hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - kalk i tillegg?!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 kalk i tillegg?!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 23/09/2005 :  21:16:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min, en kaldblods på 7 år, 158 høy får:

Morgen:

1/2 L. musli kraftfor
2 kg høy

Dagen:

2 kg høy

Kveld:

1/2 L. musli kraftfor
3 kg høy
vit/mineral tilskudd
salt
hvetekimolje

Trenger jeg da gi kalk i tillegg?? Eller får han i seg det han trenger!?

Han brukes 6 dager i uken, (er på en liten slankekur for tiden!)hehe.
Brukes lett, dressur+tur.

Fröya

Norway

Skrevet - 24/09/2005 :  00:20:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Hvorfor vil du gi kalk i tillegg? Gå til toppen av siden

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 24/09/2005 :  14:49:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Han har alltid fått det før fra der han stod før og sånt, også er det jo med på å styrke beinbygning osv, men det jeg lurte på var om kraftforet og mineraltilskuddet inneholder nok kalk til at jeg ikke trenger gi det som et ekstra tilskudd! Gå til toppen av siden

#Blue#

Skrevet - 24/09/2005 :  15:04:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei! Har lært at hvis du gir kraftfor som ikke er "ferdigblanda", skal hesten ha litt kalk i tillegg. Forer du f.eks bare med bygg blir kalsium og fosfor balansen feil. Vet ikke hvordan det er med musliblanding... (komplett er feks ferdigblanda..) Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 24/09/2005 :  18:10:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Man bør rekne ut kva behov hesten har og kva den får dekka i foret. Man skal ikkje gi sånt fordi man "trur" att hesten får for lite.

Man bør helst vite det.

Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 24/09/2005 :  22:49:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
I Norge er det svært vanlig at grovforet inneholder for lite Magnesium. Forholdet mellom Kalsium og magnesium bør være 2:1. Er det for mye kalsium i forhold til magnesium, blokkerer dette for opptaket av magnesiumen slik at mangelen blir ytterligere forsterket. Magnesium er også svært viktig for beinbygningen. Dessuten vil ikke hesten ta opp den kalsiumen som er "til overs". Skal det være noen vits i å gi kalsium, må man vite at det faktisk mangler. Hvis ikke kan det i værste fall være skadelig og i beste fall bortkastede penger. Jeg ville ikke gitt et slikt tilskudd uten at det foreligger en høyanalyse som sier at det trengs. Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.