hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvilken sal har dere til islandshestene deres?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Islandshest/gangartsridning
 Hvilken sal har dere til islandshestene deres?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

VerIng

Skrevet - 23/07/2005 :  20:25:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg lurer på hvilke saler dere har til islenderne. Selv har jeg hatt en Hubertus islandssal med ribbet sete, rett og slett fordi det var den bredeste salen jeg fant. Nå har Ásk blitt slankere, så vi har bestilt en Stübben Benny´s Harmony elegant. Kjempegod å ri i, skikkelig kvalitet, kort sal med bredt kammer. Prisen er litt stiv da, men dte viktigste er at den er god til hesten:).

AneBlidaBranaTindra

» VIP

Norway

Skrevet - 23/07/2005 :  23:40:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAneBlidaBranaTindra  Svar med kopi av melding
Har en HGG sal(tysk)
Hoppa mi er VELDIG tønneformet, så den var den eneste jeg fant som satt på..
Veldig bred i bommen. Ribbbet sete men litt for små kneputer enn det jeg hadde ønsket.
Veldig god å sitte i, men det er vel den styggeste salen jeg har sett hehe
Skinnet bedrar!

The worst way to miss someone is to be sitting right beside them knowing you can' t have them
Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 24/07/2005 :  00:03:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har en Sigma dressursal, vid bom, 16,5 ". Rett og slett fordi det er den eneste som er kort nok. Har hatt saltilpasser med masse Ideal saler, prøvd saler fra Skoies, og Fossum. Men en billigsal fra Høøks var det eneste som passet!
Men nå har jeg (eller Formosissima da) funnet et spesielsal til korte brede islendinger i Sverige. Den skal jeg kjøpe når jeg får råd.... Hurra

How strange, that so often, it all seems worth it.
Gå til toppen av siden

AneBlidaBranaTindra

» VIP

Norway

Skrevet - 24/07/2005 :  00:11:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAneBlidaBranaTindra  Svar med kopi av melding
Beat: hvilken sal er det???
The worst way to miss someone is to be sitting right beside them knowing you can' t have them
Gå til toppen av siden

VerIng

Skrevet - 24/07/2005 :  10:10:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det lurer jeg også på:). Tidligere hadde jeg ei stund en vallak som er kjempekort. Satte han vekk på prøve til noen som har drevet med islandshest innen turisme i 30 år, de fant ut at den korteste salen til JC var den eneste som passet han. Nå er han solgt til noen andre, og jeg vet ikke hvordan sal de har kjøpt til han. Her rakk han aldri å få egen sal. Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 24/07/2005 :  11:08:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Hestene her på Os går med litt forskjellig - de er i en overgangsfase hvor de skal bytte ut alle bomsadler til bomløse. Tidligere har de brukt litt stocksadel, men de har endelig(!) skjønt at de ikke passer.

Enja - vanlig engelsk allroundsal (får snart en bomløs som minner mye om diddidynan),
Frøya - islandssal med ribbet sete,
Mirakel - vanlig engelsk allroundsal (vanskelig å finne sal til, da hun er veldig svai),
Erpur - Cheyenne Barefoot (gooood),
Skenkur - stocksal :-s,
Solfagur - islandssal med ribbet sete.

Tror nok det blir slik at når den nye bomløse kommer, så blir stocksalen forkastet, og Skenkur får en ny en, er dog ikke sikker.
Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 24/07/2005 :  11:29:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
http://www.hooks.no/butik/default.asp

Ane&Blida; Gå på Høøks sine sider å se, den heter Sigma dressur.
Jeg får ikke til å lage en direkte link.

How strange, that so often, it all seems worth it.
Gå til toppen av siden

GML

» VIP

Norway

Skrevet - 24/07/2005 :  11:29:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGML  Svar med kopi av melding
Formosissima: Den bomløse dere venter på er bestilt fra meg,den heter Daw-Mag Flex Holland Veldig lik Diddidynan,ja! Håper dere blir fornøyde med den,hadde vært gøy med tilbakemelding Har forresten en i havannabrunt til salgs nå,også
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 24/07/2005 :  12:05:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Haha, for et sammentreff. Ja, da snakket du med mamma'n til typen min - og det var jeg som stod bak der og var "hjelpen" hennes - for øvrig også jeg som viste henne annonsen. Skal vidreformidle det at du har en til, for hun hørtes veldig fornøyd ut iallfall.

Det eneste jeg kan tenke meg at det er hun kanskje ikke vil like, er at de ser rimelig flate ut - hun er fan av dype sadler ;-) Men, nå er det jo ikke bare hun som rir her, da.

Hehe, dette var nesten litt artig ;-)
Gå til toppen av siden

GML

» VIP

Norway

Skrevet - 24/07/2005 :  13:16:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGML  Svar med kopi av melding
He,he,he...Ja,værden er ikke så stor Faktisk så er setet på denne salen ikke fullt så flatt som på Diddidynan,den er"litt"mer oppbygd bak Jeg har en annen type også,mer lik på Cheyenne men litt"lettere"i vekt. Får de inn i September,både i 2-farget brunt og i helsvart Koster 3.300,-

Litt morsomt å tenke på at det var du som var"hjelperen"til svigermora di da hun ringte Hun hørtes forresten veldig hyggelig ut Har du vært på forumet til Ellen Ofstad? Ligger flere"tråder"der(også med bilder)av Flex Holland salen,og på vipèn til Elisabeth Eika er det også masse bilder

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 24/07/2005 :  15:37:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Blir OT dette, men; nei, har ikke vært på forumet hennes, men kan jo tipse "svigermor" om at det ligger tråder om den der. Skal tipse henne om de andre sadlene også, de skal jo bytte ut alle bomsadlene.

Hun er en kjempehyggelig dame, og veldig opptatt av at hestene skal ha det bra. :-)
Gå til toppen av siden

Raggis

» VIP

Norway

Skrevet - 25/07/2005 :  22:48:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRaggis  Svar med kopi av melding
Om du er ute etter en kort sal, så er Ástund Super 17-17,5'', eller så har du Top Reiter Z om du vil slenge litt med lommeboka, den er 16,5''.
Hesten jeg hadde før, Vignir, hadde en JC som var passe, og han jeg skal ha på for nå har en nyere modell av JC II, likt design som Z, og den er også 16.5'' (spesialbestilt) så det er masse å velge mellom, men vil nok tro du har litt mer utvalg om du har en hest som er middels/lang i ryggen.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 26/07/2005 :  09:14:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Salen på Lillhastenistav er 15" - saltilpasseren mente vel sal til Birtingur maks skulle være 16". om jeg ikke tar helt feil. Det er for øvrig en Morris & Nolan, og det er jo god kvalitet :-) Gå til toppen av siden

Nikita

» VIP

Skrevet - 26/07/2005 :  09:18:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei VerIng!

Skal kjøpe islandshest nå, og jeg kan kjøpe med salen som hesten har brukt. Det er en Stubben Benny's, med ribbet sete.

Jeg synes den er grei å ri i, men jeg har hørt fra flere at Stubben ikke lager så gode islandshestsaler fordi det er et ridehestmerket. De sier at man ikke får så god kontakt med med hesten via setet (det er litt massivt liksom, skulle vært nærmere hesten). Hva mener du om dette? Rir du mye gangarter og starter og sånn? Eller bruker du den til turbruk bare?

Prisen er jo litt stiv, men en får følelsen av en kvalitetssal!

Gå til toppen av siden

VerIng

Skrevet - 26/07/2005 :  10:04:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmm..det kan sikkert tenkes at de ikke er så gode til gangartstrening, men jeg må si at jeg synes det er merkelig i og med at salen er utviklet av St¨bben og islandstreneren Benny et eller annet..Lindahl? Det er jo også flere islandsryttere som rir med engelske dressursaler nå pga at de gjeren er kortere, og det er jo vanlige ridehestsaler.
Jeg har ikke fått salen min ennå, har den vel her på lørdag. Men min hest tølter ikke, og er heller ikke var på sete og oversjenkler- så det kan bli vanskelig å sammenligne;). Min hest er veldig bred og har kort rygg, så av islandssaler er vel det eneste som kan passe han muligens en Draupnir. Prøvde å sitte i en i går og den er veldig myk og gir god støtte, men den ser litt simpel ut og jeg vil ikke si den er verdt 13000,-. Halve prisen? Nja...kanskje.

Angående tommer på setet så kan man ikke presse seg ned i en altfor liten sal for at den skal passe hesten. Finnes det ikke alternativer som passer begge to synes jeg man får gå over til bomløs sal eller bytte hest. Min bak passer perfekt ned i en 17". Har man større rompe enn sal vil man jo "tyte" ut over bakvisselen og tyngdepunktet kommer jo da bakover uansett.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 26/07/2005 :  13:30:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
VerIng: M&N-salen er laget for at den skal passe "normale" mennesker - setet er rimelig flatt. Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.