hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva gir du hesten din?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Hva gir du hesten din?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Ida&Tornado

Norway
Innlegg: 7

Skrevet - 13/08/2005 :  14:14:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIda&Tornado  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIda&Tornado  Svar med kopi av melding
Hva gir dere hestene deres? Sitter å tenker på hvilken fòrplan hesten min skal få. Akkuratt nå kan han ikke ries på opptil en mnd. Hva syns dere han bør få da? Hvor mye høy gir dere hestene deres pr dag? Takker for svar!

Eva V

» VIP

Norway
Innlegg: 2178

Skrevet - 13/08/2005 :  14:30:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Det er en god del emner om hva folk forer hestene sine på oppe allerede, du kan jo titte på en av slik at folk ikke trenger å liste det opp igjen ;)

Du bør få hjelp av noen erfarne, som kjenner hesten, til å sette opp forplan til deg. En hest som ikke blir brukt trenger som regel ikke noe kraftfor hvis grovforet er av god kvalitet og den får i seg salt og vann.

Det er veldig å gi 5-8kg høy til vanlig hest, fri tilgang på høy går også fint, med mindre hesten har en tendens til å bli overvektig.

Gå til toppen av siden

Ida&Tornado

Norway
Innlegg: 7

Skrevet - 13/08/2005 :  15:03:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIda&Tornado  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIda&Tornado  Svar med kopi av melding
Takk for svar! Ja, skal titte på tidligere innlegg :) Høyet er av beste kvalitet, så det holder vel med det da. Går vel fint med ca 5 kg høy dagen?:)
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway
Innlegg: 2178

Skrevet - 13/08/2005 :  15:28:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Nå vet ikke jeg hvor stor hest du har, så litt vanskelig å svare. En tommelfinger regel er at en hest skal ha minst 2kg fôr(høy+evnt kraftfôr) per 100kg hest, altså hvis hesten er rundt 300kg skal den ha minst 6kg fôr. Nå om sommeren tenker jeg gjerne hesten din får i seg en god del gress, så da trenger den ikke så mye høy i tillegg. Når det blir mindre gress, må hesten derimot få mer høy.
Gå til toppen av siden

ShyBoy

Innlegg: 958

Skrevet - 13/08/2005 :  15:36:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hoppa jeg har på fôr, veier litt under 400kg og blir brukt 6 dager i uken til turridning og av og til små konkurranser. Her er forplanen jeg bruker om vinteren. Om sommeren så går hun ute på beitet og spiser gress, men blir brukt hver dag:

Frokost:
1 ½ l Champion komplett
1 l Champion havre
2 kg høy

Kvelds:
1 dl soyaolje
2 kg høy
1 ½ l Champion komplett
1 l Champion havre

http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Ida&Tornado

Norway
Innlegg: 7

Skrevet - 13/08/2005 :  15:42:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIda&Tornado  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIda&Tornado  Svar med kopi av melding
Han veier nok minst 500 kg! Det blir en del mosjon selv om han ikke kan ries, mulig vi skal begynne å kjøre mer med han, så da må han nok få mere:)
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway
Innlegg: 2056

Skrevet - 13/08/2005 :  17:21:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå får ikke Lolita noe kraftfôr, men til høsten er planen at hun skal få:

Morgen:

3 kg ensilage
0,5 l Ch. Energi

Middag:

3 kg ensilage

Kveld:

4 kg ensilage
1 l Ch. Energi

Til vinteren kan det være at de får fri tilgang til ensilage ute, da får hun kun silage inne om kvelden. Hun skal ha fri tilgang til Naturmine tilskuddsfôr. Dette er til en kaldblods på 1.63 i mkh og som veier 600 kg, i lett trening. Skulle gjerne gitt henne mer grovfôr, men hun vil rett og slett ikke ha mer enn dette... Det er bare så vidt hun spiser opp 4 kg på 10 timer inne...

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin


Gå til toppen av siden

Fröya

Norway
Innlegg: 897

Skrevet - 13/08/2005 :  22:10:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Synest 5 kg høy høres lite ut. Hester bør helst ha fri tilgang på grovfor for å unngå magesår. Hos oss regner vi ca 8 - 10 kg høy pr hest! Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway
Innlegg: 2233

Skrevet - 13/08/2005 :  23:07:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Mine hester får fri tilgang på grovfor.

I høy vil det sei ca 8-10 kg eller ca 10-20 kg rundballefor.

Ellers forer eg på ca 2 kg kraftfor til kvar hest (sånn i gjennomsnitt). Da energi/oppdrett (frå champion) til unghesten (1 år) og energi/gull eventuelt litt bygg og havre til eldste hesten (5 år)


Men no når det enda er august så går hestane mine på beite. Da får dei ikkje anna for utenom litt kraftfor når eg trener dem. Ikkje mykje, berre kos egentleg.


Redigert av - Lucinda: den 13/08/2005 23:10:37 Gå til toppen av siden

Lene23

» VIP

Norway
Innlegg: 376

Skrevet - 14/08/2005 :  10:35:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene23  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene23  Svar med kopi av melding
Hesten min veier ca 800kg
Han får 8-10 kg høy om dagen
6L Havre
Resten får han i vitaminer...


www.stall-hestevold.piczo.com

Lene

www.stall-hestevold.dk
Gå til toppen av siden

blakken elsker

» VIP

Innlegg: 59

Skrevet - 05/09/2005 :  20:09:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
pass hesten min er bare 6 år og får derfor bare:

MORGEN:
1. l pellets

MIDDAG:



KVELDS:
1 l pellets.

hun får et fult trille bår med høy på tre måltider.
Gå til toppen av siden

ShyBoy

Innlegg: 958

Skrevet - 05/09/2005 :  20:31:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ponnien jeg har på fôr, får dette på disse tidene av året:

November, Desember ,Januar, Februar, Mars:
Morgen:

1 l Champion havre
1 1/2 l Champion Komplett/Energi (Skal kanskje bytte over til Energi, men foreløpig Komplett)
2 kg høy
1 ss salt

Kveld:
0,75 l Champion havre
1 1/2 l Champion Komplett/Energi (Skal kanskje bytte over til Energi, men foreløpig Komplett)
1 dl soyaolje
3 kg høy
1 ss tran

Så beiteperioden: April, Mai, Juni, Juli, August, September, Oktober:

Etter ridning:
0,5 l Champion Komplett (Skal kanskje bytte over til Champion Energi)
2 ss salt
1 halvt brød

Hva hesten din skal få, kommer an på størrelsen, bruken osv. Noen hester må ha mye mat for å holde vekten, andre blir tykkere bare de ser på maten...

http://www.mmdreamteam.piczo.com
Redigert av - ShyBoy den 25/09/2005 21:06:42 Gå til toppen av siden

Leikas

Norway
Innlegg: 679

Skrevet - 12/09/2005 :  22:20:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeikas  Svar med kopi av melding
Alle hestene våre får:

Avlshoppene og unghestene opptil tre år får:
2 l havre (de får bygg nå, fordi havren er så dårlig) og 1 l Energi

De andre får:
2 l havre (De får bygg nå) og 1 l energi...

Lene og Hot Belleza
Besøk oss på www.hotbelleza.piczo.com
Gå til toppen av siden

Monroe

Norway
Innlegg: 368

Skrevet - 24/09/2005 :  11:10:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Mi hoppe får

2 liter Energi til dagen, og 1-2 liter havre, og 8 kg høy. Itillegg får hun biotin, hvitløk og saracen olje.
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway
Innlegg: 2585

Skrevet - 24/09/2005 :  11:18:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Araberen min får til morgen :
1/2 l. Hestamix og foreløpig spiser han gress ute til frokost ( skal snart beg og gi høy, da max 2 kg. Han er småspist om morgenen )

Kvelds:
1/2 l.Hestamix
nesten 1/2 liter havre
4-5 kg høy

Ponnien min får til frokost og kvelds:
2 dl.Hestamix
1/2 beger Lamin
1/2 beger Mucolyt
1 skje med urter
og hver 3.uke: 1/2 beger Equimun
3 kg.bløtt høy ( kun til kvleden foreløpig, skal snart fore høy til frokost også, da max 1 kg. han også er småspist om morgenen )


- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Tone_

Innlegg: 1197

Skrevet - 24/09/2005 :  14:50:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kaldblodsen min som er i hard trening, får:

Morgen:
2 l Fiskå mølle hestefor
1 l hel havre
3 kg ensilage


Kvelds:
2 l Fiskå mølle hestefor
1 l hel havre
3,5 kg ensilage


Nattmat:
1 l Fiskå mølle hestefor
1 l hel havre

Tone melone kaffekone
Redigert av - Tone_ den 24/09/2005 14:51:25 Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2024 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.