hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Avl av Norsketravhester!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Avl av Norsketravhester!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Marianne S

» VIP

Skrevet - 26/07/2005 :  23:41:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ett meget interessant tema, som dessverre forsvinner i unødig bruk av sms språk og dialektsjargong.

Det blir bare FOR dumt å skryte på seg en tilstand for å sluntre unna, bare fordi du ikke GIDDER å prøve å skrive skikkelig.

Dersom du HADDE hatt dysleksi, ville du visst at det er lettere å lese/skrive HELE ord, ikke halve ord og forkortelser.

En annen ting er at du "kanskje" har skrivevansker.

Marianne.
Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 27/07/2005 :  15:44:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Sa ikke at dt nødvendigvis er ødeleggene for din hest. Men finst faktisk mange andre hester som ikke er like fort utviklet som din. og da synst ikke eg at dt er riktig å starte me den i så ong alder.. Og hard trening av onghest er vel ikke så veldig smart? Vill ikke påstå at det minsker faren for skader. Det er mye som ikke er ferdigutviklet når de er unghester.. det er vell en grunn for at man normalt ikke rir inn enn hest før den er 3-4år? Du kan spare hesten din får mye ved å la den være "barn" menst den fortsatt er dt!

Opprinnelig postet av Lene87

Igjen; eneste måten å utvikle pipeknokler hos hest på er ved stress/belastning (les: trening).

Tullinger som overtrener hester vil det alltids finnes desverre, men det er faktisk mange flinke folk der ute også som ikke ønsker å kjøre i hjel unghester, men legger opp til et løp hvor hestene skal vare.
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 27/07/2005 :  15:56:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lene87: Det virker på meg som du ikke har særlig erfaring med trening av travhester, og dermed har du ikke særlig grunnlag for de påstandene du kommer med.
Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 28/07/2005 :  00:35:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lene: Det er Maxwell som er din hest? Hvordan i alle dager kan du da klage på at du ikke får han kåret? Han jo ikke gått noen ting? Ikke vist til noen verdens ting. Man kan ikke kåre og avl på alt av ehst, bare fordi de ser bra ut. Når man avler gjør man det fordi man ønsker hester med muligheter for gode prestasjoner, da bør foreldre, og spesielt hingsten, ha prestert litt. Med din ustarte hingst aner man jo ikke om den er noe verdt å avle på, det er ingenting å se på. *Unnskyld meg altså, men det går ikke ann på klage på at man ikke får kåret hingsten sin når den aldri har gått løp en gang!

Er enig i at gemytt bør veie litt mer (eksteriør gjør det allerede), men ærlig talt, hesten må da ha vist noe også. Når den er 5 år og har gått 2 mønstringsløp der den ble disket i begge... Hallo, slikt avler man ikke på! Dersom du ikke vil bruke til egen avl og få et par avkom.

Du må unnskylde meg dersom jeg har tatt feil av hesten eller noe, men dersom det er denne hesten og disse prestasjonene du vil ha kåret, da må du nok tenkte om igjen altså.

Når det gjelder trening i ung alder og mønstringsløp, så er det blitt vist at det er helt nødvendig å trene hestene i ung alder. Nettopp pga det Opal sier. De må belastes lett under oppveksten for å bli styrket nok til å tåle de til tider ekstreme belastningene de utsettes for senere. I den siste tiden har det blitt litt mer debatt omkring dette at ridehester også bør belastes litt mer i ung alder. Lett trening for forberedelser til mønstrinsløp når de er 2. Før det tilvenning til vogn, og helt lett mosjon. Men skal du ha en holdbar hest som du sier, da er det ingen vei utenom, du må starte tidlig. Som jeg alltid pleier å si, belastning, men ikke overbelastning!
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 28/07/2005 :  20:55:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
belastning, men ikke overbelastning!

....Enig!

Liker også å si: "en kan godt skynde seg, men en skal skynde seg langsomt...."

nala

Norway

Skrevet - 28/07/2005 :  21:18:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skal jeg være ganske ærlig har jeg ikke så mye peiling på trening av unghester, men det dere sier om "herding" høres ganske fornuftig ut hvis det gjøres riktig.

Jeg er enig i at man kanskje burde legge litt mer vekt på gemytt. som en veninne av meg sa, hester som er "kald" i hodet faktisk har bedre reultater. Det tror jeg er riktig, for det høres logisk ut at en hest som er trygg på omgivelsene og seg selv, vil konsentrere seg mer om det den skal gjøre.

Nå hopper jeg ganske mye, men er det noen som veit om det finnes noen bøker eller lignende om det å trene opp unghester i trav?

det enkle er ofte det beste;) Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 28/07/2005 :  21:37:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Mange som går mønstring løp som over hode ikke er klar fordt! Enten ved at de blir DG ( som kan være for at de blir for tidlig startet)) og at de rett og slett ikke klarer å springe fort nok.. og da er dt vell bedre at de får slippe, enn att de apsolutt må springe for å kansje tjene 4000,-

Nei, skal være enig i at ikke alle er klar for det, men ingen hest får varige men av å løpe fort i 2040m (som somregel er lengden på et mønstringsløp) et par ganger, selv om de bare er 2 år. Det er den varige/hyppige/overdrevne hurtigkjøringen som gjør skade.

Visste du foresten at premiesummen i mønstringsløpene nå er økt? Du kan faktisk tjene 7000 per løp, tilsammen 14.000 kr dersom hesten din kan labbe de to mønstringsløpene. Så dersom den er klar for det, er det vel gøy og motiverende å kunne tjene litt penger på hesten sin...?!

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 29/07/2005 :  14:51:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Helt alvorlig! Om du mener det er noe galt med norsk travavl fordi hesten din Maxwell ikke blir kåret, da må du være ganske korttenkt. Dette forutsetter at varmblodsen din du refererer til er den samme som du forteller om som din hest på VIPen..

Maxwell er 5 år gammel, og har faktisk gått mønstringsløp og blitt disket begge gangene, siden er ikke hesten startet. Topp stamme? njaaa... det synes jeg var å dra det voldsomt langt.... For det første ville ikke en kåret Maxwell få en eneste hoppe, sett bort i fra evt dine egne hopper, og folk du overtaler fordi du kjenner de. INGEN med vett i behold hadde brukt en slik hest! det finnes ganske rimelige hingster som har prestert langt med enn din hest. Hesten din er sikkert søt og snill i dine øyne, jeg sier ikke noe annet, men det er ikke på langt nær nok for å tillate den å bli brukt i avl.

Å dra frem Rex Rodney blir vel veldig feil? Hesten ble kåret men viste så elendige resultater (hesten har meget svak stamme og) at den ble tatt ut av avl (og avlivet, akkurat det var teit av eieren, hesten hadde tjent de godt i mange år og en pensjonisttilværelse hadde vært på sin plass).

Å si at det er halvgalne hester som ikke springer alikevell.. jeg skjønner ikke helt hvilke hingstelinjer du sikter til, vær vennlig å spesifiser det. det er enkelte linjer som gir hester som er varmere i toppen, ja, og dersom hestene fra denne linjen ikke springer så blir da heller ikke hingsten benyttet mer. Det er ikke mange som avler på en hingst som har vist at avkommene ikke løper.. Eksempel her er f.eks Rex Rodney, avkommene løp ikke, så da ble han ikke benyttet som hingst mer.

Hva skal man med en hingst i avl som ikke har prestert NOE selv? Det er ikke slik at alle hingster som er gode har dårlig eksteriør og har dårlig temperament. det finnes faktisk flere av de som har godkjent på alle disse tingene, jeg vil i hvertfall heller velge en av disse fremfor en snill og pen sak som aldri har vist noe.

Forresten; selv om du har dysleksi, er det ikke vanskelig for deg å skrive DET istedenfor dt, eller MEG istedenfor mg.
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 31/07/2005 :  09:44:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
De travhestene jeg har vært borti,har kun gått mønstringsløp som 2-åringer.

Det er dette som er vanlig for varmblodsen, ja. Mønstringsløpene må kjøres innen den siste dagen det året hesten har fyllt 2, for varmblodser. For kaldblodser er det annerledes, da kan du kjøre mønstringsløp ut mars måned når hesten er 3. Litt urettferdig, mener noen. Men grunnlaget for denne forskjellen mellom rasen ligger vel rundt utviklingen, at en mener kaldblodsen trenger lengre tid på utvikling.

Kopi av melding:
Det er ikke tradisjon med 2-års løp her til lands,så jeg skjønner ikke helt hvorfor dette har kommet med i diskusjonen.

Feil, 2-års løp begynner å bli mer og ver vanlig. De pleier å komme igang med toårsløp på høsten, når hestene har fått sommeren på seg. Men om 2 -års løp er "bra" eller ikke, er noe annet. 2 års løp og mønstringsløp er jo ganske forskjellige ting....

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 31/07/2005 :  14:31:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Siden det her refereres til meg,vil jeg gjerne komme med en liten kommentar. Ser du lille TravNorge i forhold til den store travverden,har det ikke vært tradisjon for 2-årsløp. Hvordan utviklingen blir utover er spennende,men jeg synes ikke det er nok materiale å konkludere med enda.
Men jeg klarer ikke å være enig at starting med 2-åringer er det vanlige,mer unntaket. Mulig jeg bommer fullstendig og at travsporten har forandret seg veldig på et par år. Jeg vil ikke kalle de tidlige mønstringsløpene for "satsing" av en unghest,mulig jeg uttrykte meg uklart.

Og jeg er fullt klar over at det kjøres mønstringsløp fpr 3-åringer,selv om du ville presisere det.
Gå til toppen av siden

linki

Skrevet - 20/08/2005 :  22:30:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
EU-direktiv fjerner kåring..............

Et nytt EU-direktiv pålegger medlemslandene å slutte med kåring av hester. EØS-landet Norge må etter all sannsynlighet rette seg etter direktivet.

Håper dette går i orden.

Er det ingen som husker Tibur????

Han ble ikke kåret i Sverige i sin tid. Eieren brukte han på sine egne hopper. Han ble til slutt en av tidenes beste avlshingster!

Han er far til Ata Star L. (s) - Big Spender (s) - Callit (s) - Frank Wiking - Go Hammering (s) - Happy Hoff - Mustard (s) - Pale Amber (s) - Piper Cub (s) - Rebur (s) - Sherwood (s) - Soir Des Tibur - Thackeray (s) for å nevne noen. Og ikke minst hvor gull verdt hoppene er etter han i avlen!
De hadde ikke noen valg til slutt han måtte kåres.. ;)

Og dette med Atom Vinter skjønner jeg lite av. Han får ikke lov til å avle lengre. Men sønnene hans får! Skjønner ikke denne logikken.......

Dette er helt på trynet!!!!!
Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 09/10/2005 :  14:07:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg håper ikke at dette skjer i Norge.. Tror heller ikke at det vil skje. Gå til toppen av siden

Goldman og Rex

» VIP

Skrevet - 10/10/2005 :  14:44:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er nok ikke bare penger det gjelder men også bevaring av selve sporten. Hvis ingen hester skulle starte før de var 4-5 år gamle så hadde det nok ikke vært mange som satset på oppdrett lenger, da hadde de jo mest sannsynlig ikke fått solgt en hestfør den var rundt 3 år og det er stor forskjell og fore på en åring, som de stort sett selger nå, og en 3 åring.
En annen ting er at hestene stort sett blir mye roligere jo tidligere de blir håndtert, grunnen til mange "gale" hester før kan jo være at de ble for lite håndtert når de var små, for jeg synes ikke det er mange "gale" hester i dag.
Det er mye lettere å kjøre inn en liten åring enn en fullvoksen hest, det er ganske stor styrkeforskjell der...
Åringer og toåringer kan hende bare blir kjørt i perioder også, ettersom hvordan de vokser, en unghest i sterk vekst er man veldig forsiktig med. Det viktigste er at selve temmingen/ innkjøringen og mengdetreningen kommer igang.
En unghest trenger ikke på langt nær samme treningen som en voksen hest, de løper av seg selv, så sant de har talentet.
Det er jo bare å trekke sammenligninger med mennesker eller andre dyr det, ungene har jo langt mer energi enn en voksen! En kan jo bli sliten bare av å sitte å se på de!
Gå til toppen av siden

Lene87

» VIP

Norway

Skrevet - 28/04/2006 :  18:36:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene87  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene87  Svar med kopi av melding
OKI TIL ALLE SOM SIER, TENKER OG MENER AT DET VIRKERSOM JEG IKKE HARPEILING!

Ville bare si at grunnen til at hesten min (Maxwell) ikke har tjent penger er for at han blei for tidlig trent som unghest!! Ikke prøv å fortell meg at en hest ikke må trenes for å gå godkjent mønstringsløp... og ja Maxen har startet 2g ogvert disket for galopp begge gangene... Kasje ikke så rart da, for han blei skadet i ca 14 ledd, alle de 6 store bere ledda da han var 2-3år nettopp pga for tidlig har trenig. Så synst det er litt dårlig gjort å rakke ned på han som avelshingst! han er trossalt uskyldig for at han ikke har noe grl enda! og du som sier han ikke har brukenes stamme, Hvor mange av moras avkom har ikke tjent penger? og som dere selv sier så kan hingster beddekke ufatelig mange flere hopper enn hopper kan føde føll, så sier sg sjøl at ikke alle hingstens avkom springer...(har også mye med mor material hingsten beddekker, der er det jo låv å bruke alt, bare det er samme rase!)

Sint og skuffet!

sjekk hjemme siden min www.freewebs.com/lene87 og skriv i GB mi :) Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 28/04/2006 :  19:07:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det var da svært.. er du klar over at det er 9-10 måneder mellom de sure innleggene dine?
Men jeg har uansett ikke peiling på trav, men det har vel dem som kårer?? blir det ikke litt dumt å sette seg ned å grine når man ikke får det som man vil?

Har selv hest som skal kåres (håper jeg) men jeg vet at det også ligger en del trening bak. Om hesten ikke har muskler nok blir det ikke bra.. Jeg får nok ikke kåret Lopke bare fordi hun er verdens snilleste hest!
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.