hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Martingal-kan bli farlig??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Martingal-kan bli farlig??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

JiviDream

» VIP

Norway

Skrevet - 24/07/2005 :  23:15:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
ja! men!!! som sagt så er hun SPESIELL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Hun har alltid vært sånn, ALLTID. Greit nok, JA, hun har forfangenhet, men hun er og SPESIELL. Hun lar nesten INGEN ri henne, og de som rir henne tester hun veldig. Hun er jo verre med meg enn eieren, da gjør hun ikke sånt. Så der har vi jo det igjen. Han er jo tyngre enn meg og, så da er det jo rart?

http://www.home.no/krailien Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 25/07/2005 :  13:29:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, jeg vet du har skrevet at hun er spesiell. Har faktisk lest hele debatten. Men er så vanskelig å sitte her å komme på en god løsning, når jeg ikke har sett deg eller hesten ;)

Prøver bare å komme med sånn nogenlunde 'riktige' svar. Jeg kunne godt ha anbefalt annet bitt, og martingal også, men ikke før jeg hadde sett hesten/ dere sammen.

How strange, that so often, it all seems worth it.
Gå til toppen av siden

HesteløsHestetøs

» VIP

Skrevet - 26/07/2005 :  00:50:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei
Min hest har oppført seg lignende, hun tok ikke ut, men protesterte og var sta og negativ, ville snu hjem og steilet litt osv. Hvorfor? Salen passet ikke og hun hadde det vondt. Da jeg oppdaget det ble jeg glad for at jeg ikke hadde kledd på henne martingal eller tatt på meg sporer, eller brukt pisken. Nå rir vi henne barbak på tur med vanlig hodelag og hun er grei og fin, jeg har ennå ikke funnet sal som passer til henne.
Du sier hun er snill med grime og leietau, da regner jeg med du ikke rir henne med grime, leietau og sal?
Gå til toppen av siden

HesteløsHestetøs

» VIP

Skrevet - 26/07/2005 :  01:03:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det hører med til historien at vi har jobbet enormt mye dressur, jobbet med overganger, forholdninger, å bygge opp musklene og å lære å plassere bena sine, å være i balanse...osv. Det er viktig å jobbe med kommunikasjonen, tillit, respekt og dermed lydighet og oppmerksomhet ovenfor rytter, når hesten ikke vil høre på rytteren på tur...da er det livsfarlig å ri tur...iallfall hvis det finnes biler og andre folk i nærheten. Gå til toppen av siden

HesteløsHestetøs

» VIP

Skrevet - 26/07/2005 :  01:05:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Et eller annet sted har den hesten det vondt, det e æ 100% sikker på! Og det e jo ikke vanli å ri forfangne hester...
Lykke til, det virke som du e veldi gla i ho :o)
Gå til toppen av siden

JiviDream

» VIP

Norway

Skrevet - 26/07/2005 :  12:32:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
ja, elsker den hesten mer enn jeg har likt noen andre hester tilsammen før!:)
Rir henne ikke i grime og leietau med sal nei! hehe, det hadde jeg ikke turd:p
Hun har nok vondt i beina, men hun har blitt ridd mye, og det har alltid gått bra, sånn sett. Det er faktisk utrolig vanlig å ri hester med forfangenhet, for eierne vet ikke om at de har det:S Ingen visste at jivi hadde forfangenhet, og derfor gikk de fleste ut i fra at hun var gal og helt klikk osv..:( MEn, vi vet sannheten nå! Sporer hadde jeg ikke brukt på henne om jeg så fikk 10 millioner for det, da hadde vi gått rett bakover, sporer er IKKE noe å bruke på henne;)

Det er alltid vanskelig å komme på en løsning. Jeg rir hesten, og klarte ikke komme på en løsning, derfor satt jeg inn her. Blir bare så oppgitt, for alle gjentar at hun kanskje gjør sånn og sånn pga sånn og sånn?:p Blir "litt" lei av det..;)

Lene87

» VIP

Norway

Skrevet - 26/07/2005 :  13:22:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene87  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene87  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Blir bare så oppgitt, for alle gjentar at hun kanskje gjør sånn og sånn pga sånn og sånn?:p Blir "litt" lei av det..;)

Folk prøver bare å hjelpe dg.. mangen hær som kan ha vært bori noe av dt samme.. og var dt ikje hjelp du ville ha? folk gjør dt bare i god mening!

sjekk hjemme siden min www.freewebs.com/lene87 og skriv i GB mi :) Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 26/07/2005 :  14:52:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Blir bare så oppgitt, for alle gjentar at hun kanskje gjør sånn og sånn pga sånn og sånn?:p Blir "litt" lei av det..;)

Men hva vil du at vi skal gjøre da? Dette er et forum, og vi prøver å svare utfra den informasjonen du gir. Jeg kan ikke komme å ri hesten for deg for å se hva jeg synes, jeg kan heller ikke komme å sjekke om hesten har vondy i ryggen eller beina for deg. Jeg kan gi deg tips om ting du bør tenke på og sjekke opp, men det er du som må gjøre det.

Kopi av melding:
Hun har nok vondt i beina, men hun har blitt ridd mye, og det har alltid gått bra, sånn sett.

Det hjelper jo ikke hva dere har gjort før, dere visste ikke bedre da. Om du vet nå at hesten har vondt, og du fortsetter å ri...? En hest som har vondt skal enten fikses eller få slippe. Ikke ri hesten dersom den har vondt i beina, før dere evt. har fått gjort noe med det. Gjør du det har du kun deg selv å takke om hesten løper ut eller ikke oppfører seg.

Sorry, men jeg skjønner ikke helt hva du vil frem til. Slik jeg oppsummerer det så har denne hesten vondt, og du kommer bare til å fortsette å ri? Dere skal ha på sykebeslag, men du kan ikke si noe om hesten kommer til å fortsette å ha vondt? Deretter lurer du på hva du skal gjøre når hesten løper ut og ikke oppfører seg? Tror ikke du kan få noen fler tips og råd enn de du allerede har fått. Men det er bra at dere fant ut om forfangenheten da, får dere gjort noe med det er det bra sjanser for at hesten kan brukes lett igjen etterpå. Ikke meningen å være sur eller sint her nå, men jeg skjønner som sagt bare ikke helt hva du vil frem til.
Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 26/07/2005 :  15:03:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig...
How strange, that so often, it all seems worth it.
Gå til toppen av siden

JiviDream

» VIP

Norway

Skrevet - 26/07/2005 :  15:31:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
Nei, det kom nok ut litt feil..
Selfølgelig er jeg glad for alt dere hjelper meg med å si, bare bra det! men, hvis folk leser gjennom debatten her, så forstår de kanskje at jeg har fått med meg at folk tror jivi har vondt i beina?

Jeg har ikke stor peiling på dette området, jeg har bare snakket med dyrlegen som sier jeg kan ri henne, men etter en stund når skoene har komt på. Men det blir bare skritting. kanskje blir hun aldri frisk nok til å bli ridd, da kommer jeg heller ikke til å ri henne. Jeg utsetter ikke henne for noe bare fordi jeg vil ha det gøy. Da rir jeg heller noen av de andre hestene i stallen, selv om jeg selfølgelig heller ville ha ridd henne.

Sorry hvis jeg virker negativ mot noen, men som MissEva sa: Det har hun jo sagt flere ganger i innleggene sine. ;) Fordel å lese det hun har skrevet før man svarer kanskje?
Og derfor er det litt kjipt når folk begynner å ta opp igjen det med beina. Jeg vet jo det! Selfølgelig er det bra med en påminning inniblant, men siden denne debatten har pågodt en stund nå, så har jeg fått det ganske godt trykt inni hodet

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 26/07/2005 :  18:52:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja okey, er sant det Mange som svarer uten å ha lest alle innleggene.

Har du søkt litt på nettet for å finne ut noe mer om forfangenhet? Dersom du går inn på http://www.netdyredoktor.dk/sw742.asp kan du søke på forfangenhet og kronisk forfangenhet. Står endel nyttig info der.

Fant noen linker om dette da jeg googlet:
http://www.dyrlegenett.no/Forfangenhet.htm
http://www.hest.no/helse/les?id=1&sub_id=14
http://home.c2i.net/barfotnett/barefoot_Laminitis.html

Engelske sider:
http://www.olympus.net/personal/pvd/pvd.html
http://www.laminitis-advice.co.uk/

Står masse på nettet dersom du søker på forfangenhet eller laminitis.
Gå til toppen av siden

JiviDream

» VIP

Norway

Skrevet - 26/07/2005 :  21:05:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
ok. nei har ikke sjekket, men takk for sidene!:) eller, har vel prøvd litt, men har ikke funnet noe bra..:( men skal gå innpå disse!:)

HesteløsHestetøs

» VIP

Skrevet - 28/07/2005 :  10:26:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det e så deilig når folk e så gla i hestan sine!! Æ elsker min, og kommer ikke til å selge ho noensinne, såfremt æ e istand til å ta meg av ho. Æ kjøpte ho som en nærmest 'oppgitt kasus', ikke fordi de mente ho va slem, men de va rett og slett 'lei' av ho og alle hennes påfunn og rare innfall. For meg e ho perfekt, og æ gjør alt æ kan for at ho skal ha det bra. Nu vurdere æ barfot, fordi det har vært så mye krøll med skoing, feil skoing, lang ventetid, osv. Skal trimme ho 'beitebarfot' nu og blir vel å sko ho til høsten. Sjøl. Med veiledning fra en god hovslager. Skal lære å gjøre det sjøl så æ ikke e avhengig av andre. Så får æ se... Ho har enda endel rare ting i de beinan... Fyller litt i en fot og bruker seg fremdeles litt skeivt... Kanskje ho aldri blir helt 100%, ho har gammel skade, hilsen en piggtråd...men har ikke hatt utslag etter det. Ho fikk utslag på to bein da de ble en anelse skeivt skodd(skjært) ifjor høst!! (slurvehovslager) Blir ho aldri helt bra kan ho være avlshoppe og lage nye hester til meg. Men æ trur ho blir helt fin, æ. Ho va helt fin i fotan før den feilskjæringa, og ble retta helt opp igjen vår. Så æ krysser fingran.. Gå til toppen av siden

JiviDream

» VIP

Norway

Skrevet - 28/07/2005 :  12:33:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
Ja, det er bra når folk er glad i hestene sine!:) Jeg elsker Jivi jeg, for hun er så annerledes fra de andre hestene! Når jeg begynte å ha henne, så sa alle jeg var gal, i likhet med henne osv.. Men nå, ja nå vil alle stelle henne, fordi de har sett meg ri henne!(når det går bra da:p)
Men, hun er MIN nå:D neida, eier henne ikke, men eieren lar ingen andre ri henne enn meg:) Det er jeg glad for, jeg vil ikke risikere liv!:p

Jivi har gått barbeint i noen år nå, det gikk veldig bra:) men skal sette sko på henne nå, pga forfangenheten. Men de andre hestene på stallen, utenom en, de går barbeint, og det har gått veldig bra!:) også slipper du den irriterende lyden på asfalt...;) hehe

*Showjumping*

Skrevet - 28/07/2005 :  14:03:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
En strikk kan fungere.

Evn. du kan jo prøve hack om dere ikke vil ri på sterkere bitt.

Den ene hesten min er helt anderledes på tur/dressur enn på sprangbanen, da blir den het og rask, mens den går perfekt tempo i dressur.
Jeg rei med strikk (det skal ikke hoppes med) over bommer, og det hjalp.

Ellers er det bare halvparaderhalvparaderhalparader..

***SPRANGPONNI SELGES SE VIP***
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.