hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Flått
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Flått
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Lene.

Norway

Skrevet - 03/05/2005 :  11:36:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis du føler deg usikker pga dette, så hadde faktisk jeg krevd at vetrinæren skulle komme og ta en titt på det....det er du som betaler,og de kan vel ikke akkurat nekte å komme og se på hesten....
Bedre at du blir sett på som litt "små-hysterisk",enn at det skulle være noe galt som kan behandles men ikke blir det.... (huff,dårlig skrevet dette,men du forstår vel hva jeg mener... :)

Men så lenge hesten spiser,ikke har feber,og virker å ha det bra,tror jeg ikke du skal bekymre deg altfor mye...
Men som sagt,bedre føre var... :)

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 03/05/2005 :  12:11:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvis du føler deg usikker pga dette, så hadde faktisk jeg krevd at vetrinæren skulle komme og ta en titt på det....det er du som betaler,og de kan vel ikke akkurat nekte å komme og se på hesten....
Bedre at du blir sett på som litt "små-hysterisk",enn at det skulle være noe galt som kan behandles men ikke blir det.... (huff,dårlig skrevet dette,men du forstår vel hva jeg mener... :)

Men så lenge hesten spiser,ikke har feber,og virker å ha det bra,tror jeg ikke du skal bekymre deg altfor mye...
Men som sagt,bedre føre var... :)

Opprinnelig postet av Lene.

Dyrlegen har vært å tittet på det en gang allerede, men da sa de at det var en allergisk reaksjon... Noe som jeg ante meg... Men det var lissom ikke så mye å få gjort noe med... Men jeg synes det er litt rart når dette bare sprer seg og sprer seg...

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 09/05/2005 :  09:09:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Var bare litt nyskjerrig på hvordan det går med hesten din Roxira?
Har du fått noe mer svar på hva det er som feiler den? Og har den enda klumpene?

Håper det går bedre, er fælt når de ikke er friske..

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 09/05/2005 :  10:56:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Hei. Siden kulene enda ikke er borte tror veterinæren at det ikke er flåtten som har forårsaket det... Hun mente det var noe hun spiste som hun ikke tålte.

Men da synes jeg det er rart at dette kom da flåtten satt seg, og det hovnet opp rundt flåtten... Og derifra spredd seg... Hmmm...

Kulene begynner iallefall nå å gå ned og bli borte, endelig!! Men de er ganske harde enda.

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 11/05/2005 :  11:08:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Den ene hesten min hadde for et par år siden en allergisk reaksjon på noe, vet ikke hva. Men hu fikk masse klumper over hele kroppen, så ut som det samme som det var på hesten din. Vi smurte på leire på klumpene et par ganger å da ble de borte. Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 12/05/2005 :  23:14:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men det var 3 forskjellige sykdommer de kunne få av flått...

Den ene fikk de veldig høy feber.

Den andre er det blod i urinen.

Den siste kan man se at hesten halter, da setter det seg i leddene.

Dette synes jeg høres merkelig ut... de vanligste infeksjonene etter flåttbitt er borreliose eller lymes desease... og iallfall på borrelia er det veldig vanskelig og diagnotisere, pga symptomene er så varierte. Det kan være mange forskejllige symptomer, pga sykdommen kan sette seg så mange forskjellige steder. Man kan hverken utelukke, eller påvise borrelia ved hjelp av kun symptomer, man må ta en blodprøve....Det er hester som kun har vist kraftig personlighetsforandrign som har fått påvist borreliose, blitt behandlet, og blitt "normale" igjen etterpå.

men det er igjen også rart om infeksjonen skal vises så kort tid etter bittet, det pleier å ta litt tid før det utvikles (En av grunnene som gjør det vanskelig og påvise, man tenker sjelden flått)

ER du i tvil om det er flåtten som gjør dette, be om blodprøve. MAnge dyrleger vil ikek ta den, fordi den skal sendes til sverige eller noe sånt, men be han ta den uansett, om du føler deg utrygg.

jeg ville iallfall ikke blitt avvist med at det er feil symptomer, for det er INGEN faste symptomer på dette.

Men hesten kan selvfølgelig fått i set planter eller noe som den burde holdt seg unna:)
Gå til toppen av siden

GML

» VIP

Norway

Skrevet - 02/06/2005 :  07:34:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGML  Svar med kopi av melding
Dette høres ut som det samme som hesten min hadde for 3 år siden. Han fikk også kuler som spredde seg på hele kroppen.

Jeg trodde først at det var en reaksjon på vaksineringa(fikk vaksine 2 dager før kulene kom) Veterinæren mente at det ikke var det men at det heller kunne være en alergisk reaksjon på"årets første mygg/knott".De er visst ofte ekstra giftige tidlig i sesongen. Uansett hva det kom av så forsvant i allefall kulene av seg selv i løpet av et par dager.

I de dagene kulene var der så spiste også hesten min mindre enn vanlig.
Har du lagt merke til om det var ekstra rått/mye mygg den dagen kulene kom?

Uansett så håper jeg hesten din er på bedringens vei nå! LYKKE TIL!

Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 02/06/2005 :  10:55:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Dette høres ut som det samme som hesten min hadde for 3 år siden. Han fikk også kuler som spredde seg på hele kroppen.

Jeg trodde først at det var en reaksjon på vaksineringa(fikk vaksine 2 dager før kulene kom) Veterinæren mente at det ikke var det men at det heller kunne være en alergisk reaksjon på"årets første mygg/knott".De er visst ofte ekstra giftige tidlig i sesongen. Uansett hva det kom av så forsvant i allefall kulene av seg selv i løpet av et par dager.

I de dagene kulene var der så spiste også hesten min mindre enn vanlig.
Har du lagt merke til om det var ekstra rått/mye mygg den dagen kulene kom?

Uansett så håper jeg hesten din er på bedringens vei nå! LYKKE TIL!

Opprinnelig postet av GML

Jada hesten er frisk igjen nå heldigvis!

Det var ikke noe mer mygg eller knott enn vanlig denne dagen, og hun hovnet opp rundt der flåtten satt så jeg synes det er rart om det var noe annet enn flåtten som gjorde det. Veterinæren synes det som ut som en reaksjon på noe hun hadde spist. Den ene dagen var det nok det da hun fikk diare og ikke spiste. Men disse kulene kom jo før dette!!

Og det tok vel 3 uker eller noe fra de kom til de ble borte!! Og de spredde seg fra siden og opp til sal leie så det ble ikke så mye ridning disse ukene nei!

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

Tor Erik Follaug

» VIP

Norway

Skrevet - 20/06/2005 :  01:55:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTor Erik Follaug  Svar med kopi av melding
Hei sann !!!!
Tips mot flått !!!!!
Jeg har 2 tips
Du kan spraye eller på en eller annen måte føre på Aloe Veterinary Formula eller få tak i et lusemiddel for storfe og sau som du drypper ned over mana, ryggen og haleroten. begge disse metodene har jeg gode erfaringer med for å forhindre at Flåtten setter seg på hesten.

Lykke til MVH
Tor erik Follaug
torerik.follaug@c2i.net
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 20/06/2005 :  11:02:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Har også prøvd Aloe Veterinary Formula uten noen gode resultater og vise tilbake til ( med tanke på flått ). Men syntes derimot at den funket meget bra på sår o.l.

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 20/06/2005 :  13:01:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Det som funker bra mot flått er Switch pour on!! Som dryppes i en stripe fra mankam til halerot... på hester som blir ridd skal man da ikke ta i salleiet!! Veldig effektiv!! Her ute har vi også noe som heter hjortelusflue... en utrolig stygg skapning som hestene blir helt paniske av om de får på seg!! Og da er Switchen veldig effektiv!
*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

LiseLorentzen

» VIP

Skrevet - 20/07/2005 :  12:06:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLiseLorentzen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLiseLorentzen  Svar med kopi av melding
Har også brukt switch på hestene mine og har ikke funnet en eneste flått på dem!:)
Ta en titt på: http://www.freewebs.com/ametyst86

Gå til toppen av siden

chk

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2005 :  18:43:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidechk  Svar med kopi av melding
En annen, veldig effektiv liten sak er "Trix flåttplukker" som man får kjøpt på Hööks! Koster 99kr. Bruker den på kattene mine og er avhengig av den :) Gå til toppen av siden

TEDDYBEAR

Skrevet - 01/08/2005 :  19:08:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mi kaldblodshoppe hadde akkurat dei samme kulene som din hest har.
Fekk beskjed om at det var ein reaksjon på klegg o.l. Det kan hende at hesten din reagerer på flått, eller kanskje det er masse klegg der du bur?
Det var ei stund klumpene spreidde seg, men så forsvant dei gradvis.
Ho har slike klumper kvar sommer, som kommer og går, så dt er ikkje noke farlig i hennes tilfelle ihvertfall...
Men eg kjøpte eit middel som skulle hjelpa mot flått og klegg som du må kjøpa på resept. Det heiter "Switch pour on". Eg har ikkje hatt ein einaste flått på mine hestar etter at eg begynnte med denne, og det er MASSE flått her eg bur. Har flåttmiddel til hunden og kattane mine og, ikkje samme type, er eigne til hund og katt.
Men prøv dette middelet, det virker!
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 04/08/2005 :  09:10:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Mi kaldblodshoppe hadde akkurat dei samme kulene som din hest har.
Fekk beskjed om at det var ein reaksjon på klegg o.l. Det kan hende at hesten din reagerer på flått, eller kanskje det er masse klegg der du bur?
Det var ei stund klumpene spreidde seg, men så forsvant dei gradvis.
Ho har slike klumper kvar sommer, som kommer og går, så dt er ikkje noke farlig i hennes tilfelle ihvertfall...
Men eg kjøpte eit middel som skulle hjelpa mot flått og klegg som du må kjøpa på resept. Det heiter "Switch pour on". Eg har ikkje hatt ein einaste flått på mine hestar etter at eg begynnte med denne, og det er MASSE flått her eg bur. Har flåttmiddel til hunden og kattane mine og, ikkje samme type, er eigne til hund og katt.
Men prøv dette middelet, det virker!

Opprinnelig postet av TEDDYBEAR

Det var får tidelig på året til å være klegg!! Og hun hadde en flått på den siden, så jeg vet det satt en flått der...
Hun har hatt flått både før og etter denne reaksjonen uten at det har skjedd noe som helst...
Så det var tydelig at den hun fikk på seg da hadde med seg noe dritt!! Heldigvis gikk det bra med hesten, selvom veterinærene nektet å gi henne noe...
Har fått høre siden at det kunne ha gått riktig galt...

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.69 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.