hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bandasjering
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Bandasjering
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

LilleMarie

» VIP

Skrevet - 26/06/2005 :  12:48:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
De få gangene jeg bruker bandasjer, synes jeg det er så vanskelig og finne ut om den er for slakk/stram eller passe. Noen tips og meninger som kanskje kan hjelpe meg?
Jeg synes det er lettere å kjenne da man ikke bruker bandasjer som strekker seg som f.eks. fleece.

Marie

- Marie & Lipdonn -

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 26/06/2005 :  12:52:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Jeg liker også best fleecebandasjene..
En liten regel jeg pleier og følge for og vite om den er for stram eller ikke er og stikke en finger inn under bandasjen nede og oppe. Om det ikke klemmer slik at det er ubehagelig mener jeg at den er passe. Hvertfall har jeg aldri merket noe negativt på hesten min når jeg har tatt den av igjen senere/dagen etter.
Men jeg bruker bare fleece, lar aldri hesten stå med strikkbandasjer! Det bruker jeg kun når jeg trener av og til.

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 26/06/2005 :  13:21:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg må bruke stall-bandasjer på hesten min når han står på boks om natten,da han fyller i senene når han må stå i ro(ble sånn etter en oprasjon for et par år siden.).
Det jeg gjør er å legge på belegg,så flis-bandasjer. Etter jeg er ferdig gjør jeg enten som Bente71,eller jeg tar tak rundt bandsjen og prøver snu/bevege på den...kan den beveges litt er den ikke for stram.

Er veldig viktig den ikke er for stram,da vil den hindre blod-sirkulasjon og du står med en hest med "tømmer-stokker" dagen etterpå...

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 26/06/2005 :  15:34:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er vel bedre å legge bandasjer for løst enn for stramt hvis du er usikker! Men er det ingen på stallen som kan det, og som kan vise deg det da?
Hege Gå til toppen av siden

LilleMarie

» VIP

Skrevet - 26/06/2005 :  20:33:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei er ikke det.. Er ikke ofte jeg bruker bandasjer! og jeg bruker ikke stretch bandasjer inne altså! hehe.. For tre år siden skadet min forrige hest seg, og da ble det masse bandasjering (ble vist hvordan det skulle gjøres av dyrepleier og vet. men er litt lenge siden), men føler enda ikke at jeg "mestrer" det så godt jeg vil..
- Marie & Lipdonn - Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 05/07/2005 :  19:44:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Er lurt å tørrtrene litt innimellom, bare ta de på, kjenne under med fingeren, se hvordan de sitter, for å så ta de av igjen. Så finner du raskt ut hvor stramt de skal sitte o.l.
Det kan være like farlig med en for løs bandasje under trening, da de kan løsne, så hesten styrter.
Jeg pleier også å gjøre som Bente71, kjenne under med en finger.
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 21/07/2005 :  16:35:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
bandasjer blir forbudt i høyt nivå i sprang nå!
les i hestesport

pga folk som putter skarpe gjenstanner osv i de

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 21/07/2005 :  17:59:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det hørtes jo lurt ut....ikke..
Hva med de hestene som er avhengig av treningsbandasjer under hopping?

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 22/07/2005 :  08:19:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
ikke mitt problem at noen idioter som rir spang må putte skarpe gjenstander i bandasjene til hesten sin!

bruk beinbelegg

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 22/07/2005 :  10:56:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ehh..ingen som har påstått det Tigull the best 4 life, bare kommer med mitt synspunkt i saken...
Beinbelegg vil forøvrig ikke gi samme effekten/ beskyttelsen som treningsbandasjer.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 22/07/2005 :  12:03:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare en liten ting Tigull, hvilket nr. av hestesport leste du dette?
Finner ingenting om dette nye vedtaket hverken i hestesport eller NRYF`s reglement.

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

chk

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2005 :  15:54:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidechk  Svar med kopi av melding
Jeg liker også fleecebandasjer best. Strechbandasjer har jeg bare brukt noen få ganger, på araberblandingen jeg rir. Sist gangen trodde jeg at de satt stramt nok, men det er så vanskelig å vite når de er skikkelig strechy. Den ene bandasjen gled av og hesten snublet i den. Heldigvis gikk det bra, hun slapp unna med et lite sår. Men kommer nok ikke til å bruke strechbandasjer mye igjen!! Iallefall ikke før jeg lærer mer om hvor stramme de skal være.

Litt vanskelig å forklare hvor stramt bandasjene skal sitte, men noen har jo allerede forklart litt så.. :) Bare pass på at de ligger jevnt, og at det ikke folder seg mens du tar dem på.. Og borrelåsen skal aller helst være helt øverst, ikke midt på og iallefall ikke nederst.
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2005 :  17:49:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bandasjering er en meget vanskelig kunst...

Når jeg (en sjelden gang) bandasjerer, prøver jeg også med fingeren på fremsiden av beinet. Om man tester på inn- eller utsiden, blir det akkurat samme som om man tester hvor stram gjorden er på siden av hesten: Det blir et hulrom som alltid vil være slakt. Bandasjen skal ikke klemme, men den skal heller ikke kunne røres så mye på, for da er den for slakk.

Ellers så må jeg si at jeg ikke skjønner om det har blitt forbud mot treningsbandasjer i sprang. Har hørt fra ei venninne at det er fordi man ikke merker det om hesten brekker et bein, det er jo helt absurd (Om bandasjene er så stramme, så er de alt for stramme!). At det er folk som putter skrape gjenstander i de gir heller ingen mening, fordi det er like lett å putte noe skarpt i belegg også...

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 22/07/2005 :  18:09:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Jeg bladde gjennom hele nummer av forrige hestesport, uten at jeg fant noe om bandsjer i sprang. Syns heller ikke det gir noen mening at det er fordi folk putter skarpe gjenstander i de, noen som er så dumme at de finner på noe sånt, kan da like gjerne legge skarpe gjenstander en hvilken som helst annen plass?? Og hva med de hestene som trenger bandasjer?

Hvor har du egentlig lest dette, tigull the best 4 life?

Gå til toppen av siden

chk

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2005 :  18:11:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidechk  Svar med kopi av melding
^^Kan også være at om en bandasje faller av i full galopp, eller i et sprang, kan man jo lett tenke seg hva som kan skje.. Mens belegg vanligvis sitter der. Og OM et belegg faller av, er det ikke like farlig som når en bandasje løsner.

En annen grunn kan være at når en hest river et hinder med bandasjer, blir ikke slaget mot bena like stort, og hesten lærer dårligere å løfte bena.

Redigert av - chk den 22/07/2005 18:12:46 Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2005 :  20:13:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Men det er feil hvis hesten skal lære å hoppe høyere, ved ubehag. Altså hvis noen hopper med bandasjer istedet for belegg pga. den skal kjenne det bedre når den slår borti bommen på hinderet med beina.. Det er jo helt absurd..
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.