hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva består din stall av?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 I stallen
 Hva består din stall av?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

miiina

» VIP

Norway

Skrevet - 03/01/2005 :  08:24:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemiiina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemiiina  Svar med kopi av melding
Hva består din stall av?, hvor mange bokser rommer stallen?, vaskespilt? stallgang? forrom? høyrom? bad? salrom? hva består den av enkelt å greit;)

The world is so cruel place, and we are here, all together<3
Redigert av - miiina den 22/07/2005 00:50:27

Opal

» VIP

Skrevet - 03/01/2005 :  08:46:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes ikke det er riktig at barn skal være ansvarlig for en stall alene. Greit at man har enkelte oppgaver man ivaretar men det bør i det minste være en voksen ansvarlig person tilstede (eller lett tilgjengelig).

Du skriver at ridelærerern sliter dere ut ved å pålegge dere mange arbeidsoppgaver og at dere ikke får noen betaling for arbeidet.
Nå sier du ikke noe om hvilke arbeidsoppgaver det er dere har eller hvor mange hester det er på stallen så det er vanskelig for en utenforstående å bedømme. Når det gjelder betaling er det vel heller uvanlig innen hestemiljøet. For barn/ungdom belønnes vel oftest denne type arbeide med ridetimer/riding generelt.

Har inntrykk av at det ikke er så mange barn/unge lengre som jobber i stall mot å få ri. De fleste rir på time og kommer til ferdig oppsalt hest. Da går man glipp av mye synes nå jeg.

Kan dere ikke forsøke å snakke med ridelærerern for å bli enige om en ordning som fungerer både for dere og henne? De fleste problenmer kan løses om man snakker om det...

Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 03/01/2005 :  16:52:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Enig med Opal; barn verken kan eller skal drive en stall.

Jeg syns faktisk alle bør hjelpe til med stallarbeid i større eller mindre grad. Stallarbeid og stellet av hestene lærer man enormt mye av.

Betaling i form av penger er ikke vanlig innenfor dette miljøet, man får heller en gratisk ridetime/tur (som Opal skriver).

Du skal ikke være redd for å si til ridelæreren din at det blir litt mye.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 03/01/2005 :  18:26:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Enig, enig. Her er det også barn, ned i 10års alderen som ofte for ansvar for skolehesten i helgene. Da er det snakk om mellom 7-14 hester som skal fores tre ganger om dagen, stå ute, møkkes hos og stelles, + fore senteres 40 og noe privat hester. Da får man betalt. Men i tillegg er det mange som gjør mye arbeid uten å få noe særlig igjen for det. Så klart, man får jo erfaring, men at unger skal slite og streve hele dagen og ikke få tid til skolearbeid og familie syntes jeg ikke noe om. Fok som skaffer seg yngre stellere og hestepassere bør kunne respektere at skole og famile kommer først og at hest bare er et fritidssyssel og ikke en jobb.

Her er det faktisk en del unger som steller mot å få ri, så lenge de er fornøyd med det og ikke sliter seg ut, er det er fin ordning.

Gå til toppen av siden

Kristin_og_Tiril

» VIP

Norway

Skrevet - 03/01/2005 :  19:02:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristin_og_Tiril  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristin_og_Tiril  Svar med kopi av melding
Jeg er enig med deg på mange områder,Mina.
Kjenner til disse "problemene",har selv vært borti dem,på samme stall.
Jeg syns dere skal si ifra at dere ikke syns det er gøy å jobbe så mye lenger,og at dere rett og slett har gått lei.
Ridelæreren din kommer helt sikkert til å forstå dette,for hun er jo forsåvdit avhengig av all hjelpen dere gir henne.
Å la dere ta ansvaret for hele stallen,kan jo bli litt mye,men jeg råder deg rett og slett til å si fra.
Vet hvordan det er,Mina..
Betaling pleier man jo ikke å få på dette området,men gratis ridning har jeg hørt dere får av og til? :s

På den andre siden lærer dere mye av dette,men jeg skjønner at det er slitsomt av og til.
Selv driver jeg ho stallen sammen med mamma,men det blir jo en vestentlig forskjell når jeg har vokst opp med dette her.

Men jeg råder deg til å si ifra,det hjelper

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=1127

- de som sier at lykke ikke kan kjøpes for penger,har aldri hatt hest
Gå til toppen av siden

Ixnay

» VIP

Norway

Skrevet - 04/01/2005 :  01:17:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIxnay  Svar med kopi av melding
Ja enig med de andre sier her. Betaling er vel ikke vanlig men ridetimer i bytte mot jobb er jo en fin ordning. Det er jo derfor man jobber i stall på den alderen for å lære om hest. og hva er vel ikke bedre da enn å få ridetimer :)
Men er også enig i at de skal ikke ha for mye ansvar!

LTVK: kan du vær så snill og gjøre signaturbildet ditt litt mindre. Er litt slitsomt når det er så stort. :)

Edit pga skriveleif. Sent nå *gjeespe*

"Hva du enn sysler med i livet, gjør ditt beste, men glem ikke at uerstattelig er ingen"
Redigert av - Ixnay den 04/01/2005 01:17:52 Gå til toppen av siden

HanneBF

Norway

Skrevet - 04/01/2005 :  10:10:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
vi har en regel hos oss som sier at barn under 15år får ikke jobbe uten en voksen i tillegg! Dette er fordi vi har så mange hester og mener det burde være erfarne mennesker som jobber der. Også fordi vi har hingster på stedet som ikke burde leies av små barn...

Syns dette er en grei regel jeg, for de fleste hos oss som er over 15år er veldig flinke og gjør en bra jobb!!!

Et eget sett med regler!!!

"...Never let the fear of striking out, keep you from playing the game..."
Gå til toppen av siden

Vibeke & Dixie

» VIP

Norway

Skrevet - 19/01/2005 :  21:16:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideVibeke & Dixie  Send %s1% en ICQ meldingVibeke & Dixie  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVibeke & Dixie  Svar med kopi av melding
Heysann
Har sett tilfelle på stall i området... hvor hestepasserne som har som jobb å stelle, sale på og av hester, leie på timene er så langt ned som 10-års alderen (tror d er 11-års grense nå, men allikevel). De får en time i uke, hvor de rir litt og lærer litt - men mange av disse kan ikke håndtere hestene eller sale på riktig... d er det som bekymrer meg.
PÅ samme stall hørte jeg at 2 jenter mellom 14-15 år hadde ansvaret for 50 hester med møkking, foring, utslipp, div. stell og trening for noen av dem. Og for dtete fikk det knapt noen lusne kroner!! Utnytting mener jeg!
Selv jobber jeg litt i stallen, slipper inn og tar ut hester, møkker for de som ikke er blitt møkka for og småting...men det kan ikke sammenlignes med ovennevnte tilfelle.
Klemz

*VIBO* Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 21/01/2005 :  15:31:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Heihei!!

Jeg kjenner til dette med utnytting av ungdommer (jeg er 15 selv).
Jeg jobbet på et hundepensjonat i 4 dager, og jobbet fra 0800-2200 hver dag. Ingen betaling. Det var jo frivillig da, men 14 timer jobbing på en dag, da blir du temmelig utslitt!! Jeg måtte gjøre all dritt arbeidet som de ikke gidda selv!!

Noen voksne glemmer fort hvordan det er å være ungdom. Selv så sliter jeg veldig med humørsvingninger, spesielt når jeg er helt utslitt!!
Da er ikke livet lett. Men jeg tror at de (ikke alle selvfølgelig) tenker at vi ungdommer er jo så fortapt i denne interessen at vi gjør alt for å få være med hestene (eller hundene, som jeg snakket om). Dermed utnytter de oss. Det er ikke rett!
Og hadde jeg vært deg, ville jeg snakket skikkelig med henne, og sagt at du ikke har overskudd til å jobbe så mye. Så sant dette er en seriøs rideskole, så burde de ikke la ungdommer jobbe så mye, uten tilsyn, eller betaling!

Her er litt om min stall:
Vi er 4 jenter på 15-17 år, med 6 hester tilsammen. Vi har selv ansvaret for alt som skjer der. Jeg har fòra, og slippet dem ut hver morgen, hele vintrene i 3-4 år nå!
Vi har 4 jenter i 10-11 års alderen som er hestepassere på hestene våre.
De betaler 25 kroner hver gang de er her (2 ganger i uka), og kan da strigle, ri, pusse utstyr o.l. Vi har da sagt hvor de kan ri. og har spurt om tillatelse fra foreldrene om å få la de ri utenfor garden vår!
Grunnen til at de betaler er for å holde borte alle de som ikke seriøst er interessert i å gjøre jobben sin!

Men, dette var egentlig ikke det jeg skulle si; Disse jentene kommer og tar helge-arbeidet for oss. Da må de slippe hestene ut, før klokka 0900 om morgenen (jentene er så motivert at de kommer opp i 6 tiden), og ta de inn før klokka 1900 om kvelden. Belønningen de får da er at de får ri, og dulle alt de vil med hestene hele helgen (de betaler ikke i helgene).
Jentene har også mobilnummeret til alle oss "ansvarlige", og den av oss som (egentlig) er ansvarlig for helgen, holder seg hjemme slik at hun er lett tilgjengelig! hvis uhellet skulle være ute!

Dette synes vi, og foreldrene deres, er en veldig god ordning!

Gå til toppen av siden

Lovy1990

Skrevet - 22/01/2005 :  13:37:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes det er helt ok at barn får jobbe i stallen.
Hos oss jobber to veninner av meg (en 13 snart 14, og en 14 snart 15)
sammen med meg (13 snart 14) en eller to dager i helgene av og til.
Men det er bare hvis hun som jobber i stallen til vanelig ikke kan. Vi har alltid noen å spørre, vi kkjenner hestene godt, og har KUN annsvaret for rideskolehestene. Dette gjør vi kun hvis vi må, og vi synes det er gøy. Noen ganger leier vi folk rundt på banen, ller passer på mens de rir selv, noen ganger leder vi turer. Da rir alltid en av oss foran, og en av oss bak. Dette fungerer helt fint, for to av oss har egen hest, og en av oss er fòrrytter, og er vant og kjent i turområdet.
Vi slipper ut og tar inn skoolehestene, møkker for dem, srtigler dem og fòrer for dem OG privathestene.
Vi får betalt i form av penger, og vi får betalt like mye som de andre som jobber der får i lønn pr.dag. Vi må dessverre dele pengene på 3, men lønnen delt på 3 er likevel litt penger. Dette er noe vi synes er gøy, og da skjer det noe en helg vi vanligvis ville sittet hjemme og kjedet oss..
Love you 4 ever Lovejoy!
klemz
Gå til toppen av siden

Toffifee
» VIP

Skrevet - 22/01/2005 :  20:44:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes at barn kan gjøre små jobber, men d er helt galt synes nå jeg at barn ska jobbe å jobbe... Men en annen sak er jo at dere kan være hestepasser for en hest vær å stelle med den...
Jeg synes at dere burde prate med ridelæreren å si at du venter for MYE av dere
Kanskje gratise ridetimer en en fin orden???
Å kanskje ta en prat med foreldrene deres å....
Håper det ordner seg

Koz fra mæ å ho toffifee
Gå til toppen av siden

Mia__

Skrevet - 28/01/2005 :  17:17:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei hei!
Meget enig i alt dere sier! Jobbet selv på en stall hvor man ikke fikk betalt eller noe.
På denne stallen var det INGEN voksne. Ridelærerne bare underviste og alt stallarbeidet ble lagt til oss elever. Og hva skjedde dah? Jo boksene ble møkket maks tre ganger i uken og det er alt for lite for hester som står inne omm nettene.

Jeg mener også at barn IKKE bør jobbe i staller. Jeg hadde ikke villet hatt hesten min på en stall hvor fôring og slikt ble gjordt av barn!!!!!!!!
Barn er ikke nok ansvarsbeviste for sånne ting! Selv er jeg bare 14 selv, og har to hester, MEN det å ha hester på din EGEN stall og fôre der er noe HELT annet enn å fôre på store staller!!!!!!!!

Slikt burde også stallansvarlige og ridelærere stå for! Barn som hjelper gratis til i stallen er kjempe flott, MEN man skal IKKE fôre uten at det er en som har ansvar for hestene der

Klem Mia

Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 30/01/2005 :  18:15:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Alle dei så seie at barn ikke kan jobbe synes jeg er tull. Monroe sa at 4 jenter passet på hestene en gang i måneden og jeg er en av disse. Dette er noe av det beste jeg vet å gjøre. Vi står opp klokken 05:30 (helt 100% frivillig såklart) går klokken 06:00 og er fremme i stallen klokken 06:30. Så rir vi klokken 07:00 og er ferdige 07:45. Vi steller å rir hele dagen. Vi er så glad i å være med hestene vi er mest glad i hele verden at vi blir i stallen hele dagen. Dette er langt ifra kjedelig! Resten kan dere lese hos Monroe. Men det er ikke galt at barn arbeider hvis noen passer på
http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

** Marthemoor **

» VIP

Norway

Skrevet - 28/02/2005 :  20:50:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside** Marthemoor **  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse** Marthemoor **  Svar med kopi av melding
Heihei!

Helt enig.. Og det er jo selvfølgerlig forskjell på å jobbe og å gjøre småjobber.. På stallen der jeg er spørte den forrige ridelæren OSS om vi kunne ha ridetimer pga. ditt og datt.. Det var jo selvfølgerlig ikke lov, og hun spørte barn helt ned til 11 år alderen! Hun ble selvfølgerlig sparka da stalleieren hørte dette. Jeg har selv blitt utnytta sånn. Red en ponni før som var oppstalla et annet sted, og hver gang eieren måtte bort ringte hun til meg samme dagen som hun skulle bort å sa ifra at jeg MÅTTE ha ponnien.. Jeg ga selvfølgerlig opp etterhvert, og begynte fast på stallen jeg rir på nå. Har vært med på mange slike episoder hvor ridelærere og stalleiere "tvinger" småjenter og smågutter til å møkke hos hestene som dem selv egentlig skulle ha møkka hos..

~*MaRtHe*~ Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 06/04/2005 :  15:37:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Hei

Jeg syns at det er helt greit at barn jobbe i stallen så lenge de ønsker å komme å jobbe selv. På stallen hos oss får barna ridetimer i bytte mot jobbingen, hvis de jobber godt og gjør jobben ordentlig. Jobbingen og spesielt håndteringen av hestene (barna får selvsagt bare håndtere de hestene det er forsvarlig for dem å håndtere) gir dem god erfaring hvis de en gang kjøper seg egen hest. De voksne lærer jo barna hvordan man oppfører seg i forhold til hester og hvordan de skal håndteres forsvarlig for de får prøve selv.

Hos oss fungerer denne ordningen veldig godt, og alle parter virker fornøyde med den

MVH Helle=)

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Redigert av - Helle_ den 11/04/2005 16:32:16 Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 06/04/2005 :  19:34:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
*ler litt*
Sabrina: Får barna "risetimer" for å jobbe hos dere?
Glad jeg ikke er barn som jobber på stallen deres ;)
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.48 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.