hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Martingal-kan bli farlig??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Martingal-kan bli farlig??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 28/07/2005 :  20:46:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Strikk? Det er vel en litt vel lettvindt løsning. Har knapt brukt noe mer enn hjelpetøyler ved en sjelden anlednig og innspenningstøyler ved longering, og jeg har ridd mange ulike hester. Jeg synes slike ting skal løses i kombinasjon av dyrlegesjekk, riktig foring, riktig utstyr, riktig ridning og ikke minst god tid og kommunikasjon med hesten- da får man et godt og langvarig resultat:)
Hege Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 28/07/2005 :  21:43:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
ALDRI RI MED STRIKK!! Det er den verste hjelpetøylen som fins!! Den gjør at hesten blir vant til å måtte bruke musklene på undersiden av halsen, for å jobbe mot strikken. Strikken løser ingen problemer, den gjør det bare verre! Gå til toppen av siden

*Showjumping*

Skrevet - 30/07/2005 :  13:41:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hjelpe tøyler og andre "midler" er værre enn bruk av strikk.
Håper dere ikke misforstår og tar strikk som innspenningstøyler?
Overhodet ikke samme effekt eller bruksmåte.
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 30/07/2005 :  13:53:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Uenig med deg der. Noen hester kan fungere bra med strikk, men hester som fra før kaster på hodet og motarbeider strikken vil utvikle underhals som er veldig uheldig.

Hjelpetøyler som glidetøylere er ikke verre enn strikk hvis de blir brukt av riktig hånd ettersom rytter regulerer tøylene selv.

Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 30/07/2005 :  20:33:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er vel egentlig slik med alle hjelpemidler- de må brukes på riktig måte for å ha en positiv effekt. Grunnen til at jeg er litt i mot strikk, er at du ikke kan gi ettergift, det kan du med hjelpetøyler.
Hege Gå til toppen av siden

siljeho

Norway

Skrevet - 03/08/2005 :  01:40:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har nå lest hele debatten. Vanskelig og si hva som skal gjøres her når man ikke har sett dem i aksjon. Som sagt burde man prøve å løse ting uten hjelpemidler. Har selv vært borti hest som kaster på hodet hele tiden. Gjorde det når han sto stille. Var ikke noe galt med hesten i det hele tatt. Jeg ble tipset om å bruke strikk, og jobbe grundig fra skritt med det. Var en med lang erfaring som anbefalte dette. Jeg vil si at strikken hjalp veldig.Jobber man riktig er det ikke farlig. Hesten var mye bedre å ri etterpå.Så vil tvert i mot si at strikken gjør ting verre. Men dette kan jo være forskjell fra hest til hest da kanskje. Gå til toppen av siden

siljeho

Norway

Skrevet - 03/08/2005 :  01:42:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Han gjorde det ikke bare når han sto stille, men når vi rei også. Så det ikke blir misforstått:) Men ble kvitt det problemet så er glad for det.
Mvh Silje Gå til toppen av siden

Zhabor

» VIP

Skrevet - 03/08/2005 :  21:00:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville først prøvd løpende martingal og ikke sterkere bitt.. Sterkere bitt er bare en ond sirkel, hun blir "imun" mot det sterke bittet og du må sette på et nytt hardere bitt. Til slutt kommer hun til å bli ødelagt i munnen. En løpende martingal gjør ingen skade og kan være lurt å ha hvis hun går veldig høyt med hodet. Hvis hun steiler når du prøver å ha kontakt på bittet og evn. ha henne på tøylen kan jo problemet være med sår i munnen, ell at hun burde få raspet tennene sine, hvis hun ikke forstår eller klarer å gå på tøylen kan problemet være for lite rygg- og bakpart muskler. Det med at hesten stikker er et dumt problem som jo også kan være farlig. Jeg ville ha trent hesten alene og funnet et sted der d er bra underlag for løping og ikke fare for å møte på noen. Så hadde jeg bedt henne gå i rask/full galopp.. hvis hesten hadde bitt seg fast i bittet hadde jeg dratt i den ene tøyler så hun skulle slippe eller det som pleier å funke, å be henne løpe enda fortere. DA er d plutselig DU som bestemmer farta og hesten vil da være enklere å stoppe. Det kan også funke å ri halvpareder og ikke bare dra skikkelig i tøylene for å få den til å stanse, da vil hesten prøve å løpe fra ubehaget!. Jeg pleier å få hesten min til å løpe fort og tvinge den en liten stund til selv om den er sliten, etter på skritter og traver jeg han rolig ned igjen.. Jeg rir også på rolige galoppturer med og uten andre hester, så han skal skjønne at det ikke er vanlig å bare rase rundt som en galning!.. lykke til=) Gå til toppen av siden

Zhabor

» VIP

Skrevet - 03/08/2005 :  21:01:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville først prøvd løpende martingal og ikke sterkere bitt.. Sterkere bitt er bare en ond sirkel, hun blir "imun" mot det sterke bittet og du må sette på et nytt hardere bitt. Til slutt kommer hun til å bli ødelagt i munnen. En løpende martingal gjør ingen skade og kan være lurt å ha hvis hun går veldig høyt med hodet. Hvis hun steiler når du prøver å ha kontakt på bittet og evn. ha henne på tøylen kan jo problemet være med sår i munnen, ell at hun burde få raspet tennene sine, hvis hun ikke forstår eller klarer å gå på tøylen kan problemet være for lite rygg- og bakpart muskler. Det med at hesten stikker er et dumt problem som jo også kan være farlig. Jeg ville ha trent hesten alene og funnet et sted der d er bra underlag for løping og ikke fare for å møte på noen. Så hadde jeg bedt henne gå i rask/full galopp.. hvis hesten hadde bitt seg fast i bittet hadde jeg dratt i den ene tøyler så hun skulle slippe eller det som pleier å funke, å be henne løpe enda fortere. DA er d plutselig DU som bestemmer farta og hesten vil da være enklere å stoppe. Det kan også funke å ri halvpareder og ikke bare dra skikkelig i tøylene for å få den til å stanse, da vil hesten prøve å løpe fra ubehaget!. Jeg pleier å få hesten min til å løpe fort og tvinge den en liten stund til selv om den er sliten, etter på skritter og traver jeg han rolig ned igjen.. Jeg rir også på rolige galoppturer med og uten andre hester, så han skal skjønne at det ikke er vanlig å bare rase rundt som en galning!.. lykke til=) Gå til toppen av siden

JiviDream

» VIP

Norway

Skrevet - 07/08/2005 :  22:57:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
Hmm.. Det kan jo virke som en god idè! Selv om noen her sikkert syns det er feil å gjøre det da..!
skal prøve det en gang tror jeg, hadde jo vært greit å ha skikkelig kontroll for en gangs skyld!:D:);)

http://www.home.no/krailien Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.