hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hestepasser under 18 år..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest på for
 Hestepasser under 18 år..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

nationalgame

Skrevet - 24/06/2005 :  21:54:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann. Er det noen som kjenner lover å regler med det. Jeg har en hest som gjerne skulle hatt en heste passer. De fleste tilgjengelige hestepasserene er under 18 år...
Hva i helsike hadde skjedd om passeren hardt blitt hardt skadd og i verste fall bli drept i en ulykke med min hest????? Hvem har ansvaret?

Jeg har hørt at heste eieren har ansvaret. Vi heste eiere har jo selvfølgelig et ansvar. Du lar selvfølgelig ikke en 13 åring stelle hesten din hvis hesten ikke er riktig vel bevart... Sjønner!!!!

Jeg har også hørt at hesteeieren kan skrive kontrakt med foreldrene at eieren ikke står ansvarlig hvis ulykken skulle være ute.
Du vet jo aldrig hva som kan skje selv om hesten er snill som et lam.

Håper på god respons da dette er et viktig tema innen hestesporten.

Redigert av - nationalgame den 24/06/2005 22:37:08

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 25/06/2005 :  00:30:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hm, jeg tror hesteeier er ansvarlig uansett. Men skal ikke si det for sikkert. Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 25/06/2005 :  20:39:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette kan du ha med et eget punkt om i en kontrakt, der hestepasserens foreldre skriver under. Der kan du frasi deg forsikring på passer, skader på passer osv osv. Å ha slike ting skriftlig, er veldig lurt!
En del av den teksten kan være
*Jeg frasier meg alt ansvar for forrytter under ridning.
*Forrytter må selv sørge for egen forsikring
...osv osv.

Hege Gå til toppen av siden

lienka
» VIP

Skrevet - 25/06/2005 :  23:02:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
I en slik kontrakt kan det også være lurt å ha med et punkt om hvem som er ansvarlig ved skade på andre/andres eiendom.. Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 26/06/2005 :  00:54:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesteeier, eller eventuelt den som har hovedansvaret for hesten, er ansvarlig for skade som hesten gjør på personer og eiendom. Man KAN IKKE fraskrive seg dette ansvaret ved kontrakt eller på noen annen måte. Ansvaret kan ikke overdras til en forrytter, i hvert fall ikke halvfor, men muligens ved helfor hvis helforrytteren da har alt daglig ansvar for hesten. Det vil si at man kan heller ikke fraskrive seg ansvar for forrytter under ridning. Tvert imot, hvis forrytter under ridning av din hest faller og skader seg alvorlig, kan du faktisk risikere å bli stilt økonomislk til ansvar.

Hvis man eier hest, kan det være lurt å tegne en ansvarsforsikring. En ansvarsforsikring dekker skader du påfører andre mennesker eller eiendom. Det vil si hvis hesten din skader en person slik at han/hun blir ufør, betaler forsikringsselskapet ut erstatningsbeløp til den personen. En innboforsikring inneholder også gjerne en ansvarsforsikring, så hvis man har innboforsikring er man ofte dekket.
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 26/06/2005 :  00:56:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
P.S. Men alle de som har grønt kort vet selvfølgelig dette da det tas opp på sikkerhetskurset.. ;) Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 26/06/2005 :  15:41:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eli: Synes jeg husker at jeg leste en artikkel om dette i Hestesport for noen år siden, og der ble det sagt at man kan frasi seg ansvar for forrytter ("all ridning og omgang med hesten skjer under eget ansvar" ...osv), men som du sier kan man ikke frasi seg ansvar for skade på andres eiendom, men man kan ha med i kontraken at all ridning osv skal skje forsvarlig osv osv.
Med forsikring mener jeg da skadeforsikring på seg selv (feks uføreforsikring osv).

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 26/06/2005 :  17:24:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Ta en titt på denne debatten/informasjonen her. Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 26/06/2005 :  17:43:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja det stemmer det som står i linken du la ut Ragnhild, men hva med skade på rytter? Jeg tror det er der man kan frasi seg ansvar osv gjennom en kontrakt. Det er ikke eiers skyld om forrytter rir meget uforsvarlig (og dette i tilegg står som eget punkt i en kontrakt) og skader seg selv. Eller er jeg helt på bærtur nå? :) Jeg hadde dette med selv i min forrytterkontrakt, og da sjekket jeg opp mye om dette med ansvar og forsikringer osv, for man vet jo aldri hva som kan skje, selv om man har en snill hest. Jeg hadde ansvarsforsikring i tilfelle hesten skulle skade andre, men hadde med at rytter måtte opptre og ri forsvarlig. Nå er det en stund siden jeg skrev denne konrakten da, og jeg har slettet den fra pc'n, så jeg husker nemlig ikke alt...! Mulig jeg bare forvirrer meg selv nå:) (Guro du må hjelpe meg å huske!)

Er mange år siden jeg tok grønt kort, og kan ikke huske at dette ble tatt opp:)

nationalgame

Skrevet - 27/06/2005 :  21:59:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Slik jeg tolker denne lovskriften, står jeg uannsett ansvarlig hvis hestepasseren min blir skadd av min hest. Jeg forstår det også slik at hvis min hest for eksempel tar tak i Rolexen til Røkke, står jeg også ansvarlig for den. Men hvis hesten min gjør skade på bilen til Røkke, går det på bileiers forsikring i følge veitrafikkloven.
Nytter det da med noen form for kontrakt med foreldrene?
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 27/06/2005 :  22:12:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
På rideskoler er jo de fleste forrytterne under 18 år, men så vidt jeg husker (!), har også de et punkt med i kontrakten om at all ridning osv skjer på eget ansvar, og at omgang med hesten osv skal skje på en forsvarsmessig måte. Jeg har kastet alle papirer jeg hadde om dette, så er det ingen med "bevis" ? Det eneste jeg husker akkurat nå, er at man må ha ansvarsforsikring i tilfelle hesten skader "annen manns eidendom".

ShyBoy

Skrevet - 27/06/2005 :  22:38:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Da vi passet hester, så skrev vi også under på en kontrakt om at vi fikk lov å ri utenfor eiendommen og være med hestene på eget ansvar. Men selv om vi fikk ri utenfor gården, var det ikke overalt vi fikk ri.
http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

I-Miss-You-Amaro

» VIP

Skrevet - 28/06/2005 :  14:15:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei, det er faktisk noen 13 åringer som kan håndtere vrange og hester som ikke er vel bevart! du burde passe på hva du sier her, for det er faktisk de her med mer erfaring enn deg som er 13 år.

Mvh Nadia
Gå til toppen av siden

I-Miss-You-Amaro

» VIP

Skrevet - 28/06/2005 :  14:16:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
[quote]Hei, det er faktisk noen 13 åringer som kan håndtere vrange og hester som ikke er vel bevart! du burde passe på hva du sier her, for det er faktisk de her med mer erfaring enn deg, av de som er 13 år.

Mvh Nadia

Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 28/06/2005 :  18:33:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
[quote]Hei, det er faktisk noen 13 åringer som kan håndtere vrange og hester som ikke er vel bevart! du burde passe på hva du sier her, for det er faktisk de her med mer erfaring enn deg, av de som er 13 år.

Mvh Nadia

Opprinnelig postet av I-Miss-You-Amaro

Man bør vel ikke være altfor høy i hatten her kanskje?
Jeg syns ikke det er opptil en selv å kalle seg selv erfaren, men feks ridelærer eller andre som vet hvordan vedkomne rir, håndterer hest osv. Det er også forskjell fra hest til hest, noen lar seg håndtere og noen ikke....

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 28/06/2005 :  22:41:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nadia, skjønte ikke helt sammenhengen her jeg.. :)
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.55 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.