hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Alltid hjelm??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Sikkerhet
 Alltid hjelm??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 8

lienka
» VIP

Skrevet - 14/07/2005 :  23:09:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Alltid. Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 15/07/2005 :  11:47:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Rir alltid med hjelm bortsett naar jeg bader og av og til rir jeg opp fra beitet naar hesten planter bena i bakken, men ikke ofte.
http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 15/07/2005 :  19:04:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
pleide aldri å ri med hjelm når jeg red gina.. Men rir med hjelm når jeg rir andre hester! ikke spør en gang!.. hehe ;)
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 15/07/2005 :  21:08:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
pleide aldri å ri med hjelm når jeg red gina.. Men rir med hjelm når jeg rir andre hester! ikke spør en gang!.. hehe ;)

Opprinnelig postet av anne,spot,gina&aromayo

He,he,he...selvfølgelig spør jeg da...
Hvorfor uten hjelm på Gina...med alltid med på andre hester...?
Er hun imun mot instingt,hun....

*Er jeg slem nå?*

Takker for meg. Gå til toppen av siden

AneBlidaBranaTindra

» VIP

Norway

Skrevet - 15/07/2005 :  21:13:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAneBlidaBranaTindra  Svar med kopi av melding
Bruker hjelm på ridetur, men som en del andre her ikke når jeg bader/rir opp fra beitet.
Har glemt å ha på meg hjelm en gang, og da kom jeg 20 meter før jeg syntes det var så luftig på hodet ;)

The worst way to miss someone is to be sitting right beside them knowing you can' t have them
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 15/07/2005 :  22:51:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Lene: hehe.. Nei, jeg vet det er dumt å ikke ri med hjelm på akkurat DEN hesten.. Jeg kan jo være uheldig å falle av henne en eller annen gang jeg også(noe jeg selvfølgelig har gjort..).. Er vel bare den trygghetsfølelsen hun har gitt meg, at jeg ikke vet bedre! Dessuten er jeg sikkert litt påvirket av de innen hestemiljøet til skogs her hvor jeg bor.. Ingen rir med hjelm. Men jeg er fast bestemt på å ri unghesten min med hjelm, og andre hester.. Kommer nok alltid til å ri den hesten med hjelm.. Men med Gina, jeg aner ikke helt! Føler at det blir rart å ri med hjelm når jeg rir henne! (kan tenke meg at dette hørtes helt rart ut!)

Rir ikke med hjelm når jeg rir Spot heller en sjelden gang, nå er han jo bare 93 cm over bakken, så det skal en del til for å slå seg skikkelig!
Jeg syns det er bra at en rir med hjelm, men på en annen side er det opp til hver enkelt om ener villig til å risikere en hodeskade ved å ri uten hjelm. Jeg tenker ikke så langt når jeg er ute med Gina, selvfølgelig bruker jeg hjelm når jeg pleide å hoppe med henne, men når vi rir på turer blir det aldri noe av det.. ;)

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 15/07/2005 :  23:14:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Anne : Ja,er forsovidt enig i at det er opp til hver enkelt hvor viktig de mener deres eget hode er...

Men...en ting enkelte ser ut til å glemme...har ikke vi som er litt erfarne/etablerte innen rytter-miljøet et ansvar for å bringe videre gode vaner til de yngre rytterne...? Disse som gjerne ser opp til dem med egne hester(vi har vært der selv de fleste av oss.....),og helst vil "være litt som dem"...om du forstår hva jeg mener...?

Sett at en av disse i den "yngre garde" synest du er litt av ei jente,ser opp til deg,og gjør som deg:rir uten hjelm på en,for henne,"trygg" hest...hun har ikke samme erfaringen som deg og er gjerne ikke like dyktig/heldig ,så en dag går det galt og hun ender opp med å skade seg.... Hva da?

Vet jeg setter det spissen nå,og at en ikke har ansvar(teoretisk...) for andre enn seg selv...men mener personlig at dette med hjelm-bruk er litt for viktig til at det skal bli en "trend" å ri/kjøre uten....

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 16/07/2005 :  09:41:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Jeg syntes rett og slett det er idioti å ri uten hjelm. Det er så utrolig lite som skal til før en ender opp med å skade hodet skikkelig. Som et ledd i utdannelsen min har vi lært en del om hodeskader. Du vil ikke tro hvor lite slag mot hodet som kan gjøre skikkelig skade. Selv om du er trygg på hesten kan du ikke være trygg på turgåere, elger, billister, andre hester osv, at de ikke vil skremme opp hesten din. Som Lene. påpekte, hesten din er ikke imun mot instinkt. Når det gjelder å være et forbilde er dette selvsagt også et aspekt av saken - men det er som det sies opp til hver enkelt å bestemme dette. Jeg sammenlikner det igjen med bruk av bilbelte, så lettvindt å la være å ta det på - og en så utrolig stor forskjell mellom liv og død om ulykken skulle være ute.
Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 16/07/2005 :  16:01:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Enig med Lene. og Christine26, det er viktig å huske på at noen av oss kanskje er "forbilder" for 6-åringene på nybegynnerkurs.

Instruktørene har kanskje et mye større ansvar, treneren min rir alltid med hjelm hvis vi trenger hjelp med hestene under en time, om det så bare er for 2 minutter og hjelmen er 5 nr for liten. En annen dressurinstruktør som var her og holdt kurs en gang, satte seg opp på de fleste hestene i løpet av kurset, men ikke en gang så jeg henne bruke hjelm. Dette var jo i inngjerdet ridehus med mykt underlag, men uansett...
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 16/07/2005 :  16:11:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Bruker alltid hjelm når jeg rir. Red uten hjelm når jeg var i Canada, og har vel suttet på hester nå og da uten hjelm, men så lenge jeg har hjelmen der, bruker jeg den.

Skal man bare tenke på sikkerhet hele tiden må man nok pakke oss inn bobleplast og aldri ri fortere enn skritt innenfor inngjerda område med mykt underlag. Eller ikke ri i det hele tatt. Men hjelm er, som man sier, en billig livsforsikring. Spesielt for unger, barn bør ALLTID gå med hjelm når de omgås hester.

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 16/07/2005 :  16:26:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Anne : Ja,er forsovidt enig i at det er opp til hver enkelt hvor viktig de mener deres eget hode er...

Men...en ting enkelte ser ut til å glemme...har ikke vi som er litt erfarne/etablerte innen rytter-miljøet et ansvar for å bringe videre gode vaner til de yngre rytterne...? Disse som gjerne ser opp til dem med egne hester(vi har vært der selv de fleste av oss.....),og helst vil "være litt som dem"...om du forstår hva jeg mener...?

Sett at en av disse i den "yngre garde" synest du er litt av ei jente,ser opp til deg,og gjør som deg:rir uten hjelm på en,for henne,"trygg" hest...hun har ikke samme erfaringen som deg og er gjerne ikke like dyktig/heldig ,så en dag går det galt og hun ender opp med å skade seg.... Hva da?

Vet jeg setter det spissen nå,og at en ikke har ansvar(teoretisk...) for andre enn seg selv...men mener personlig at dette med hjelm-bruk er litt for viktig til at det skal bli en "trend" å ri/kjøre uten....

Opprinnelig postet av Lene.

Joda, du sier jo mye klokt der også ;) (må irriterere deg litt til her! hehe..) Nå har det seg slik at jeg har ingen som går og ser opp til meg som rytter/hestemenneske av unger! Jeg er alltid alene med hestene mine, så det skal mye til for at jeg påvirker andre til å ri uten hjelm, isåfall må det bli via bildene mine på hestemarked! Men de sier jo ingenting for ei lita jente, om jeg er flink eller ei til å ri, så da tror jeg ikke de tar etter fordi "ei jente på interenett" rir uten hjelm! hehe.. Skjønner?

Men så lenge det bare er meg som utsetter meg selv for dette, er det mitt problem og min dumhet! Det er en vane jeg har fått med den hesten, men det er en vane jeg ikke har når det gjelder andre hester! ;)

Men hva syns dere om at jeg ikke rir med hjelm på minishettisen når jeg en sjelden gang tar en liten tur på han? Hadde dere ridd med hjelm på en så liten hest? (som strekker seg 93 cm over bakken! ;))

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 16/07/2005 :  16:27:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Bruker også alltid hjelm. Har aldri vært utfor uhell der hjelmen har berga meg, men man vet jo aldri!

Miss Eva: hihi -hvis du sutter på hester nå og da uten å bruke hjelm, så går det nok bra likevel. Bare ungå å gjøre det i røyteperioden
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 16/07/2005 :  17:29:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
asbjørg: mulig jeg leser litt feil her nå, men hvorfor må man unngå å sitte på hestene i røyteperioden? sikkert en liten vits/morosak i dette, men jeg forstår ikke alt alltid! ;)

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 16/07/2005 :  18:14:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
anne,spot,gina&aromayo: det var slik jeg oppfattet dette. Altså, sutte på hesten. Jeg tenker sutte - bruke munnen(Sutte på en smokke). Altså, hvis du sutter på hesten i røyteperioden, Så har du et problem. Fuult av hår...=D

Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 16/07/2005 :  18:46:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Hehee, jaja, suttet - sittet, same thing :P Nå er det ferie, da finner man på nye og spennende bøyninger ;)
Gå til toppen av siden
Side: av 8 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.