hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Avl av Norsketravhester!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Avl av Norsketravhester!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Lene87

» VIP

Norway

Skrevet - 23/07/2005 :  13:48:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene87  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene87  Svar med kopi av melding
Hei! er dt noen som er enig med mg?? Eg synst de bør ligge litt mer vekt på ekstriør og gemytt forran egenprestisjoner... synst dt er veldig dumt at om hingsten ikje har unghestprestisjoner så får du de ikje kåret.. synst dt er helt hull i hode! Dt er mangen hester som ikje er ferdigutviklet til de er 3år! Og synst dt er bedre å ha en hest som "varer" til de e "gammel" 12 og 15år.. enn at de går noen kanonløp som unghest og sliter me skader og drit fra de er 4-5år. Noen som er enig?? Har selv en varmblodshingst som eg ikje får kåret pga dette.. dt er værdens snilleste hest, me bra stamme og så å si perfekt ekstriør! MANGE unghest trenger litt tid på at ledd og muskler skal få satt sg skikkelig og da synst eg dt er litt teit å bare se på unghestprestisjoner! Se bare på REX RODNEY.. han hadde heller ingen unghestprestisjoner, begynte ikje å vinne løp før han var 4-5år... og da var han vel ganske uslålig!?!Håper dt går ann å få ordnet på de reglene! en hest som ikje springer som unghest kan alikavell avle godt! og ka e vell bedre enn å ha en grei hest som går ann å holde på me uten live som insats, isteden for mange av de halvgale hestene rundt om som ikje springer noe godt alikavell?? Noen som er enig med mg? Skriv gjerne inleggi gjeste boka på vip`en min hær. www.hestemarked.no/vip/12308 (Eller Lene87) eller hjemme siden min www.lene87.piczo.com
sjekk hjemme siden min www.freewebs.com/lene87 og skriv i GB mi :)
Redigert av - Lene87 den 23/07/2005 23:06:50

Opal

» VIP

Skrevet - 24/07/2005 :  01:09:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Først må jeg bare kommentere at det er fryktelig slitsomt å lese sms-light språk. Bokstavene er gratis her på hestemarked så bruk dem .

Eksteriør og gemytt er vel faktorer som ikke kommer i fremste rekke for konkurransehester (trav/galopp spesielt) da det teller fint lite på oppløpet at du er snill. Da er det om å gjøre å komme først til mål. Personlig tror jeg at det er lettere for en eksteriørmessig korrekt hest å løpe fort enn en med mindre heldig eksteriør, slik at dette går sånn nogenlunde "av seg selv". Mange av kanonene innen både trav og galopp har hatt et forferdelig lynne, men har altså løpt fort og det er det som teller til syvende og sist.

Mange av de største løpene er for unghester både innen trav og galopp (Derby for 3 årige galopphester f.eks), og det er nok lite man kan få gjort med det. For folk som driver med hest for å tjene penger er det ofte om å gjøre å få mest mulig "igjen" for pengene i løpet av noen sesonger. At det ofte går på bekostning av hesten anser de vel som "prisen å betale".

Mange hester som ikke har vært kanonbra selv har gitt bra avkom, på samme måte som mange som har vært veldig bra ikke har fått avkom med speiselt bra prestasjoner (Deriblant Rex'en som du nevner)

Det beste hadde jo vært om alle hester fikk utvikle seg i "sitt eget tempo", men så lenge det dreier seg om penger er dette vel utopi i de fleste tilfeller.
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 24/07/2005 :  22:38:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når en traverhingst kåres legges det vekt på rase, beinstilling og eksteriøret også. Også rase/preg, særlig for kaldblodsrasen vil en videreavle de rasetypiske særtrekkene, men også varmblodshesten. Men prestasjonene teller mest, noe som er naturlig å vektlegge ettersom det er løpshester en skal avle fram. For å videreutvikle travsporten trenger en jo å avle videre på de beste hestene, og avlen og bruk av de beste hingstene er jo en grunn til at tidene på på både varm/og kaldblods har hatt så utrolig framsteg bare de siste 10-20 årene.

Det er, som Opal sier, også en sammenheng mellom eksteriør og prestasjoner,- har hesten eksteriøret med seg, og er "korrekt" bygget, (det optimale for en traver er f.eks at den skal være lenger i kroppen enn hesten er høy, som er det fysiologiske kravet for å komme opp i høyest mulig fart). Har den rett beinbygning vil den også ha bedre forutsetninger for å bli en "naturtraver" der tingene går av seg selv, og den ikke binder seg eller blir redd for å springe fordi den går på seg.

Det at en ikke får kåret en hingst hvis den ikke har unghestprestasjoner stemmer nok ikke, det er summen av prestasjonene som gjelder mest her, altså den totale summen av innkjørte penger i hestens karriere. Men har hesten store unghestprestasjoner kan det for mange høres fristende ut i håp om at den får avkom med egenskapen å være tidlig ute. Som Opal sier, er de største løpene laget for unghester, (kriteriet for 3-åringer og derby for 4-åringer). Travsporten fokuserer og lokker jo mer og mer på å få frem hestene tidlig. Unghestserier, 2-årsløp og økende premiesum for mønstringsløpene er noen av tiltakene de bruker for dette. Jeg synes da det er litt dumt at det er blitt så mye fokusering på å få dem fram tidlig, jeg personlig verdsetter mer holdbarhet og lang karriere framfor det å få hesten sin raskt til start. Men er hesten klar, så er den klar, for å si det sånn.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

GML

» VIP

Norway

Skrevet - 24/07/2005 :  22:59:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGML  Svar med kopi av melding
Jeg har selv en kaldblodsåring som jeg antageligvis skal travtrene. Men jeg har IKKE tenkt å starte med innkjøring før han er nærmere 2 år og det blir ikke snakk om å starte ham i løp før han er MINST 3! Jeg mener at unghester bør få være"barn"og at man ikke bør kreve for mye av dem i starten. Jo langsommere man tar det jo lenger holder de!

Dessuten så skal hesten min få velge selv.LIKER han å bli kjørt og trives på banen er det greit,men hvis han viser tegn til misstrivsel eller liten vilje så får han heller slippe! Da bruker jeg ham heller som ridehest!

Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 24/07/2005 :  23:39:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg har selv en kaldblodsåring som jeg antageligvis skal travtrene. Men jeg har IKKE tenkt å starte med innkjøring før han er nærmere 2 år og det blir ikke snakk om å starte ham i løp før han er MINST 3! Jeg mener at unghester bør få være"barn"og at man ikke bør kreve for mye av dem i starten. Jo langsommere man tar det jo lenger holder de!

Blir jo litt off topic dette da, men jeg er personlig veldig for tidlig innkjøring og trening av hestene, så lenge det er riktig trening. Dersom du har tenkt å starte løp med hesten din når den er 3, er det litt sent å ikke ha hatt vogn på den før den er minst 2 år da den trenger mye tid på herding og utvikling som den får ved riktig mengdetrening. Hvis den ikke har fått dette (som krever mer enn et år dersom hesten er helt utrent) er den heller ikke klar til å starte løp.

Opal

» VIP

Skrevet - 24/07/2005 :  23:57:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå er ikke trav mitt "felt" men innen galoppsporten er den viktigste fasen å trene en hest når den er ung og i vekst. Hestens pipeknokler utvikles kun under bevegelse/stress. Den beste treneren er den som får flest unghester klare til start. Dette vitner om riktig trening tilpasset den enkelte hest. Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 25/07/2005 :  09:57:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det Opal får frem er kjempeviktig, og gjelder alle løpshester, både trav og galopphester. Det er i hestens første leveår at den viktige herdingen av knokler og skjelettet skjer, som gjør at hesten tåler mer og blir mer holdbar når den er voksen. Dermed blir det logisk at det er de hestene som er tidlig startklare som er de bveste hestene. Nå er det også viktig at unghesten får riktig mengdetrening.

Flere veterinærer påpeker faktisk denne viktigheten av tidlig trening, blant annet sjefsveterinær ved Bjerke dyrehospital Arne Holm. ( se mitt innlegg "viktigheten av tidlig innkjøring" under kategorien "kjøring")...

GML

» VIP

Norway

Skrevet - 25/07/2005 :  10:13:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGML  Svar med kopi av melding
Jeg mener selvfølgelig ikke at hesten ikke blir"trent"før den er 2 men jeg går heller lange leieturer mad ham i kuppert tereng,tømmekjører og lærer ham til å gå inn foran sulkyen nå som åring også spenner jeg ham for til vinteren.Det jeg mente er at han ikke skal kjøres med før han er rundt 2.Og jeg regner med å vente med å starte ham til ham er 4. Mye av grunnen til dette er at han var uhåndtert da jeg fikk ham for få måneder siden,hadde aldri blitt leid,børstet osv.Jeg mener da at det er såpass mye nytt for ham at han bør få tid på seg til å bli fortrolig med alt dette før jeg forlanger mer av ham.Men jeg er ikke for at hestene skal trenes hardt som 2-åringer uansett.Har sett for mange eksempler på hester med ødelagte ben i veldig ung alder,desværre
Gå til toppen av siden

Lene87

» VIP

Norway

Skrevet - 25/07/2005 :  13:18:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene87  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene87  Svar med kopi av melding
Bare en ting eg IKJE får til å stemme! Du sier at dt er viktig at hesten blir trent i ung aldre... men ikje hart?!? For å få en hest klar til start i så ung alder så må den vell trenes hart. Og eg har ikje akkuratt sett noen eksemplar som har vært tidlig startet og vart noe særlig lenge... så dt me tidlig start av trening vet eg ikje om eg kan være me på! Leiturer er bra, men dt er ikje dt eg mener me trening hær!
sjekk hjemme siden min www.freewebs.com/lene87 og skriv i GB mi :) Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 25/07/2005 :  14:09:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Bare en ting eg IKJE får til å stemme! Du sier at dt er viktig at hesten blir trent i ung aldre... men ikje hart?!? For å få en hest klar til start i så ung alder så må den vell trenes hart. Og eg har ikje akkuratt sett noen eksemplar som har vært tidlig startet og vart noe særlig lenge... så dt me tidlig start av trening vet eg ikje om eg kan være me på! Leiturer er bra, men dt er ikje dt eg mener me trening hær!

Lene: Ja det er viktig at hesten blir trent tidlig i ung alder, men riktig trent! Riktig trening av en unghest innebærer ikke hurtigkjøring i det hele tatt - men kun trening av kondisjon og styrke. Dette får en ved mengdetrening; Lange og lette regelmessige joggeintervaller og skritting i variert underlag. Dette er hverken hardt eller belastende for hesten. Og når hesten har kondisjonen og styrken i orden kommer farten av seg selv! At du ikke er med på tankegangen om tidlig trening av unghestene synes jeg er veldig rart, dersom du driver med trav. Du kan spørre hvilken travtrener du vil, og alle vil garantert vektlegge tidlig trening!

Opal

» VIP

Skrevet - 25/07/2005 :  14:13:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Igjen holder jeg meg til galoppens verden for jeg kan lite trav, men prinsippene er vel sånn nogenlunde de samme. Greia er vel å trene opp hestene gradvis - øke belastningene over tid frem til hestene skal ut i mønstringsløp (trav) og kvalifiseringsløp (galopp). Kvalifiseringsløpene går over korte distanser (900 meter) innen en bestemt tidsramme. To åringene i kval. løp gjør unna distansen på et sted mellom 56 sek til litt i overkant av et minutt (mye avhengig av baneforhold osv..). En "voksen" hest i et slikt sprintløp løper distansen på ca 52-53 sekunder. Det jeg vil frem til er vel egentlig at en fersk toåring er fult kapabel til å løpe denne 900 meteren raskere, men man lar dem ikke gå raskere for å unngå skader og overbelastninger.

Innen trav er vel tidskravet høyere "før jul" enn over nyttår når hesten altså har blitt et år eldre nettopp for ikke å presse de yngste for hardt.

Kjenner til mange galopphester som har "vart lenge", men ettersom mange av de største løpene er for 2 og 3 åringer velger mange å ta hopper ut i avl etter 4 eller 5 års sesongen.
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 25/07/2005 :  14:16:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Først må jeg bare kommentere at det er fryktelig slitsomt å lese sms-light språk. Bokstavene er gratis her på hestemarked så bruk dem .

<klipp>

Opprinnelig postet av Opal

Godt sagt Melder meg ut av debatten allerede nå.. Jeg er ikke våken nok eller tålmodig nok nå til å tolke egne skriftspråk. Bokmål og nynorsk er skriftspråkene vi har her i landet. Det er selvfølgelig lov å skrive en lei i ny og ne, men det er forskjell på det og varianter av egetkomponert skriftspråk.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Lene87

» VIP

Norway

Skrevet - 25/07/2005 :  14:41:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene87  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene87  Svar med kopi av melding
for de som ikje vil sjønne ka som står trenger ikje å lese! SORRY at eg faktisk har dysleksi og skriver så UTYDELIG som dokker skal ha dt til! dt har vel ikje noe me debatten kordan dt skrives vell?

sjekk hjemme siden min www.freewebs.com/lene87 og skriv i GB mi :) Gå til toppen av siden

Lene87

» VIP

Norway

Skrevet - 25/07/2005 :  14:45:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene87  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene87  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
At du ikke er med på tankegangen om tidlig trening av unghestene synes jeg er veldig rart, dersom du driver med trav.

Driver ikje så mye me trav akuratt no..

Men no e dt jo ikje kor tidlig en skal begynne å trene unghesten eg skulle lage debatt om! dt var om at dt ikje er mangen onghester som er klar te å starte når de er 2 og 3år og derfor synst eg dt er domt at ved kåringer legges dt mest vekt på unghestprestisjoner...

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 25/07/2005 :  15:17:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
De travhestene jeg har vært borti,har kun gått mønstringsløp som 2-åringer. Det er ikke tradisjon med 2-års løp her til lands,så jeg skjønner ikke helt hvorfor dette har kommet med i diskusjonen. Man må nok til utlandet for å få se 2-åringer i storløp. Stor forskjell på å starte tidlig med trening i forhold til det å kjøre i hjel 2-3 åringer.
Fornuftig trening av en 2-åring er noe litt annet enn å trene 4-5 åring.
Fornuftige hestefolk kan også se an om en 3-åring er klar for skikkelig trening og løp,det er langt fra alle som blir startet når de er 3 år.
Men jeg vil si at mange av de store kanonene viser seg frem i 4-5 års sesongen.

Jeg synes avlen i Norge er såpass streng som den bør være,og jeg vil ikke si at det kun er hingster med gode unghestprestasjoner som blir kåret. Jeg forstår dessverre ikke helt hvor du vil hen,da jeg aldri har hatt denne oppfatningen av norsk travavl. Holdbarhet og helse går også under kriteriene.

Rex Rodney synes jeg er et veldig dårlig eksempel,da han var verdiløs som avlshingst. Skulle jeg ha betalt masse penger for hingst,i tillegg til all den tiden det tar å få fram en unghest hadde jeg satset på en hest som har bevist at den kan løpe i den tiden fysikken er på topp,ikke en som er snill med lave egenprestasjoner.

Gale hester finnes det overalt,både de som er gale og springer fort og de som ikke gjør det.
Gå til toppen av siden

Lene87

» VIP

Norway

Skrevet - 25/07/2005 :  16:59:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene87  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene87  Svar med kopi av melding
Eg synst dt er for tidlig for veldig mange hester å gå mønstringsløp!! og mangen er ikje ferdig utviklet til å starte som 3åring heller...
Men dessverre så har dt blitt sånn i denne sporten at PENGEN kommer før Hestensbeste.. veldig trist!!

Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.