hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvorfor ser så mangen ned på traver og hingster?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Hvorfor ser så mangen ned på traver og hingster?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

~Christina89~

Skrevet - 30/09/2005 :  15:42:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kjempebra innlegg Dr_ag_on_86!!!

Du har helt rett. Jeg har ridd ganske mange forskjellige hester, både travere og ridehester. En gang møtte jeg opp på et feltritt kurs med en kaldblodstraver, resten var voksne damer med ridehester ( dansk varmblods, norsk varmblods ridehest osv) Hun som holdt kurset gikk rundt til de forskjellige rytterne og spurte litt om hestene, og da jeg fortalte at han var en traver, kunne jeg nesten se at alle hevet øyenbrynene. Men i løpet av den helgen viste traveren at han hoppet like godt som de større hestene

Det at jeg nå har skaffet meg araber betyr ikke nødvendigvis at jeg mener jeg er for god til å ri en traver. Jeg hadde egentlig aldri råd til å kjøpe araber, helt til Blue ble solgt billig fordi de som hadde han før skulle flytte... Jeg tror grunnen til at noen ser ned på travere er at de som regel selges ganske billig som ridehester...Da mener de kanskje at den hesten ikke duger til noe, fordi den ble solgt billig. Det trenger ikke nødvendigvis være tillfelle.

Det beste hadde vært om folk med travere og folk med ridehester kunne begynne å godta og respektere hverandre. Jeg vet om mange som gjør det, men det beste hadde vært om ALLE kunne gjøre det!

Ble kanskje litt langt innlegg dette også men

Gå til toppen av siden

Dr_ag_on_86

» VIP

Norway

Skrevet - 30/09/2005 :  18:43:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDr_ag_on_86  Svar med kopi av melding
jeg tror som ganske mange andre har sagt på en annen debatt her, at traveren blir sett ned på er for at om hesten ikke presterer noe særlig på travbanen, eller blir gitt opp som traver, ender som oftest disse opp som hester som selges billig som ridehest, og disse billige "ridehestene" ofte ender opp som førstegangshest til unge ryttere som ikke har så veldig mange år i salen bak seg... og hester som blir tatt rett av travbanen egner seg ikke som førstegangshest til noen som kunn har noen år i rideskole bak seg... å omskolere en traver krever tålmodighet og ikke minst kunnskap!! men så blir travere som er riktig omskolert, helt fantastiske hester (iallefall etter mitt syn!)
når enkelte barn/unge klarer å mase til seg en hest uten at hverken de eller foreldrene har spesielt kunnskap, er det nok enkelt å falle for fristelsen å kjøpe en billig hest rett fra banen som averteres som ridehest...
og dette har nok gitt travere et litt ufortjent rykte...
men hos en del travfolk har jo også ridehesten fått et ufortjent rykte...
det beste er etter min mening når både ride- og travhester kan gå på samme stall uten at man ser ned på hverandre av den grunn...
Når jeg hadde ridehesten Wanda på for stod hun på en travstall like ved der jeg bor, tidligere hadde var hun ikke spesielt glad i andre hester og klatret omtrent over boksen for å "ta" den hesten som stod ved siden av... Hun hadde kjempegodt av å komme til denne traverstallen, denne er jo mye roligere enn et ridesenter... etter bare noen dager var hun tydelig i sitt rette "element" og roet seg kjempemye... så jeg prøvde like godt å sette henne ut sammen med en annen hest, Mignon... det var jo litt hyling og hvining med det samme... men de ble utrolig gode venner!! de stod på et middels stort beite hele dagen, sprang, gresset og klødde på hverandre... og dette fra en hest som bare noen uker tidligere omtrent prøvde å klatre over boksvegger...?? ops... dette ble helt off topic... d jeg egentli skulle si var at i denne stallen spiller det ikke noen rolle hvilken rase hestene er, eller i hvilken gren de ble brukt...
det står nå en varmblodstraver, to kaldblodstravere, en pensjonert dressurhoppe, Wanda som opprinnelig var spranghest (står ikke der lengre nå) en x-varmblodstraver (som nå brukes til dressurkjøring) og en shetlandsponni.... og alle hestene blir dullet med av eiere som er glade i hestene sine og som respekterer det de andre driver med...!!
der står til og med travere og ridehester sammen ute!! :)

oi... nå vart det nok enda et langt innlegg her...;)

Å drive med hest er ikke bare en hobby, det er en livsstil...:) Gå til toppen av siden

~Christina89~

Skrevet - 30/09/2005 :  22:02:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe...det er bra

Der Blue står er det f.eks; Russisk vb.traver, kaldblodstraver, shettis, budjonny, døl, welch mountain, fjording, araber... bare for å nevne noen. Der er det ridehester og travere, ponnier, kaldblods og varmblods, og kjempegodt miljø!!!
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.14 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.