hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Vrien å sale på og står ikke stille ved oppstignin
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Vrien å sale på og står ikke stille ved oppstignin
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

ennergårdsfreja

» VIP

Norway

Skrevet - 22/05/2005 :  11:20:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har nettopp kjøpt en stor hest og det viser seg at hun er kjempesur når jeg kommer med salen. Hun legger på ørene og prøver alt mulig for at jeg ikke skal klare å legge salen på ryggen hennes. Noen som har gode råd? Hesten er ikke redd salen og hun er 10 år.
Ellers står hun ikke i ro når jeg skal på, legger på ørene og går rundt og rundt til tross for at jeg har noen til å holde henne. Så snart jeg er på er hun blid og fornøyd. Hun er kjempe snill og grei på alle andre områder. Men siden hesten har en mkh på minimum 175 er det et stort problem. Hadde vært veldig glad om noen kunne komme med gode råd og forslag for å få rettet på dette.

Redigert av - ennergårdsfreja den 23/05/2005 07:47:05

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 22/05/2005 :  11:36:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg ser du sier at hesten ikke er redd salen.. Det første som slår meg er at det er nettopp det hesten er. Har du fått sjekket at salen passer ordentlig? Har du sjekket rygg, bein, nakke, tenner osv.?

For meg høres det der ut som en hest som forbinder det med oppsadling og oppstigning med noe vondt.
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 22/05/2005 :  16:51:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Tror nok dette skyldes at salen ikke passer!! Eller at hun har en dårlig opplevelse med sal som ikke passer før...
*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

ennergårdsfreja

» VIP

Norway

Skrevet - 22/05/2005 :  20:11:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
At salen passer er sjekket...den er skreddersydd. Hun er Ikke redd heller. Hun har nok som en sa hatt dårlige opplevelser tidligere, men problemet mitt er hvordan rette på det? Har også hatt vetrinær sjekk på henne...kanskje er det bare tid som må til....???? Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 22/05/2005 :  20:38:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
For meg høres det der ut som en hest som forbinder det med oppsadling og oppstigning med noe vondt.

Opprinnelig postet av Formosissima

Det var det første jeg tenkte på også.

Prøv å finne ut om fortiden hennes. Tidligere eier(e) må også ha merket disse uvanene, og lurt på hva de kommer av?
Reagerer hun på samme måte om du legger andre ting på ryggen hennes/tar på den?

Angående oppstigning så kan det være at hun "bare" har det for vane, eller at hun tester deg siden dere nettopp har blitt kjent. Løsningen vil da være å trene konsekvent på at man står i ro til rytter har kommet seg på plass.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 22/05/2005 :  22:29:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Hvordan er hun når du skal opp barbak?
*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 22/05/2005 :  23:57:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
At salen er skreddersydd er absolutt ikke noe som tilsier at den må passe :-)
Er den formsydd etter henne slik hun er nå, eller slik hun var for 5 måneder siden (f.eks), er den i det heletatt formsydd etter henne, eller bare "håndsydd"?
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 23/05/2005 :  01:02:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det trenger ikke være salen som er problemet heller. Det kan være hun har vondt et helt annet sted, og siden hun vet at salen betyr jobb så reagerer hun på den. Veldig ofte er problemet smerter et sted.

Dersom du absolutt kan eliminere problemer pga smerter, feil utstyr osv, da kan du gå videre ved å tenke på å endre tankegangen hennes. Du har nettopp kjøpt henne sier du, hvor lenge siden er det? Har dere fått nok tid til å bli kjent? Gått gjennom grunnleggende trening for å bli kjent med hverandre, samt finne ut hvem som bestemme hva

Vil ikke hesten ha sal på seg kan du gjøre følgende: ha hesten i leietau og korriger hver gang hesten rører på seg. Hold salen i andre armen hele tiden, går hun vekk når du skal til å legge den på- så flytter du henne tilbake igjen. Litt tidkrevende, og krever masse tolmodighet fra deg! Men pleier å gi resultater, du får en hest som kan stå i ro uten å være bundet også. Annen metode dersom hesten er litt rastløs av seg og bare blir mer stressa, når hun begynner å gå sender du henne ut på en volte. Hun skal til hun blir litt lei, hun skal ønske å stoppe. Da får hun komme 'inn' igjen, får litt ros, du prøver å legge salen på igjen. Gjør hun samme sak nå, er det ut på volte igjen. Hold på slik til hun finner ut at det bare er slitsomt å ikke stå i ro. estene ønsker etterhvert å bli stående selv, for det er bare jobb å gå rundt og rundt. Det samme kan du gjøre under oppstigning. Bare husk, gjør det med en gang, og hver gang, hun prøver å gå avgårde.
Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 23/05/2005 :  19:01:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Svaret Irriducibili gir synes jeg høres svært fornuftig ut. Har en annen metode som også stort sett fungerer, så fremt du har fått eliminert sjansen for at hesten har vondt noe sted.
Du kan bruke en positiv forsterker, en forenklet utgave av klikkertreningsprinsippet.
Sett fast hesten et sted den står i ro, eller bare ha den i boksen. Det første du må gjøre er å introdusere henne for den positive forsterkeren. Dette kan være et ord eller en lyd, bare du bruker det samme hele tiden. F.eks. "bra", og rett etter at du har sagt det, gi henne en godbit eller klø henne et sted du vet hun liker ekstra godt. Gjenta dette mange ganger slik at hesten forbinder dette ordet eller lyden med en positiv ting (godbit eller kløing). Ta så med deg salen og gå bort til hesten. Legger hun på ørene går du litt tilbake. Gå bort til henne igjen når ørene peker rett vei. Når hesten står avslappa og rolig, bruk den positive forsterkeren (ord/lyd og påfølgende belønning). Ordet eller lyden bruker vi for å fortelle hesten at nå kommer noe godt, er mye lettere å si ordet/lyden med en gang enn å rekke å gi godbiten eller kløinga AKKURAT i det hesten gjør det riktig.
Så fortsetter du bare å legge press forsiktig på hesten. Hver gang hun sier ifra at hun syns det er mye, trekk deg litt tilbake. Etterhvert vil du kunne gå nærmere og nærmere, og også legge på salen uten reaksjon, hesten blir fokusert på denne godbiten eller rosen, og finner fort ut at for å oppnå denne må hun stå stille og slappe av. Metoden krever en del tålmodighet fra din side, men fungerer kjempebra, samt at det medfører svært lite stress og bare positive erfaringer for hesten.
Samme metode kan du bruke på problemet med påstigning.
Lykke til videre!

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 24/05/2005 :  18:46:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gjør det som Irriducibili sier! rygg hesten litt tilbake når hun går unda salen.. så blir ryggingen en slags straff! ikke alle hester som er like glad i å rygge.. så da kanskje hun lærer på det at hun heller må stå stille, enn å rygge litt.. det samme gjør du når du skal stige opp på henne og.. rygg henne noen steg tilbake..

Vær tålmodig!

Og lykke til!

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 25/05/2005 :  10:09:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som sagt tidligere: sjekk salen før du gjør noe som helst annet.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 25/05/2005 :  10:15:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Holder med Renegate der; sjekk salen før du begynner å straffe/korrigere hesten! Gå til toppen av siden

ennergårdsfreja

» VIP

Norway

Skrevet - 25/05/2005 :  10:37:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk for hjelp og gode svar alle sammen Jobber med saken og det går faktisk fremover. Prøver rådet til irriducibili. Jeg vet alt det der med sal/at den må passe/at hesten kan ha vondt osv.. men dette er utelukket.alt dette er sjekket opp mot alt som er mulig. Jeg var mest ute etter måter å endre hestens adferd på.. alt tyder på at hun rett og slett har noen dårlige uvaner.. og jeg var/er usikker på hvilke metode som fungerer på slike problem. Det å komme opp på en hest på ca. 175- 180 i mnk når hun ikke kan stå i ro er vrient...hmm..og det samme med påsaling....hmmm...Noen har også rådet meg til å stikke fingeren mellom ribbeina hennes hvis hun legger på ørene for så å rose/stryke henne rett etterpå. Dette skulle vist gjentas hver gang. Har ikke prøvd dette, noen som har erfaring med dette? Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 25/05/2005 :  22:53:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
En ide kan jo være å bruke påstigningsskammel når du sitter opp; det hjalp i hvertfall på min hest Dette er også mye mindre belastende for hestens rygg, og salen... Gå til toppen av siden

ennergårdsfreja

» VIP

Norway

Skrevet - 26/05/2005 :  07:09:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, det har jeg tenkt på MEN først må jeg få henne til å stå i ro vet du.... Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 26/05/2005 :  23:33:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ikke stikk henne i ribbeina. Hva i alle dager skulle det være godt for? Da straffer du hesten ved å påføre henne smerte, er ingenting positivt og motiverende med det! Da kan du like godt rappe til henne med pisken dersom hun legger på ørene. Det er ikke slik 'trening' som forandrer innstillingen til hesten. Nei, det synes jeg var et dårlig råd.

Det som er fint er at du har fått forskjellige metoder her til å prøve ut. Alle disse metodene er brukt med hell på andre hester, men du må finne ut hva som fungerer for akkuratt deg og din hest. Begynn i en ende, og vær ikke redd for å prøve noe annet dersom du ikke får resultater. Bare vær obs på at det kan ta litt tid :)

I tillegg til tipsene du har fått, som går konkret på dette med oppsaling/påstigning, så vil jeg påpeke at det alltid kommer noe godt utav det å trene leietrening med hesten. Trene hesten på det å følge deg, stoppe når du stopper, gå når du går, vende til begge sider osv. Lær hesten å gå ved siden av deg, ikke dilta langt bak deg eller ruse avgårde forand deg. Enkle øvelser der dere finner utav rang, tillit og respekt. Fordelene merkes ved annen håndtering også.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.7 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.