hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Alltid hjelm??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Sikkerhet
 Alltid hjelm??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 8

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 26/07/2005 :  11:16:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.

Hos oss får ingen lov å ri uten hjelm, den er da en selvfølge!
Hadde en hestepasser som ikke gidda bruke hjelm på shettisen, hun syntes ikke det var noen vits, men den vanen ble fort plukka av.

Irriterer meg litt over at man ikke kan bla igjennom et eneste nummer av Ridehesten eller Hestesport uten å finne minst en reportasje med ryttere uten hjelm.
Sløvt at folk tror de er så gode...

Anette Gå til toppen av siden

Horzigirl
» VIP

Norway

Skrevet - 26/07/2005 :  12:03:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHorzigirl  Svar med kopi av melding
ALLTID hjelm her i går`n!
-Don`t just talk to the horse, listen to the horse- Gå til toppen av siden

*Showjumping*

Skrevet - 28/07/2005 :  14:12:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bruker aldri hjelm med unntak av på konkurranser.
Ikke fordi det er "hipt" å ri uten hjelm, men jeg føler meg mer bekvemt med det.
Har vært med på og sett fæle ulykker, men tenker pytt sann.
Skjer det så skjer det.

Hvor mange sykler ikke uten hjelm selvom de har kælva flere ganger?
Gå til toppen av siden

Lyngen

Skrevet - 28/07/2005 :  15:06:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bruker alltid hjelm, uansett om vi rir på banen eller på tur. Har ridd en kvart tur uten hjelm (lånte den bort til en som egentlig var på leietur med unghesten sin, men ble litt sliten av å holde følge med oss, så hun satte seg opp).
Husker jeg satt meg opp på hesteryggen en gang, og følte at det var noe som manglet. Jo hjelmen. Hoppet av og hentet den, før det var ut på tur.
Har blitt reddet flere ganger av hjelmen, både i fall og på tur i skogen (ikke så behagelig å kræsje med lave greiner)
Gå til toppen av siden

Kjazza

Skrevet - 28/07/2005 :  15:27:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hjelm er bra! Bruker det alltid, selv på hester som er snille som lam. Har ridd på tur en gang uten, følte meg helt naken.

Det skjer mange stygge ulykker rundt omkring, og hadde det ikke vært for hjelmen ville ikke alle vært i live nå. Det bør bli en vane for alle ryttere, store og små. Tenk sikkerhet!
Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 28/07/2005 :  16:13:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Heisann!

Hjelm er et must når jeg rir!
Eller, jeg har ridd litt på vår 25 år gammle shettis uten hjelm. He he, men det går ikke alltid like raskt! Har falt av noen ganger, men, da ligger jeg bare på bakken å skratt-ler, så det var ikke det farligste:P Sånn "full" fart bortover, og "kjapp" sving og bang i bakken! Like morsomt hver gang!

Men, på andre hester rir jeg aldri uten hjelm! Her i stallen er det ingen som får lov å ri uten. Det er min regel:)
Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 28/07/2005 :  21:22:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Rir alltid med hjelm, og synes egentlig det burde vært påbudt med lov, akkurat som bilbelte er påbudt. Husker jeg var på rideleir en gang når jeg var liten, og ridelæreren skulle trene sprang med en av hestene sine (læreren va norgesmester i sprang eller noe sånt), hoppa skikkelig høyt, uten hjelm. Foran meg og alle de andre leirdeltakerne. Dette synes jeg er forkastelig. Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 28/07/2005 :  23:14:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Det har jeg også vært borti Batta! Og denne læreren var også tidligere norgesmester i sprang.. Mange så opp til henne, og når hun red rundt uten hjelm, gjor vel ikke akkurat det bedre.. Vertfall ikke i en rideleir! Det var jo hun som ledet rideleiren av alle ting!
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 28/07/2005 :  23:41:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Jeg trodde nesten det var påbudt med hjelm i Norge, bør kanskje være påbudt utenom konkurranser også ja. De fleste ridesentere har heldigvis hjelmpåbud ved ridning, men ikke alle som overholder det. Som dere nevner er der flere trenere som ikke har på hjelm når de skal vise elevene sine, veldig dårlig forbilde.. Her er det en selvfølge å bruke hjelm, når dansker er på sentereret for å konkurrere eller trene/undervise reagerer både store og små på at de ikke har hjelm når de rir utenom stevner. Rister på hode av disse uansvarlige danskene, hehe :P
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 29/07/2005 :  02:53:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg bruker aldri hjelm med unntak av på konkurranser.
Ikke fordi det er "hipt" å ri uten hjelm, men jeg føler meg mer bekvemt med det.
Skjer det så skjer det.

Hvor mange sykler ikke uten hjelm selvom de har kælva flere ganger?

Opprinnelig postet av *Showjumping*

Som jeg har påpekt før i denne debatten så er det jo opp til hver enkelt hvor mye man mener deres eget hode er verd...*riste på hodet*
Blir enda mer oppgitt over en slik holdning når man også har vært vitne til ulykker,men tenker "pytt san,skjer det så skjer det"....
Hadde det enda vært en nybegynner eller en "unge" som ikke visste bedre...

Anne : Ikke vært og sett her på en stund,men du spurte for noen sider siden om folk så like "alvorlig" på det om det var på mini`en din...
Jeg forstår jo at det er lettere å ri uten,"man faller jo ikke så langt ned"...ser den Men sett at pånnisen din bukker i ren iver(du faller av...)sparker ut i ren refleks/iver...og treffer deg i hodet...
Vet jeg er firkantet nå...men er bare sånn jeg ser på det...Hjelm er like viktig innen ridesport som hesten....

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 29/07/2005 :  12:16:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Enig med Lyngen, setter jeg meg på hesten uten hjelm føler jeg meg "naken" med en gang, det er noe som mangler. Litt som å gå ut uten bukser på :P

Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 29/07/2005 :  12:52:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Godt skrevet, Lene. Jeg er fullstendig enig med deg.

Jeg kan ikke noe for det, men jeg ser faktisk ned på folk som rir uten hjelp. Lurer på hvilket kromoson, eller celle de mangler... hehe..

Edit for å si;
Kopi av melding:
Skjer det så skjer det.

Jeg syntes kanskje dette er litt egoistisk holdning. Hva med alle de menneskene som bryr seg om deg, og er glad i deg?

How strange, that so often, it all seems worth it.

Redigert av - beat den 29/07/2005 12:53:54 Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 29/07/2005 :  13:28:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Syntes ikke du er så firkantet Lene, på landbruksskolen jeg gikk på falt ei jente av ponnien sin. Landet på asfalt og hesten tråkket henne på hodet, hun endte på sykehuset og fikk beskjed om at hun kunne takke ridehjelmen for at hun kunne reise derfra uten varig mèn!
Det nytter ikke og tenke " pytt pytt, hender det så hender det ". Ingen lett oppgave å risikere og leve videre som " grønnsak ".....

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 29/07/2005 :  15:41:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er sant at det er teit å sykle uten hjelm, men så er ikke sykkelen levende- den springer ikke ut, den kaster deg ikke av, det er 100% opp til deg å regulere tempoet og den tråkker ikke på deg om du detter av:)
Rir man med hjem fra "fødselen" av, blir man så vant til den at man knapt merker den:) Og som Bente sier- man slipper å risikere å leve som en "grønnsak"!

Hege Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 29/07/2005 :  21:33:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Anne, spot, osv:p ser du er fra haugesund...er fra sandnes selv. mulig at dette kan være samme rideleiren? Gå til toppen av siden
Side: av 8 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.91 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.