hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvorfor er stalllei så dyrt i TRMSØ??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 I stallen
 Hvorfor er stalllei så dyrt i TRMSØ??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Lene87

» VIP

Norway

Skrevet - 24/07/2005 :  18:40:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene87  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene87  Svar med kopi av melding
Hei eg har netopp flyttet til tromsø og har tatt med mg hesten min. Dt er en 5 år gammel varmblodstraver hingst.

Der eg står oppstallet no er dt 1400,- i månen bare for boksen... er dette normal pris hær oppe? har hørt rundt på flere plasser men de er like dyre og vil ikje ha inn hingster.. (Ta dere sammen folk HINGSTER er ikje mere farlig enn andre hester!!!) Synst dt e litt teit å måtte kastrere hingsten min for å finne stallplass!
I tilleg til boksleien kommer fòr, flis, skoing + ekstra for frokostfòringen..(siden eg ikje har bil eller lappen kommer eg mg ikje bort i stallen til frokost forinegen) eg bet 4,50 pr kg høy, spon går dt jo oxo en del av... og kraftfòr. Eg kommer jo fra bergen og er vant me omtrent halvparten av dt eg må betale hær!

Tilsammen i månene kommer stallelien på ca 4000,- DT BLIR FOR DYRT!

noen som er enig?

sjekk hjemme siden min www.freewebs.com/lene87 og skriv i GB mi :)

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 24/07/2005 :  20:00:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Bare for å kommentere det du sier om hingster. Nei, hingster kan være så snille som lam de, så det har du rett i. Problemet ligger gjerne i at alle hoppene forandrer seg og blir koko i hodene sine. Og det er også en større risk å ha hingster på stallen sin, for det kan faktisk skje at den bedekker. Så jeg tror nok ikke det har noe med at hingstene er så "farlige" at det er vanskelig å finne stallplass til dem. Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 24/07/2005 :  20:14:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Her på senteret er selve stallleien på 1500kr, men på mindre staller er selve stallleien på 400-800kr. Har du hesten på et ridesenter er 4000kr i mnd til sammen helt vanlig å betale, men driver du mer på hobby basis og har hesten i en mindre stall eller på gård kan det bli på mindre enn 2000kr i mnd. Jeg er ikke kjent med stallene i Tromsø og slikt, men det er nok litt sånn i hele landet, noen plasser er det dyrt, andre plasser er det billig.

Enig med Ragnhild, det er forståelig at noen staller velger å ikke ta inn hingster ettersom hoppene kan virkelig bli litt smågale av det.

Redigert av - Eva V den 24/07/2005 20:16:08 Gå til toppen av siden

Lene87

» VIP

Norway

Skrevet - 24/07/2005 :  21:45:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene87  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene87  Svar med kopi av melding
Eg har hesten min på en liten privat stall me 9 bokser.. og en ridebane på 20x40m. og dt me att hoppen blir gale?? koffor skal dt gå utover hingste eier at de som eier hoppen ikje har styr på de?
sjekk hjemme siden min www.freewebs.com/lene87 og skriv i GB mi :) Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 24/07/2005 :  22:42:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Det har jo ikke noe med at eierene ikke klarer å holde styr på dem. Poenget er jo at de f.eks ikke kan stå ute sammen i paddoc, det kan bli mye bråk i stallen og som jeg sa, det kan faktisk skje en ufrivillig bedekning.
Vi har en nykastrert hingst på stallen nå og alle hoppene er så brunstige som de aldri har vært før (til og med fjordingen på 27). Hormonene kan man jo rett og slett ikke kontrollere.
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 25/07/2005 :  12:59:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis du betaler 4000 kr i måneden for lite fasiliteter, er det knall dyrt. Her i Trondheim koster det ca 4000 på de største senterne, og der har man gjerne flere ridebaner OG ridehus, tilgang til gode instruktører, vaskespilt, tørkerom, kantine, bom/hindermateriale, rundpad/skrittemaskin el.l., gode turmuligheter osv osv.
Hege Gå til toppen av siden

Lene87

» VIP

Norway

Skrevet - 25/07/2005 :  14:52:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene87  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene87  Svar med kopi av melding
Dette er snakk om en liten privat stall, me 9 boxer og lite vaske spilt og toalett... og ridebane 20x40m. Stallen er veldig lys og koselig, men synst dt blir litt for dyrt me 1.400,- i boxleie! og da kommer frokostfòringen utenom på ca 300,- så då er eg komt opp i neseten 2.000,- før eg har begynt å reine på fòre..
e dt virkelig nødvendig å være så dyrt?

sjekk hjemme siden min www.freewebs.com/lene87 og skriv i GB mi :) Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 25/07/2005 :  15:33:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Man skal betale for det man får synes jeg! Den stallen du beskriver, skulle ikke vært nødvendig å ha betalt mer enn i underkant av 3000 for (inkludert boksleie, alt for/høy, strø, foringer, utslipp osv).

Marianne S

» VIP

Skrevet - 27/07/2005 :  00:23:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om å gå i pluss.
Problemet med å drive en stall, og å kreve stalleie er de utakknemlige leietakerne.
Jeg orker nesten ikke begynne å gå inn på hvor mye det koster å bygge opp stallbygninger, ridebaner, gåmskiner osv osv. I tillegg til denne kostnaden, er det MYE arbeid med stell og foring, innhøsting, innkjøp av høy, flis osv, vedlikehold av bygninger, tømming og bortkjøring av møkk, forsikringer, osv osv.

Jeg driver en liten stall (5 utleieplasser) og har funnet ut at jeg tjener 2,50 timen, når alt er trukket ifra.

Så da kan du jo prate så mye du vil om stive priser, men jeg syns at det høres ut som du er kommet på en FLOTT stall, men masse fasiliteter. Det må jo noen betale for. Om det er du eller din far vet ikke jeg, men du KAN jo kjøpe deg et småbruk der oppe i Nord, det finnes flust av det litt avsides, og der kan du kjøpe inn høy, møkke selv, fore alle måltider og spare masse penger.

Ingenting er umulig!
Gå til toppen av siden

Lene87

» VIP

Norway

Skrevet - 27/07/2005 :  12:09:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene87  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene87  Svar med kopi av melding
Hei.. stallen er fin den men eg synst ikke at det er verdt 1400,- for ridebane som kunn e brukenes når dt er tørt, sølete luftegårder. Det er uten foring å utslepp. for frokost foring og utslipp er dt 12.50 pr dag, det er jo ikke så mye, men det blir mye i tilleg til stalleien. Det er jeg som betaler for hesten, det har jeg gjort de siste 3årene, så jeg kan ikke akkuratt si at jeg kan ikke akkuratt si at jeg er av den bortsjemte typen som får det jeg peker på! Og så synst eg folk me hester burde kunne hjelpe værandre litt uten att det skal kreves penger for det.. har dreve med hest lenge og det har altid vært vanelig dær som jeg har vært!

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 27/07/2005 :  12:22:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Blir det over 4000 med foringer og utslipp? Hva annet er innkludert? Synes virkelig det hørtes dyrt ut, er det sånn over alt nordpå?
Det er jo marked som bestemmer, men så klart også hva som er inkludert i stalleien og hvilke fasiliteter man har. Vet det er dyrt å drive stall, men her i Trondheim går vel de aller fleste i pluss.

Sist stall jeg sto på, betalte jeg 4400 for, og da var følgende inkludert: stor fin boks med eget vindu, alt av for + foringer, strø, ut/innslipp/dekkenskift, 2 ridebaner, ridehus (22*60), skrittemaskin, mange gode instruktører, gjevnlig stevner og mulighet til å sitte på til stevner, diverse kurs, kro med salg av mat, vaskespilt med varmtvann, store skap i salrom osv.
Så da kan du jo sammenligne!

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 27/07/2005 :  12:35:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
jeg betaler 2800kr for stall sentralt i Stavanger, rett ved rideklubb med ridehus. Da er for, flis, høy, alle foringer inkludert, stallen har ridebane og tre "gjørme"paddocker. Møkker, blander for og slipper ut selv. Så 4000kr var litt dyrt syntes jeg, men så er ikke jeg kjent med prisnivået ellers i Tromsø. Prisen på for, høy og flis kan f.eks være dyrere enn her. Her bruker man ca 1300kr på for, høy og flis per måned.
Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 27/07/2005 :  15:21:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei og velkommen til Tromsø!

Kjenner godt til at det er vanskelig å oppstalle hingst her, har selv hatt hingst på rideskolen, noe som ikke var en særlig sunn situasjon.
Men når det er sagt, har det vært flere forskjellige hingster der oppigjennom årene, alle har hatt bra gemytt, og såvidt jeg vet har det ikke forekommet spesielt skumle situasjoner.
Nå er det visstnok forbudt med hingster der.
Selv valgte jeg å flytte min hingst for å slippe å la han leve i evig isolat bare fordi han var hingst.

Er usikker på prisen på rideskolen nå, men mener den er under 3000 pr mnd.
Det inkluderer for og stall-leie.
Flis kommer i tillegg.
Man kan også få utslipp, det koster litt ekstra.

På det andre store ridesenteret er prisen noe høyere (rundt 3500), men jeg lurer på om det er inkludert flis.
De har ridehus, og flere utendørs ridebaner samt ok turterreng.
Har ikke hørt noe om at de ikke tillater hingster.
Men de ligger litt uhøvelig til da...

Rundt omkring på småstallene ligger boksleie på mellom 1000 og 1500, da må man skaffe for i tillegg.
En del av disse stedene er gamle fjøser, ikke alle er like godt vedlikeholdt, og flere har dårlige treningsmuligheter i tillegg.
Da synes jeg det fort blir mye penger for ganske lite.

Når du ikke har bil, ligger de fleste stallene ganske utilgjengelig til.
Har du sjekka på travstallen i Ramfjord?
Og stallene som er tilsvarende den du står på nå?

Faktisk så betaler du like mye, om ikke mer der du står enn feks på rideskolen der de nå får 2 ridehaller i tillegg til de 2 utebanene de har...
Der har de jevnlige kurser med gode trenere, og stort konkuransemiljø.

Jeg synes prisen bør stå i forhold til det du får, og det gjør den vel ikke her egentlig.

Ser at mange mener at det påvirker hoppene negativt å ha hingst på stallen.
Det stemmer da ikke.
Det var aldri et problem da vi oppstalla på rideskolen, på det meste hadde vi 2 hingster på stallen.
Uansett bør vel hoppene kunne fungere med hingst i nærheta, kjipt å møte en hingst på stevne om hoppa slår seg helt vrang...

Anette Gå til toppen av siden

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 28/07/2005 :  10:12:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
Oi, syns det blei litt dyrt!!
Bor lenger oppi nord, hær e det MYYYE billigere!!!
At hoppen blir "kokko" av å stå sammen med hingst har ikke æ vært borti. Mærra mi sto i boksen atmed en hingst i et helt år uten å reagere nåkka spesiellt på det. Va på treningstura å i lag å heller ikke det bydde på problema. De øvrige hoppen på stallen da, ca 12-13 hopper, reagerte heller ikke negativt på det.

E helt enig med Lene87 at hingsta ikke e nåkka farligere enn hopper, det e en myte som visstnok e vanskelig å ta livet av.
Har sjøl hingsteføll nu, trur han blir en riktig så hyggelig kar, med hingstestatusen i behold!! :)
Kordan hesten blir i framtida kommer væll ann på grunntreninga o.l enn på kordan kjønn dæm e..
Å resultatet av den myten e at æ nu bygge egen stall...!! (brakkestall).

Å mens æ nu alt e hær... 4,50 pr kilo høy... VANNVITTIG!!!!

Takk for den tiden du delte med meg min engel.. Hvil i fred, min Skriver May <3 Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 28/07/2005 :  21:05:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ikke så god greie på stalleie, men hadde en kaldblods på halvfor en mnd (grunnet hestens gemytt ble det ikke mer), da regner jeg med at jeg betalte halve prisen for hesten, og det kom på 900kr. Dette er jo ganske billig, men fasilitetene i stallen var heller ikke av de beste. For tre år siden hadde jeg en islending på halvfor, da betalte jeg 800kr, men regner med prisen har økt betraktelig på dette stedet etter det, siden fasilitetene har gått fra ok til ganske gode. Dette er priser "litt ut på bygda" i nærheten av Sandnes/Stavanger.

Og angående hingst i stall sammen med hopper. Tror ikke de fleste er skeptiske til hingst fordi de tror hingster er gærne, men fordi (som flere har påpekt) at hoppene blir brunstige, og at hingsten kanskje kan få det for seg at han skal bedekke ei hoppe når han får anledning. På folkehøgskolen hvor jeg gikk hadde vi problemer med en elevhest som hadde vært vallak i 6år som ikke kunne stå med hoppene fordi de kom i brunst med en gang, heller ikke å sette han i en paddock rett ved siden av var veldig effektivt. Alle hingster (i dette tilfelle en vallak) fører kanskje ikke med seg dette problemet, men siden det kan skje, forstår jeg godt at mange stalleiere ikke vil ha hingst på stallen. Selv om det forståelig nok kan føles litt urettferdig for dem som selv eier hingst-
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.44 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.