hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Natur VGS; Hestelinja
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Natur VGS; Hestelinja
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Eikdokka

Norway

Skrevet - 03/08/2005 :  14:02:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Har snakket med folk som går der og folk som har gått der. Og synes jeg har fått ganske godt innblikk i hva de lærer der, og får ut av hestetimene. Alle jeg har snakket med som går der mener at lærerne kan for lite. Og de fleste hadde ikke lært noe nytt med hest, bortsett fra skogsbruk delen.

Nei, jeg kan ikke si nøyaktig hva de lærer på den skolen jeg hadde tenkt å gå, og ja.. Jeg trodde faktisk det var mere ridning. Gjorde helt feil valg når jeg søkte på GK, men har lært. Fant ut at jeg faktisk ikke ønsker å jobbe med noe innen naturbruk :-)

Jeg gjorde faktisk svært dårlig undersøking av hva studien gikk ut på.

edit: Jeg var absolutt ikke klar for å velge hva jeg ville utdanne meg som. Da ble naturbruk det enkleste valget, og endte opp med et friår. Brukte året på å jobbe i stall, å lærte utrolig mye. Og nå har jeg funnet ut hva jeg vil utdanne meg som.

Therese

Redigert av - Eikdokka den 03/08/2005 14:07:33 Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 03/08/2005 :  15:56:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Det er merkelig det der.. Alle lærere er teite, og kan ingenting. Jeg tror det stortsett er styrt av de dumme hodene de forsøker å lære ting bort til. Av en eller annen grunn har jeg alltid hatet engelsk- og tysklærere.. I ettertid har jeg innsett at det var mer fordi jeg var dum og hatet faget, enn at det kanskje var lærern det var noe galt med. Mattelærern som alle andre hatet, likte jo jeg (fordi jeg likte farget?).

Ut fra pensumplanen på Natur VGS er jo dette med skogsbruk en ting det er mye fokus på. Fint de har lært mye av det da, da jeg antar at de hadde omtrent samme pensumplan på andre naturbrukslinjer. Ville jo vært kjedelig om man ikke lærte det man faktisk skulle lære

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 03/08/2005 :  16:05:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Synes faktisk alle lærerne der va utrolig snill og hyggelig. Samme sier de som har gått der 2-3 år, de samme som mener at lærerne i hestfaget kan for lite. Lærerne er visstnok flink å lære fra seg det de kan også.. Ikke alle er "teit og barnslig" når man er 17-18 år. :-)

Ble OT dette..

Therese
Gå til toppen av siden

akj

Skrevet - 03/08/2005 :  22:35:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eikdokka: Snakker du om Natur vgs, eller en annen skole? Jeg ser du skriver på VIP'en at du har bodd hele livet i Tromsø... Gå til toppen av siden

akj

Skrevet - 03/08/2005 :  23:01:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg jobber ved Natur vgs, og skal forsøke å svare på noen av spørsmålene og påstandene som er debattert her, uten at dette må oppfattes som reklame for skolen.

Kopi av melding:
Min svigermor går på Natur VGS i alder av 56 (tøffa), og skal bli gartner. Hun anbefalte meg hestelinja der, men jeg syntes ikke det var noe særlig siden jeg allerede har vgs.
Men så balla ting på seg, og idag ringte de å sa jeg kunne begynne grunnkurs på kveldstid på denne linja.... weee

Noen som har noe kjennskap til den, eller har gått der?

Opprinnelig postet av beat

Jeg vet ikke begrunnelsen din for å velge naturbruk, men vil gjøre oppmerksom på at grunnkurset på Natur vgs på kveldstid ikke inneholder noen form for teori eller praksis i forhold til hest.

Grunnkurset på kvelden er felles for de som ønsker å gå VKI Landbruk og Naturforvaltning (med vekt på ku/gris/sau) og VKI Gartneri og Hagebruk. Det undervises med tanke på utdannelse til agronom eller gartner - og det undervises ikke i allmennfag.

Man kan for øvrig gå ut i læra på hest uten å ha gått VKI LN med fordypning hest - det holder med "vanlig" VKI LN. Så hvis du vil ut i læra er det helt greit å ta kurset på kvelden.

På dagtid derimot, har man på grunnkurs mulighet for å velge fordypning hest som valgfag i 2. termin (etter jul). Da har man tre timer teori i uka, samt tre uker sammenhengende utplassering på stall rundt påske.

På VKI-nivå vil man skoleåret 2005/06 ha praksis/øvelser hver eneste fredag, samt utplassering på stall høst og vår.

Siden skolen ikke har egne hester, samarbeider vi tett med hestebedrifter i hele Norge. Elevene får stort sett velge selv hvilken stall de vil være på, gitt at noen kriterier er til stede (antall hester osv.)

På grunnkurs gis det kun innføringsøvelser i ridning/kjøring, mens det på VKI blir gitt mer grunnleggende ridetrening. Det kan imidlertid på ingen måte påregnes at man kommer ut av Natur vgs som en "startklar" rytter verken i sprang eller dressur. Det ligger heller ikke innenfor læreplanen til Naturbrukskolene.

Håper dette er litt oppklarende for ditt valg av studieretning/skole. Jeg gjør imidlertid oppmerksom at dette er et opplegg som brukes ved Natur vgs, og andre skoler gjør ting på sin måte. Det ligger en del timer i læreplanen som er "til fordeling", og disse kan skolene disponere som de vil. En skole i "skauen" vil kanskje bruke disse timene til fordypning innenfor skogbruk, mens vi har valgt hest.

Uansett; Lykke til!

Gå til toppen av siden

akj

Skrevet - 03/08/2005 :  23:08:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
--- klipp ---

Kopi av melding:
Siden vi snakker hest på Natur vgs. Sjekk denne siden. Noen uhorvelig teite frames som ikke lar seg styre unna...[].

Opprinnelig postet av spoff

Spoff: Veldig glad for denne. Jeg er nemlig satt på som prosjektleder for ny web.
Gleder meg til nye sider med mye nytt innhold fra nyttår. Og jeg kan garantere deg 100% frames-frie sider.
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 03/08/2005 :  23:36:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Jeg snakker om en annen skole, naturbruk med fordypning hest.

Mitt første innlegg var om hvordan oppfattning jeg hadde om naturbruk med hest generelt.

Therese
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 03/08/2005 :  23:56:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Spoff: Veldig glad for denne. Jeg er nemlig satt på som prosjektleder for ny web.
Gleder meg til nye sider med mye nytt innhold fra nyttår. Og jeg kan garantere deg 100% frames-frie sider.

Opprinnelig postet av akj

*klapp* *klapp*

Frames er teit nok som det er, men her fikk jeg ikke tvunget den gjeldene sida ut av framsene en gang. Det er *uggh* *uggghh*. Alt er best uten frames

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 04/08/2005 :  15:27:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Den skolen jeg gikk på var det bare fordypning i hest på grunnkurset og ikke vk1 og vk2, sikkert et triks for å lokke flere til å gå der.
Må legge til at det var ikke bare i hestefaget elevene kunne mer enn lærerene, brukte mesteparten av det første året på å melke gummijur og pusse kyr..
Sannsynligvis kom bruk av hest i skog/jordbruk best ut siden det ikke er så mange unge jenter og gutter som har erfaring med dette, dessuten var skobruklærerene veldig dyktige) men når det kom til all annen bruk av hest og stell generelt så hadde faktisk elevene mye mer kunnskap enn de lærerene vi hadde(som forøvrig også underviste i husdyrfag)
Dette er 10 år siden..

http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 05/08/2005 :  20:59:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Man kan for øvrig gå ut i læra på hest uten å ha gått VKI LN med fordypning hest - det holder med "vanlig" VKI LN. Så hvis du vil ut i læra er det helt greit å ta kurset på kvelden.

akj; Hva mente du egentlig her da? Skjønte ikke det helt jeg.
Bakgrunn for at jeg vil gå denne hestelinja er for å lære mer, bygge litt mer på utdannelsen, for å så å kanskje gå videre med noe innen hest.
Vi skal også etterhvert flytte til småbruk, da er vel ikke denne linja helt bort-i-natta?
Tusen takk for svar alle sammen!

How strange, that so often, it all seems worth it.
Gå til toppen av siden

akj

Skrevet - 05/08/2005 :  21:15:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

akj; Hva mente du egentlig her da? Skjønte ikke det helt jeg.
Bakgrunn for at jeg vil gå denne hestelinja er for å lære mer, bygge litt mer på utdannelsen, for å så å kanskje gå videre med noe innen hest.
Vi skal også etterhvert flytte til småbruk, da er vel ikke denne linja helt bort-i-natta?
Tusen takk for svar alle sammen!

Opprinnelig postet av beat

Ved Natur vgs er det to linjer som heter VKI LN. Den ene er med fordypning hest, den andre er uten - den jeg kaller "vanlig". Begge disse går på dagtid.

I tillegg undervises det VKI LN på kveld, men dette er den "vanlige" uten hest.

Det jeg mente er at hvis du skulle gå GK og VKI LN med tanke på å gå ut i lære på hest, eller lære mer om hest generelt (anatomi, fôring, salmaker, saltilpassing, bruk osv) ville jeg heller valgt kurset på dagtid med fordypning hest.

Hvis målet med utdannelsen er å kjøpe småbruk og drive med forskjellige dyr og kanskje produsere fôr, er det veldig greit å gå kveldskurset. Du lærer mye om fôrproduksjon (høy, silo, rundballer, korn mm) og om fôring og stell av dyr. Men dyrene du lærer om er ku, gris og sau - ikke hest.

Håper du ble litt klokere. Hvis ikke får du spørre mer!
Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 06/08/2005 :  09:19:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, jeg ble litt klokere. Tusen takk. Grunnen til at jeg tar kveldskurset som grunnkurs er at jeg er i mamma permisjon, altså jeg har ikke mulighet til å gå på dagtid. Men til neste år er guttungen barnehage klar, og da går jeg vk1 på dagtid ;)
How strange, that so often, it all seems worth it.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.