hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Begynne med dekken alt nå?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Begynne med dekken alt nå?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 8

Tone_

Skrevet - 20/08/2005 :  15:49:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
ALLE hester blir da plaget av fluer, det har de blitt i tusenvis av år...ser da ut som om de har klart seg kjempebra til nå....

Enig!!!

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Pernille-

Skrevet - 20/08/2005 :  17:17:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
008: Hesten min har kjempe fint hår og hudlag (har tatt analyser) selvom han går med dekken. Og det skal også sies at han står ikke 24 t om dagen med et varmt bobledekken. Har en anelse om at noen ser for seg noe sånt. Dekkenet han står med er så tynt og fint at det beskytter veldig godt mot irriterende fluer også. Det er kjøpt på Lidl faktisk, og jeg er veldig fornøyd med det. Selvom det er varm blir han verken klam eller svett, for dekkenet puster meget godt også Gå til toppen av siden

LilleMarie

» VIP

Skrevet - 20/08/2005 :  20:32:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til debattstarter: Det hadde ikke regnet en av de tidligere dagene da? Kanskje eieren ikke hadde mulighet eller rett og slett glemt og ta det av? Jeg vil ikke forsvare denne personen som lot dekkenet være på, for man skal jo ikke glemme slike ting, og hvis man selv ikke har mulighet er det alltids noen andre som kan gjøre det for deg.. men det er jo en tanke.

Ellers vil jeg si at jeg aldri har vært noen fan av dekken, bruker det minst mulig. Men nå har jeg kjøpt meg en hest som fryser ganske lett, så jeg tror det vil bli mer dekkenbruk i fremtiden. Man må selvfølgelig se an hver enkelt hest for å kunne si hva som er riktig og feil bruk av dekken.

Redigert for å si: Jeg ELSKER vinterragg

Redigert av - LilleMarie den 20/08/2005 20:33:52 Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 20/08/2005 :  21:01:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette innlegget kontra:

Kopi av melding:
ALLE hester blir da plaget av fluer, det har de blitt i tusenvis av år...ser da ut som om de har klart seg kjempebra til nå....

Dette:

Kopi av melding:
Når han står ute uten fluedekkenet sitt er det veldig tydelig at han blir utrolig plaget av fluene. Han trives ikke ute når det er for mye fluer og han ikke er beskyttet. Blir han stukket har også stikkene en tedens til å hovne veldig mye opp, får han dem i salleiet kan han ikke gjøres noe med,

Er en grunn til at noen må ha dekken på sine hester, blir litt for naivt å tro at alle kan gå uten dekken uten konsekvenser.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 20/08/2005 :  21:12:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
de hestene som går med dekken, må ha utrolig mange dekken. Pga. hårlaget, så skal dekkenet bli utskiftet en gang i måneden. Eller vaskes.

Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 20/08/2005 :  21:26:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette med dekken er vel snart diskutert ferdig... :) Jeg bruker aldri dekken i steiksola, men jeg har alltid vært en dekken "fan"! Har også bestandig barbert hesten, i steden for å bruke 3-5 dekken for å få ned hårveksten. Noen er bare avhengige av å ha korthåret hester, og dekken er som regel ikke noe plage for hesten, enn så unaturlig det er!
Hege Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 20/08/2005 :  21:28:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Kristine: Hvor har du hørt det? Så lenge dekkenet luftes til tid til annen skal det ikke være nødvendig å vaske det hver måned. Det har jeg aldri gjort i alle fall, hestene bytter på et eller to innedekken og et eller to utedekken hele dekkensesongen (mener da fra ca okt-mars). Vasker dekkene om sommeren.

Redigert av - Eva V den 20/08/2005 21:29:20 Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 20/08/2005 :  22:12:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kristine: Hvor har du hørt det? Så lenge dekkenet luftes til tid til annen skal det ikke være nødvendig å vaske det hver måned. Det har jeg aldri gjort i alle fall, hestene bytter på et eller to innedekken og et eller to utedekken hele dekkensesongen (mener da fra ca okt-mars). Vasker dekkene om sommeren.

Opprinnelig postet av MissEva

For å forebygge hudproblemer skal dekkenet skiftes ofte og vaskes i et hudvenlig vaskemiddel. Dette gjelder også salunderlag, alt som ligger til hestens hud egentlig, spesielt på ryggen - rumpa. Jeg vasker/skifter underlag til salen ca en gang om uken. avhengig av hvor mye det er brukt. bruker ikke dekken, så jeg er ikke avhengig av dekken-vask hver uke. Men dette er vel litt etter hvilken hest det er også.

Redigert for og legge til: Hoppa mi har fått mye glattere og finere pels etter at jeg begynnte med denne vask-salunderlag rutinen. Også mindre kløe.

Redigert av - Bustetrollet den 20/08/2005 22:15:03 Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 20/08/2005 :  22:37:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
vil bare si at enkelte hester sliter mer med insekter enn andre, akkurat som oss mennesker. De blodsugende dyrene bare eeeelsker meg mens andre jeg er sammen med samme dag kanskje får ett stikk. Selv sitter jeg meg xylokain flasken hele kvelden og klør meg ihjel.. Det er faktisk forskjell på hester og, det har jeg merket. For en mørk hest kan det faktisk være avkjølende å ha på seg et lyst fluedekken, da lyse farger ikke suger til seg varme på samme måte

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 21/08/2005 :  11:44:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
008: Hvis du leser innleggene over, så er det ingen her som påstår at man må ha dekken på en hest nå fordi den ellers fryser ihjel. Vi som har begynt med dekken nå, gjør det fordi vi ønsker å begrense den naturlige pelssettingen. Så kan man naturligvis diskutere om det er riktig i det uendelige. For meg og min hest, med den treningen han går i og den stallen han står i, så mener jeg at det aller beste er at han har kort, men ubarbert pels og dekken om høst/vinteren.

Hvorfor skal alt være så naturlig hele tiden da? Er det nødvendigvis best å gjør alt naturlig når man faktisk har tatt hesten ut av naturen, tvinger dem til å spise 3-4 ganger i døgnet, stå relativt stille 22-23 timer i døgnet og trimme i en time eller to til den blir svett? Dette er hverdagen til mange sportshester. Har man valgt å ta hesten ut av sin naturlige tilværelse, må man også ta konsekvensene, og gjøre det beste ut av situasjonen.
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 21/08/2005 :  12:42:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Egentlig er jeg ganske så enig med 008.

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 21/08/2005 :  14:22:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Dersom jeg noen gang får meg en hest, og det er en sådan hest som trenger litt kortere pels, barberer jeg heller enn å slenge på hesten 4-5 dekkener for at den skal bli så -varm- at den ikke setter pels.

Det er visst mote å trene med plastfolie på seg også - blir man varm og sperrer inne svetten, går man raskere ned i vekt.
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 21/08/2005 :  15:34:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jo flere som velger å klippe hestene sine, jo bedre for meg som tar på meg klippejobber.

snikreklame eller.....

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 21/08/2005 :  15:37:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
det er vel forøvrig forsket endel på dette med pelssetting og lys. Og all verdens dekken i august vil ikke gjøre det lysere ute. Jeg prøvde forgjeves (men ikke så tidlig som dette da) å unngå vinterpels på hesten min ved å bruke dekken, men det hjalp ikke det grann og jeg endte opp med å barbere, noe jeg aldri har gjort på hest før. Men etter å ha hatt en barbert hest over en vinter har jeg bestemt meg for aldri mer å ha langpelset hest så lenge jeg trener hester på den måten jeg gjør (altså aktivt hele vinteren igjennom). Det er ikke det grann naturlig, men det er det jammen ikke å være dyvåt av svette etter en treningstur heller, så heller tørr og varm hest enn våt hest med dermatofilose, for jeg har ingen planer om å bare skritte vinterstid (selvsagt er det noen hester som rett og slett ikke setter skikkelig vinterpels og en slik en ville jeg da helle ikke barbert). Unaturlig ja, men de hestene jeg har hatt har vært av den treningsnarkomane sorten så de hadde nok hatt det værre om de bare ble skrittet hele vinteren (merk at dette er myntet på mine hester, og at mange hester ikke har noe i mot å bare skritte, men jeg er av en sånn type som liker hester med litt futt i og dermed hadde jeg aldri kjøpt en slik hest)

konklusjon (siden jeg her rotet meg litt bort): Pelssetting har både med lys og temperatur og gjøre tror jeg, og det finnes langt værre ting her i verden enn å legge på et dekken.
Gå til toppen av siden

Crianza

» VIP

Skrevet - 21/08/2005 :  16:30:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvorfor skal alt være så naturlig hele tiden da? Er det nødvendigvis best å gjør alt naturlig når man faktisk har tatt hesten ut av naturen, tvinger dem til å spise 3-4 ganger i døgnet, stå relativt stille 22-23 timer i døgnet og trimme i en time eller to til den blir svett? Dette er hverdagen til mange sportshester. Har man valgt å ta hesten ut av sin naturlige tilværelse, må man også ta konsekvensene, og gjøre det beste ut av situasjonen.

Opprinnelig postet av eligj

Amen

En annen ting er at jeg personlig gir blanke i hva hester tåler og ikke. At hesten min tåler t.ex. 20 kuldegrader uten dekken er uvesentlig. Jeg har ingen interesse av "tålegrenser" - og vurderer ut i fra hva hesten er vant til og de reaksjonene den gir.

Uten at dette er et forsøk på å menneskeliggjøre hesten; Fluer irriterer meg, men jeg overlever.

Min hest står med dekken om natten, og det har den gjort en periode allerede. Jeg legger ikke på dekken på grunnlag av dato, men på grunnlag av temperatur. Forøvrig vil jeg heller gjøre en feildisponering med at hesten blir varm/ klam fremfor en hvor den blir kald og stiv. Vi har tabbet oss på begge deler dette året, og første alternativ var absolutt å foretrekke.

Gå til toppen av siden
Side: av 8 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.75 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.