hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Begynne med dekken alt nå?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Begynne med dekken alt nå?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 8

008

Skrevet - 21/08/2005 :  20:16:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ikke leste her at noen har prøvd å fastsetter eller bevis noen som helst grenser ndg hest + temp, men vil påstå at noen som ikke har hvilken som helst interesse eller anelse i hva en hest tåler eller ikke tåler burde ikke får lov til å ha med hest å gjor !...
En dekken påvirke mer en bare temperaturen til hesten.....

Redigert av - 008 den 21/08/2005 20:18:58 Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 21/08/2005 :  20:45:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Har ikke leste her at noen har prøvd å fastsetter eller bevis noen som helst grenser ndg hest + temp, men vil påstå at noen som ikke har hvilken som helst interesse eller anelse i hva en hest tåler eller ikke tåler burde ikke får lov til å ha med hest å gjor !...
En dekken påvirke mer en bare temperaturen til hesten.....

Opprinnelig postet av 008

Den der må du forklare nærmere for meg i allefall:) Jeg har enda ikke sett en hest lide av det man kan kalle "normal" og fornuftig bruk av dekken! Og når man snakker om unormaliteter, så er jeg enig med Elin. Er det normalt for hesten at vi rir på den? Har på et stykke metall i munnen på den, forer den da og da osv osv? Hestehold vil aldri bli naturlig, og så lenge hesten er avlet for de forhold vi gir den og trives med det, så er det ingenting å bekymre seg for

Hege Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 21/08/2005 :  23:16:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Dersom jeg noen gang får meg en hest, og det er en sådan hest som trenger litt kortere pels, barberer jeg heller enn å slenge på hesten 4-5 dekkener for at den skal bli så -varm- at den ikke setter pels.

Opprinnelig postet av Formosissima

men dersom du barberer hesten må du likevel ha en haug med dekken på den for at den ikke skal fryse, og da er man jo tilbake ved utgangspunktet?
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 21/08/2005 :  23:32:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Dersom jeg noen gang får meg en hest, og det er en sådan hest som trenger litt kortere pels, barberer jeg heller enn å slenge på hesten 4-5 dekkener for at den skal bli så -varm- at den ikke setter pels.

men dersom du barberer hesten må du likevel ha en haug med dekken på den for at den ikke skal fryse, og da er man jo tilbake ved utgangspunktet?

Opprinnelig postet av Weingi

Det holder stort sett med eit dekken sjølv om hesten er barbert. Det holder i allefall massevis til mine hester sjølv om stallen er kald. Er vel eigerne som fryser mest.

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 22/08/2005 :  00:09:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Weingi

Ett dekken holder i lange baner.
Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 22/08/2005 :  08:52:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Heisann!

Hva er temperaturen i stallen i og med at dere bruker dekken inne?
Er litt usikker på om jeg skal begynne med inne-dekken! Hun står ute hele dagen, men da er det somregel sol:)
Tror det er omtrent 11 grader i stallen vår, sånn gjennomsnittlig. På tide med dekken?
Gå til toppen av siden

Crianza

» VIP

Skrevet - 22/08/2005 :  10:30:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Temperaturen her kryper under 10 grader på de kaldeste nettene - d.v.s. de fleste. Stallen er ikke spesielt varm, containerstall som er forholdsvis åpen. Så jeg synes det er greit å legge på dekken inne nå, samt at hesten slippes ut med dette. Er det varmt så plukker vi dekkenet av litt utpå formiddagen.

Gå til toppen av siden

008

Skrevet - 22/08/2005 :  15:27:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du mener 10 kulegrader right..??....det MÅ du bare...noe annet er på grenser av plageri... !
Redigert av - 008 den 22/08/2005 15:31:17 Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 22/08/2005 :  16:52:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
008: da synes jeg du har en noe merkelig definisjon på hva som er dyreplageri. Gå til toppen av siden

Hanne_N

Norway

Skrevet - 22/08/2005 :  17:48:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ved 10 kuldegrader har hesten min stått med dekken lenge. Han får nok på seg sommerdekkenet sitt i løpet av denne uka, da det er meldt kaldere vær. Og han begynner faktisk å sette litt pels alt. Er kanskje ikke så rart da han er vært i land med oppmot 40 varmegrader i sommer. 20 grader i Norge er ikke så varmt lengre da.

Ser ikke noe galt å legge på hesten dekken på denne tiden inne. En del hester trenger det. La det være opp til eieren og bestemme, og ikke beskyld andre for dyreplageri for det. Folk har hestene sine på forskjellige måter, og det må en akseptere uten at en beskylder andre for dyreplageri.

mvh
Hanne.

Mvh Hanne. Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 22/08/2005 :  17:53:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hoppa mi har ligget ute i snøen i 15 kuldegrader, uten dekken. Har ikke isolert stall en gang. Lever hun? eeh, ja!

Gå til toppen av siden

008

Skrevet - 22/08/2005 :  17:57:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om vi rir på en hest el stikke en metalstang i munnen eller leie ho osv er eigentlig litt uvesentlig. En hest er forsatt biologisk sett en hest... og trenger ihvertfall ikke innpakkning når den har muligheten til å gå inne og når gradstokken viser 10 varmegrader ute ! Det er heilt h i h....
Må ikke finne på......
Helt enig med Kristine.....Rosita har det ihvertfall kjemmmmmpe bra sånnsett !

p.s..ingen er beskjlt for D.P....sa bare 'på grenser' da

Redigert av - 008 den 22/08/2005 18:08:58 Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 22/08/2005 :  18:20:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Om vi rir på en hest el stikke en metalstang i munnen eller leie ho osv er eigentlig litt uvesentlig. En hest er forsatt biologisk sett en hest... og trenger ihvertfall ikke innpakkning når den har muligheten til å gå inne og når gradstokken viser 10 varmegrader ute ! Det er heilt h i h....

Nå er ikke jeg en dekkenfanatiker i det hele tatt men jeg reagerer på at folk egentlig skal legge seg opp i hva andre gjør og kalle det dyreplageri i hytt og pine. Men kjære 008, kler ikke du mer på deg når det er +10 grader enn når det er +30? Det gjør i hvertfall jeg... Og om folk har lyst til å gjøre det med hesten sin og så synes jeg de skal få lov til det

Forresten 008, hadde vært fint om du leste over innleggene dine før du postet for det er ikke alt jeg skjønner av det du skriver.
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 22/08/2005 :  18:31:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Hvis man legger et overgangsdekken på i slutten av august på en tynnhudet hest, er det over hodet ikke i nærheten av dyreplageri. Det er forskjell på å stå i solsteiken med dekken i 20grader i juli, og å ha på dekken i 10grader og vestlandsvær i slutten av august. I dag gikk jeg å frøys skikkelig med genser og jakke, noen dager er det faktisk litt kaldt og hestene øider ikke noe med med et ekstra lag på kroppen. Det jeg reager på er når hester står innpakket i dekken ute i sol og fint vær.
Gå til toppen av siden

008

Skrevet - 22/08/2005 :  18:38:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er forsåvidt enig med det meste Eva.. men her er det snakk om å ha dekken på en hest som står inne.... når det er 10 varmegrader ute !
Det høres i utgangspunkt ut som galskap ..... ! uten at noen skal være
' fornærmet' av det...

Redigert av - 008 den 22/08/2005 18:45:53 Gå til toppen av siden
Side: av 8 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.02 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.