hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvor mange ganger per dag forer dere hestene?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Hvor mange ganger per dag forer dere hestene?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Tone_

Skrevet - 12/08/2005 :  10:21:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi forte morgen og kveld før, (x 2 per dag) , men begynte for noen mnd siden å fore 3 måltider per dag. Da det er litt vanskelig for oss å fore middagsmåltid midt på dagen, får hestene måltidene fordelt slik:

Frokost: Ca kl 06 om morgenen
Kvelds: Ca kl 18 om kvelden
"Nattmat": Ca kl 22.30 om kvelden.

Det er ikke helt ideelt at det går så lang tid mellom frokost og kvelds (12 timer. ) Men pga. jobb og trening av hestene etterpå er det ikke mulig å gi hestene et måltid tidligere på dagen. Har hestene på en gård ca 10 min. å kjøre herfra. Til gjengjeld får de ganske mye høy om morgenen i luftegården, så de har litt utover dagen.

Etter at vi begynte å gi dem 3 måltider har vi merket mer energifulte hester, de har blitt blankere i pelsen, og varmblodsen som var for tynn har gått opp i vekt. Mye positivt, med andre ord.

Tone melone kaffekone

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 12/08/2005 :  10:52:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Syntes også det er best å gi flere måltider en to, men kjenner problemet med å finne anledning til å gi middagsmat. Der jeg har hatt hest:

Ridesenter:
Frokost: kl 7-8
Middag: 12
Kvelds: Eier forer selv, vanligvis rundt kl 20, men alt mellom 18-22.

Liten privatstall:
Frokost: kl 7-8
Middag: Når første person kommer i stallen på dagen, en gang mellom kl 13-15 vanligvis.
Kvelds: Når siste person drar, vanligvis kl 20-22.

Privatstall:
Frokost: kl 8-9
Middag: kl 13, kun høy
Kvelds: rundt kl 20-21

Ideelt hadde vært å fore kl 7-8, kl 12-13, kl 16-17 og kl 21-22, men det er litt vanskelig å få til, spesielt hvis hestene går ute på dagen og eierene er på skole/jobb.

Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 12/08/2005 :  11:07:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Vi forer 4 ganger om dagen.

Frokost:
0700- Hestene blir tatt ut og får frokost ute.
Eller- Hestene får mat inne og blir tatt ut i 10 tiden.

Lunsj:
1200- Hestene får lunsj ute. (kraftfòr også for de som ønsker det.)

Middag:
1600- Hestene får middag ute.
Eller- Hestene blir tatt inn hvis været er ekstremt og får mat inne.

Kvelds:
1900-2100 - Hestene blir tatt inn og foret kl.2100.

Funker meget bra dette opplegget. Men så har vi slik at en av stall-leieren forer 1200 og 1600 foringene (er hjemme på hverdagene). Utslipp er med i stall-leia og innslipp bytter vi på.

Therese
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 12/08/2005 :  11:12:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Siden vi er på emnet: hvordan forer dere kraftfor ute? Høy er greit å legge ut, men hvordan gir dere kraftfor til en flokk hester? Legger foret på bakken, gir i bøtter? Hvordan kontrollere at hestene får sitt eget kraftfor?
Der hvor vi forte kraftfor på dagen ute satt tømte vi det på bakken eller satt fram bøttene og hentet de etterpå, men de hestene som ble ferdig først kom gjerne å stjal kraftfor av andre. Det blir en del svinn da og hestene får ikke i seg alt kraftforet de burde. Så hadde vært kjekt å høre hvordan dere har løst det.

Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 12/08/2005 :  11:22:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg forer tre måltider med kraftfor,fire med høy.

Frokost : kl 0700(helg 0800)
Lunsh : kl 1200 (helg i 1300 tiden)
Mellom : kl ca 1600-1700 (kommer an på,da jeg kun fyller på høy hvis det er tomt)
Kvelds : mellom 1900 og 2100 (litt viktig for meg at han takler uregelmessig kvelds,da han er løpshest,og det endel dager med løp blir kvelds senere enn han er vant til...)

Fungerer helt fint på min hest,og legger merke til at han "porsjonerer" høyet utover dagen,og spiser innimellom,så han har stort sett alltid høy i boksen.

Edit for å legge til at siden vi har åpen løsning til boksene,så får hestene foret i bryen der. Da holder de seg borte fra de andre boksene til hesten der er ferdig med å spise(risikoen for replimade fra hestene er større siden det er i en boks,derfor holder de andre seg borte)
Men hos en venninne gjorde de det ganske så genialt...der hadde hver hest en bøtte med et tynt tau på,en slags "mulesekk"... De la foret i bøtten,hang den rundt hestens hode og lot dem gå. Da kunne hesten sette bøtta ned og spise,men om en annen kom og skulle stjele,reiste de hodet opp og tok med seg bøtta når de sprang :)
Må sies her at det er kun et tynt tau,som ville ryke om bøtta satte seg fast,hestene ble gjordt vant til dette hver for seg,og det var alltid en tilstede under middags-foring som kunne følge med,og fjerne bøttene etterpå...
Men fungerte overraskende bra!

Takker for meg.
Redigert av - Lene. den 12/08/2005 11:30:15 Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 12/08/2005 :  11:44:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Siden vi er på emnet: hvordan forer dere kraftfor ute? Høy er greit å legge ut, men hvordan gir dere kraftfor til en flokk hester? Legger foret på bakken, gir i bøtter? Hvordan kontrollere at hestene får sitt eget kraftfor?
Der hvor vi forte kraftfor på dagen ute satt tømte vi det på bakken eller satt fram bøttene og hentet de etterpå, men de hestene som ble ferdig først kom gjerne å stjal kraftfor av andre. Det blir en del svinn da og hestene får ikke i seg alt kraftforet de burde. Så hadde vært kjekt å høre hvordan dere har løst det.

Opprinnelig postet av MissEva

Hestene går sammen 2 og 2. Evt. 3 hester i ett gjerde. (ikke alle vil ha hestene sine i en stor flokk, så da måtte det bli sånn)

Den som forer skal vente til hesten har spist opp kraftforet å ta med seg bøtta/skålen inn igjen. Også passe på at hesten får spise kraftfòret ifred.

Har funket i ett år i allefall. Før fikk alle hestene 'noe godt' til lunsj, så da fikk alle spise i fred uten at vi måtte passe på.

Hestene kjenner vi såpass godt, og de kjenne oss så de skjønner fort at det er umulig å stjele kraftfòr når vi er der. Ellers har alle ansvar for å fòre kraftfòr selv hvis det skal gies på andre tider. Noe jeg foretrekker, mye enklere å kunne ri uansett tidspunkt når hesten ikke er matvrak (vant til å få kraftfòr til det og det tidspunktet).

*ler* Ser for meg masse hester som spurter fra en 'kraftfòr tyv' med bøtte på hodet!

Therese
Gå til toppen av siden

Lyngen

Skrevet - 12/08/2005 :  12:00:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi forer tre ganger om dagen.
Morgenfor: 7.00-8.00 kraftfor inn, høy ute
Midtfor:ca kl 13.30 høy ute, kraftfor blir lagt i forkarrene til de som skal ha, og de spiser det når de blir tatt inn
Kveldsfor; kl 20.00, høy og kraftfor inne.
I tillegg har vi om vinteren fri tilgang til rundballe på ett beite(de som står der får ikke høy til morgen og midt)
Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 12/08/2005 :  13:14:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Akkurat nå, ingen. Men om vinteren fôrer vi to ganger, men så står jo hestene ute hele dagen med litt gress på beitet.

Det har hvertfall fungert i en god del år....

http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 12/08/2005 :  13:19:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
I vinter hadde vi lyst til at de skulle ha tilnærmet fri tilgang på høy,noe som hadde fungert supert for den minste. Men Tassenbolla satte en stopper for det. Vi løste det sånn:
Morgen ca. 06.00: Største del med høy,i tillegg til ubegrenset tilgang på halm som de hadde utover dagen.
Middag ca. 16.00: Middagsfôring med høy.
Kveld ca. 22.00: Kveldsfôring med høy,kraftfôr og vitaminer.

De gikk på utegang,og det fungerte greit at de hadde halm i stedet for den lunsfôringa jeg gjerne skulle hatt midt på dagen. De spiste lite kraftfôr,så det var greit å få dette i en fôring.

Gå til toppen av siden

Hedda&Junita

» VIP

Skrevet - 12/08/2005 :  13:27:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
vi fôrer 3 ganger om dagen..

morgen:kl. 7 høy og evt. kraftfôr til noen

middag: kl. 14.30 kun høy

når hestene blir tatt inn får de kraftfôr + litt høy

kveld:21-22 tida..kun høy
Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 12/08/2005 :  14:13:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Jeg forer 3 ganger om dagen;
Morgenfor 7.00-8.00 (kraftfor inne, høy ute)
Middag 14.00-15.00 (høy ute)
Kvelds 21-22.00 (høy og kraftfor inne)

På sommeren går hesten(e) ute hele tida, og blir tatt inn når de skal ris, og får da kraftforet sitt, etter rideøkta, inne. Dette fungerer veldig bra, og kommer nok til å fortsette å ha det sånn:) (er det veldig dårlig vær, blir hestene tatt inn før på kvelden, får litt høy når de kommer inn, og kraftforet sitt til vanlig tid. (21-22.00..)

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 12/08/2005 :  14:30:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Hestene hos oss faar kraftfor kl 07.00, og blir deretter sluppet ut. Saa faar de hoy ute ved 09.00 tiden. Ca. kl. 17.00, alt etter vaeret, blir de tatt inn igjen, og da faar de kraftfor samt hoy. Ca kl. 21 faar de kveldsmat og hoy igjen. Saa, det blir 4 maaltider om dagen, og dette trives de godt med.
''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 12/08/2005 :  15:17:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Hestene blir får frokost ca. i 7-8 tiden, lunsj i 2-3 tiden og kvelds i 8-9 tiden.
Gå til toppen av siden

LiseLorentzen

» VIP

Skrevet - 12/08/2005 :  16:20:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLiseLorentzen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLiseLorentzen  Svar med kopi av melding
Jeg forer 4 ganger daglig.

Morgenforing (inne): 06.30
Lunsj (ute): 12.00
Middagsforing (ute) : 1700
Kveldsmat(inne): 22.00

Er veldig nøye med at foringsrutinene blir fulgt og har jeg ikke tid selv grunnet skole eller jobb så ordner jeg det slik at noen andre tar det.
Jeg synes personlig at det er ALT FOR LITE å fore kun to ganger daglig! Har ikke gått med på å hatt hestene mine en plass der det kun blir foret 2 ganger daglig.

Ta en titt på: http://www.freewebs.com/ametyst86

Gå til toppen av siden

rohna

» VIP

Norway

Skrevet - 12/08/2005 :  22:40:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesiderohna  Svar med kopi av melding
Hjemme forer jeg 4 ganger om dagen.
4 ganger høy og 2 ganger kraftfor samtidig.
Foret første måltid kl 8 og siste kl 23.30. Hestene står på utegang og hadde mat nesten hele tiden- garantert hele natten.

Nå får lille pia mi kraftfor 2 ganger og 2 2 ganger pr dag, morgen og kveld + at hun står på gress ute om dagen. Frokost kraft fores inne og høyet ute.
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 12/08/2005 :  22:41:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi forer også tre ganger pr dag, 08.00 - 14.00 - 20.00 Om hestene er ute på dagen i luftegård/beite, så legger vi likevel frem middag som kan spises når de kommer inn igjen.
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.