
Synes det er greit å sette hesten bort på halvfôr til noen som er under 16 år.
Selv sluttet jeg på ridekurs, siden jeg følte at jeg ikke lærte mye, men når jeg sluttet på ridekurs følte jeg at jeg lærte mye mer om hest. Hvordan det virkelig er å ha hest.
Nå har jeg både erfaring med travhester, unghester osv.
Men enkelte er ikke så erfaren når det gjelder hester, selv om de har ridd i over 6 år. Men som sagt; hvis jeg har følt at jeg ikke har hatt kontroll over en hest jeg har på halvfôr ville jeg heller ha sluttet. Det har ikke hent med meg før, men jeg er sikker på at andre føler det på samme måte hvis det skjer.
Jeg tror heller ikke noen vil leie ut en uerfaren og vansskelig hest til noen som er usikre osv.
Gå til toppen av siden

♥Hanne♥

» VIP

Skrevet - 22/08/2005 :  19:58:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei
Selv er jeg 14 år, og har hatt forhester på halvfôr selv.
Synes det er greit å sette hesten bort på halvfôr til noen som er under 16 år.
Selv sluttet jeg på ridekurs, siden jeg følte at jeg ikke lærte mye, men når jeg sluttet på ridekurs følte jeg at jeg lærte mye mer om hest. Hvordan det virkelig er å ha hest.
Nå har jeg både erfaring med travhester, unghester osv.
Men enkelte er ikke så erfaren når det gjelder hester, selv om de har ridd i over 6 år. Men som sagt; hvis jeg har følt at jeg ikke har hatt kontroll over en hest jeg har på halvfôr ville jeg heller ha sluttet. Det har ikke hent med meg før, men jeg er sikker på at andre føler det på samme måte hvis det skjer.
Jeg tror heller ikke noen vil leie ut en uerfaren og vansskelig hest til noen som er usikre osv.
Gå til toppen av siden

Julie Anne

» VIP

Norway

Skrevet - 22/08/2005 :  20:41:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJulie Anne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJulie Anne  Svar med kopi av melding
syns det er greit å sette bort hesten på fôr til personer under 16år,
det er jo somregel da de er intriserte i hest,,
skal forresten ha hest/ponni på fôr selv neste sommer,,(2006)
noen som skal sette bort hesten/ponnien da??
jeg er 11år gammel,,
kan mye,,
hesten/ponnien må ikke være høyere enn 140cm i mkh

klem=)

Elsker deg, Felex ! (L) <33 Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.