hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Begynne med dekken alt nå?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Begynne med dekken alt nå?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 8

Cilje=)

» VIP

Skrevet - 18/08/2005 :  17:28:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei

du som startet denne debatten: har du spurt personen som eier hesten som står med dekken ute i varmen om det er noen grunn til at den gjør det?

Jeg personlig mener at man kan han på flue og regn dekken om sommeren.. er vel bedre det enn at de blir kalde og forkjølet, eller helt oppspist av alle innsektene..

Mange skriver: tenk deg selv at det var du som skulle gå med alle klærne på i varmen..
Jeg tror jeg hadde likt bedre å gå med klær på, og ikke få noen stikk, enn å gå uten, og få mange, å klø meg i hjel...
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 18/08/2005 :  21:11:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Låsninger i krysset av litt sommerregn....? Gjelder dette selv når det er over 20 grader og kommer litt regn? Det har jeg veldig vanskelig for å tro at noen hest får.

Fluer- hestene mine har hvertfall aldri hatt så store problemer med dette at jeg noen sinne kunne drømme om å ta på dem dekken! Tenk på hester som lever fritt (ikke i fangenskap) de har da ikke dekken på om sommeren for å beskytte seg mot fluer. Villhester ordner dette av seg selv, ved å jage fluene med halen og stille seg opp ved siden av andre hester i flokken.

Dersom hesten går med dekken 365 dager i året får den jo aldri luftet pelsen sin, noe jeg ikke kan tro er særlig sunt! De trenger å kunne rulle seg litt i støvet og føle seg som hester. Vi må da la dem få være hester og ikke pakke på dem og lage problemer av ting som egentlig er bagateller.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Hanne_N

Norway

Skrevet - 18/08/2005 :  21:21:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Han får ikke låsninger av lett sommerregn, det er snakk om når det bøtter ned. Han blir lett kald, og siden han sliter med en låsning i krysset pga feil skoing tidligere, tar jeg ingen sjanse på at han skal bli kald.

Når han står ute uten fluedekkenet sitt er det veldig tydelig at han blir utrolig plaget av fluene. Han trives ikke ute når det er for mye fluer og han ikke er beskyttet. Blir han stukket har også stikkene en tedens til å hovne veldig mye opp, får han dem i salleiet kan han ikke gjøres noe med, og dette er en hest som ikke har veldig godt av fri. Han blir nesten uridbar av det da han er meget ernergisk. Så lenge han har det bedre med dekken på kommer jeg til å fortsette å bruke det.

Og han står ikke med dekken 365 dager nei, når våren kommer før det blir for mye insektet står han uten dekken ute.

mvh
Hanne.

Mvh Hanne. Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 18/08/2005 :  21:25:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Hester som har spesielt problem med eksem eller lignende er det såklart greit å bruke dekken om sommeren. Og skal du på stevne med nyvasket skimmel hest tidlig dagen etterpå er det tynt dekken over natten helt greit. En gammel eller syk hest er spesielt følsom for kulde, så den kan gjerne trenge et dekken på kalde sommernetter. Men ellers tror jeg alle hester overlever sommerhalvåret uten ekstra poltring. Hester er utstyrt med hale og man for å fikse flueproblemet selv. Ike klipp panneluggen, og la manen vokse i sommerferien, så fikser den fluene selv.
Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 19/08/2005 :  09:49:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
så enig, så enig, MissEva! Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 19/08/2005 :  10:03:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Fluer- hestene mine har hvertfall aldri hatt så store problemer med dette at jeg noen sinne kunne drømme om å ta på dem dekken! Tenk på hester som lever fritt (ikke i fangenskap) de har da ikke dekken på om sommeren for å beskytte seg mot fluer. Villhester ordner dette av seg selv, ved å jage fluene med halen og stille seg opp ved siden av andre hester i flokken.

Nå er vel kanskje ikke alle hester som dine hester, eller villhester for den saks skyld?

Kopi av melding:
Hvilken hest trenger regndekken i 25 grader i skyggen og skikkelig lummert ute og solskinn? Hestene mine sto stille å svettet denne dagen, hele gjengen....
Skal like å høre forklaringen på hvorfor man trenger dekken da...

De aller færreste hester trenger dekken når det er 25+ om de ikke plages av insekter.
Mitt poeng var vel at glipper kan forekomme, som å mistolke været, uten at man trenger å få satt negative merkelapper på seg kun av den grunn.
Og Roxira: hva med å ringe personen å spørre om hesten skal ha på seg dekken i solsteken, eller om du skal ta det av?

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 19/08/2005 :  12:24:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Nå får jeg sikkert en haug med kommentarer hvor jeg får høre det ene og det andre om mitt hestehold, men jeg har da valgt å la hesten min stå inne med et tynt bomullsdekken fra og med denne helgen. Ute går han uten dekken, men hvis det regner/utrygt for regn har han på seg et Bucas Smartex Rain dekken. Det begynner faktisk å bli veldig kjølig på nattetider, og jeg vil helst slippe vinterpels i år pga. hard trening hvor dette da blir veldig ugunstig. Alternativet er jo å barbere, men jeg kjenner ingen i området som kan dette.

Men som nevnt tidligere; det er hesteeierens valg, og ingen med respekt for seg selv og andre burde rakke ned på disse som faktisk velger andre veier å gå. Jeg gjør hva som passer meg og min hest, ikke hva andre f. eks her på debatten måtte mene. Det er endeløse temaer man kan diskutere om hestehold generelt, men man vil aldri bli enige. Vi har forskjellige hester, forskjellige bruksområder, forskjellige oppstallingsmuligheter, forskjellige verdier, forskjellige mål osv. Alle ting har to sider, minst.

Til slutt et ordtak som jeg synes passet godt inn;

Andre menneskers valg og meninger er som skyer på himmelen. Se på dem, godta dem, respekter dem og la dem seile videre.

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave''
Redigert av - Kristine & Ibrahim K den 19/08/2005 12:26:01 Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 19/08/2005 :  14:24:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
kristine: det er egentlig ikke så veldig vanskelig å få til barbering selv=) så lenge man er litt stødig på hånden og hesten står sånn noenlunde rolig er det ingen sak...selvfølgelig er det litt vanskeligere dersom du skal ha annen klipp en helklipp, da blir kantene (vertfall hos meg) fort ganske ujevne, men med litt trening så går det meste...litt off topic da, men....=) Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 19/08/2005 :  14:43:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:Fluer- hestene mine har hvertfall aldri hatt så store problemer med dette at jeg noen sinne kunne drømme om å ta på dem dekken! Tenk på hester som lever fritt (ikke i fangenskap) de har da ikke dekken på om sommeren for å beskytte seg mot fluer. Villhester ordner dette av seg selv, ved å jage fluene med halen og stille seg opp ved siden av andre hester i flokken.

Nå er vel kanskje ikke alle hester som dine hester, eller villhester for den saks skyld?

De fleste hester har pannelugg og hale! Dessuten: hester er hester! Det er ikke noen forskjell på tamhester og villhester, de er av samme art med de samme instinktene.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 19/08/2005 :  14:50:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
ALLE hester blir da plaget av fluer, det har de blitt i tusenvis av år...ser da ut som om de har klart seg kjempebra til nå.... Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 19/08/2005 :  15:05:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Vi barberer selv, og hadde aldri barbert hest før og heller ikke sett på at noen barberte en hest før vi satte i gang. Det blir bare finere og finere for hvert år ;)
Therese
Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 19/08/2005 :  16:35:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Weingj: Hmm, okey, men hva med maskinen? Kjenner ingen som har det heller da så ; ) Hehe
''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

Hanne_N

Norway

Skrevet - 19/08/2005 :  17:31:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kristine: Må si meg enig med deg. Kommer til å legge på min hest et sommerdekken inne om ikke lenge. Vil ikke at han setter for mye pels, da han er helt håpløs og barbere. Mye bedre å kle på han for å slippe pelssetting. Han går i trening hele vinteren, og lang vinterpels er veldig upraktisk. Har alltids noen som kan barbere, men da må vi nok dope han, og da synes jeg det er bedre å unngå barberingen.

mvh
Hanne.

Mvh Hanne. Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 20/08/2005 :  01:09:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det noe som er dumt, er det i alle fall å la hesten få masse vinterragg og så plutselig barbere den når det er blitt kaldt. Jeg tror i alle fall at de vil merke en slik overgang ganske tydelig, pels varmer på en helt annen måte enn dekkener. Da er det mye bedre for hesten å begrense pelsen med dekken inntil man barberer.

Jeg håper å slippe barbering helt, men jeg vil ha så kort pels som mulig, derfor har jeg begynt med dekken nå. Jeg ønsker så langt det er mulig å slippe å sette en svett, våt hest inn i stallen, hvor den ikke har mulighet til å røre seg slik at den holder varmen, etter en hard treningsøkt. Det er noe helt annet å slippe en hest med skikkelig vinterpels ut i frisk luft hvor den kan røre seg hvis den trenger det, enn å sette en våt hest inn i en boks med stillestående, kjølig luft.
Gå til toppen av siden

008

Skrevet - 20/08/2005 :  13:43:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
I utgangspunkt er helt UNATURLIG for en hest å gå med en dekken i det heiletatt !
Har man hester ut på beite uten skygge eller noe form for beskyttelse fra regn + vind er det kanskje et poeng eller om hesten har blitt klippet.
Her på nord østlandet går hestene ut døgn rundt både sommer og vinter UTEN dekken. De har muligheten til å gå inn hvis de vil men det vil de ikke. Begynner det å bli ned i en 15 - 20 kulegrader har jeg dem inne på natta og stenger døra. ( og selvfølgelig hvis de er svette etter trening el )
De blir så mye friskere i hud og pels idet heiletatt.

Redigert av - 008 den 20/08/2005 13:47:22 Gå til toppen av siden
Side: av 8 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.06 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.