hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Martingal-kan bli farlig??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Martingal-kan bli farlig??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

JiviDream

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2005 :  22:39:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
fordi hun er bare sånn. hun trenger lang oppskritting før hun gidder å faktisk gjøre noe, hvis du tvinger henne til noe for tidlig, da steiler hun. Samme grunn der når det gjelder det med at jeg ikke gjør noe imens hun har hodet oppe, for da steiler hun, og hun er ikke en pingle som steiler halvveis, hun går helt opp! Hun får bra med kraftfor(altså, riktig), har erfarne hestefolk, pluss dyrlege som har gidd henne denne forplanen. Hun er utrolig spesiell, og de fleste her syns nok bare hun er en megge når hun ikke gjør som jeg vil, men det er vanskelig å forklare. jeg er en av de få som får ri henne, og har ikke tenkt å ødelegge det.. men vil jo gjerne kunne ri på tur uten å måtte bruke pisk på henne!
http://www.home.no/krailien Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 23/07/2005 :  01:22:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Trenger ikke kunne noe western for at hesten skal kunne one rein stop. Har brukt det på alt fra araber, islandshest og traver. Kun araberen var ridd western. På Natural Horsemanship sidene står det hvordan du gjør en one rein stop. Det sliter ikke på beina til hesten i det hele tatt heller, fordi det er nakken som bøyes. Har ikke noe med beina å gjøre. Kun i starten når hesten går litt rundt før den skjønner poenget med å bøye nakken, men det tåler hesten dersom den tåler å bli ridd på :) Gå til toppen av siden

ennergårdsfreja

» VIP

Norway

Skrevet - 23/07/2005 :  09:10:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det sies her at hesten får korrekt mengde for til str/vekt og trening. Men hvis det da menes at hun får det som er anbefalt til hennes str og bruk fra foringseksperter så trenger det IKKE være riktig alikevel til nettop DIN hest Det er nå engang slik at alle hester er ulike, akkuratt som oss mennesker. Riktig for/mat for et individ behover ikke være riktig for et annet individ, til tross for samme str og samme trening. Jeg tror dette er noe å tenke på, og det skader jo ikke å prøve seg litt frem, eller hva mener dere andre her?????

Og når det gjelder martingal så ville jeg ha brukt det for sikkerhets skyld, inntil man hadde funnet løsningen på problemet. Det viktigste er å finne årsaken og få rettet opp dette, men sikkerheten er jo også viktig. Med å bruke martingal så mener jeg å bruke den korrekt, ved vanlig ridning/normal oppførsel fra hesten så skal ikke martingalen merkes at den er der, den skal KUN virke når hesten går opp på to, og skal kun fungere som en ekstra sikkerhet hvis dere skjønner hva jeg mener
Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 23/07/2005 :  09:29:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Helt enig i at martingalen kan benyttes. Bedre å være på den sikkre siden! Men det betyr ikke at du bør slappe mer av, for du bør trene mye på overganger o.l. og ikke tenke at martingalen er løsningen. Den er kun en sikkerhet! Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 23/07/2005 :  12:05:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hun får bra med kraftfor(altså, riktig), har erfarne hestefolk, pluss dyrlege som har gidd henne denne forplanen.

Min hest fikk også en spesialsydd fòrplan fra eksperter og veterinær. Disse var faktisk regnet ut ved hjelp av bla. blodprøver. Hun holdt på å stryke med. Ikke alle hester som reagerer slik, men det kan være steilinga og uviljen kommer fra en vond mage. Ingen som har VONDT jobber frivillig vel?

Gå til toppen av siden

JiviDream

» VIP

Norway

Skrevet - 23/07/2005 :  12:59:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
har hun da hatt vondt i 7 år? det er så lenge hun har vært i norge, og hun har alltid vært sånn.
Det er jo mulig det er pga beina hennes, men hun hadde ikke vondt i de før siste gangen jeg ridde henne, og da merket jeg det med en gang.

Jeg skal prøve det one rein stop greiene, det hadde vært kult å klare det:)
Det er altså folk fra stallen her(eieren og samoboeren som er dyrlege) som gir henne denne planen. nå for tiden står de på beite, og hun får bare 1 liter havre om dagen. Får ikke kraftfor for har vært syk en stund nå.

Kan prøve martingal, men var ikke sikker på om det gikk an, for var redd hun kunne tro hun kunne steile høyere hvis hun hadde den på, og gå bakover. Det hadde jo IKKE vært gøy..!

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 23/07/2005 :  13:18:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Som navnt tidligere, tviler jeg på at martingalen vil få hesten til å steile høyere, det har jeg aldri hørt om før. Så prøv det du og vær så rolig og behersket som du kan, så smitter det gjerne over på hesten.
Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 23/07/2005 :  13:41:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmm... jeg leste litt på vip'n din, og at hesten du rir er kronisk forfangen. Det kan jo ha veldig mye med saken å gjøre, hvorfor hun har oppført seg slik de 7 siste årene.
How strange, that so often, it all seems worth it.
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 23/07/2005 :  13:48:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Litt viktig opplysning ja...
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 23/07/2005 :  15:46:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Det har hun jo sagt flere ganger i innleggene sine. ;) Fordel å lese det hun har skrevet før man svarer kanskje?
Gå til toppen av siden

Lene87

» VIP

Norway

Skrevet - 23/07/2005 :  22:32:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene87  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene87  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er jo mulig det er pga beina hennes, men hun hadde ikke vondt i de før siste gangen jeg ridde henne, og da merket jeg det med en gang.

Hei at hesten har hatt vondt i beina lenge kan godt hende.. de trenger ikje halt med en gang fordt. dt kan være noe som frks. har lagt i knærene en stund og plaget henne, og kan godt være grunden til at ho har steilt og stokke og vært uvillig til å gjøre ting!! (Har vert borti 2 hester som har oppført sg på samme måte, og den ene var 3 og 1/2 grad halt i begge fremknærene!!) eg ville ha fått en dyrlege til å sjekket henne!

sjekk hjemme siden min www.freewebs.com/lene87 og skriv i GB mi :) Gå til toppen av siden

JiviDream

» VIP

Norway

Skrevet - 24/07/2005 :  00:59:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
Hun har nettopp fått sjekk i alle beina, de var som de skulle, utenom at hun har forfangenhet da..:(

Lene87

» VIP

Norway

Skrevet - 24/07/2005 :  14:55:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene87  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene87  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hun har nettopp fått sjekk i alle beina, de var som de skulle, utenom at hun har forfangenhet da..:(

Då skal du ikje se bortifra at dt er dt som gjør dt! Forfangenhet gjør vondt for hesten! Du kan høre me skoerren du bruker om en ann skoing. Rundsko er bedre for en forfangen hest, for den fordeler trykke på hoven bedre.. Hvis dokker bruker en godt utdannett skoer så vet han nok råd!

sjekk hjemme siden min www.freewebs.com/lene87 og skriv i GB mi :) Gå til toppen av siden

JiviDream

» VIP

Norway

Skrevet - 24/07/2005 :  15:10:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
Vi har kjøpt nye sko til henne:) hun skal få de på i løpet av denne uken. Er ikke sikker på hvilke sko det er, men de er ihvertfall gjennomsiktig-grønne, med noen gule greier på, og en plate som støtter kråken. Dette er spesialsko for hester som har vondt i beina, og har forfangenhet, så det blir bra:) Men hun var verst nå den siste tiden før hun ble syk. det er jo godt forståelig! men hun har alltid vært litt sta, selv når hun hadde sko på før, og beina hennes var nesten helt bra.

beat

Norway

Skrevet - 24/07/2005 :  21:58:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det har hun jo sagt flere ganger i innleggene sine. ;) Fordel å lese det hun har skrevet før man svarer kanskje?

Opprinnelig postet av MissEva

Det kan jo likevel være årsaken til at hun oppfører seg som hun gjør.

How strange, that so often, it all seems worth it.
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.