hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Jeg skal kjøpe meg en unghest...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Jeg skal kjøpe meg en unghest...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Lizzie91
» VIP

Skrevet - 22/07/2005 :  16:08:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skal kjøpe meg en unghest som jeg skal innri selv. Er det noen der ute som kan har gode tips og råd til dette? Jeg har aldri innridd en hest før, så dette kommer til å bli veldig spennende...

Er det noen av dere som har innridd en hest før? Kanskje har du innridd din egen hest?

Tusen millioner takk for alle svar

chk

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2005 :  16:12:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidechk  Svar med kopi av melding
Har du noen til å hjelpe deg som kan dette?
Hvis ikke så anbefaler jeg at du venter til du har mer erfaring.. ;)
For det er ikke noe man lærer over internett.. :)

Men lykke til, uansett..!
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 22/07/2005 :  16:13:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har kun ett råd å gi deg etter å ha lest din vip- side:
Kjøp en ferdig innridd hest.
Høres muligens litt krass ut når jeg skriver dette men tror altfor få klarer å se omfanget av det arbeidet/ erfaringen osv som kreves for å innri en hest.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2005 :  17:24:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Slutter opp med Renegate her jeg også. En ung og uerfaren hest er for en elder og rutinert rytter, mens en ung og urutinertrytter skal ha en eldre og skolert hest.

Om du tenker på å spare penger ved å kjøpe en ung hest vil jeg i ditt tilfelle heller vurdere en litt eldre hest. Du vil antagelig finne en hest rundt 15 år evnt litt eldre, som fremdeles har god helse, har mange år forran seg som du kan dra nytte av, og som vil være svært verdifulle for deg. Pass bare på at du kjøper en hest som er frisk og rask for alderen.

Er det ikke pengene som er begrensingen så bør du vurdere en hest som minst er 8 år. Selvfølgelig er det individuelt hvor gammel er god lærehest er, men det vil likevel være et godt utgangspunkt for deg. Pass på at du finner en hest som er godt skolert, og har et nivå innen de tingene du har ønske om å videreutvikle deg innen.

Og uannsett gammel hest, eller ung hest.. Hjelp er alltid veldig viktig å få! Kjøper du en eldre hest nå er det jo svært viktig for deg å hente mye i denne hesten og opparbeide deg kunnskap slik at nesten hest kanskje kan være en unghest dersom det er det du på sikt kunne ønske deg.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2005 :  18:12:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Du kan selvfølgelig kjøpe unghest og innri selv hvis du vil, men da MÅ du ha hjelp av erfarne, voksne mennesker som vet hva de gjør. Du må også være klar over at å trene unghest tar mye tid, penger og krefter. Det er det beste rådet jeg kan gi, ihvertfall. Begi det ikke ut på dette alene!

Som spoff og renegate sier, du bør gjeren heller vurdere å kjøpe en eldre, mer erfaren hest første gang.

Gå til toppen av siden

Liany_Of_The_Horses

» VIP

Skrevet - 22/07/2005 :  18:16:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har du hatt hest i mange år og har god erfaring?Det er egentlig det store spørsmålet.Alle sier at alder betyr noe, men jeg synes at det er erfaring.Men etter det jeg har lest på VIPen din så holder jeg meg til mengden.Skal du inri en hest må du ha masse erfaring og være tålmodig nok og alltid gjøre alt helt rett, en feil og du må begynne helt på nytt, så det er en stor tålmodighetstest også.Men mest erfaring som teller her, egentlig.Selv om du har en snill ridelærer som kan hjelpe deg litt, vil ikke det gjøre en eneste forskjell, egentlig.Ikke det spor. Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2005 :  19:54:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Jeg ville ikke ha kjøpt meg en uinnridd unghest uten å ha erfaring med innridning fra før av. Har netopp kjøpt meg en uinridd unghest, og heller vill hest da jeg fikk den, men jeg har drevet på å innridd hester i årevis.. Hadde jeg vært deg, ville jeg heller ha sett meg etter en innridd hest, men hvis du absolutt skal ha en uinnridd unghest, vil jeg vertfall anbefale deg til å få med en erfaren person som har erfaring innen dette fra før av, for det er jammen meg ikke bare bare å ri inn en hest!
Så jeg slutter meg til Spoff og Renegate ;)

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 22/07/2005 :  21:36:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Jeg ville ikke kjøpt en unghest hvis jeg var deg! Den ene treneren min anbefalte meg å kjøpe en treåring for litt over et år siden(da var jeg fjorten), men jeg er veldig glad for at jeg heller kjøpte den hesten jeg har idag, selv om han er nesten tre ganger så gammel! Det å ri inn en hest helt på egen hånd er et stort ansvar, selv om du kanskje er flink nok,tror det vil være vanskelig å kombinere med skole. En såpass ung hest trenger mye oppmerksomhet, og det er veldig lett å ødelegge en unghest! Nå aner ikke jeg hvorfor du skal kjøpe en unghest, men hvis det er fordi den er billigere, så vil jeg mye heller anbefale deg å kjøpe en litt eldre hest, som kan lære deg noe, eller vente til du har råd til en innridd hest. Det er ikke det å kjøpe hesten som koster, det er det å ha den. Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 22/07/2005 :  23:41:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg ridde inn hesten min selv.. Det er ikke noe jeg vil anbefale om du ikke har erfarne bak din rygg Må kanskje se det an på størrelsen på hesten og da!

Gå til toppen av siden

LiseLorentzen

» VIP

Skrevet - 23/07/2005 :  10:58:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLiseLorentzen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLiseLorentzen  Svar med kopi av melding
Slutter meg til Spoff og Renegate jeg.. Tror du burde finne en litt eldre og mer erfaren hest..

Ta en titt på: http://www.freewebs.com/ametyst86

Gå til toppen av siden

Lizzie91
» VIP

Skrevet - 23/07/2005 :  23:49:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har mange til å hjelpe meg (har hesteinntrisserte venner fra alderen 9 år til 23 år) og jeg vet godt at det er krevende! Det hele var moren min sin ide, og hun vet! Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 23/07/2005 :  23:52:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Slutter meg til Spoff og Renegate jeg.. Tror du burde finne en litt eldre og mer erfaren hest..

Opprinnelig postet av Lise&Jentene

Helt enig her!!

How strange, that so often, it all seems worth it.
Gå til toppen av siden

lienka
» VIP

Skrevet - 24/07/2005 :  16:51:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det hele var moren min sin ide, og hun vet!

Vil det si at hun har erfaring fra innridning og er innstilt på å hjelpe deg mye?
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 25/07/2005 :  13:22:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
At du har hesteinteresserte venner i alderen 9 år hjelper vel lite.. Jeg var ganske god selv til å ri da jeg var 9 år, men å ri inn en hest kunne jeg aldri ha gjort! Ser du er 14 år gammel, og da jeg var 14 år, konkurrerte jeg på et relativt høyt nivå, så jeg var ganske god til å ri for alderen. Men- aldri i livet om jeg hadde kunnet ridd inn en hest!
Og jeg lurer også som lienka; har moren din mye erfaring med innridning av hester?

Kjenner til noen foreldre som bare har villet kjøpt unge hester fordi de har trodd at datteren skulle ri til hesten, og så tjene masse penger på den ved salg. Har enda ikke gått som de har håpet..

Hege Gå til toppen av siden

Lizzie91
» VIP

Skrevet - 27/07/2005 :  19:48:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror heller ikke at jeg er klar for å innri en hest nå. Jeg har lest en god del om det, og snakket med mange folk som har gjort det.

Jeg tror heller at jeg kjøper meg en ferdig innridd hoppe og når jeg VIRKRLIG er klar for det kan jeg sette hingst på hoppa og innri det føllet.

Tusen tusen takk for svarene dere har gitt meg
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 27/07/2005 :  22:59:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Lizzie91, det høres ut som en langt bedre ide. Jeg vil bare ønske deg lykke til, og håper du finner en eldre hest du vil trives med og lære mye av!
dressurblogg.no Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.