hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Natur VGS; Hestelinja
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Natur VGS; Hestelinja
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

beat

Norway

Skrevet - 02/08/2005 :  15:29:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min svigermor går på Natur VGS i alder av 56 (tøffa), og skal bli gartner. Hun anbefalte meg hestelinja der, men jeg syntes ikke det var noe særlig siden jeg allerede har vgs.
Men så balla ting på seg, og idag ringte de å sa jeg kunne begynne grunnkurs på kveldstid på denne linja.... weee

Noen som har noe kjennskap til den, eller har gått der?

How strange, that so often, it all seems worth it.

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 02/08/2005 :  15:58:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Gratulerer :-) Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 02/08/2005 :  16:35:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk takk :)

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 02/08/2005 :  18:30:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Ikke gått der selv, men kjenner endel som har gått der. Jeg tror skolen er bra, men dessverre forblir det mer teori enn praksis i forhold til flere av de andre hestelinjene. Nå har de flyttet ned til 4H-gården og har iallfall dyrene nærmere seg. Mulig det kan ha gjort ting litt mer praktisk. Uannsett tror jeg du får utbytte av det, hvis du har lyst til å ta hestelinje iallfall. Har du studiekompetanse vil du garantert slippe unna endel praksis. Så får man tenkt over om man egentlig trenger dobbel videregående utdannelse, eller om det ville vært lurere å bygge videre. Det er jo veldig avhengig av hva man vil videre i livet. Og hva som f.eks. lar seg kombinere for deg nå. Kanskje du på nåværende tidspunkt (skjønner du er nybakt mor) ikke er så mye annet som er alternetiv, og dette rett og slett er god avveksling for å bruke tiden på litt andre ting Det er vel fornuftiog bruk av fritid iallfall..
dressurblogg.no Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 02/08/2005 :  22:19:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, har tenkt litt på det med dobbel vgs, men har jo ikke noe annet som jeg kan gjøre dette året iallefall. Dessuten er det jo en grunn mur om jeg vil jobbe videre men hest. Noe å referere til, i stedet for; Nei... jeg liker hester skikkelig godt altså. Hehe... ;)
Men bortkasta blir det nok aldri, det er jo fin lærdom om det som interesserer meg mest her i verden. (Forsett fra familien min!)

Håper bare det svarer til forventningene!

Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 02/08/2005 :  23:07:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Jeg har gått grunnkurs naturbruk med vekt på hest, min erfaring var at elevene kunne mer enn læreren, bortsett fra ved bruk av hest i skogen der lærte vi mye.
http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 03/08/2005 :  10:00:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Okei. Er det lenge siden du gikk? Hva med VK1 og VK2 da?
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 03/08/2005 :  10:02:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Har forresten også hørt det der av kjenninger som har gått hest-VGS; at man som regel kan mer enn lærerne ;-) Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 03/08/2005 :  10:29:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Henger meg på den, min oppfattning er også at elevene kan mer om hest enn lærerne på naturbruk med hest.
Therese
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 03/08/2005 :  10:52:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Men når man sier at "elevene kan mer om lærerne". Er dette i forhold til hest? Jeg har sett at mange av hestelinjene bruke f.eks. "Hesteboka" og "Hestehold i praksis" som pensumbøker. Det er mye, spesielt i "Hestehold i praksis", jeg ikke kunne før jeg leste boka. Men det er også mye om hest (hest er jo et så vidt felt) jeg kan som ikke står i boka.. Men er dette da pensum? Kan ikke lærerne pensum?

Så.. Hvordan er det egentlig elevene kan mer om lærerne?

Jeg har de siste årene studert informatikk. I de kursene jeg har tatt har faglærer stortsett vært den som kan mest om tema, men det er mye innen fagfeltet informatikk jeg likevel har kunnet bedre enn faglærer. Men det har jo ikke relevans for pensum i nettopp det kurset. Informatikk er som hest, også et veldig bredt fagfelt..

Litt off-topic, men det forundrer meg at ikke lærern som er gjennom pensumet år etter år faktisk kan det pensumet han/hun underviser i. Selv om vedkommende ikke er noe orakel på alt her i verden. Det er jo de færreste av oss..

Eikdokka

Norway

Skrevet - 03/08/2005 :  11:28:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Når jeg skulle gå naturbruk med hest hadde jeg forventning om å lære mye om hest og bruk av redskap (bruke hest til jordbruk). Hadde også håpet på å utvikle meg innen ridningen. Dressur aller mest..

Var riktig nok på skolen i kun 4 dager fordi den skolen absolutt ikke var noe for meg eller hesten.
Ingen av de som hadde gått der i 1 år (kom dit uten ridekunnskaper) kunne noe dressur. Ikke bøye og stille hesten, bruke hjelperne korrekt el. . Hestene var stive,ikke ridd igjennom,meget overvektig,hadde utstyr som ikke passet osv.. (skolen kjøpte forøvrig salene til hestene før de kjøpte selve hestene).

Ja, tror faktisk de fleste som har hatt hest vet mer enn lærerne på skolen jeg var på om hest generelt.

Men, det at jeg sluttet var nok min egen feil. Hadde forventinger til å lære mer om ridning, noe som ikke ble å skje på denne skolen i allefall..

Therese
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 03/08/2005 :  12:00:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Men nå er vel ikke naturbruk med vekt på hest egentlig en ridelinje? Jeg har ikke gått denne retningen, men ser ikke for meg at det er ridning du i førsterekke utvikler deg innen. Da tror jeg dessverre de som drar dit har misforstått hva de har meldt seg til. Mulig man har noe valgfag innen ridning, men det finnes også på andre skoler (ikke så mange da).

Skal man utvikle seg innen ridning må man jo gå en ridelinje. NTG, eller noen av de andre som finnes. Vet Kragerø ridesenter har et samarbeid som tilbyr en form for sprangrindingslinje. Er vel noe oppe i trønderlag også. Og på Lillehammer er/var det NTG for gangartsridning.

Vet at folk går idrettsfag med fordypning i ridning for å kunne kombinere trening med skole. Da må du skaffe egen trener og sånt selv, men da inngår dette som fag i skolen.

Eikdokka

Norway

Skrevet - 03/08/2005 :  12:21:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Men, ridning er vell en ting man må igjennom når man går "fordypning hest"?

Om naturbruk med hest(GK grønn):
"Bruk av hest og hesteredskaper i jordbruk og skogbruk er viktige elementer i opplæringa, men elevene opparbeider seg både ride og kjøre ferdigheter." - Hadde forventet litt ridning i allefall.

Hvis man kan sitte på en hest i skritt,trav og galopp, regnes det som rideferdigheter? Stort sett kan vell hvem som helst sitte på en hest i skritt,trav og galopp- Bare man er flink nok til å holde seg fast.

Men ble som sagt mest skuffet over hvor lite kunnskap lærerne hadde. Det må litt praksis til også, ikke bare kunne lese rett fra boka.

Therese
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 03/08/2005 :  12:38:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Når du har vært på en VGS i 4 dager, tror jeg -neppe- du kan uttale deg så veldig om hva man lærer og ikke lærer, da ;-) Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 03/08/2005 :  12:47:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Men det er jo ikke noen ridelinje. At man kan endel fra før er en fordel, og det stilles vel ikke krav til forkunnskaper. At man da legger opp løpet slik at alle kan følge med bør man jo ta i betraktining når man leser dette. Tipper det var mange som aldri hadde kjørt før? For dem må man jo begynne fra skrætsj. Var sikkert veldig ulikt nivå på de som gikk der ridemessige også? Noen hadde kanskje erfaring fra gangartsridning, andre fra rideskole, noen ingenting, og noen hadde kanskje egen hest og hadde konkurrert i mange år. Ridedelen må jo selvfølgelig da også begynne ganske basic.

Men sett i betraktning.. Teoridelen. Gikk du der bare fire dager så var det kanskje begrenset hvor godt dere kom inn i teorien. Men der vil jeg tro man lærer mye nyttig. Så dypt og presist boka "Hestehold i praksis" går til verks tviler jeg på at alle kan alt som står der. Isåfall lærer man mye på å bevistgjøre denne kunnskapen. Jeg har lest boka, og vet at den brukes som pensum på flere hestelinjer, og tror derfor det er mye man kan hente ut av teoridelen. Selvfølgelig er ikke alle teoretikkere, og forstår ikke sammenheng mellom teori og praksis. Mange driver med hest kun som en praktisk ting, men det er endel teori som står bak dersom man skal nå langt.

Man har dessuten utplassering, og det er vel nettopp der man skal ha anledning til å praktisere. Da er det vel ikke i første omgang det å ri, men det å drive hestehold.

Dessverre tror jeg alt for mange missforstår hva naturbruk med vekt på hest egentlig er. Det er nemlig ikke en alternativ beriderutdannelse, en ridelærerutdannelse eller en utdannelse for å utdanne ryttere som toppidrettsutøvere. Det er naturbruk, og med naturbruk med vekt på hest følger det mye om det å drive hest, hestehold, og få et papir på at du innehar endel teoretisk, samt noe praksis på at du faktisk er hestefaglært. Altså lært opp i hestefaget.

Sjekker man undervisningsplanen ser man også at det er mye naturfaglige og teoretiske fag. Jeg tror mange ikke vet at det faktisk er det de venter. Så hater man naturfag, men elsker hest, er neppe naturbruk den rette tingen. Tror alt for mange melder seg litt blindt på hestelinja fordi det er "enklere" enn allmenn, og så er hest gøy. Da har man ikke undersøkt studiet nøye nok mener nå jeg. Dessverre er ikke alle like klare til å ta "livets valg" i en alder av 15 år.

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 03/08/2005 :  12:58:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Siden vi snakker hest på Natur vgs. Sjekk denne siden. Noen uhorvelig teite frames som ikke lar seg styre unna, så den tungvindte måten:
Gå inn på "Skolen", videre inn på bolken "Landbruk og naturforvaltning med hestefag", og videre inn på "Fag og timefordeling". Les også de andre sidene under "Landbruk og naturforvaltning med hestefag". Jeg hadde aldri trodd at jeg skulle lære å ri dressur utfra det som står der. Da vil jeg faktisk si at de som tror det har gjort et svært dårlig forarbeid i å finne ut hva studiet egentlig går ut på.

Nå tror jeg mange av hestelinjene tilbyr en mer praktisk ordning enn Natur VGS, men likevel er det klare rammer for hvordan læreplanen er også for disse linjene andre steder. Så antar egentlig at det ikke avviker mye.

Tidligere var Natur VGS det som het Vinterlandbruksskolen. De holdt til på Rødtvet, og hadde faktisk ikke dyr i nærheten i det hele tatt. Nå ligger Natur VGS på Lindeberg/Furuset, men 4H gården et steinkast oppe i bakken. Men at de ikke har fasiliteter til å tilby en ridelinje bør man også kunne se ganske kjapt. Men det er etter det jeg forstår av sidene deres heller ikke målsetninga..

Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.