hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hesten stopper
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Hesten stopper
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Lene23

» VIP

Norway

Skrevet - 28/07/2005 :  20:11:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene23  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene23  Svar med kopi av melding
Jeg har en hest som jeg har hatt i ca 3 år nå. Og hvert eneste stevne siden jeg fikk han har han stoppet. Vi har vært på veldig mange stevner. Dette er en tung og stor hest.
Har noen noe forslag til hva jeg kan gjøre for å få den til å hoppe på stevner. Han hopper alt hjemme og på trening...

Lene

www.stall-hestevold.dk

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 28/07/2005 :  20:25:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan det være at du er nervøs? Bare en tanke som slo meg. Dersom det kan være tilfelle, få en annen rytter til å starte han på et stevne, da får du det bekreftet/avkreftet.

Eller kan det være at hesten har dårlige opplevelse fra stevner fra før du fikk han?

Siden han hopper hjemme og på trening, kan det jo ikke ha noe med det fysiske å gjøre, det er altså noe som psykisk sier hesten at dette vil jeg ikke være med på.
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 28/07/2005 :  20:31:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har selv opplevd at hesten oppfører seg helt "kokko" på stevne med meg, mens med andre går den kjempe bra, og jeg er NERVØS på stevner! Jeg solgte hesten og kjøpte meg en ny en jeg, for jeg kommer aldri til å bli kvitt stevnenervene uansett hvor mye jeg drar på stevner, gjør alt på "forhindre stevnenerver listen" osv:) Den nye hesten hoppet alltid- uansett om jeg hoppet "baklengs"!

Noen hester har stevnenerver selv, og da hjelper det lite at rytter også har det. Ellers kan du jo prøve å få en dyktig og uredd rytter til å ri han for deg på noen stevner for å se hvordan det går. Siden du har startet han mye, er det jo ingen ting å si på stevnetrening.

Du kan også se om det finnes noen "mentalt treningskurs" i nærheten av der du bor. Var selv på kurs med Elling Finnanger i fjor sommer, og det var veldig lærerikt.

Hege Gå til toppen av siden

popo

Skrevet - 28/07/2005 :  20:33:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Få dyrlegen til å sjekke hesten din. det er alltid en grunn til at hesten stopper. du kjenner nok hesten godt siden du har hatt den i 3 år, men det hadde kanskje vært lettere hvis den hadde begynt å stoppe nå i det siste...
Gå til toppen av siden

Lene23

» VIP

Norway

Skrevet - 28/07/2005 :  20:47:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene23  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene23  Svar med kopi av melding
Hei og takk for svar!
Jeg har trenet hesten selv og den har ingen dårlige erfaringer fra stevne. Han er bare skikkelig redd for alt annent enn hinderene på stevner. Han er veldig kikkete. Jeg mener selv at jeg ikke har stevne nerver da jeg har startet hver helg siden i vinter...
Hesten hopper hvis vi varmer opp på samme bane som vi skal konkurere på... Blir sprø av dette...

Lene

www.stall-hestevold.dk
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 28/07/2005 :  20:56:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmm.. Er hinderne veldig anderledes enn hva de er der du trener? Slik som feks planker, "vikingeskip", vannmatte, kasse osv osv. Og er du helt sikker på at du ikke tenker på dette når du kommer på stevne? :) Hesten merker det så utrolig godt hvis du tenker "å huff, her var det mange nye hinder, han kommer helt sikkert til å stoppe i dag også....". Mulig du kan tenke over det litt! Prøv med litt mental trening, og som Elling sa "ta hvert hinder som det første", "tenk at dette skal jeg klare!". Dra på stevne med masse enegri og power, og planlegg stevnedagen i god tid, og pass på at du får mest mulig fred og minst mulig stress rundt stevnet.

Ellers kan du trekke inn nye hinder under trening, og kanskje dra å trene på steder der du pleier å starte. Er jo alltid en fordel å starte på hjemmebane.

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 28/07/2005 :  21:39:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Du sier den reagerer på alt annet enn hindrene på stevnet. Kunne jo kanskje være en ide og trene på det også på hjemmebane? F.eks. sette på musikk når du rir, få noen til å klappe, vifte med flagg++ Gå til toppen av siden

Lene23

» VIP

Norway

Skrevet - 28/07/2005 :  22:40:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene23  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene23  Svar med kopi av melding
Poenget er at han gjør dette hjemme. Vi har bade leker, folk, paraplyer traktorer, pressenninger osv på og rundt banen hjemme og det går greit. Hvis han har gått forbi en ting 2-3 ganger er det ikke farlig lenger den dagen...
Vel jeg skal fortsette å trene men begynner å bli litt frustrert..

Lene

www.stall-hestevold.dk
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 28/07/2005 :  23:19:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har du noen trener til å hjelpe deg med dette? Og hva sier i såfall han/hun?

Lene23

» VIP

Norway

Skrevet - 29/07/2005 :  13:37:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene23  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene23  Svar med kopi av melding
Jeg rei for Tony før og han sa det kun var ut og starte ikke noe annent å gjøre... og det er 1 år siden. Alle sier hesten trenger rutine og at jeg som rytter er klar for å hoppe 120 på stevner... uff ja ja
Jeg får omskolere han litt i dressur etterhvert he he

Lene

www.stall-hestevold.dk
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 29/07/2005 :  15:25:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Merkelig greie, og veldig synd at trenerne ikke har noe bedre svar. Det er jo lettere for de som kjenner deg og hesten å si hva du kan gjøre med det.
Har noen andre ridd han på stevne da? Og ca hvor ofte starter du? Er det bare på nye steder, eller har dere stevner på stallen?

Lene23

» VIP

Norway

Skrevet - 29/07/2005 :  17:55:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene23  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene23  Svar med kopi av melding
Ingen andre har ridd han på stevner da de fleste mener at jeg kjenner hesten så godt at ingen klarer bedre. En dansk berider kunne ri han opp for meg men han annbefalte det ikke da han trodde det ikke ville fungere.... Jeg har startet overalt helt siden vinteren både i østfold, vestfold,buskerud og oslo...hvis han hopper på stevne så er det når han har varmet på banen før. Han er redd for å være alene inne på banen. Men hvordan klare å pelle av han dette? Jobber han kun alene på banen hjemme er ofte på banetreninger...det går som på stevne men da får jeg jo full føre i allefall...Jeg starter hver helg.... har hatt 3 fri helger siden jul
Lene

www.stall-hestevold.dk
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 29/07/2005 :  19:19:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har du prøvd å bare ha han med på stevner uten å hoppe? Dersom det har gått 'dårlig' fra starten av, så er det kanskje greit å begynne helt på bunnen med miljøtrening. Det høres jo ut som om du har gjort det du kan, og at hesten nå burde ha fått endel rutine. Men hva om det er negativ rutine tenker jeg på? Siden han alltid river, han merker det godt selv om du ikke er fornøyd og han gruer seg litt til hvert stevne, ond sirkel.

Først kan du prøve å bare ta han med overalt uten å kreve noe av han. Kan dere kanskje få lov til å hoppe noen hinder også uten å starte? Bare være på oppvarmingsbanen kanskje? Etter noen hinder gir du deg og roser han masse. Tenk at alt skal være positivt hele tiden, bare for å gi han mer selvtillit.

Andre du akn gjøre er å la en annen ri hesten. Når du har hatt han med deg endel rundt, og hesten bør være klar for å starte. Den andre som rir hesten har ikke samme erfaringene som du kanskje har, han forventer ikke at hesten skal stoppe slik du kan gjøre. Dette sammen med miljøtreningen til hesten kan gjøre utslaget. Imellomtiden kan du prøve å få ri litt på en annen, mer sikker hest, slik at du også får litt mer selvtillit og ikke forventer at hesten skal stoppe. Til slutt kan dere kanskje begynne å starte litt igjen, i små klasser som dere begge mestrer og bygge dere opp sammen. Har aldri trent noe spranghest jeg, er derfor ikke helt sikker på om dette er veien å gå. Men du som skjenner hesten din vil se det lettere om det gir resultater :)
Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 29/07/2005 :  20:14:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har heller ikke erfaring med trening av sprnaghester, men synes det Irriducibili skriver høres veldig fornuftig ut.

Selv om du har blitt anbefalt å ikke la andre ri hesten din på stevne, tror jeg jeg ville gjort det likevel, siden det kun er på stevner han ikke hopper. På den måten finner du iallefall ut om det er der problemet ligger.

Eller bare dra på stevner uten å konkurrere, eventuelt kunne du kanskje lånt en annen hest å konkurrere med, og bare ha med hesten din som "selskapshest", kanskje med egen steller som kunne gått rundt med ham og bare dilla rundt for å venne han til alle menneskene og bråket, hvis det er dette han reagerer på.
Gå til toppen av siden

Lene23

» VIP

Norway

Skrevet - 29/07/2005 :  22:17:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene23  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene23  Svar med kopi av melding
På selve stevne plassen er han rolig og fin. Han bryr seg ingenting om noe som helst. Det er også helt greit å være inne på selve banen bare han kan få lov til å kikke seg rundt... han hopper hvis han får god tid til å kikke seg rundt. Han hoppe kun på steder hvor det er hester rundt banen og eller ingen forstyrrelser rundt banen.
Lene

www.stall-hestevold.dk
Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 30/07/2005 :  09:35:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Rir du han mye på tur alene? Kanskje det kan være flokkinstinktet! At han har vanskeligere for å konsentrere seg når det ikke er andre hester i nærheten som gjør han trygg!

Kan godt være at dette er helt på jordet, bare en tanke som slo meg!
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.