hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Halthet hos hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Halthet hos hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

LilleMarie

» VIP

Skrevet - 26/07/2005 :  21:13:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det jeg lurte på nå var, hvis hesten deres halter, ringer dere vet. el. med en gang eller ser dere det an? Altså, hvordan reagerer dere hvis hesten deres halter?

Hvis dere ringer noen etter hjelp, hvem vil det da være og når?

Som med de fleste andre ting når det gjelder hester, kommer det helt an på tilfellet, men bare deres vaner og meninger.

Marie

- Marie & Lipdonn -

Lucinda:

Norway

Skrevet - 26/07/2005 :  21:47:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Ringer stort sett aldri veterinær. Finner ut kva slags fot hesten halter på. Sjekker eventuell varme/hevelser/sår. Eventuelt sjekker sko osv. Tar det ut i frå der.

Veterinær blir vel egentleg berre kontakta om hesten har skada seg på noko måte med store sår som krever penicilin eller liknande.

Men har sånn sett svært sjelden halte hester.

Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 26/07/2005 :  22:56:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har alltid sett det an jeg også, men rådfører meg med trener og diverse om hva jeg skal gjøre. Har aldri opplevd noe "alvorlig" halthet med mine hester, men om jeg har vært i tvil, har jeg ringt veterinæren bare for å høre hva jeg skal gjøre.
Når man kjenner hesten, og vet hva den har vært utsatt for, går det som oftes bra, men jeg må innrømme at jeg er litt glad i å ringe veterinæren og snakke med henne iallefall:)

Den forrige hesten min fikk lymfangitt ganske lett, men ikke verre enn at jeg behandlet det selv. En gang kom hun derimot hjem fra beite med alvorlig lymfagitt i den ene foten og en slagskade i den andre, og da ringte jeg tvert. Så det kommer mye an på hvor alvorlig man selv ser at det og føler at det er. Har alltid hatt rett når det har vært noe med hestene, så jeg stoler veldig på magefølelsen min, mulig det er litt kunnskap i den magen etter hvert også:)

Hege Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 27/07/2005 :  10:43:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Jeg sjekker hesten, slik som Lucinda og Hege J først, rådfører meg med andre, eks. trener, hovslager, bekjente osv., før jeg kontakter vetrinær. Men jeg er av den oppfatning at det er bedre å ringe vetrinær en gang for mye enn en for lite Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 28/07/2005 :  00:24:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg og sjekker hesten først. Er det ingen sår, hevelser eller varme så hadde jeg sett det litt an. Er faktisk litt i den situasjonen nå. Lekte litt på et beite med Lolita i går, og lot henne fise litt rundt løs. Beitet er nettopp slått, så det ligger flere dunger med gress der, som hun skled i et par ganger. Den siste gangen la jeg merke til at hun halta, så jeg antok hun hadde slått seg eller noe. Lot henne trave litt rundt, for å se om hun løp det av seg, men da hun ikke gjorde det lot jeg henne gresse mens jeg henta grima. Longerte henne litt i den for å se hvor ille det var (ikke noe i det hele tatt i skritt, litt i trav), før jeg sjekket alle beina etter hevelser eller sår. Ikke noen tegn til noe, så jeg konstanterte at det var en helt vanlig strekk som hun fikk da hun skled. Helt ufarlig, går over om maks ei uke, så jeg lar henne gå til det, før jeg ringer dyrlege om det ikke gir seg. Å ringt dyrlege nå ville bare vært unødvendig, siden han hadde kommet til å sagt det samme som meg, bare tatt penger for det...

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

LilleMarie

» VIP

Skrevet - 28/07/2005 :  11:18:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, det forstår jeg veldig godt kristy, og jeg hadde nok gjort det samme jeg og.
Grunnen til at jeg startet denne "tråden" er at jeg var i den situasjonen. Har nettopp vært borte på ferie i to uker, kom hjem fredag og red en skrittetur på 5 km lørdag. Søndag tømmekjørte jeg og mandag kveld var hesten min halt. Ingen hevelser, ikke varm eller noe. Han haltet så vi så det ganske tydelig. Jeg hadde tømmekjørt en del sikk-sakk med han, og siden han ikke er i noe særlig form nå, tenkte vi kanskje det var en stølhet/strekk e.l. så vi så det an. Tirsdag var det likt, men da jeg dro dit på kvelden var det blitt verre, så onsdag morgen ringte jeg veterinær (de kommer jo ikke utenom arbeidstid lenger) han fikk konstantert at det var en hovbyll, og han skulle gå med kloraminomslag i 4 (nå tre) dager. I morgen kommer hovslager så han skal også se litt på det..

Selv ser jeg det alltid an. Har vært med på utrolig mye sår/betennelse/hevelser og nå hovbyll, så jeg føler at jeg begynner å få mer grunnlag for å se om veterinær behøves eller ikke nå :) Men utlært blir man jo aldri, og jeg har jo ikke all verdens med erfaring enda.

- Marie & Lipdonn - Gå til toppen av siden

Ellbell

Norway

Skrevet - 28/07/2005 :  14:17:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEllbell  Svar med kopi av melding
Er...vel..var i samme situasjon.
Thirla ble "gjenforent" med sine tidligere beitekamerater og haltet etter to dager. Regnet med at det bare var en smell eller strekk, så jeg sjekket for hevelser, sår etc etc og lot hesten gå i en uke hvorpå jeg sjekket henne hver dag. Etter en uke uten noe bedring ringte jeg veterinæren. Han var her idag og gjorde diverse. Fant ut at det ikke satt i hoven og tror det muligens er spatt...sukk og stønn og akk og ve! Setter min lit til 10 dagers medisinering og håper alt står bra til da for jeg vet ikke helt hva jeg gjør om hesten har spatt!

(P.S har noen noen tips, råd, erfaringer med beinrpoblemer setter jeg pris på et innlegg i min egen debatt under hest og helse)

ELlbell&Þyrladyret

Gi meg en vrengt polvott - any day! Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 28/07/2005 :  21:14:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det første jeg gjør er å bøye opp hesten selv, og lete etter ømme ledd/sener/gaffelbånd. Går over hesten med visitertang og ser om det sitter i høvene. Dersom haltheten oppstår plutselig venter jeg og ser det ann litt, hvis ikke hesten er ekstremt halt. Er det noe som plutselig har oppstått kan hesten ha fått en strekk i luftegården, og det vil forhåpentlig gå over av seg selv. Har den gått og "småhalta" en stund, og det er noe som har utviklet seg, ringer jeg ganske snart dyrlegen og behandler skaden. Sprøyter heller enn å blistre ømme ledd. Liker å få ting behandlet raskt, tidlig og effektivt...
Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.