hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Løper ut av boksen
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 I stallen
 Løper ut av boksen
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

meg_selv2
» VIP

Skrevet - 04/07/2005 :  19:36:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min løper ut av boksen hver gang han får mulighet.. hvordan skal jeg få han til å slutte med dette..?

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 04/07/2005 :  20:47:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du skriver ikke så mye om hesten/situasjonen, så derfor hiver jeg ut litt spørsmål først!
Er den gammel? Er den mye ute? Har den en "trivelig" boks? Liker den å bli stelt med osv? Har du hatt den lenge? Hvordan oppfører den seg ellers? Føler du at den respekterer deg, og at du er lederen? Hvorfor tror du selv at den gjør det? Og i hvilke situasjoner gjør den det? Alltid eller ved oppsaling osv?

Nok spørsmål i første omgang, blir lettere å svare med litt mer info:)

Hege Gå til toppen av siden

meg_selv2
» VIP

Skrevet - 04/07/2005 :  21:05:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Han er veldig snill på alle andre måter, vanligvis er han en engel i boksen. Han er 8 år, str ute ca. 5 timer hver dag og elsker stell og oppmerksomhet;)
Han respekter meg veldig mye, men kan ha egne meninger..
Han har akkurat fått boksen.. Den er stor, fin, det er mye frisk luft der og det er vindu som er ofte oppe. Han trives godt der.
Men når døra er åpen så løper han ut.. Det har ingen ting å si hva jeg gjør inne hos han..
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 04/07/2005 :  21:17:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Du kan jo trene litt på kommandoer som å "stå" og "gå", både inne i stallen og utenfor, sånn at hesten vet når han får lov til å gå og når han skal vente.

I mellomtiden kan du henge et tau/kjetting/treplanke foran åpningen sånn at det ikke er fri bane med en gang du åpner døra. Du kan dukke under tauet/planken når du skal inn å stelle hesten, men den har ikke sjanse til å løpe ut. Kanskje han lærer seg da at selv om døra er åpen, betyr ikke det at det bare er å springe ut.

Gå til toppen av siden

meg_selv2
» VIP

Skrevet - 04/07/2005 :  21:28:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men.. det er allerede kjetting der når den er åpen.. Men han løper under.. Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 04/07/2005 :  21:52:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Plasser den litt lavere så han ikke kommer under :P

Springer den ut når du står rett ved siden av, altså trenger seg forbi deg, eller springe han ut når du snur ryggen til en øyeblikk? Ponnien jeg hadde på for kunne finne på å gjøre det siste, men når jeg sto ved han hadde han alltid respekt for hva jeg lot ham gjøre og gikk ikke ut døra uten at jeg ga ham lov. Hvis din hest bare trenger seg forbi må du som jeg nevnte over trene masse på stå og gå, til han hører på deg. En hest som trenger seg forbi mennesker kan være farlig. Hvis en hest trenger seg forbi og ikke viser respekt er det som regel en eller flere av tre grunner; den er feil trent, den har masse energi og/eller den er redd.

Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 04/07/2005 :  22:07:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Klart hesten løper ut av boksen hvis døra er åpen! Det gjør alle fornuftige hester det! Lukk boksdøra, og se om det hjelper...;o)
Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 04/07/2005 :  22:47:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Klart hesten løper ut av boksen hvis døra er åpen! Det gjør alle fornuftige hester det! Lukk boksdøra, og se om det hjelper...;o)

Opprinnelig postet av Tone og Svarten

Mine hester gjør faktisk ikke det. Jeg kan la dørene stå helt oppe, og de går ikke ut før jeg "ber" dem om det... Men jeg må være i nærheten da. Om jeg går ut av stallen, er de på matjakt før jeg får tella til tre

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 04/07/2005 :  22:56:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Enig med Anette, lar man bare døra være åpen går jo hesten ut etterhvert, men når man er i stallen og steller hesten, saler på, ol, skal ikke hesten bare gå ut helt uten videre.
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 04/07/2005 :  23:32:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Tone og Svarten

Ifølge dette, er hesten min ikke fornuftig!

Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 04/07/2005 :  23:42:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe..nei det må være en skikkelig "dum" hest du har krastine.. ;) (Håper du skjønner at jeg bare tullet.)
Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 05/07/2005 :  00:41:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja, skjønte det.. Ville bare se reaksjonen..:P

Hoppa mi har jeg ikke noe problem med og holde inne i Boxen.. Saler av henne ute i gården.. Jeg går inn, og hun følger etter meg til der jeg henger fra meg salen, og hoppa går vidre til boxen sin.. der står hun og venter til foret kommer.. og står der til hun skal ut.. Ser det på henne av og til, at hun står og strekker seg for og se. Men kommer ikke ut nei!

Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 05/07/2005 :  08:36:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Den forrige hesten min gikk ut av boksen ved ulike anledninger til å begynne med hun også. Det var vel bare fordi noe var interessant utenfor boksen, og at jeg var noen meter unna, eller med ryggen til henne! Hun var skikkelig slu, men jeg lærte henne etterhvert at det fantes en "usynlig sperre" der når boksdøren sto åpen, og der kom verken hode eller føtter over, uansett hvor mange høystrå som lå på bakken utenfor:)
Hege Gå til toppen av siden

HurricaneGirl

Skrevet - 27/07/2005 :  21:11:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Selvfølgelig skal boksdøren vere igjen! Men du bør trene opp hesten din til å ikke å gå ut, uansett. Du kan ha en planke der som hindrer ham/henne i å gå ut. Begyn sakte men sikkert (etter en god stund) å ta planken av. Stå utenfor boksen klar til å ta hesten vis den kommer ut. Si ``NEI`` og be ham/henne gå inn i boksen igjen. Tren på dette så ofte som mulig, ros når han/ho står stille.

Lykke til:P
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.