hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Begynne med dekken alt nå?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Begynne med dekken alt nå?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 8

008

Skrevet - 22/08/2005 :  18:54:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kjære Yvonne.... je beskjylder ingen for d.p jeg, og håper ikke du gjør det eller, men du har ingen hud / pelslag som vekser og justerer seg i forhold til årstidene osv.......håper jeg......Det er naturlig at en uttaler seg om det andre driver med når de selv ettersøker eller spør etter meninger og tips om det !
Håper du kjønnte denne. Mvh
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 22/08/2005 :  19:07:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
men her er det snakk om å ha dekken på en hest som står inne.... når det er 10 varmegrader ute !
Det høres i utgangspunkt ut som galskap ..... ! uten at noen skal være
' fornærmet' av det...

Når en hest står inne har den jo ikke mulighet til å bevege seg så mye for å holde varmen. De fleste staller er ganske kjølige og det kommer ofte kald luft inn i stallen. I perioder som dette med plutselig kaldt vær rekker ikke hesten å sette pels og kan bli førsjøla. syntes ikke det er galskap av eier å velge å ta på dekken på kjølige netter.

Husk på: også i naturen blir hester syke og dør, det er ikke alltid det naturlige er det beste.

Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 22/08/2005 :  19:07:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
008: Jammen... Det er ikke alle hester som utvikler særlig vinterpels fra naturens side, og det er ikke alle hester som allerede nå har begynt å skifte pels. Du skrev selv at det var på grensen til plageri hvis noen benyttet dekken inne når det var 10 + ute. Nå kommer det og faktisk endel på hvordan stallen er bygget. Noen staller er veldig kalde, faktisk kaldere enn det er ute på denne tiden. I tillegg er en hest veldig stillestående på en boks i forhold til hva den er ute.

Jeg tar meg selv i å forsvare dekkenfanatistene selv om jeg slettes ikke er en selv, og det er bare fordi jeg synes det er så tragisk at det skal kritiseres. Selv synes jeg det er myyyye værre at en hest på 500 kg får 5 kg høy om dagen f.eks

Og væææær så snill å slutt å bruk forkortelser
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 22/08/2005 :  19:39:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva slags rase er hestene til de som er imot dekken i det store og det hele her?
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 22/08/2005 :  19:44:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Konkuranse hester kan få bruke dekken, synes jeg. Tenk og ha en traver med MYE hår som løper løp. Svett!

Kopi av melding:
Når en hest står inne har den jo ikke mulighet til å bevege seg så mye for å holde varmen.

De fleste hester spiser for og holde varmen. Slik er det også med andre dyr.
De stiller seg ikke og og huttrer og trekker seg sammen. Om det er snø så begynner de og skrape i bakken for og finne maten under snøen(Om det er hester som ikke er så veeldig mye menneskelig gjort, gjør kanskje ikke dette!)
Hester som står på boksen spiser maten den har i nettet/krybba/bakken får og holde varmen.
Derfor har jeg lagt inn den rutinen at om kvelden at jeg har inn hesten i 5-7tiden(Dette gjelder altså på vinters tid) forer den, og går ut igjenn imellom 10 - 12tiden og gir den litt mer for, så den garanter altid har for helt til morgenen. Så får den for/gå ut i 8-9 tiden morgenen etter.
Om hesten er bløt etter trening eller at det har regnet på den, så legger jeg på dekken. Regn, vind og sørpesnø er ikke det beste været til en hest. Så om folk ser slikt så kan de melde til dyrevernet og du kan bli kontaktet. Under slike forhold så synes jeg hesten skal stå inne. Da har den ly over seg, og kanskje lunket vann og høy.

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 22/08/2005 :  19:49:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hva slags rase er hestene til de som er imot dekken i det store og det hele her?

Opprinnelig postet av Renegate

Jeg har Nordlandshest som dere sikkert vet/ser.
Men rase skal ikke spille noe rolle! det er du som må tilrette legge det for hesten, altså at den skal gå uten dekken.

Som Per Werner Vogel sier; En araber hest kan ligge ute i 30 minusgrader.

Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 22/08/2005 :  19:53:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
De stiller seg ikke og og huttrer og trekker seg sammen. Om det er snø så begynner de og skrape i bakken for og finne maten under snøen(Om det er hester som ikke er så veeldig mye menneskelig gjort, gjør kanskje ikke dette!)
Hester som står på boksen spiser maten den har i nettet/krybba/bakken får og holde varmen.

Ja men nå er det (dessverre) en forholdsvis liten andel av hestene her i landet som har helt fri tilgang på høy da. Og noen hester er rett og slett så småspiste at dette alene ikke er nok til at de holder temperaturen.

Kopi av melding:
Regn, vind og sørpesnø er ikke det beste været til en hest. Så om folk ser slikt så kan de melde til dyrevernet og du kan bli kontaktet.

Helt alvorlig! Det får være grenser for hva man skal plage dyrevernet med. de har bedre ting å gjøre. Dessuten skal man melde dyreplageri til mattilsynet.Men å la hesten stå ute i regn vind og sørpesnø, med eller uten dekken, KAN IKKE KARAKTERISERES SOM DYREMISHANDLING UTEN VIDERE!!!!! Var det forresten ikke deg Kristine/Rosita som hadde hesten din alene? Hadde du likt at folk ringte dyrevernet eller mattilsynet på deg av den grunn? (mulig jeg blander sammen to personer og at du ikke har hesten din alene)

Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 22/08/2005 :  20:11:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Kristine advarer jo bare mot at hvis man lar hesten stå ute i drittvær om vinteren uten dekken, og det ser ut som den mistrives (som det gjerne gjør når hesten står i regn/snø), da er det en mulighet for at folk syntes synd på den å ringer dyrevernet. Hadde du sett en dassvåt hund stå bundet utenfor et hus i drittvær og så ut som den mistrives hadde kanskje du også ringt på døra og spurt som hundene fikk komme inn.
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 22/08/2005 :  20:21:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Kopi av melding:
Regn, vind og sørpesnø er ikke det beste været til en hest. Så om folk ser slikt så kan de melde til dyrevernet og du kan bli kontaktet.

Helt alvorlig! Det får være grenser for hva man skal plage dyrevernet med. de har bedre ting å gjøre. Dessuten skal man melde dyreplageri til mattilsynet.Men å la hesten stå ute i regn vind og sørpesnø, med eller uten dekken, KAN IKKE KARAKTERISERES SOM DYREMISHANDLING UTEN VIDERE!!!!! Var det forresten ikke deg Kristine/Rosita som hadde hesten din alene? Hadde du likt at folk ringte dyrevernet eller mattilsynet på deg av den grunn? (mulig jeg blander sammen to personer og at du ikke har hesten din alene)

Opprinnelig postet av xxxoooxxx

Jo faktisk. Flere her i strøket som har fått folk på dørene, som har spurt hvem de hestene har vært sine. som også har fått dyrevernet på dørene, og har fått fjernet hestene sine.
Om hesten står ute i Regn, vind og sørpesnø. Uten tilgang til mat, eller ly. Dyng bløte. Så kan dette grenses mot plageri.

Ja, jeg har hesten min alene, men jeg har ikke henne ute i dette været, så jeg slepper uventede folk på dørene. dessuten så bor jeg så avsides.

Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 23/08/2005 :  07:55:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Renegate

hva har det å si da? jeg hadde en fjording, og jeg brukte ikke dekken på henne med mindre hun var barbert...men om jeg hadde hatt en varmblods ville jeg fremdeles ikke brukt dekken med mindre det var nødvendig, og jeg synes altså ikke, som debatten handlet om fra starten, at det er nødvendig med dekken i 25+ grader...men så lenge hesten ikke plages av det ser jeg ingen problemer med at folk hiver på dekken....
Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 23/08/2005 :  18:37:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Dette var IKKE en debatt som skulle ende med at folk skulle diskutere om dekken-bruk var forsvarlig, eller ikke forsvarlig!! Ærligtalt, jeg synes dette begynner å bli barnslig! Dette har vært diskutert såååå mange ganger, og det har ALDRI endt med at noen lærte no, eller kom frem til no! Hva er pointet? Folk får frem meningene sine, men det trenger ikke inn i andres hoder, nettopp fordi dekken-bruk er noe folk har sine egne meninger om! Og det skal litt til for å forandre disse meningene!

Jeg var selv helt imot dekken-bruk før. Vet dere hva som skjedde? Jeg vokste litt...tankegangen min utvidet seg, jeg begynte faktisk å tenke lengre enn til nesen min!
Jeg mener ikke at jeg er sånn at hesten SKAL ha dekken på seg. Jeg mener at hvis du ikke vil at hesten skal sette pels, hvis du har en hest som faktisk ikke setter pels, samme hva, legg et dekken på hesten, og ikke tenk mer på det!
Det er ikke dyreplageri å legge et dekken på hesten, så sant den får gå uten dekken noen timer til dagen, for å "lufte" pelsen sin!
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 23/08/2005 :  19:06:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Dette har vært diskutert såååå mange ganger, og det har ALDRI endt med at noen lærte no, eller kom frem til no!

Ja, dette har vel blitt tatt opp mange ganger før. Men det er så mange delte meninger og synspunkter, at man kan ikke regne med at man skal lære noe. Eller i det hele tatt at denne debatten blir slutt! Så fremt folka svarer, og det kommer synspunkter osv. så kan slike debatter vare i lange baner!

Redigert av - Bustetrollet den 23/08/2005 19:07:28 Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 23/08/2005 :  20:06:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
det har ALDRI endt med at noen lærte no

Uenig der. Ved å diskutere ser man nye sider ved ting. Mange ganger har det gått et lys opp for meg i slike debatter. Som du selv sier:
Kopi av melding:
Jeg vokste litt...tankegangen min utvidet seg, jeg begynte faktisk å tenke lengre enn til nesen min!

Ved å diskutere for og imot forskjellige saker og ting, finner man gjerne tilslutt den gylne middelvei ;)

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 23/08/2005 :  21:34:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
<off topic>Jeg synes folk generelt er flinke til å rope ut "dyreplageri" hvis andre gjør noe de selv ikke synes er riktig. Det synes jeg er temmelig trangsynt. Dyreplageri og hestemishanldling er for meg ganske sterke ord.. </off topic> Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 23/08/2005 :  22:03:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
<off topic>Jeg synes folk generelt er flinke til å rope ut "dyreplageri" hvis andre gjør noe de selv ikke synes er riktig. Det synes jeg er temmelig trangsynt. Dyreplageri og hestemishanldling er for meg ganske sterke ord.. </off topic>

Opprinnelig postet av eligj

Heelt enig!!

Men, Miss Eva; Har det virkelig skjedd i en debatt om dekken-bruk at folk har kommet frem til den gylne middelvei?
Jeg fant ikke ut dette med dekken før jeg fikk meg en egen hest som faktisk trengte dekken! Før det var det umulig å rikke tankegangen min over på noe annet enn den trangsynte meningen jeg hadde før!
I de fleste andre saker er det greit og diskutere for og i mot, men det virker ikke som denne debatten kommer noen vei!

Som Eligj sa; Dyreplageri er temmelig stygge ord å slenge etter folk!
Og det er faktisk folk her inne som beskylder folk for dyreplageri! Hvordan har du tenkt å forandre på meningen deres om at dekken ikke er bra for hestene (for det virker jo som om det er det de mener)??

Gå til toppen av siden
Side: av 8 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.