hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Treningsplan
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Treningsplan
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 16/07/2005 :  21:12:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Jeg bare lurte på hvaslags treningsplan folk har for hesten(e) sin(e)? Et fast opplegg, eller varierende fra dag til dag, et program i feriene, et annet ellers, en eller flere ryttere osv...

Her er min treningsplan for Don, ihvertfall:

Mandag: Formiddag - fri
Ettermiddag: SPRANG/DRESSUR 1 t + oppv./avskrittn.(time)
Tirsdag: Formiddag - SPRANG med fôrrytter 45 min + oppv./avskrittn.
Ettermiddag - fri, evt liten skrittetur/leietur
Onsdag: Formiddag - fri
Ettermiddag - SPRANG (time) 45 min + oppv./avskrittn. eller DRESSUR på egen hånd.
Torsdag:Formiddag - DRESSUR m/fôrrytter 45 min + oppv./avskrittn.
Ettermiddag: TUR 1-2 timer, med klatring/trav,gallopp.
Fredag: Formiddag: DRESSUR med fôrrytter 45 min + oppv./avskrittn.
Ettermiddag: DRESSUR ca. 2 timer

I helgene varierer det veldig hva jeg gjør, avhengig av om det er stevne, kurs, vi drar på langtur, har ridetime++

I feriene har jeg ikke fôrrytter, og dette blir derfor ikke fulgt opp da.

ann-elen

» VIP

Skrevet - 17/07/2005 :  01:28:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei
i bruke å lage min treningsplan etter kors hesten min e=)
eks: hvis han har vært sjuk så har i mye styrke å kondis trening over lang tid på en rolig måte.
synes din treningsplan virker bra i=)
Gå til toppen av siden

Lene23

» VIP

Norway

Skrevet - 17/07/2005 :  07:19:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene23  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene23  Svar med kopi av melding
Hei!

Jeg trener hesten min kun 1 gang om dagen og da i ca 1 time. Alltid så er det galopp eller trav. Meg skritt som oppvarming og nedskritting. Hopper 3 ganger el mer i uka. Varierer mye. Løsgjørende øvelser og dressur innimellom og tur - galopp intervaller 1-2 g i uka.
Ellers står han ute sammen med de andre hestene fra 9- 22 hvis fint vær

Hvordan rekker du å trene hesten din 2 ganger om dagen?

Se gjerne i dagboka mi på hjemme siden min : www.stall-hestevold.piczo.com

Lene

www.stall-hestevold.dk
Gå til toppen av siden

Cesar

» VIP

Skrevet - 17/07/2005 :  11:29:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har aldri "jobbet" hesten min etter klokken. om den går bra etter 10 min (ikke medregnet oppvarming) gir jeg meg med det, og rir gjerne på tur istede.
Har heller aldri hoppet mer enn 1 gang i uken (ikke medregnet småhinder i skogen el som ledd i løsgjøring/lydighet)
Jeg har alltid jobbet hestene mine på tur, og føler man får mye gratis med det.
Så jeg har ikke en fast treningsplan... Kommer an på vær, tid osv. Men passer på at hesten er i god form og har muskelmassen i orden og der den skal være.. hehe.
Gå til toppen av siden

Norway

Skrevet - 17/07/2005 :  12:17:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Hvordan rekker du å trene hesten din 2 ganger om dagen?

Opprinnelig postet av Lene23

Jeg går på skole om formiddagen, men har fôrrytter på folkehøyskolen som bruker ham til 3 ridetimer i uken.:)
Gå til toppen av siden

Norway

Skrevet - 17/07/2005 :  12:20:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Så vil jeg bare legge til at jeg ikke følger denne treningsplanen fast, eksempelvis hvis hesten har vært syk en periode, fôrrytter er syk, ridetimer blir avlyst++ Jeg bare har den som en liten "kontroll" på at han ikke blir ridd bare på banen, sprang mer enn tre ganger i uken o.l. F.eks. hvis det har vært stevne i helgen blir han ridd i dressur ridetimen på mandagen, og kanskje onsdagen og. Gå til toppen av siden

Akra

» VIP

Norway

Skrevet - 23/07/2005 :  20:49:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAkra  Svar med kopi av melding
Har ikke nå hest akkurat nå, men jeg bruker å sette opp 10 dagersplan, som f.eks:

Dag 1: Travetur
Dag 2: Rolig tur
Dag 3: Sprang
Dag 4: Dressur
Dag 5: Fri (leietur?)
Dag 6: Klatretur
Dag 7: Spensttrening/intervalltrening
Dag 8: Rolig tur
Dag 9: Dressur
Dag 10: Sprang

Leverte denne treningsplanen på eksamen, og fikk masse skryt

Også etter denne 10 dagersplanen er over, så bytter jeg =) Spenst trening skal helst ikke gjøres mer enn 2 ganger i mnd. =)

Også etter hver treningsøkt stretcher jeg =)

Kald- eller varmblods ønskjes kjøpt neste år! =) Gå til toppen av siden

chk

» VIP

Norway

Skrevet - 23/07/2005 :  22:17:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidechk  Svar med kopi av melding
Har bare forhest, som jeg rir 4 dager i uken. Men jeg er den eneste som rir henne, så planen er vanligvis slik:

Tirsdag: Turridning
Onsdag: Dressurtrening
Fredag: Turridning
Søndag: Dressur, evt. time

Men når jeg får hest, vil nok programmet bli mer slikt som Akras. Planen hennes var fin :) Selv om jeg helst tar tur- og baneridning annenhver dag.
Gå til toppen av siden

Tonje&Cenja

» VIP

Skrevet - 24/07/2005 :  14:47:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jobber heller ikke hesten etter klokken, går alt riktig bra gir vi oss ofte tifligere. Er det noe vi plages med jobber vi med det.

Har ingen fast treningsplan, men prøver å variere treninga så ikke hesten skal bli lei. Er jo så mye man kan variere mellom..
(Sprang, Dressur, Kjøring, Tur osv) hesten min elsker foreksempel å kjøre;)

Selv den lengste reiser med ett eneste skritt Gå til toppen av siden

Akra

» VIP

Norway

Skrevet - 24/07/2005 :  21:08:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAkra  Svar med kopi av melding
hihi, må inrømme at vi ikke alltrid føller planen, hvis det er kejmpe fint vær å ri på tur i, så gjør vi det =)
Kald- eller varmblods ønskjes kjøpt neste år! =) Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 24/07/2005 :  23:42:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Har ikke noe fast treningsplan ennå, men det kommer..;) Får forhåpentligvis besøk av en instruktør en gang i uka fra høsten, så da skal jeg få satt opp en fast plan. Da er hesten min blitt så "gammel" at han takler å bli "presset" litt.
Foreløpig går vi bare rundt på tur, leier på tur, jobber litt på "bane", og løshopper bittebittesmå hindre. Har nå såvidt begynt å jobbe med galloppfatning på tur, men vanligvis består turene av 60 % skritt og 40% trav (sånn ca da..hehe)
Bruker å ri annenhver dag.. Noen uker mere, noen uker mindre. Avhenger veldig av været og humøret/motivasjonen til hesten.. Merker jeg at hesten er umotivert, dropper jeg riding, og gjør noe "gøy" med han isteden.. Er veldig opptatt av at riding skal oppleves som noe positivt for både hesten og meg..

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

HesteløsHestetøs

» VIP

Skrevet - 26/07/2005 :  00:14:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei hei
Æ har prøvd og prøvd å lage treningsplan, og det har etterhvert blitt en slags løs plan som innebærer pr uke;
minst 2 skogsturer med lett intervall eller klatre bakker,
2-3 økter på dressurbanen (ofte kombinert med skrittetur),
1 longering (leier på tur som opp- og nedskritt)
og gjerne en sprangtrening(men det har det blitt lite av).

Skriver logg over ka vi har gjort og kossn det gikk, og greier sånn sett å holde en viss oversikt og opprettholde variasjon. Rir på banen ca en/halvannen time, og på tur fra 1-3 timer, longerer mellom en halv til en time alt ettersom kossn det går -og nei, ho løper ikke rundt i ring i en time! ;) vi øver på rette og bøyde spor på longe, akkurat som når æ rir dressur.
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 26/07/2005 :  00:21:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Jeg liker ikke å ha en fast treningsplan å følge..

Hvordan treningen blir, kommer an på hesten sitt humør og fysiske tilstanden de ulike dagene(og mitt eget humør også).
Kanskje greiere for andre enn meg, som driver f.eks aktivt med sprang eller dressur, å har stevner i vente. Men for meg som har en gammel ex-konkurranse hest(nå turhest), en liten minishettis, og en unghest hvor innridnig pågår, blir det ikke nødvendig å sette opp noen plan.
Vi tar hver dag som den kommer, og finner ut der og da hva vi vil finne på :)

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 26/07/2005 :  01:07:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har nettopp solgt min siste hest nå, men jeg hadde en ca plan for hver uke som besto av faste treninger og treningsturer med forvert. Skiftet på longering og fri, og NH trening gjorde jeg i tilegg.

Ca slik så en vanlig uke ut:
Mandag: Tur (kondisjon/klattring)
Tirsdag: Valgfri dag, som oftes dressur innlag skritteturer
Onsdag: Dressur/bom el sprang trening
Torsdag: Dressurtrening
Fredag: Sprangtrening
Lørdag: Tur (kondisjon/klattring)
Søndag: Sprangtime

I helger med stevner så uken litt anderledes ut. I tilegg førte jeg nøye dagbok over hva som ble gjort, over hva som burde terpes på osv. Følte opplegget fungerte veldig bra for meg og hestene jeg hadde. De var friske og i godt humør :)

Hege Gå til toppen av siden

blakken elsker

» VIP

Skrevet - 15/08/2005 :  20:28:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har et spørsmål hvordan får jeg hesten min til og gå på tøylen? han bare rygger n¨år jeg gjør det. vil helst ha svar av en litt eldre men samma det og et spørsmål til. hvordan klarer jeg og galopere uten at hesten stikker?

takk!
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 15/08/2005 :  21:39:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
jeg har et spørsmål hvordan får jeg hesten min til og gå på tøylen? han bare rygger n¨år jeg gjør det. vil helst ha svar av en litt eldre men samma det og et spørsmål til. hvordan klarer jeg og galopere uten at hesten stikker?

takk!

Opprinnelig postet av blakken elsker

Du bør gjerne lage eit eget emne om dette. Du finner nok mange debatter om emnet om du søker på det eller leiter litt her på forum.

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.