hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Høyre galopp - Nei takk!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Høyre galopp - Nei takk!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Opal

» VIP

Skrevet - 26/07/2005 :  23:04:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Opal sliter som de fleste fhv galopphester med høyregaloppen. Alle løp i Norge går i venstre hånd. Riktignok trener de høyre om flere dager i uken, men tviler på at noen bruker energi på å kontrollere at hestene faktisk går i høyre galopp.

Hun fatter høyre galopp uten problemer både på tur og på bane. På banen er det lettere å få henne til å holde høyregaloppen - da "rir" man mere enn på tur om noen skjønner. Hun må støttes veldig på utvendig tøyle og beina må være på - spesielt i svingene. Mister jeg støtten på utvendig tøyle eller tar for mye i innvendig bytter hun galopp. Rene og pene bytter - men det er da ingen som har bedt om dem......
På tur fatter hun som nevnt høyre galopp og bytter pronto etter 3-4 steg. Tar henne ned i trav igjen og begynner forfra. Dette går jo på et vis når jeg rir alene men er vi flere sammen og det blir litt løping er det lettere sagt enn gjort. Kan uansett ikke bare ignorere høyregaloppen og la henne gå i venstre for da blir hun jo bare enda sterkere i venstre galoppen.

Hesten har aldri lært galoppbytter.

I trav på bane merker jeg jo litt til at hun er sterkere på venstre hånd enn på høyre, men hun bærer seg fint og går stabilt til tøylen i begge hender i trav.

Noen som har treningstips eller innspill

Olithyon

Norway

Skrevet - 26/07/2005 :  23:45:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke noen direkte råd da jeg sliter litt med det samme selv - dog med kontragaloppen. Forhesten min har vært høyt utdannet i dressur, og har som en følge av dette selvsagt lært galoppbytter. Problemet nå er at jeg mistenker at dette har vært trent på noe ofte, da hesten i galopp over en diagnonal kan bytte ved X uten at signaler for dette er gitt. Å fatte kontragalopp går bra, men han bytter fort i en sving. Dette er ikke bra med tanke på at hesten skal ut i LA nå til høsten. Jeg rir med masse støtte på utvendig tøyle, og stiller hesten svakt utover, samt at jeg "rir" den galoppen jeg vil ha med både sete og sjenkler. Bryter raskt av når hesten bytter, roser masse når han går riktig. Noen som har noen tips her også? Hvordan holde ønsket galopp, enten det er "vanlig" eller kontragalopp?

edit for å legge til at problemet er det samme både på høyre og venstre side.

Mvh Christine

Redigert av - Olithyon den 26/07/2005 23:47:51 Gå til toppen av siden

HesteløsHestetøs

» VIP

Skrevet - 27/07/2005 :  04:35:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min hest og jeg sliter også med høyregaloppen. Hun vil da helst ikke fatte engang. men hun har hatt muskelknuter i krysset rett før jeg kjøpte henne og blitt straffet for ulydighet da hun hadde smerter og ikke ville fatte høyre galopp.. (pisket på muskelknutene) (før de ble oppdaget)
Dette ble visstnok gjort på et sprangkurs holdt av en dyktig norsk sprangrytter (Nina B.J) som red henne, ikke fikk henne til og uttalte at denne hesten var ikke dugelig til annet enn pølser, ikke avl eller noe. En hastig uttalelse av en rytter jeg ellers har respekt for...men men, hesten min er en snill og god hest, som gjør sitt beste og antagelig ville gå i døden for den hun stoler på. Men hun vet bedre enn å jobbe når det er smertefullt. Ære være henne for det, gid alle hester godtok like lite smerte som henne, da ville ikke hester blitt ødelagt pga upasselig sal, feil skoing osv. Smerter vi i uvitenhet påfører disse flotte dyrene.

Det er absolutt ikke det samme som ditt problem dette, egentlig bare et hjertesukk... Da jeg er anspent i galopp (pga feil grunnundervisning) og det går tregt framover med oss mest pga det, nå da hun ellers gjør alt jeg ber om, såfremt jeg rir korrekt. Suuukkkk
Jeg savner å ha instruktør..

Tips fra noen?
Har lest Ellen Ofstads tips om galoppfatning, og har begynt litt på nytt fra bakken når det gjelder dette. Hun fatter ok begge hender på longe, og under ridning helt greit til venstre og på volte til høyre (men ikke på rett spor), men bærer seg ellers dårlig i galoppen på begge hender.
På tur fatter hun gjerne høyre galopp, like ofte som venstre.
Gå til toppen av siden

HesteløsHestetøs

» VIP

Skrevet - 27/07/2005 :  04:44:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Og på tur holder hun også galoppen hun fatter, men bytter uten at jeg har bedt om det når terrenget endrer seg og å bytte galopp er naturlig for henne. Jeg synes det er galt av meg å korrigere dette, burde jeg?
Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 03/08/2005 :  19:28:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Hei! Galoppen bør først sitte på bakken ja, da rytteren lett gjør ting verre enn bedre.. Det er desutten enklere å balansere kun seg selv enn rytter også. Når hesten klarer å galoppere fint begge veier uten rytter er det på tide å overføre til ryggen... Når det gjelder å få fatningen riktig, om alt annet er prøvd og galoppen du vil ha enda ikke kommer gjør følgende: Ta pisken, en lang dressurpisk i ytterhånda, Sitt helt rett over hesten og ikke gjør noe som helst med hjelperne, pass på at hesten er rett ut av hjørnet, for å fatte "smekk" forsiktig til hesten bak sjenkel, i teorien vil dette føre til at hesten fatter riktig.. Men husk å sitte helt rolig kun legg til pisken. løft også litt i innerhånd. Det er forøvrig også mange ryttere som sitter feil og forstyrrer hestene i spesielt høyregalopp... Mens venstrehendte gjør motsatt.

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.