hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvorfor ser så mangen ned på traver og hingster?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Hvorfor ser så mangen ned på traver og hingster?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Lene87

» VIP

Norway

Skrevet - 24/07/2005 :  19:23:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene87  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene87  Svar med kopi av melding
Hei
Eg har sjøl en varmblodstraver hingst, den var travtrent når eg kjøpte han. de solgt for dt at de ikje fikk opp farten på han! Eg har trent sprang og dressur på han og synst han har komt ganske langt. håpper 1m og går LC dressur, fatter galopp fra holdt begge veir. Og etter at eg begynte å trene han alsidig så fikk han farten opp i trav oxo!! Men siden han er traver, og ikje minst hingst. så kommer eg nok ikje te å starte så mye sprang og dressur stevner me han.. Gidder ikje alle de prippene fisefine, bortsjemte ridehest folkene som sitter dær på de dyrebarehestene sine til 100.000,- som er bet av foreldrene sine, sier: å se den traveren.. skulle vært i pølsa, duger jo ikje te no osv.. og ja har hørt dt sjøl!! (men den gangen skulle de heller spart sg for eg slo en andalusier me min kaldblodstraver..og vant hele klassen)
Og en anne grunn til at eg ikje gidder starte er for at hesten min er hingst og dermed ikje velkommen på ridesentere rundtom, koffor ska eg måtte kastrere hesten min for å få starte? bare lurer!?! han er verden snilleste går utte me andre hingster og valakker, kan gå på tur bak brunstige hopper og ikje stresses.

TRAVERE er alsidige! og eg mener at dt er de beste hestene! Har dreve me ridehester oxo, men valgte å gå te bake til travhester, for de e mye kosligere hester!! og miljøe er bedre!

sjekk hjemme siden min www.freewebs.com/lene87 og skriv i GB mi :)

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 24/07/2005 :  23:48:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hei
Gidder ikje alle de prippene fisefine, bortsjemte ridehest folkene som sitter dær på de dyrebarehestene sine til 100.000,- som er bet av foreldrene sine, sier: å se den traveren.. skulle vært i pølsa, duger jo ikje te no osv.. og ja har hørt dt sjøl!! (men den gangen skulle de heller spart sg for eg slo en andalusier me min kaldblodstraver..og vant hele klassen)
Opprinnelig postet av Lene87

Har du tenkt på at når du kommer med uttalelser som dette, så opprettholder du dette skillet? Ingen liker å bli snakket stygt om, og jeg tror neppe at alle mener hesten din skulle vært pølse på tross av at han er traver. Vær heller så voksen at du overser dette, og oppfør deg ordentlig/normalt mot disse "jentene med foreldrebetalte ridehester" som kanskje ser ned på hesten din. Da er det DU som er voksen, og DE som er barnslige...

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 24/07/2005 :  23:54:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Pga sikkerheten er ofte ikke hingster velkomne på ridesenter rundt om kring. Selv om din er snill, er kanskje ikke alle like snille om en overkåt brunstig hoppe vifter med halen forran den. Og på stevner, ja, da er ofte tilskuere, barn osv litt "overalt", og ulykker skjer lettere.

Noen liker den rasen, noen liker den... Du kritiserer jo også nå... Og har du den holdningen når du kommer noen steder, at "min rase er best", ja da må du tåle noen kommentarer. Alle mener det om sin rase, enten det er fjording, sportsponny, varmblods eller fullblods. Er det ikke godt at folk er forskjellige da? Bedre å forholde seg litt passiv til slike kommentarer, enn å alltid være på krigsstien og slenge dritt tilbake.

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 25/07/2005 :  00:05:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Min erfaring er heller det at eierne av diverse raser (eller evnt hingster om det er det du ønsker), om det være seg travere, type kaldblodshest eller fullblodige hester, eller what ever, kanskje er mer troende om at alle andre hater hesten deres, enn at folk faktisk gjør det.

Jeg har mye jeg kan si om ulike raser eller typer hester. Som gjør at de f.eks. har manglende egenskaper på enkelte felter, og som igjen gjerne veies opp mot andre gode egenskaper. Jeg vet at jeg i flere sammenhenger har blitt tolket for å hate fjordinger og travere, noe som er stikk motsatt av hva jeg gjør i virkeligheten. Synd for de som tolker det dit henn, men alle klarer dessverre ikke å se begrensningene i sin hest på alle felter. Dette gjør ikke hesten til en dårlig hest likevel, men er jo rett og slett et godt bevis på at avlen man driver når frem. At en traver som er avlet for å trave fort generelt hopper dårligere enn en ridehest som er avlet for å hoppe høyt er jo ikke så rart. Men spranghest eller traver.. Hester er de begge to, og fullkommende som det vesenet de er. Eierne derimot har jeg ulike meninger om.. Heldigvis er ikke alle eiere fordomsfulle på denne måten, og godt er det!

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 25/07/2005 :  00:15:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Veldig enig med 3XA og Torhild vedrørende utsagnene om at man bør ligge litt lavt og ikke komme med nedsettende kommentarer om andre hester på bakgrunn av rase/kjønn/prislapp osv dersom man selv mener man blir utsatt for negative kommentarer rundt dette - da er man ikke det spor bedre selv.

Men hvor er det alle disse "fisefine" befinner seg Har vært litt rundt om på ulike staller/ridesentre og kan ikke si at det er en beskrivelse jeg synes passer på noen jeg har møtt eller hørt om.
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 25/07/2005 :  10:12:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
sier: å se den traveren.. skulle vært i pølsa, duger jo ikje te no osv

Har noen virkelig sagt dette til deg, eller er det bare noe du føler? Jeg har hardt for å tro at noen slenger sånne kommentarer om andre på stevner, men er det reelt, da er det virkelig ille og umodent sagt av dem.

Det der med at hingster ikke får starte stevner har jeg da aldri hørt om. Det er vel ingen lov som forbyr det?? Hestens kjønn blir vel ikke nevnt ved starterklæring? Om hesten din er så kald og snill bør det jo uansett ikke være noe problem å ta den med på stevner. Hopper hesten din 1 m og går stabilt LC har du jo heller ingenting å frykte i forhold til om din hest skal være dårligere enn de andre ridehestene. Nei, meld heller hesten din på stevner, i stedet for å sitte på "jeg har en god hest men gidder ikke starte for alle de andre er så dumme..."

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 25/07/2005 :  10:14:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
TRAVERE er alsidige!

Er foresten enig med deg i det

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Sarha

Skrevet - 25/07/2005 :  10:47:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når det gjelder hingsters rett til å starte stevner, kan man såvidt jeg vet ikke nekte dem adgang.
Men man kan ( og da må det oppgies i proppene ) avvise hingster som oppstallører ved en stevneplass, om man ikke har gode nok forhold til å oppstalle hingst.
kurser og treninger blir jo noe annet, da kan de som arrangerer lage egne regler som kan gjøre det vanskelig å delta med hingst.

Når det gjelder ex-traveren mot ridehesten, så synes jeg faktisk at du skal roe ned dine egne holdninger også.
For de er da jammen ikke bedre enn de du mener andre har.
Alle som rir ridehester er ikke bortskjente, prippne og ufordragelige vesener, hvor tar du det ifra?
Ikke forvent at det blir bedre miljø med slike holdninger....

Javisst kan enkelte travere brukes til ridning!
Men helt ærlig, jeg ville ikke hatt en selv.
Likevel synes jeg det er helt greit at andre velger travere, i mine øyne må folk velge selv...
Gå til toppen av siden

Lene87

» VIP

Norway

Skrevet - 25/07/2005 :  13:33:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene87  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene87  Svar med kopi av melding
Hei JA! har fått den komentaren slengt i tryne på et stevne. og mangen treninger eg ikje har fått vært med på pga av hesten min er hingst.. Det har tilogmed ståt noen å klappt han og sakt at dt var en utrolig snill hest og spurt om dt var hoppe eller valakk.. når eg sa dt var hingst så rygget de vekk å turde ikje klappe han mer... Det e jo litt overdrevent! Eg har ikje lagt ut dette innlegge for snakke stygt om de andre me ridehester, men må nesten beskrive dt sån som det er dær eg har vært på stevne me traverene mine.. mener sef ikje att alle e sånn, men mangen ja dt tror eg! men dt e jo sef ikje bare traver dt gjelder, fjordinger å dølahester har eg og hørt noe av dt samme om.. men lagde innlegg om travere, siden dt er dt eg har!! Eg kan godt kjønne at dt e noen som blir fornerma!
sjekk hjemme siden min www.freewebs.com/lene87 og skriv i GB mi :) Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 25/07/2005 :  16:58:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har nå "fisefin-hest" men har hatt varmblodstraver tidligere i mangen år. Reiste rundt på stevner og startet meter. Tok førsteplass noen ganger, gikk dårligere noen ganger. Men aldri hørt slike kommentarer. Selvsagt fått kommentarer ang gangen/galloppen, og slikt som -lett å se at det er traver, men det er jo ingenting å bry seg om. Jeg mener det er jo noe logisk da det ER en ex-traver!!! Tror alle tenker og mener noe uansett jeg, -den hesten er for god for den rytteren, den rytteren er for god til den hesten, -rar farge på den hesten, den hesten var slik og slik, men er ikke alltid de mener noe med det. Er liksom bare tanker som popper ut av munnen... Og så er det bare og lukke munnen, og ikke spre dritt videre, rykter, tanker eller hva det nå er. Tenk så trist om alle hester hadde vært like utseendemessig og like gode, hadde jo ikke blitt særlig konkurranse da....
Gå til toppen av siden

Marianne S

» VIP

Skrevet - 25/07/2005 :  17:15:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Et meget godt innlegg av SPOFF!!!!! *thoumbs up!* Gå til toppen av siden

Lene87

» VIP

Norway

Skrevet - 26/07/2005 :  13:25:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene87  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene87  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
kanskje er mer troende om at alle andre hater hesten deres, enn at folk faktisk gjør det.

Må bare få si at, hvis eg ikje hadde fått sånne komentarer slengt i tryne hadde eg aldrig giddet å lagt ut debatt hær. dt sjønner vell du oxo?

sjekk hjemme siden min www.freewebs.com/lene87 og skriv i GB mi :) Gå til toppen av siden

Cheyenne

Skrevet - 29/07/2005 :  00:17:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er veldig enig med deg, Lene87!!! Har 3 travere selv, 2 kaldblods og 1 varmblods. Ridelæreren min setter alltid meg på gruppe alene, eller med en annen "traver", og som hun selv sa det en gang "babyhesten" Varmblodsen var jeg med på et klubbstevne en gang, og da var hun ENESTE feilfrie, og det var bare 70 cm-hinder!!
Ene kaldblodsen er en hingst, og da jeg hadde lånt stallplass nær ridebanen for å tømmekjøre og trene ham, ble han kastet ut av stallen, fordi han "bråkte" sånn. Men alle hester hadde sikkert vrinsket og dunket litt i døren, var alle hestene rundt dem blitt satt ut, og de måtte stå inne alene (alle hestene i stallen er vallaker). Har dessuten kommet to andre hester i samme stallen (vallaker), som SPARKER i døren bare på gøy, og de er enda ikke kastet ut. Så jeg tror nok IKKE at grunnen til at han ble kastet ut at han dunket i døren, men at han er HINGST!!!!!
Han er også en rolig og avbalansert hingst, som går på beite rett ved siden av hoppene uten å stikke over til dem
Så jeg står sammen med deg, Lena87!!!
Gå til toppen av siden

LilleMint

» VIP

Norway

Skrevet - 03/09/2005 :  08:41:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLilleMint  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLilleMint  Svar med kopi av melding
Hvis jeg hadde vært på et stevne der du deltok med traver'n din hadde jeg faktisk ikke sett ned på den:-) Jeg syntes nemlig at de fleste varmblods travere er HELSKJØNNE!!!
hvertfall din!

- Jasmine og Ponniene - Gå til toppen av siden

~Christina89~

Skrevet - 25/09/2005 :  23:17:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lene87:
Nå er det jo faktisk DU som snakket nedsettende om ridehesten!

I noen miljøer virker det dessverre som det har oppstått et skille mellom forskjellige raser og typer. Feks: traver og ridehest, varmblods eller kaldblods...Du må ikke tro det bare er folk med travere som får høre ufine kommentarer om sine hester. Da jeg fortalte ei at jeg hadde en araber, fikk jeg senere høre henne snakke om" den fisefine hesten min"...det var slettes ikke koselig det heller!

Man må begynne å se litt mer på individet, ikke rasen!!

Gå til toppen av siden

Dr_ag_on_86

» VIP

Norway

Skrevet - 29/09/2005 :  21:25:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDr_ag_on_86  Svar med kopi av melding
heihei...:) jeg vill si meg enig med Lene87, i allefall til en viss grad, på ridesenteret der jeg hadde hest på for å rei før har jeg fått en del komentarer...
må begynne med begynnelsen jeg....
Ridesenteret jeg red på har hatt 3 eiere i den tiden jeg red der, mens de to første eide ridesenteret var det mange travere der, mange av skolehestene var supersnille fjordinger, døl, kaldblods ++ (som fikk nybegynnere til å føle seg trygge)
(jeg sier IKKE at de andre rasene var dårligere, men de passet kanskje bedre til de viderekommende)
vi hadde den gangen et KJEMPE godt miljø på stallen, og alle fikk hjelpe til...
men nå har ridesenteret blitt litt for "snobbete" iallefall for min (og mange andres) del... traverne forsvant ganske fort, og mange av skolehestene ble byttet ut fort... de importerte konkurranse hester og ponnier til å gå i rideskolen, mange av disse var snille og greie, men noen burde aldri ha gått i rideskolen. det virker på meg som de "trygge" hestene, fjordingene, døl, og kaldblodsene ikke lengre var verdt noe...
etter at forhesten min Remy døde, sluttet jeg helt å ri i 2 år, men en utrolig snill bonde i nabolaget (R.I.P Arnt) sa at jeg kunne ri inn hans travere om jeg ville, for å få meg opp på hesteryggen igjen... jeg rei inn en kaldblodshoppe og en varmblodvallak
jeg rei en dag nedover til ridesenteret med kaldblodshoppa for å kanskje ri litt på banen eller å se etter gamlekjente, og jeg så folk kikket på hesten min med ett oppgitt blikk (ikke noe jeg innbiller meg!!) og forvant... jaja, tenkte jeg og red tilbake til stallen... etter en stund red jeg varmblodsen nedover til senteret (må si ifra at denne varmblodsen var DIGER og lignet ikke på noe traver...) og da kom det flere å SA TIL MEG! at det var fint jeg endelig hadde skaffet meg en ordentlig ridehest!! da jeg sa at det var traver, rygget de omtrent som om de var redd for å bli smittet av noe....!!

men jeg må få si at dette er erfaringer jeg har kun fra dette ridesenteret, og ikke fra noen andre! kjenner folk som har både travere og ridehester og dette er kjempegreie mennesker!!
både travfolkene og ridehestfolkene!!
men det finnes enkeltindivider (innenfor begge grenene) som mener at den andre parten ikke er bra nok....
og i dette tilfellet er svært mange av disse individene samlet på et senter, men hvis de ikke liker travere så får det være deres tap, jeg liker både travere og ridehester jeg...:)

det er synd at det skal være slike skiller, vi er alle innenfor hestesporten fordi vi liker og trives sammen med hester, alle hester er forskjellige, har forskjellige personligheter og blir brukt til forskjellige ting, og dette bør alle respektere og ikke se ned på hverandre (eller hverandres hester) på grunn av det...

beklager at innlegget mitt ble så langt... hadde bare en del på hjertet i denne saken...:)

Å drive med hest er ikke bare en hobby, det er en livsstil...:) Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.