hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Tøylen
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Tøylen
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

mi@ K.

Skrevet - 19/07/2005 :  15:39:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva vil det si å få en hest på tøylen? Hvoran gjør man det? Tar det lang tid å lære hvis man går på rideskole?

Nikita

» VIP

Skrevet - 19/07/2005 :  15:54:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette med å gå på tøylen er ikke noe man skal leke med hvis man ikke kan det.

Det tar tid for en hest gjerne å lære dette. Jeg kan ikke dette godt nok selv, men jeg vet det er viktig at hesten drives fram og på tøylen liksom. Man skal IKKE sitte å dra i munnen dens og dra hodet dens ned slik at den bøyer hodet. Det at en hest bøyer seg er ikke bare at den går bøyd med hodet, hele kroppen skal være med. En hest som går ordentlig på tøylen bærer seg selv meget godt, ryggen blir heist litt opp, krommer seg.

Første steg med å lære en hest dette er å gå på volter, legge til innvendig sjenkel så vidt (bøyningen kommer bakfra og framover), og leker litt med innvendig tøyle. Pass på å støtte med utvendige hjelpere ellers så faller utvendig skulder ut av volten, og da blir det vanskeligere å få hesten på tøylen.

Når en hest går på tøylen skikkelig, merker man det ved at hesten bøyer hodet og reiser ryggen via fremdrift og ikke tøylebruk!

Det er i hvert fall slik jeg har oppfattet det etter noen år på rideskole og egne hester. Lærte forøvrig ikke å få hesten på tøylen før etter 4 år på rideskole.... Delvis fordi de ikke hadde hester som gikk så godt på tøylen. Men det var veldig lang tid synes jeg.
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 19/07/2005 :  16:18:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når en hest går riktig på tøylen setter den bakbeina godt under seg og hever ryggen. Det at hesten går på tøylen, kan være forbyggende for belastinger osv, og for meg er det noe av det viktigste grunnleggende på en hest.

Som Nikita sier har det lite med tøylebruk å gjøre, men desverre er det slik noen lærer det seg..
Hvor fort du lærer det kommer an på din egen rideerfaring, hestemateriale og hvor flink ridelæreren er til å lære bort:) Å få en hest til å gå på tøylen er også snakk om koordingering av hjelperne og rytterfølelse.

Det finnes forøvrig mange tidligere debatter om dette emnet!

Hege Gå til toppen av siden

mi@ K.

Skrevet - 19/07/2005 :  16:39:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det noe man må kunne for å ha hest? Er det liksom veldig viktig? Jeg skal bare ri turer ikke noe dressur eller sprang. Kan hende jeg setter opp noen hindere lissom men ikke noe konkurranser, stevner osv.. Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 19/07/2005 :  19:53:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Når man rir på tur bare for kos trenger man ikke å ri hesten på tøylen, men det er allikevel noe man bør kunne for å ha kontroll på hesten. Å ri på tøylen er forsåvidt ikke en øvelse, mer det å ri hesten skikkelig, slik han den går med bena godt plassert under seg, at ryggen bærer rytteren skikkelig og at rytter har god kontakt med hestens munn.

Hvis du har problemer med hesten som for eksempel at den går med hevet hode og senket rygg eller ikke svarer på signaler du gir gjennom tøylene, har du et problem hvis du ikke kan ri en hest på tøylen. Jeg leste på en annen tråd at du tenkte å kjøpe deg eksgaloppør, disse kan ofte bli lett stresset og da gjerne også vanskelig å håndtrere. Hvis du ikke vet hvordan du skal få hesten til å gå skikkelig da kan det bli farlig.

På den annen side kjenner jeg mange som ikke aner hva begrep som gå på tøyle, ri på rett diagonal og ri på volte vil si, men som har ridd på tur i skog og mark på trause fjordinger i timesvis hele livet uten problemer. M

Gå til toppen av siden

mi@ K.

Skrevet - 19/07/2005 :  20:26:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tenkte ikke på en som netopp var ute av banen, tenkte mer på enn som var rundt 8 år og var liksom "kjølt ned" men galopphester løper jo fort og har en deilig galopp pluss at de som oftest er fullblodser og de er jo bare fantastiske!

Kommer jo til å løpe over enga som en vind
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 19/07/2005 :  20:34:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men å ri på tøyle, er det både noe hesten og rytteren må kunne? Og hvordan lærer man en unghest det?

Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 19/07/2005 :  21:00:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Å ri hesten på tøyle er det å ri hesten skikkelig, altså ikke bare sitte på den mens den går, men ri den. Hesten må lære å bære rytteren på rett måte og rytten må kunne vite hvordan få hesten til å gjøre det. For å lære hesten å gå på tøylen når man selv ikke vet hvordan, må man ha hjelp av erfarne.
Gå til toppen av siden

LiseLorentzen

» VIP

Skrevet - 19/07/2005 :  21:09:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLiseLorentzen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLiseLorentzen  Svar med kopi av melding
mi@ K.. du kommer sikkert til å bli råfornærmet nå. Men tror kanskje du skal vente noen år før du får deg hest?
En eks galopphest på rundt 8 år er vel ikke akkurat en førstehest?
Og husk en ting til, å eie en hest er IKKE bare galoppturer over enga! Tro det eller ei.

Ta en titt på: http://www.freewebs.com/ametyst86

Gå til toppen av siden

mi@ K.

Skrevet - 19/07/2005 :  21:20:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vet da det.... Men det er lissom en av de beste tingene med å ha hest. Jeg elsker å strigle å kose med dem også assa... Men det er en av tingene jeg ser for meg med å ha hest.
Men jeg vet at å ri er den minste delen av hesteholdet, det største er kanskje pengene:P
Men kos og strigling er jo en av de beste tingene, det er da man virkelig blir kjent med hesten...
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 19/07/2005 :  21:22:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så det menes å gå i riktig form, hesten kan bøye seg i svinger osv?

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 19/07/2005 :  21:27:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg fikk høre at; Alle hester som er "normalt skapt" vil kunne gå til tøylen hvis de er gjevn til begge tøylene, aksepterer bittet i munnen uten å spenne seg, og byr, eller tenker frem.

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 19/07/2005 :  22:11:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Man må ikke kunne ri hesten til tøylen for å ha egen hest.

Men poenget ved å ri hesten til tøylen er at hesten skal bruke kroppen sin riktig, gå i balanse og bære rytteren med ryggmusklene og ikke på sjelettet. Du ønsker å ri hesten på tøylen først og fremst for å spare den for slitasje. Men det er også en måte å få en hest uten spenninger og uten motstand, som fungerer lett og lydig for hjelpere, og kan ris på en myk og følsom måte. Du oppnår harmoni mellom hest og rytter, og det er denne harmonien som er det som også er vakkert å se på.

Å ri hesten på tøylen krever mye erfaring. Å se at en hest jobber riktig ved at den går på tøylen krever også et trent øye. En hest i balanse er en hest som setter seg godt på bakparten i alle gangarter, og som bærer rytteren uten at den tipper forover (blir ridd på forparten, er veldig vanlig å se blandt de som tror det å ri hesten på tøylen er en hest med krøllet nakke), blir lang eller ubalansert på andre måter.

Alle hester kan gå i balanse, altså kan alle hester gå på tøylen. Det er dog begrensninger for hvor høy grad av samling det fysisk er mulig å oppnå med enhver hest. Noen hester er p.g.a. bygning f.eks. vanskelige å få opp i en høy form som vi gjerne ser i de høyeste dressurklassene. Men å då enhver hest i balanse og i en "enklere" form er absolutt mulig. Det krever bare det rette rytter og riktig utdannelse.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 19/07/2005 :  23:14:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
takk for svar ble en del klokere nå

Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 20/07/2005 :  16:50:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Er det noe man må kunne for å ha hest? Er det liksom veldig viktig? Jeg skal bare ri turer ikke noe dressur eller sprang. Kan hende jeg setter opp noen hindere lissom men ikke noe konkurranser, stevner osv..

Opprinnelig postet av mi@ K.

Hallo?? Du bør vente mange, mange år før du får deg hest, kanskje aldri!! Man må kunne vanvittig mye for å kunne ta ansvar for en hest helt på egen hånd, det er ikke bare pussing, møkking og ridning! Og du kjøper ikke en eks galopphest som førstegangshest fordi de er pene og du kan galoppere over engene med de! Ut i fra dine innlegg i disse debattene tror jeg ikke du ville være istand til å galoppere alene over en eng med en galopphest. Det er vel egentlig de færreste i stand til...

Du vil ha mye, mye mer glede ut av hesten din, hvis du venter noen år, og i mellomtiden går til anskaffelse av en hest på halvfôr(sammen med noen erfarne), og at du da kjøper en trygg og snill førstegangshest, som du kan galoppere med overalt, og for guds skyld ha sammen med andre hester!

Du kommer sikkert til å bli forbannet på meg nå, men tror kanskje at det er flere som er enig med meg...
Gå til toppen av siden

oregon

» VIP

Skrevet - 20/07/2005 :  21:33:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når en hest griper godt innunder seg med bakbeina (og derved blir kortere bak), så må den også forkorte seg foran (for ikke å tippe over foran og gå "på tryne"!) ved å korte halsen/bøye nakken.
Når den er balansert slik, blir den lett i hånden, og går til ettergift!
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.