hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Nok en gang, unge forryttere
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest på for
 Nok en gang, unge forryttere
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

popo

Skrevet - 22/08/2005 :  21:32:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
syns det er greit å sette bort hesten på fôr til personer under 16år,
det er jo somregel da de er intriserte i hest,,

Hva mener du egentlig med dette?

Vi som ikke er fjortiser, og driver med hester - hva er vi da?
(siden vi ikke er intr.i hester)
Gå til toppen av siden

Little Bee

Norway

Skrevet - 22/08/2005 :  22:10:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLittle Bee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLittle Bee  Svar med kopi av melding
Horses_girl mente vel at mange mister interessen når de blir eldre, og f.eks dropper hest for gutter og sminke.

Ja, noen gjør det, men du kan ikke gre alle under en kam!

Selv jeg snart 17, og har overhode ingen planer med å slutte med hest!

Posted by Bee
Det er ikke alltid de som hopper høyest som er flinkest til å ri.. Eller de som tror de kan alt, som kan mest..
Gå til toppen av siden

popo

Skrevet - 23/08/2005 :  08:49:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Horses_girl mente vel at mange mister interessen når de blir eldre, og f.eks dropper hest for gutter og sminke.

Skjønner hva du mener jeg, men den perioden du nevner er ca.fra 16-19 år da.. Iallefall begynnelsen på Vgs, og litt utover...
Gå til toppen av siden

♥Hanne♥

» VIP

Skrevet - 23/08/2005 :  15:16:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
I begynnelsen av Vgs og utover kan det jo hende at de finner ut at det ikke er nok tid, og dermed bare må slutte. Synd for eieren som trenger forytter da :( Gå til toppen av siden

Josiva&Camilla

Skrevet - 24/08/2005 :  10:45:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg kan godt forstå at hesteeiere vil ha litt eldre fôrryttere. Jeg vil helst ha det selv også i og med at jeg har dårlig erfaring med ei som var 14. Jeg fikk inntrykket av at hun kunne mer enn det det viste seg at hun kunne, så jeg ga henne en sjangs. Hun sa at det gikk bra, men etter hvert viste det seg at hun absolutt ikke klarte å vise hvem som var sjefen og ble redd.

Etter det fikk jeg en eldre men ikke så rutinert som hun på 14 mente at hun var. Hun som var eldre tok mer ansvar, var mer ærlig mot meg om hvordan det gikk og spurte heller en gang for mye enn en for lite. Selv om hun ikke er kjempe rutinert, har dette fungert bra og jeg kan stole på henne. Det er viktig for meg at jeg vet at hesten min har det bra de dagene jeg ikke er i stallen, men samtidig at fôrrytteren ikke er utsatt for fare. Med en litt vilter ung (og ofte ikke så sterk) jente, kan det lett skje ulykker!
Men så klart må man jo høre etter hva den enkelte forteller deg og se hvor erfaren og hvordan personlighet de har. Hadde alle vært sånn som jeg var når jeg var yngre, så hadde jeg ikke hatt noe problem med å ha dem som fôrrytter!

Selv fikk jeg en halvblods på fôr som 12 åring. Stor, men snill gutt! Som 14 åring begynte jeg på en litt yngre og mer vilter hoppe med egne meninger. Men det var null problem for meg å få respekt hos henne, samtidig som jeg var pliktoppfyllende og ikke utsatte verken meg selv eller hesten for unødvendige farlige situasjoner.

Men til dere unge der ute, så kan det lønne seg å kanskje få litt referanser fra staller dere har jobba i eller ridelærere som kjenner dere. Og ikke minst kommer rideknapper veldig godt med. Har du tatt rideknapper som beviser hva du kan, så er det litt lettere for hesteeiere å kartlegge hva du faktisk kan. Og ikke minst vær pliktoppfyllende og behandl både utstyr og hest med respekt slikt at hesteeieren blir fornøyd med deg! Nettopp de kan være en god referanse å ha med seg videre!
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 27/08/2005 :  01:29:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Har også hatt dårlig erfaring med en forrytter... Men ser nå at man kan ikke dra alle under en kam!! Har en Shettis og en Welsh som jeg er for stor til å ri selv og er derfor helt avhengig av at andre kan ri de. Og to sånne små ponnizer er det ikke mange på over 16 som vil ri!

Har også erfart det at unge forryttere faktisk respekterer eieren mer, sier du at i dag tar du en rolig skritte tur så gjør de det...
Har også opplevd at aldren 13-17år ikke alltid er en kjekk alder... Da er man gjerne kommer så langt i ridningen at man kan en del og tørr en del... Og er ikke alltid man har hodet med seg desverre... Husker da jeg gikk på ungdomskolen så var det veldig mye løpe om kapp og herjing... Ikke mye fornuftig trening av hestens muskler...
Er jo noe som heter på seg selv kjenner man andre!

Har også sett forryttere på over 18 som jeg rett og slett bare er lykkelig for at ikke har noe med mine hester å gjøre... Er så bedrevitere at de til og med vet bedre enn eieren og rir hesten sånn som de synes er best for hesten selv om det strider mot allt det eieren har sagt.
Også vært borti sånn og sånn må du ikke gjøre for da blir hesten redd, også gjør de det alikevel... Hadde jeg sagt det til en av mine forryttere som er 12-13 så hadde de hørt på meg!!
Mange timer med trening bare rett i dass og begynne på nytt igjen for eier!

Så tror nok ikke man skal se så nøye på alderen, se heller på personen og hva den kan!!
Har ei som har ridd i over 4 år som rir Welshen min og hun sliter en del så kommer det ei som har ridd litt over et år og klarer seg nesten helt fint (sliter litt med å holde styr på sjenkler, tøyler og nedsittning og allt det der, men det er jo en vanlig nybegynner ting).

Sett ei på 8 ri rundt på en Norlandshingst alene på stevner, helt uten problemer... Nå var dette da en veldig snill hingst men alikevel!!

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Gomp1

» VIP

Skrevet - 28/08/2005 :  17:22:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg kunne heller aldri ha tenkt meg og satt ut hoppa mi til noen barn. Jeg er selv 15år, og ville ikke satt ut hesten til en over 15 en gang..

Dt der synes jg var snodig sagt!!!!! du er jo et barn selv!
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 28/08/2005 :  19:10:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvorvidt hesteeiere ikke ønsker forryttere under 16 eller over 80 er vel strengt tatt opp til hver enkelt hesteeier å avgjøre...?
Man må jo lære et sted er det noen om skriver i denne debatten, og det er riktig, men ikke alle hesteeiere ønsker å la sin hest bli benyttet som lærehest, noe jeg har full forståelse for.
Det finnes rideskoler om man som ung og håpefull ønsker å lære å ri, håndtere hest osv.
God ide fra camilla s ang. attester, rideknapp o.l.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

lone_teddy_godi

Skrevet - 29/08/2005 :  20:33:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelone_teddy_godi  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresselone_teddy_godi  Svar med kopi av melding
hei! Selvom en rytter karnsje er 12-13 år så har rytteren karnsje drivi med hester hele livet og hvet og behandle en hest. og kan ri bra og er erfaren og seriøs! hvis ryttern er erfaren, så burde rytteren få ivertfall en sjangse til og bli for rytter, får det er jo sånn man lærer også, man må finne ut når man er klar får det! hvis folk sier til rytterene da: nei du er får ong, og da får jo aldri rytteren sjangsen til og få prøve hvordan det er og ha ansvar og få teste hvor god hun/han egentlig er til og ri og om hun/han er klar får for hest enda! jeg mener at man skal gi dem en sjangse selv om de er onge!
selv er jeg 13 år og vært for rytter siden jeg var 8-9 år, og det har gått kjempe fint, ingen knall og fall eller noe! det har vært utrolig gøy, og det er sånn jeg har lært meg ting også.!!

Gi en hest det den trenger, og den vil gi deg hjertet sitt til gjengjeld..

Du vet ikke hvor høyt du elsker hesten din før du må være borte fra den!
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 29/08/2005 :  20:36:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg personlig hadde aldri i livet latt noen få "teste" hvor gode de er til å ri på min hest, teste kan man gjøre under oppsyn på rideskole.
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 29/08/2005 :  21:33:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mange mener jo at man mister hesteinteressen når man har fått seg kjæreste. Altså, rundt 15års alderen. Derfor setter man ut hestene på for osv. til de over 15-16 år. Så man hvet at hesteintressen ikke faller ut, for kjæresten er i veien.. Mange som ikke tørr og innrømme til folk at man holder på med hest da.

Gå til toppen av siden

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 10/09/2005 :  19:14:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er 13 år og ridd 4 år på rideskole! Å nå orker jeg ikke mer av den rideskolen jeg gikk på! lærte ingen tig av å ri de hestene... man kunne slippe tøylene i galoppen og de ville fortsette og galopere på sporet.. ikke kunne de mer avansert dressur en sjekevirkniger heller! harde og stive hele gjegen! Og ridlærerene kunne ikke brydd seg mindre om hva du holdt på med! Så ossen skal jeg komme meg videre? ossen skal jeg lære? jeg vil gjerne ha en hest på halfor men sliter med å finne en... og de jeg finner passer ikek for meg. Jeg vet at jeg er veldig ansvarsfull. Og høre på hva eieren sier det ville jeg alltid gjort. Men kjangsen den får jeg ikke... jeg begynner og bli lei av at folk sier at jeg er for ung og for uerfaren, jeg kan lære!
MvH maja

Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 12/09/2005 :  14:11:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Dette er vel et tema man kan sitte å diskutere i det uendelige.

Uansett om man er 10 år og ønsker seg hest på for eller 20 år og ønsker seg hest på for, så er det vel mye av det samme som gjelder. Høre på hva eieren har å si, i forhold til hva du skal gjøre med hesten (det er jo som regel eieren som kjenner hesten best), og ikke minst gjøre som eieren ber om. Jeg vil si det er viktig å ha en god dialog med eieren slik at h*n, føler han h*n vet hva som skjer med hesten sin. Det gjør jo ting trygt.

De "gamle" er alltid eldst, de har mer erfaring enn oss "yngre", men de er helt sikkert villige til å hjelpe oss dersom vi spør pent

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Gomp1

» VIP

Skrevet - 19/09/2005 :  16:33:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
De "gamle" er alltid eldst, de har mer erfaring enn oss "yngre", men de er helt sikkert villige til å hjelpe oss dersom vi spør pent
--------------------------------------------------------------------------------
Se deg ikke bakover i sinne, eller fremover i frykt, se deg omkring i forundring.

- Helle & Bjerge frå Totland -

Hmm... Jaja... Ikke alle trenger hjelp da! Dessutten er det ikke sikkert alltid at de eldste kan alt bedre enn oss yngre!
Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 19/09/2005 :  21:59:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ikke alle trenger hjelp da!

De fleste trenger litt veiledning en gang i blandt.

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.26 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.