hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Martingal-kan bli farlig??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Martingal-kan bli farlig??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 21/07/2005 :  16:21:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
enig med Irriducibilli, hun kan jo ha vondt i munnen.. Når en hest oppfører seg slik, skal en i første omgang snakke med dyrlegen å få det sjekket, før en finner på å skifte bitt eller gå over til martingal som Torhild skriver. Dersom hesten allerede har vondt, blir det bare verre om en setter hesten på et skarpere bitt..
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

JiviDream

» VIP

Norway

Skrevet - 21/07/2005 :  16:28:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
Har ikke prøvd å ri på tur uten bitt med henne nei. Bare til og fra beite. Eieren ridde før en del med horsemanship grime, men han hadde ikke så god kontroll på henne som vanlig bitt. Er det noe lurt å ri henne uten bitt når jeg allerede sliter med å holde henne rolig i galoppen? Vil forresten bemerke at dette er bare når hun blir ridd med andre, og da blir det jo nesten en selfølge at hun stikker etter de andre hestene, men det er "startkablene" vi alltid har problemer med. Altså, uansett om vi er med andre hester eller ikke, så stopper hun og tar opp hodet. Har veldig lyst å trene horsemanship med henne, altså, hun er trent i det, og hun går med meg på leieturer med leietauet rundt halsen, tar jeg ett skritt og stopper, så tar hun ett skritt og stopper osv. Men har ingen rundpaddock, men det skal bli laget, men vet ikke når.
http://www.home.no/krailien Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 21/07/2005 :  18:25:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du trenger ikke roundpen, holder med langt tau og grime. Har du egnet luftegård, ikke for stor og du kan kutte hjørnene, så går det fint å trene løst i den også. Men altså, langt tau og grime.

En grime vil gi alt for dårlige signaler til hesten, den sitterfor løst og er ikke egnet å ri med. Jeg regner med at denne hesten ikke blir ridd på neck reining? Da er det nesten umulig å få til noen god kommunikasjon med hesten når den skal svinge. Du bør bruke annet hodelag beregnet på ridning uten bitt, sidepull, bitless bridle o.l. Dette må dere uansett trene på før dere rir ut på tur! Veldig viktig.

I grunn synes jeg vi beveger oss litt i feil retning her, for problemet ditt (dersom hesten ikke har vondt et sted), er at hesten ikke ser noen grunn til å adlyde deg. Første du skal gjøre er å trene på å ri på tur med andre, og dere skal ikke galoppere! Aldri ri uten å ha kontroll, stikker hun i galopp holder du deg unna den frem til du har kontroll i alle situasjoner. Galopper heller alene på tur dersom det går bra. Tren mye på at de andre rir i fra deg, først i skritt, deretter i trav. Hester er flokkavhengige og følger flokken, du må trene hesten på å holde oppmerksomheten hos deg selv om de andre forsvinner. Tren også på at det er du som rir i fra de andre.

Det virker ikke som du eller eier er noe gira på å få sjekket hesten helsemessig? Da hjelper det lite med alt av utstyr og trening, dersom hesten har vondt. Jeg vil derfor bare anbefale en gang til at dere virkelig sjekker opp denne hesten :)
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 21/07/2005 :  18:54:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Størrelsen har ingenting med hvorvidt hesten kjenner bittet eller ikke. Det er følsomheten i munnen som avgjør.

FEIL! Det er hånden som holder som avgjør styrken! Hesten kjenner ikke bittet mer enn vi vil;)

Jeg er ganske enig med flere her, få sjekket hesten først og fremst.

Hvis hesten er frisk og fin, og utstyr passer som det skal, hadde jeg byttet bitt. OG, en hest som steiler med meg på ryggen, får, såfremt jeg klarer det oppå der, en knyttneve i skallen. Ikke hardt, men så den kjenner det. Dette er faktisk utroooolig effektivt.

Men jeg er jo en kjent torturist innpå her

Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 21/07/2005 :  21:11:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Størrelsen har ingenting med hvorvidt hesten kjenner bittet eller ikke. Det er følsomheten i munnen som avgjør.

FEIL! Det er hånden som holder som avgjør styrken! Hesten kjenner ikke bittet mer enn vi vil;)

Opprinnelig postet av Real Storm

Begge deler er riktig. Poenget mitt var at bittet blir ikke noe mildere fordi om hesten er stor.
Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 21/07/2005 :  21:31:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
... og det er jeg enig i!
How strange, that so often, it all seems worth it.
Gå til toppen av siden

JiviDream

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2005 :  00:58:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
hehe, nå måtte jeg le litt! alle er så uenige! hun har ikke vondt noen steder, men hun har hatt vondt i beina. Eieren er samboer med dyrlege, så TRO meg, hesten er sjekket! hun har ikke vondt noen steder, hun har rett og slett alltid vært sånn!
hvis hun steiler, hjelper det IKKE å slå henne i hodet. Det hjelper med mange hester, men ikke med denne gitt! Det var en danske som ridde henne en gang i en ridebane, og hver gang hun steilet, slo han henne i hodet med en pinne eller hva nå det var han hadde i hånden, hardt var det ihvertfall. Det hjalp IKKE. Rir henne ikke i grime og leietau på tur, jeg tenkte å overleve turen på henne og, ikke bare ha kontroll! hehe.. Jeg kan fint skritte og trave etter andre hester som fliser jeg, men det er i galoppen, for hun koser seg sånn at hun VIL frem! og siden hun starter ganske langt bak de andre, pga at hun kødder seg når jeg skal få henne frem når de andre løper vekk, så galopperer hun fortere for å nå de igjen. og når hun først er i høy fart, så har hun det vannvittig gøy og vil bare løpe enda mere!:D Selfølgelig er dette dumt, siden jeg ikke har kontroll. må da sage henne ned i form(noe jeg ikke er stor fan av), og tvinge henne til å stanse. jeg får alltid stanset henne, men hun SKAL forbi de andre hestene først, og hun er ganske motvillig til å stoppe. hun er litt myk, men samtidig hard i munnen, og jeg er veldig myk i hånden, så hadde detgjort noe hvis jeg hadde prøvd ett lit sterkere trinsebitt? ikke mye! men en ørliten forandring, så hun faktisk merker den "tingen" hun har i munnen som liksom skal roe henne ned....?

Monroe

Norway

Skrevet - 22/07/2005 :  14:22:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Heisann!

Kan det være at hesten har mye energi, i forhold til mengde trening?
Gå til toppen av siden

JiviDream

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2005 :  15:20:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
Det kan være. Jeg vet hun begynner alltid å kødde seg mere når hun har hatt endel fri, og hun blir mye mer rolig etterhvert som man rir henne, men alltid kommer det lille start og stoppeproblemet altså!:(

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 22/07/2005 :  17:03:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
og siden hun starter ganske langt bak de andre, pga at hun kødder seg når jeg skal få henne frem når de andre løper vekk, så galopperer hun fortere for å nå de igjen.

Kan du be dem om å vente til du har fått hesten i galopp da, slik at hun ikke må løpe for å ta dem igjen? Trening, trening, trening. På at hun kan gå bort fra de andre, og også at de kan gå fra henne. Hvorfor kødder hun når hun skal over i galopp da, hva er det som skjer da? Vil hun ikke galoppere? Eller blir hun veldig ivrig og kommer seg ikke riktig avgårde? Og tren masse på overganger fra trav til galopp, og ned igjen. Tren overganger generelt, da blirehsten mer lydhør overfor dine signaler og beskjeder. Ikke la henne løpe avgårde for å ta igjen de andre, ta henne ned i trav før hun drar avtårde. Om det så er etter kun ett steg i galopp, ned i trav med en gang hun begynner å dra.

Kan du forklare mer om hva som skjer når hun stopper i begynnelsen, og hva du gjør for å drive henne frem? Samme når du skal stoppe.

One rein stop kan du også lære deg og hesten, da har du nødstoppen og slipper å sage for å stoppe hesten.
Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 22/07/2005 :  17:43:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Får hun mye havre, olje, eller noe annet opphetende, som du kanskje kan kutte litt ned på? Eller, hva med å longere henne litt før du rir?
Hvis du kan longere, så har du jo en veldig fin mulighet til å trene på kommandoer, overganger o.l. før du evt begynner med det i salen

Redigert av - Monroe den 22/07/2005 17:43:34 Gå til toppen av siden

Norway

Skrevet - 22/07/2005 :  17:54:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Jeg syns også det kan høres ut som om hesten har for mye energi. Ta en titt på fôrplanen hennes, legg den evt. ut her, og husk å kutte ut kraftôret/halver mengden de dagene hun ikke blir brukt!! Gå til toppen av siden

JiviDream

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2005 :  20:23:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
hun får ikke så mye kraftfor, hun er 600kg og får kraftfor som er målt til hennes str.
Hun kan ikke bli longert, hun bryr seg ikke uansett hva du gjør, hun bare går inn i midten og skal kose! hehe.. Vi skritter som oftest en god stund før jeg krever noe av henne, pga hun trenger lang oppvarming i skritt. Så når jeg skal få henne i trav, så sjenkler jeg, og da skjønner hun at: oj, nå skal jeg gjøre noe, nei da stopper jeg! Da hever hun hodet. Så venter jeg til hun senker hodet igjen, så sjenkler jeg igjen, og gjør jeg dette en god stund, og gir en smekk med pisken, da får jeg henne frem. Men det er det at hun begynner å hoppe både fremme og bak, og hun er vant med at hun blir brukt en del pisk på, så den bryr hun seg ikke en dritt om egentlig, den er bare et lite hjelpemiddel. (kan ikke bruke sporer, sist gang eieren brukte sporer på henne steila de bakover, han fikk skulderen ut av ledd. au!) De andre galopperer i forveien for at vi liksom skal få med oss jivi, men det funker ikke før de er langt nok unna. har prøvd det med å stoppe hesten foran, men da ser hun ingen grunn til å løpe! Men når jeg først får henne frem i trav, da kan jeg holde henne der selv om andre hester har kappløp foran henne. Så det er jo positivt!:) men så er det det at jeg ber om galopp, altså, som alle mest sannsynlig gjør, så tar jeg og setter meg ned i salen, og gir galoppsjenkel. Hun går frem i galopp, og da kan det gå veldig rolig og sånn, men da må jeg sage for å holde henne der, og det liker jeg ikke! jeg pleier ikke å sage en hest, men må det med henne, derfor lurer jeg på å prøve sterkere bitt. Når vi galopperer etter de andre hestene, hvis vi er ganske langt bak(rir på en strekning som er ganske lang, og det er oppoverbakke), så kan jeg gjerne slippe henne litt ut så hun får løpe etter de andre hestene, og da gir hun seg ikke før hun er komt nærmt de, og gjerne forbi! God idè med overganger, det skal jeg prøve:) har aldri ridd western med henne, og kan ikke det med one rein stop og sånn, men problemet er om beina hennes tåler det? for hun er jo kronisk forfangen da.. men skal kjøpe westernsal til henne, bare for kosens skyld å ri på lange turer og sånn, og westernhodelag da, så hvis det går an å bruke henne i western så kommer jeg nok til å gjøre det,for da kunne vi virkelig blitt gode ridevenner!:)

Norway

Skrevet - 22/07/2005 :  21:17:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hun får ikke så mye kraftfor, hun er 600kg og får kraftfor som er målt til hennes str.
Opprinnelig postet av Kristine!!

Men får hun havre? Eller et fôr som inneholder havre(eks. gull, komplett, pellets..)? Det er også viktig at kraftfôrmengden blir tilpasset bruksområde, ikke bare størrelsen..

Kopi av melding:

Så når jeg skal få henne i trav, så sjenkler jeg, og da skjønner hun at: oj, nå skal jeg gjøre noe, nei da stopper jeg! Da hever hun hodet. Så venter jeg til hun senker hodet igjen, så sjenkler jeg igjen, og gjør jeg dette en god stund, og gir en smekk med pisken, da får jeg henne frem.
Opprinnelig postet av Kristine!!

Hvorfor venter du til hun har senket hodet? Da blir jo det på en måte som belønning får at hun ikke gjør som hun får beskjed om? Altså at når hun hever hodet, da får hun fri, og når hun senker det må hun jobbe? Det kan være helt feil, bare det jeg ville tenkt hvis det var min hest.
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2005 :  21:18:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hun kan ikke bli longert, hun bryr seg ikke uansett hva du gjør, hun bare går inn i midten og skal kose! hehe.. Vi skritter som oftest en god stund før jeg krever noe av henne, pga hun trenger lang oppvarming i skritt.

At fòret måles opp etter vekt betyr langt ifra at hesten får riktig mat! Skulle min hest fått kraftfòr etter vekt hadde hun ikke levd idag.

Når det kommer til longering, må du kansje LÆRE henne det da. Få med deg en annen person, som kan gå å leie hesten mens du longerer, og prøv å lær inn kommandoene. Prøv også å stå slik at pisken din er "bak" hesten hele tiden.

Nå er vel ikke skritt den beste oppvarmingen, med mindre hesten er alvorlig syk da? Hvorfor må den skrittes så lenge før du kan "ri"?

Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.