hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Flått
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Flått
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 21/04/2005 :  08:57:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
For ca tre dager siden fjernet jeg en flått fra siden av magen til hesten min...
Jeg så flåtten ved at det var blitt en stor kul rundt der den satt...

Så kom jeg i stallen på morningen i dag og kulen var blitt KJEMPE stooor!!
Skal ringe dyrlegen etterpå...

Men har noen vært borti lignende før?

Hestene mine har kun reagert ved at det har kommet værk der flåtten har vært... Men aldri sånn som dette.

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 21/04/2005 :  12:29:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Det er antagelig bare en hevelse grunnet infeksjon. Det kan være at deler av flåtthodet sitter igjen, og dette er eventuelt viktig å fjerne (veterinæren kan nok hjelpe deg med det). Det finnes egne flåttfjerningspinsetter som skal være gode å bruke for å fjerne flåtten med hode skikkelig. Antagelig er dette noe de har på apoteket, eller kanskje i dyrebutikken (brukes på hund og katt). Jeg har egentlig ikke så mye erfaring med flått og slike pinsetter. Pusen jeg hadde da jeg var liten fikk av og til flått, og da bare dro vi de ut, og det gikk alltid bra. Men man burde visst bruke flåttpinsett.
dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 21/04/2005 :  14:25:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Viktig at man skrur flåtten ut til man hører et lite "knepp" og ikke bare drar for da vil hodet mest sannsynlig sitte igjen.
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 22/04/2005 :  07:25:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Flåtten er ute.... Er det flått stedet her nede, så jeg er godt inne i hvordan man fjerner disse stygge skapningene fra helvete.
Har sjekket nøye at jeg har fått med alt og det har jeg....

Ringte forresten dyrlegen i går, og han sa de ikke pleide å gjøre noe særlig med flått bitt... Jeg skulle se det ann noen dager og ble det værre skulle jeg kontakte han så fort som mulig. Men ellers ville det rette seg av seg selv....

Kanskje jeg skal ta bilder av hvordan det ser ut å legge det på vipen min

Det kjennes ut som det er mange små kuler under hele hevelsen.

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 22/04/2005 :  09:02:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Skriv gjerne og fortell hvordan det går :) Bor selv i et meget flåttbefengt område ( 30-40 flått pr.hund etter tur i skog og mark er ikke unormalt! Plukker dem før de får festet seg, men noen blir jo alltid igjen..)
Greit og vite hva en kan gjøre i et tilfelle som ditt, eller om det går over av seg selv.

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 25/04/2005 :  08:47:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Da har jeg endelig fått lastet inn bildene på pc'en... Hestemarked siden er litt kranglete i dag, så har har kun klart å legge inn et bilde...

Det er dette:

Som dere ser så er det mange små kuler... Og den største klumpen er der flåtten satt!!

Har nå mailet bildene til veterinæren... Ringer han vel senere i dag og hører hva jeg skal gjøre... For hver dag blir det enda flere små kuler...
Det har nå spredd seg helt opp på ryggen!

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

MyLittlePony

» VIP

Norway

Skrevet - 25/04/2005 :  13:00:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
huff.. det der så ikke så fint ut...
hva brukte du for å få bort flåtten? brukte du kanskje noen midler som hesten din ikke tåler, eller har allergiske reaksjoner på?

<3 My Little Pony Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 25/04/2005 :  13:09:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ser for meg ut som en liten allergisk-reaksjon... Hadde nok gjort det samme som deg,og vist utslettet til vetrinæren. Men du må holde oss litt oppdatert på dette,da! Greit å vite hva en vetrinær mener det skyldes,og hva du skal gjøre med det! :)
Takker for meg. Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 25/04/2005 :  14:44:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
huff.. det der så ikke så fint ut...
hva brukte du for å få bort flåtten? brukte du kanskje noen midler som hesten din ikke tåler, eller har allergiske reaksjoner på?

Opprinnelig postet av ¤sunshine¤

Jeg brukte fingerne... Vred den rundt.

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 25/04/2005 :  14:49:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Da jeg var i stallen i sta var hun blitt skikkelig dårlig, men vi vet ikke om dette kommer av flåtten... For dette er ikke normalt sånne symtomer på de sykdommene flått gir.
Hun spiser ikke og er veldig slapp... Virket nesten litt kolikk aktig når jeg tittet på henne på beite... Men da jeg tok henne inn, gjorde hun fra seg og hadde skikkelig diare (noe hun aldri har).
Ringte dyrlegen og hun fant ikke noe unormalt med henne... Skal se etter en del symtomer med tanke på flåtten og spiser hun ikke til i morgen skal jeg ringe igjen.

Hun ble litt kvikkere etter å få gjort fra seg.

Men er ikke likt Aliba og si nei takk til gress!!

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

MyLittlePony

» VIP

Norway

Skrevet - 25/04/2005 :  15:09:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
ok.. vi smørte på smør der hvor flåtten satt og så datt den bare av til slutt...

men på katten vår brukte vi den metoden som deg!

håper hun blir bra da!

<3 My Little Pony Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 26/04/2005 :  11:59:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Det kan jo være en Boreliainfeksjon også...

Finner ikke dyrløegen noe spesielt, kontakt homeøpat.

Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 26/04/2005 :  12:35:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Hun spiser igjen i dag da heldigvis!! Spiste maten sin i går kveld også. Hun hiver den ikke i seg som vanlig men hun spiser iallefall!! Har fortsatt ikke feber!
Hevelsen på flått bittet har så smått begynt å gå bitte litt ned.
Drikker også lite vann om dagen synes jeg!

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 26/04/2005 :  12:49:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Så bra at det endelig går fremover med hesten din :) Huff, det er ikke bare bare med de derre flåttene...
Fikk du utelukket borreliose eller? Det er det eneste jeg vet som vi kan bli smittet av pga flått, men tror nok de kan dra med seg mye annet dritt også, uheldigvis.
Men det viktigste er at hesten din blir frisk nå, uansett hva det er/har vært for noe.

Håper du vil fortsette og skrive om hvordan det går :)

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 26/04/2005 :  13:26:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Jeg er helt elendig med sykdomsnavn...

Men det var 3 forskjellige sykdommer de kunne få av flått...

Den ene fikk de veldig høy feber.

Den andre er det blod i urinen.

Den siste kan man se at hesten halter, da setter det seg i leddene.

Ble litt skremt av den sistnevnte, så neste gang hesten din halter så er det kanskje ikke at den har blitt sparke eller har tråkket over
Dette var også vanlig på hunder at de blir halte av flått bitt!

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 01/05/2005 :  22:54:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
For hver dag som går så sprer kulene seg enda!! Nå har de gått over salleie og over på andre siden... Rart dyrlegen ikke vil gjøre noe...
Tenkte jeg skulle ringe igjen i morgen... Og den 7. mai skal 3 av hestene vaksineres og driver det fortsatt og sprer seg da, og de sier på tlf i morgen at de enda ikke vil gjøre noe, så skal de få se enda en gang da..

Blir rett og slett litt redd jeg nå!

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.