hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Må få spredt litt fustrasjon
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Må få spredt litt fustrasjon
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Monroe

Norway

Skrevet - 22/07/2005 :  14:50:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Hei..

I dag sala jeg opp tidlig, og tenkte at jeg skulle ri en laaang tur med hesten min!
Vi fikk en koselig start, men få stopp, og ikke noen spesielle problemer...helt til vi kom til en bru her ned i bygda. En sånn "sluse", bare ei rist over brua, slik at hesten kan se ned i vannet! Det komme sånn skummel lyd (hesten min synes det..) hver gang en bil kjører over.
Joda, vi skulle over denne brua. Vi har vært over den før, så jeg tenkte ikke så mye på den egentlig...Jeg gikk fast og bestemt mot brua, og hesten fulgte etter, helt til kanten, hvor den brå-stoppa, og nekta å gå videre! Der stod vi i ca 10 min. Mens vi stod der kom det kjørende en gedigen lastebil i 120 forbi...og den skvettne hesten min dansa rundt der som en ballett-stjerne!
Etter mye om og men dansa hun seg tilslutt over. Og Astrid skøyt henne opp i skyene! Myyyyye ros!

Resten av turen jeg greit, bortsett fra noen hopp og sprett hver gang det kjørte en lastebil forbi. Min 5 stk på hele turen opp til venninna mi.
Og, plutselig var hun veldig redd for biler også, og hoppa til hver gang det kjørte en forbi! (andre ganger har hun ikke reagert)
Da jeg kom fram til "målet" mitt var hesten like avslappa som et esel. Fikk brød av mora til venninna mi, og stod bare å nøyt livet sitt.
Hjemturen gikk forsåvidt greit, helt til jeg måtte stå i 3 kvarter for å få det udyret over brua!
Jeg prøve å være snill og rolig, prøvde å bli sint, prøvde å legge noe foran øynene hennes, slik at hun ikke så det hun gikk på, prøvde å lokke henne...ja, hva prøvde jeg ikke?
Selvfølgelig, jeg visste at hesten var redd, men dessverre, vi måtte nesten over. Ellers hadde jeg ikke komt meg hjem.
Vet du hva det værste var?
At det sto en drøss med folk å så på dette, rart jeg ble varm i toppen?
De stod der å flirte, "høhø trenger du hjelp!" ja, svarte jeg, men de kom ikke bort for å hjelpe!
Så der stod jeg, med en pisse-nervøs hest, og ingen gidda å komme bort for å prøve å hjelpe meg en gang. Hele gjengen kunne bare dratt seg til helvete bort der fra, slik at jeg kunne godsnakka med hesten alene. For de stod jo selvfølgelig på andre siden av brua..
Til slutt kom noen folk jeg kjenner å hjalp meg...eller prøvde å hjelpe meg...vi prøvde å dra henne med oss, skubbe, jage, klappe, alt! Hesten stod!
Det endte med at vi fant et tau, og tok bak rumpa på henne, og prøvde å dra, men nei, det skulle heller ikke fungere!
Til slutt kom mannen som styrer "slusene" bort, tok tak i tøylene til hesten, mens vi dro i tauet bak rumpa hennes og så kom hun seg over.

Heldigvis stod det noen på andre siden med en pose gulrøtter som vi stappa i henne når hun var over. Så det kom noe positivt ut av situasjonen! Men, det rare var at på andre siden, var hun helt avslappa, selv om det kjørte en lastebil forbi! Da var liksom ingenting farlig lenger!

Så, en ting jeg vet er at den brua der skal vi holde oss langt unna!! (Jeg flytter jo snart, så da slipper jeg hele brua!!)

Jeg måtte bare få ut litt fustrasjon!
Den stakkars hesten var skikkelig nervøs på hele turen...så jeg burde egentlig ha stoppa litt tidligere, ikke ridd så langt! Men, da har jeg lært noe nytt i dag også

Hele greia enda jo med en blå, hoven fot, etter et fint lite trakk av en nervøs hest!

Lizzie91
» VIP

Skrevet - 22/07/2005 :  16:26:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten jeg pleier å ri er også ganske skvetten ovenfor biler og lastebiler og sånt... Vet du hva jeg gjør? Jeg synger til henne! Da blir hun veldig avslappet og rolig..

Grunnen til at hesten din var stresset, kan det ha noe med at du også kanskje var stresset? Var det noe du måtte rekke? En avtale?

Vel, vel, hester merker godt på rytteren om det er ett eller annet:)

Håper det ikke blit reprise av denne hendelsen da
Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 22/07/2005 :  17:38:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Hehe, jeg synger også ofte til hesten min, men det hadde kanskje blitt litt dumt når det stod så mange folk å så på meg:p

Jeg var like avslappa som alltid!
Jeg gidder ikke å planlegge en langtur, hvis jeg har dårlig tid! Jeg har fått den vanen at jeg heller lar vær å ri hvis jeg har dårlig tid, for jeg er en person som blir stressa av å ha for lite tid...så det pleier ikke å gå ut over hesten at jeg er stressa!

Jeg håper heller ikke det blir reprise av dette! Men, det er vel sånne ting man må gjennom for å lære!
Da jeg rei henne i går gikk hun rolig hele tiden, og slappa helt av. Reagerte litt på den første bilen som kom mot oss. Men resten gikk hun å tusla som om hun ikke hadde gjort noe annet! Så det er rart å se hvor forandra hun kan være i "humøret" fra dag til dag!
Men nå har jeg iallfall funnet ut at jeg bare skal ri en liten tur hvis hun er i det "humøret" det!
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2005 :  17:50:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er ikke veldig morro når hesten streiker slik nei... Og forferdelig teit gjordt av alle tilskuerne å ikke hjelpe til, så jeg skjønner godt hvor frustrert du ble! En grunn til at jeg har begynt å ha med meg taugrime på tur med langt tau, så slipper man å 'hale og dra' i bittet om slikt skjer...

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2005 :  18:03:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Off, kjenner til det, føler seg utrolig dum når folk begynner å stille seg opp som publikum og ingen gidder å hjelpe. Ponnien jeg hadde på for pleide å stoppe foran en bakke rett ved ridesenter. Da var det ofte noen hestejenter i nærheter jeg kunne hoie bort og be om et lite dytt bak, men hvis ikke var jeg like langt. Selvfølgelig går hesten etter en stund, men føler seg ike helt høy i hatten når den plustelig bestemmer seg for at dette var farlig. :/
Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2005 :  19:06:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
ta turen over broa sammen med en rolig og unervøs hest. det kan kanskje hjelpe å la hesten din se at den andre hesten ikke er redd for broa. Gå til toppen av siden

JiviDream

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2005 :  20:32:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
en hest som jeg rir av og til, hun stopper alltid med en stor stall i nærheten når vi skal ri på tur forbi der, og begynner å rygge inn der og steiler hvis jeg prøver å få henne frem igjen. Veldig irriterende! spesielt om det sitter folk utenfor der, men jeg kan jo ikke gjøre noe annet enn å sjenkle, drive osv.. Rir henne aldri med pisk, da ber du om å bli kastet av altså! Og de folkene på den stallen er ikke verdens minst snobbete mennesker heller, så selfølgelig blir det sånn at: å gud, den hesten der er jo gal! osv.. men men! Så lenge jeg får henne frem til slutt er jeg fornøyd;) og hun får alltid ros etterpå:)
http://www.home.no/krailien Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 23/07/2005 :  00:00:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Hehe, vi har prøvd det før, å ta med en annen unervøs hest. Men det funka ikke! Jeg tror nok ikke det blir noen trening på den broa med det første...Kommer nok til å trene på tilliten hjemme i stallen, før jeg drar henne med meg over en skummel bro uten "gulv"!
Flytter om 1 1/2 uke, så jeg har ikke så alt for god tid til å jobbe med brua. Like greit å holde seg unna!

Taugrime!! Verdens beste idè! Hvorfor har jeg ikke tenkt på det!!
Lettere å legge press på bakparten uten å måtte flytte seg så alt for langt bak...da snur hun jo!!
Hmm...det skal jeg begynne med!
Takk for tipset!!

Men, det er slike turer du kommer hjem fra, og angrer deg i hjel på at du gidder å bruke tida di på hest. Men, heldigvis, disse dagene er høyst sjelden! Meningen forandrer seg etter en dag:P Slik er det hos meg iallfall! Ikke så kult å ha en blå, hoven fot, når jeg skal ha fest i morgen. Kommer jo til å halte som en gris:p Hehe, men jeg overlever det også:D

Ha en god natt:D

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.