hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Jeg skal kjøpe meg en unghest...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Jeg skal kjøpe meg en unghest...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 27/07/2005 :  23:20:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Veldig lurt av deg Lizzie91! Jeg er sikker på at du kommer til å få mye mer utbytte av en erfaren hest som kan lære deg masse, og som du kan kose deg sammen med! Så når du blir litt mer erfaren, kan du bry deg på en unghest:)
Lykke til!

Hege Gå til toppen av siden

Gomp1

» VIP

Skrevet - 29/07/2005 :  16:05:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
JEG HAR ET GODT RÅD TIL DEG!!!!

Du TRENGER ikke være avhengig av voksne hele tiden. Dt kommer ann på rasen, ossen hest er dette??? føler du at du blir for tung til å ri den inn???

I så fall... Om denne hesten klarer stå stille, så er ikke dette noe stort problem. Venn hesten av med sal og hodelag, lei den på turer med dette på, gjerne med andre hester som har rytter på ryggen, så hesten ikke ser at dt r farlig. de fleste hester er ikke redd for å ha rytter på ryggen, når de har sett en del andre hester!
Vel... når dagen kommer og du skal begynne å grunn ri den. setter du deg rett i salen. Helst midt påå en ridebane.

Ha stramme tøyler, men ikke for stramme, bare du har kontakt med munnen dens. Begynn å sjenkle... den kommer nok ikke til å skjønne hva sjenkel er men, sjenkel litt fordet. hesten vil nok bli usikker, å prøver å rygge, for å se om dt r dette du vill... ros den lett på halsen, men hold fremdeles stramme tøyler, så den skjønner at dt ikke var dette du skulle ha den til, men at dt var værdt et forsøk... fortsett å sjenkle... så fort hesten tar så mye som SKRITT fremover, gir du etter p å tøylene med EN gang, og ros den!!! da skjønner den at dette var riktig! fortsett sånn!!!

Lykke til!
Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 29/07/2005 :  16:55:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Heisann!
Vil bare si meg veldig enig i at å kjøpe en endre hest er mye bedre enn en unghest! Jeg klarte selv å kjøre inn hesten min, men (!!!) det var uendelig vanskelig, og krevde myyyye tålmodighet! Heste-interessen har stått litt på skakke i ny og ne, p.g.a at det ble for mye! Det skal ikke være arbeid, det skal være kos:D
Dessuten, jeg kjørte inn hesten min, og det ble for mye for meg...tenk da hvordan det hadde blitt å ri den inn, som tar mye lengre tid!

Glad for at du tok i mot råda som ble gitt her:D
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 29/07/2005 :  22:40:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Du TRENGER ikke være avhengig av voksne hele tiden. Dt kommer ann på rasen, ossen hest er dette??? føler du at du blir for tung til å ri den inn???

I så fall... Om denne hesten klarer stå stille, så er ikke dette noe stort problem. Venn hesten av med sal og hodelag, lei den på turer med dette på, gjerne med andre hester som har rytter på ryggen, så hesten ikke ser at dt r farlig. de fleste hester er ikke redd for å ha rytter på ryggen, når de har sett en del andre hester!
Vel... når dagen kommer og du skal begynne å grunn ri den. setter du deg rett i salen. Helst midt påå en ridebane.

Ha stramme tøyler, men ikke for stramme, bare du har kontakt med munnen dens. Begynn å sjenkle... den kommer nok ikke til å skjønne hva sjenkel er men, sjenkel litt fordet. hesten vil nok bli usikker, å prøver å rygge, for å se om dt r dette du vill... ros den lett på halsen, men hold fremdeles stramme tøyler, så den skjønner at dt ikke var dette du skulle ha den til, men at dt var værdt et forsøk... fortsett å sjenkle... så fort hesten tar så mye som SKRITT fremover, gir du etter p å tøylene med EN gang, og ros den!!! da skjønner den at dette var riktig! fortsett sånn!!!

Lykke til!

Opprinnelig postet av *~~Gompen~~*

Dette skulle jeg gjerne sett....

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 30/07/2005 :  00:21:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med deg Renegate.
Å innri en hest er ikke bar og sette seg opp og ri den. Det er en del forarbeid som skal gjøres. Ikke bare tilvenning av sal og bitt!

Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 30/07/2005 :  00:30:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes nesten det er litt "skummelt" med slike råd, men håper de fleste har sunn fornuft og litt vett:) Det som kan være baksiden med slike forum. Men heldigvis har jo Lizzie kommet frem til sin egen fornuftige koklusjon, håper også at andre lærer av det!
Hege Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 30/07/2005 :  12:41:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Lykke til!

En vel så vanlig reaksjon når rytter setter seg opp første gang er at den løper løpskt på ridebanen, hopper og spretter, kanskje bukker endel fordi det er ekkelt med rytter på ryggen, og steiler litt. Da lurer jeg på. Hva gjør jeg om min hest gjør det?

Historien din ender ved at du (hvis alt går etter slik du tror det er) har en hest som kan skrittes rundt på banen i fred og ro. Hva om man vil at hesten skal kunne trave? Galoppere? Gå på tøylen/til ettergift? Gå dressurøvelser? Bygge muskler? Gå kontrollerte og jevnt tempo i alle gangarter? Gå gode overganger? Hoppe?

Det å lære opp en hest krever utrolig mye erfaring fra den som skal utdanne hesten. Det finnes ingen fasitsvar på hvordan en hest reagerer på ting, og skal hesten utdannes til å være godt grunnridd så er det nødvendig at rytteren er erfaren.

Derfor.. Det beste tipset å gi er at første hest man skaffer seg allerede er bedre enn deg, og heller være en veileder for deg, enn omvent. Har du liten erfaring er det lite du kan lære hesten, akuratt som hvis hesten har liten erfaring er det lite den kan lære deg. Dvs, det er litt feil å si. Man lærer av enhver hest, men i bunn og grunn så er det slik.

En unghest som hest nummer to er derimot en lurere ide..

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Gomp1

» VIP

Skrevet - 30/07/2005 :  14:00:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Assa... dt var ikke DET jg mente!!! jg forklarte SJENKEL VIKNINGER ikke galopp fatninger eller noe sånt!! jg skulle ri inn ei kaldblodshoppe i fjor, henne brø seg IKKE om å ha rytter på ryggen...! det samme gjaldt hesten til venninna mi. de gadd ikke bry seg... nå kan vi ri rundt på disse hestene som bare det! Jg har lest dette med sjenkel utfra en bok, som er SANN skjønner dere!!!! Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 30/07/2005 :  14:41:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Assa... dt var ikke DET jg mente!!! jg forklarte SJENKEL VIKNINGER ikke galopp fatninger eller noe sånt!! jg skulle ri inn ei kaldblodshoppe i fjor, henne brø seg IKKE om å ha rytter på ryggen...! det samme gjaldt hesten til venninna mi. de gadd ikke bry seg... nå kan vi ri rundt på disse hestene som bare det! Jg har lest dette med sjenkel utfra en bok, som er SANN skjønner dere!!!!

Jeg trodde du mente å få hesten til å gå frem første gang du satt oppå den jeg. Uannsett.. Å få hesten frem i skritt, å ri en galoppfatning eller å ri en sjenkelvikning ris ikke ved "å sjenkle". Isåfall ser jeg raskt hvorfor hesten "ikke brur seg om rytter", hesten må jo være totalt sjenkeldøv.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 30/07/2005 :  15:03:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Assa... dt var ikke DET jg mente!!! jg forklarte SJENKEL VIKNINGER ikke galopp fatninger eller noe sånt!! jg skulle ri inn ei kaldblodshoppe i fjor, henne brø seg IKKE om å ha rytter på ryggen...! det samme gjaldt hesten til venninna mi. de gadd ikke bry seg... nå kan vi ri rundt på disse hestene som bare det! Jg har lest dette med sjenkel utfra en bok, som er SANN skjønner dere!!!!

Du mener vel ikke at om hun skulle ha kjøpt seg en unghest og vendt den til sal og hodelag, at hun da skal begynne med sjenkelvikninger??
Den må da vel få tid til og bli vandt til rytter, lære seg alle gangartene med rytter på ryggen og få bygge litt muskler?! Dette er noe som tar tid, slike øvelser bør komme etter lang tid er hvertfall min mening.

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Gomp1

» VIP

Skrevet - 30/07/2005 :  15:33:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jaja.... bruke lang tid til å få vendt hesten av med seletøyet først! så etterhvert sette seg i salen... bli leid rundt litt osv... men dette kommer jo oxo ann på hesten så klart, men denne hesten jg egentlig skulle ri inn hadde ikke noe i mot å ha meg, eller disse andre på ryggen... henne veit at henne skal gå fremover med sjenkler, men dette er oxo en heit traver, så henne har problemer med å stå stille. Travere er vansklige å få innridd pga. dens hissige temperament! Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 30/07/2005 :  17:10:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Lykke til!

Hadde det nå bare vært så lett.. Da kunne nå nesten en liten unge ha ridd inn hester også!

Som f.eks du skriver at når hun skal begynne å ri den, skal hun sette seg rett på den?!? Før en setter seg på ryggen, bør hesten være vandt til tyngen fra en rytter på ryggen, og da er ikke det lureste å sette seg rett oppå hesten! I første omgang holder det med at an henger seg litt i salen, og så over salen, før en i det minste setter seg opp på hesten! Dessuten bør hesten også være vandt til vekten den får på den ene siden, når en stiger opp ved hjelp av stigbøylene.. Ellers kan en fort få seg en uhyggelig overraskelse dersom en stiger opp, og hesten ikke aksepterer dette..

Ville også ha løslongert hesten rundt før en begynner med å lære hesten til vekt på sal og stigbøyler, la den få ta seg ut med salen på! Da kan en se om den gir fra seg noen bukkesprang og hopp, det er ikke sikkert hesten oppfører seg likt dersom en bare leier den rundt..

Og så videre, og så videre.. Synes du fikk det til å høre så veldig lett ut.. Var derfor jeg reagerte..

Og foresten; det som står i faktabøker trenger ikke nødvendigvis å være sant...

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Gomp1

» VIP

Skrevet - 30/07/2005 :  20:43:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Neivel.... SORRY!!! gidder iallfall ikke tipse noe mer om dette her nei! styr som dere selv vil!!!!!!!!! (for all del, bare kopier dette her og dere)!!! Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 30/07/2005 :  20:53:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Unnskyld meg, men hvorfor blir du sint??
Eneste folk her inne prøver å gjøre er å rettlede deg, slik at du ikke er helt på villspor, for tydeligvis, det er du, i følge det du skreiv!
Heldigvis har jeg lært meg at folk er ofte flinkere med hest, enn til å formulere seg!
Gå til toppen av siden

Gomp1

» VIP

Skrevet - 30/07/2005 :  22:22:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jg veit godt hva jg driver så, så gidder ikke følge dt som står her! Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.