hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Avl av Norsketravhester!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Avl av Norsketravhester!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Bentemor

Skrevet - 25/07/2005 :  18:30:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vel, vil nok si at de hesta som går mønstringsløp er klare for det. Mange som ikke går det i hele tatt fordi de rett og slett ikke er klare. Stor forskjell på hesta Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 25/07/2005 :  22:20:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvorfor blir "bestandig" travhestene og galopphestene angrepet for ditt og datt??? De fleste erfarne hestefolk, det være seg trav eller galopp, prøver jo hestene og ser an i trening om hestene er klare til start eller ikke! Idioter fins i alle grener som bare MÅ starte om hesten er klar eller ei....
Har hittil ikke sett en eneste diskusjon om sprang og/eller dressur hestene som trenes hardt og startet i ung alder? Breeders o.l.? Det er vel like tøfft for disse hestene og lære seg det de SKAL kunne???

Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

Lene87

» VIP

Norway

Skrevet - 26/07/2005 :  12:03:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene87  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene87  Svar med kopi av melding
Angrepe? Eg sier bare min mening om kordan eg har oppfattet avl på norske travhester! har traver sjøl, så eg går ikje inn i ett helt ukjent emne.. dt må vel være låv vell? og om sprang og dressurhestene blir startet tidlig vet eg ingenting om og har ikje skreve noe om dt! (og kommer ikje å gjøre dt heller!)
Til bake til saken, hvis dt skal være så strenge krav for hingsten så synst eg at dt kan ha de samme kravene for hoppene! dt er mangen som bare avler på egene hopper for dt vil ha ett avkom av sitt lille "gull" og ser ikje hestens feil..

og kaldblodstraver bør fortsatt være litt tyngre og springe seiner (ikje som fks HG Balder som ikje akuratt ligner en kaldblods noe særlig) ka e vitsen me 2forsjellige traver raser når kaldblodsen springer nesten like fort som varmblodsene??

sjekk hjemme siden min www.freewebs.com/lene87 og skriv i GB mi :) Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 26/07/2005 :  12:40:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Til bake til saken, hvis dt skal være så strenge krav for hingsten så synst eg at dt kan ha de samme kravene for hoppene! dt er mangen som bare avler på egene hopper for dt vil ha ett avkom av sitt lille "gull" og ser ikje hestens feil..
Opprinnelig postet av Lene87

Dette har vel vært diskutert før så vidt jeg kan erindre. Et godt poeng i tidligere debatt var at en hoppe får et avkom i året og dermed en veldig "begrenset spredning" av eventuelle dårlige egenskaper og eksteriørmessige feil. En hingst kan i teorien etterlate seg et uendelig antall avkom, spesielt ved inseminering. (Vet ikke hvor mange "doser" det blir, men teoretisk sett trengs det kun en sædcelle...)

Kopi av melding:
og kaldblodstraver bør fortsatt være litt tyngre og springe seiner (ikje som fks HG Balder som ikje akuratt ligner en kaldblods noe særlig) ka e vitsen me 2forsjellige traver raser når kaldblodsen springer nesten like fort som varmblodsene??
Opprinnelig postet av Lene87

Ser ikke helt at dette er et problem...Synes det er stor forskjell på kaldblods vs varmblods. Nå er kaldblodstravere kun et nordisk fenomen og et resultat av de hesteraser som "opprinnelig" var i de nordiske landene. Utviklingen kan man ikke stoppe. Avler man på lette og raske dyr resulterer de i...lette og raske dyr.

Gå til toppen av siden

Lene87

» VIP

Norway

Skrevet - 26/07/2005 :  13:11:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene87  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene87  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Avler man på lette og raske dyr resulterer de i...lette og raske dyr.

Så du synst dt er griet at kaldblodtraveren blir for edlet og raskere Litt rart! men dt er no din mening! Eg synst dt er trist! vi kommer til å miste vår kaldblodsrase om kort tid hvis dt forsetter slik!

sjekk hjemme siden min www.freewebs.com/lene87 og skriv i GB mi :) Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 26/07/2005 :  14:39:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lene87:
Kopi av melding:
Eg synst dt er for tidlig for veldig mange hester å gå mønstringsløp!! og mangen er ikje ferdig utviklet til å starte som 3åring heller...
Men dessverre så har dt blitt sånn i denne sporten at PENGEN kommer før Hestensbeste.. veldig trist!!

Hvor er det du har erfart at travtrenere og travhesteiere er så forvrengte i tankegangen? Som regel vil uvettig bruk og trening resultere i skader som vil føre til mye større økonomisk tap,dette er fornuftige travtrenere inneforståtte med. Tror ikke det er så mange som vil søle bort en dyr unghest ved å sette den hos en så dårlig trener. En unghest får ofte fri fra alt som heter fysisk trening i perioder med kraftig vekst,tar det ihvertfall roligere i en periode? I området hvor jeg kommer fra er det også tradisjon for å ha 1,2 og ofte 3-åringer på løsdrift vinterstid og hingstebeiter sommerstid etterhvert som de vokser til. Dette vil jeg kalle super trening av hest,psykisk og fysisk.
Når det gjelder starting av hest,taler vel disse tallene for seg selv. Ta en titt på dette:http://www.travsport.no/Totstat/webalder.htm

Skulle vi hatt like strenge krav til hopper som hingster,er jeg redd travsporten ville fått en real tilbakegang. Hvor mange avkom klarer ei hoppe å produsere i løpet av sin levetid? Ikke mange.. Og det er mange hopper med stamme som det er verdt å satse på. Skulle du minket antallet hopper ned til antallet godkjente hingster,kunne vi ha sagt farvel til all travsport. Dette er levebrødet til den største delen av hesteNorge,hadde vel blitt for dumt?

Når du klager over at hesten din ikke blir kåret pga. manglende unghestprestasjoner,når han har gått to mønstringsløp som 2-åring,lurer jeg på hvor du egentlig vil med denne diskusjonen.. Blir jo bare å motsi seg selv?

Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 26/07/2005 :  14:50:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må legge til en liten ting når det gjelder dette med foredling av kaldblodsen.
Vi har også hatt en stor utvikling av varmblodstravere,de springer også stadig fortere. Så de er vel langt fra like? Det er kun godt,gammelt kaldblodsblod det blir avlet med,mener du at vi skal droppe de lette typene i avlen? Jeg vil ikke være enig i at det bare er de superlette kaldblodsene som er raske her til lands. en av våre store,Bork Rigel,vil ikke jeg kalle superlett. Dersom du har sett norske og svenske kaldblodser mot finner(som har bedrevet en helt annen avl med lette hester),er det ganske utrolig hvor raske de er når de er så mye tyngre. Jeg vil påstå at rå styrke også er nødvendig,noe de tyngre ofte har.
Gå til toppen av siden

Lene87

» VIP

Norway

Skrevet - 26/07/2005 :  14:53:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene87  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene87  Svar med kopi av melding
Hei no er dt jo mest vanelig at 2åringen går mønstringsløp nærmere jul så eg sjønner godt at dt ikje er no på den stattestikken du hviser til. (så ingen stattestikk på blodshester?!) og at hesten min bare har gått mønstringsløp å ikje noe mer er vel opp til mg at eg ikje har startet me han etter att eg har kjøpt han?? Hær som eg bor no er dt ikje så veldig lett å få startet noe særlig! og eg klager ikje at eg ikje får kåret han. Eg e bare ute etter å høre andres mening om saken.

Lene87

» VIP

Norway

Skrevet - 26/07/2005 :  14:54:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene87  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene87  Svar med kopi av melding
glemm dt me stattestikk på blods, så dt no.. Var bar dårlig og liten skrift!

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 26/07/2005 :  15:03:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Var jo akkurat det som var poenget,de går ikke mønstringsløp tidlig! Vil fram til at det ikke er så mye pes med unghester. Jeg vil si at et mønstringsløp er god trening før den kommende sesongen,en nyttig erfaring for en hest som er klar for det.

Ellers synes jeg det kommer godt frem at det er de litt eldre hestene som starter mest og flyr inn mye penger. Vi har selv hatt travhingst,startet tre ganger som 3-åring. Var i 4- og 5-års sesongen premiene og de store løpene lå for han. Han har løpt inn over 760 000,er fortsatt hingst og blir aldri kåret pga. samlet for lav egenprestasjon. Skulle gjerne hatt et føll etter han fordi han er så flott,men det er helt greit at det aldri blir noe.
Jeg nevnte hesten din,siden du selv brukte han som et eksempel. Dersom du har tenkt til å få han til start i et prøveløp,ønsker jeg deg lykke til.
Gå til toppen av siden

Lene87

» VIP

Norway

Skrevet - 26/07/2005 :  15:28:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene87  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene87  Svar med kopi av melding
ETT SPØRSMÅL TIL!

Det skjer noen uhell av og til, som fks en hingst stikker fra beite å "tyvbeddekker" hva synst dere om å få reg ett sånt føll/ hest om du vet hvem begge foreldrene er og blodprøver stemmer.. synst dere da at dt skulle vært mulighet for å få registrert dt om dt viser gode travegenskaper?? Veldig typisk at dt skal bli en "kanon" når bedekkningen ikke har vært "låvelig" Hva synst dere?

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 26/07/2005 :  16:21:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vanskelig problemstilling,men dersom man kan få registrert slike avkom er jeg redd vi kan få mange "uhell" etterhvert. Tyvbedekking bør kunne unngås ved forsvarlig hold av hingst,så jeg synes ikke at man bør få registrert slike avkom.. Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 26/07/2005 :  16:38:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Eg synst dt er for tidlig for veldig mange hester å gå mønstringsløp!!

Jeg mener at alle hester er klare til å gå mønstringsløp, dersom de er godt nok trente for det!

Hesten min gikk mønstringsløpene i mars det året han ble 3 åring. Han gikk 1, 43 og behøvde egentlig bare å jogge for å gå innen tidskravet for kaldblods, som er 2,00 minutt. Og hesten min var ikke hardt trenet i det hele tatt, kun mengdetrent! Dessuten er han født sent på året. Så å si at å gå disse to løpene er ødeleggende, er tull.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Lene87

» VIP

Norway

Skrevet - 26/07/2005 :  17:00:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene87  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene87  Svar med kopi av melding
Sa ikke at dt nødvendigvis er ødeleggene for din hest. Men finst faktisk mange andre hester som ikke er like fort utviklet som din. og da synst ikke eg at dt er riktig å starte me den i så ong alder.. Og hard trening av onghest er vel ikke så veldig smart? Vill ikke påstå at det minsker faren for skader. Det er mye som ikke er ferdigutviklet når de er unghester.. det er vell en grunn for at man normalt ikke rir inn enn hest før den er 3-4år? Du kan spare hesten din får mye ved å la den være "barn" menst den fortsatt er dt!

Lene87

» VIP

Norway

Skrevet - 26/07/2005 :  17:04:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene87  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene87  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Vel, vil nok si at de hesta som går mønstringsløp er klare for det. Mange som ikke går det i hele tatt fordi de rett og slett ikke er klare. Stor forskjell på hesta

Mange som går mønstring løp som over hode ikke er klar fordt! Enten ved at de blir DG ( som kan være for at de blir for tidlig startet)) og at de rett og slett ikke klarer å springe fort nok.. og da er dt vell bedre at de får slippe, enn att de apsolutt må springe for å kansje tjene 4000,-

Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.