hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Tøylen
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Tøylen
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

mi@ K.

Skrevet - 22/07/2005 :  00:04:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei, hvorfor skulle jeg bli forbannet på deg? Det er din mening og du kan overhode ikke bestemme over når jeg skal få hest, så snakk i vei du!
Gå til toppen av siden

HesteløsHestetøs

» VIP

Skrevet - 28/07/2005 :  10:51:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
At du kanskje ALDRI burde skaffe deg hest pga at du ikke har så god peiling, er en forferdelig uttalelse fra et menneske som kanskje har glemt at hun selv en gang ikke visste hva det ville si å ri hesten til tøylen.
Jeg er enig i at du nok ville trives bedre med hest hvis du begynner gradvis, kan ha en hest på for et par dager i uken kanskje, og ta ridetimer med en erfaren og trivelig instruktør.
Jeg fikk hest uten å kunne noe da jeg var liten, og det var mest et slit, og det gikk hardt ut over hesten til tider da jeg ikke visste hvordan jeg skulle ta meg av henne på best mulig vis. Dette må læres, det er tusen ting man skal kunne når man skal ha ansvar for en hest. Foring, kjenne igjen sykdom og skade, behandle skader, trening av hesten, stell av hesten kan også være drittarbeid noen ganger, når man er lei, eller er syk, eller har dårlig tid. Men DET MÅ GJØRES! Og det er et stort ansvar å ta på seg. Hesten ber ikke om å komme til deg, det er ditt ansvar å sørge for at den har det den trenger.
Mitt råd er å begynne gradvis, så du får sjansen til å forstå hvor mye arbeid det faktisk er, og om du virkelig har lyst å forplikte deg til et så stort ansvar.
Det er også mye morsommere å ha hest når man er istand til å passe på den. :o)
Tro meg, jeg har opplevd begge deler. Jeg har mye dårlig samvittighet ovenfor min første hest. Jeg unner ingen det samme...
Gå til toppen av siden

Kristin_og_Tiril

» VIP

Norway

Skrevet - 31/07/2005 :  20:10:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristin_og_Tiril  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristin_og_Tiril  Svar med kopi av melding
Nå har du fått mange forklaringer på det "å få en hest på tøylen",så jeg vil ikke skrive noe nærmere om det,men jeg vil gjerne legge til at det er en veldig nyttig ting å kunne ri hesten sin til tøylen,selv om du "bare skal ri på tur".
Løper hesten ut med deg(noe som godt kan skje med en galopphest,hvis det er det du fremdeles ønsker deg),er det enklere å få roet den ned / stoppet den hvis du vet hvordan du skal jobbe med den,og bruke bla. halvparader og lignende.

Må også si at en tidligere galopphest ofte vil løse de fleste problemer med å løpe avgårde,og at du derfor vil få god bruk for disse kunnskapene hvis du skulle få en tidligere galopphest!

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=1127

- de som sier at lykke ikke kan kjøpes for penger,har aldri hatt hest
Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 31/07/2005 :  21:53:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
At du kanskje ALDRI burde skaffe deg hest pga at du ikke har så god peiling, er en forferdelig uttalelse fra et menneske som kanskje har glemt at hun selv en gang ikke visste hva det ville si å ri hesten til tøylen.
Opprinnelig postet av linda&pandora

Jeg syns ikke det at man ikke kan ri hesten til tøylen er en god nok grunn i seg selv til å aldri skaffe seg hest, men når noen spør om det er "noe veldig viktig man må kunne liksom" for å skaffe seg hest, da er det klart jeg reagerer.
Gå til toppen av siden

siljeho

Norway

Skrevet - 03/08/2005 :  00:52:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville bare få sagt noe til mia. k som ønsker gallopp hest(hvis det er slik fortsatt). Jeg har ridd rundt 10 år, men ikke eid noen hest selv, men er nå på utkikk. Har hatt hester på helfor i to år. Jeg hadde da blant annet en hest som hadde fortid som gallopp hest. Som noen sa løser dissee hestene ofte problemer ved å sette i gallopp. Jeg har selv opplevd dette. Og da skal jeg si at å ha erfaring da er ganske viktig, for en gallopp hest gallopperer ikke sakte. Krevde da en del for å samle hesten igjen. En gallopp hest er ingen tur hest man kan kose seg på tur med og galloppere over engene. Man må konstant være på "vakt". For meg var det en lærerik og stor utfordring. Men ikke noen nybegynner hest. Lot ingen andre ri den.Såhåper for din skyld at du finner deg en litt mer "roligere" hest til å begynne med. Hvis du ikka har hatt hest på fôr anbefales det. Da ser man virkelig hvor mye slit det er og om man er klar for det. Så håper du har gjort det eller gjør det først

-Silje-
Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 03/08/2005 :  19:42:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Hei Mia! For å lære å samle hesten bør du gå på kurs, eller få privattimer etc. Dette er ikke noe å holde på med på egen hånd :) Det å samle hesten er grunnleggende ridning og for å ha hest bør man kunne dette for å få hesten til å vare.. Da dette ikke er noe vi gjør for å få hesten til å se pen ut som noen tror , men å få hesten til å jobbe riktig :) Bære rytter på muskulatur og ikke skjelett! Jeg er ridelærer og lærer alle elever dette når de kan bruke hjelperne riktig og kordinert samt har god balanse. Alle hester kan lære det! Til deg som hadde unghest? send meg en mail så kan jeg gå igjennom hva du bør gjøre med den :) mvh Janne Beate

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.