hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Når bakparten ikke "følger med"?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Når bakparten ikke "følger med"?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 29/07/2005 :  19:49:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Var ute og red i sted, og red da på Solfagur, en spinkel vallak på 5 år. Han er tynn og har veldig lite muskler - men det arbeides med å rette på begge deler. Dette er en hest som er rimelig tung å ri, både pga. de manglende musklene og at han er "slow motion" - han har en stoor trav, men dessverre er den veldig treg.

Han har vært grei å ri på før, men tung å få frem - ikke noe problemer a la klinking og slikt, men disse kom i dag. Han klinket konstant i både skritt og trav, gikk greit å få ham frem i litt tempo, men det føltes av og til ut som om bakparten hans ikke fulgte med. Det er vanskelig å forklare, men tja; massiv klinking (trass i mer aktiv ridning), han snublet en del, i oppover/nedover-bakke virket det som om all vekt lå på fremparten - og i tillegg var det til tider som om traven "hakket".

Hoppet av for å undersøke føttene, men fant ikke noe galt - han ømmet ikke og haltet ikke.
Hva kan dette være? Er det stivhet/mangel på muskler som gjør det, eller er det noe mer alvorlig (han ble jobbet nå, i motsetning til ellers når han er ute på tur ;-)?

AneBlidaBranaTindra

» VIP

Norway

Skrevet - 29/07/2005 :  22:47:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAneBlidaBranaTindra  Svar med kopi av melding
Hadde det samme på Blida for noen år tilbake og det var ganske enkelt krysslammelse. Men samtidig så var hennes "problemer" mer ekstremt ;)
The worst way to miss someone is to be sitting right beside them knowing you can' t have them
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 30/07/2005 :  00:49:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg pleier alltid få hesten nøye sjekket (først av meg, så av trener osv "oppover i systemet:)) når jeg merker avvik fra normalen. Dette rett og slett fordi jeg "føler" på meg hvis det er noe galt. I allefall når man kjenner hesten godt, vet man om man har grunn til bekymring eller ikke. Jeg har faktisk hatt rett hver gang! Har aldri vært noe alvorlig, men jeg har lært meg å stole på magefølelsen:)

Kan være så mangt, og det trenger ikke være noe alvorlig.

Hege Gå til toppen av siden

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 30/07/2005 :  13:26:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Angående klinkinga så få en flink hovslager til å sjekke høvene, hesten trenger ganske enkelt å få beskåret høvene i en annen vinkel og skoene må formes annerledes. Gjerne litt tyngre sko på bakbeina. Men klinkinga vil aldri forsvinne helt,kan hende hesten er veldig kort. En annen ting kan være krysset,men hadde noe gjort vondt ville den haltet.

Bare sørg for å få hesten godt frem! Ri mye volter på bane. Hold yttertøylen stram men med en jevn kontakt og vær veldig flink til å gi etter når hesten søker seg ned. Innertøylen skal du ikke tenke så mye på,den skal bare lede. Bruk masse yttersjenkel for å få hesten til å sette bena bedre under seg så den ikke faller ut. Og ri med indre sjenkel opp til yttertøylen,gjør masse halvparader med setet og oversjenkel!:)
Öfte trenger de bare å balansere seg bedre!:)
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 30/07/2005 :  14:40:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Høvene er OK og nylig sjekket, og han klinker ikke ellers. Det var kun i går :-)
Baneridning blir noe vanskelig iom. at det ikke finnes noe bane i nærheten, men det går fint an å gjøre dette på tur. Har arbeidet mye med å få ham frem, og det går bedre - arbeider ikke så mye med at han skal bære seg selv, iom. at han så absolutt ikke har noe muskler til det enda, vil bare ha ham til å gå litt mer aktivt.

Takk for tips, skal ut på tur senere, så får vi se hvordan det går :-)
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.12 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.