hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Martingal
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Martingal
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 12/07/2005 :  10:16:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Nå kan jeg tenke meg at jeg får folk sinte her, men jeg må si at jeg er virkelig IKKE noe tilhenger ved bruk av martingal!

For meg er det å bruke martingal, det samme som bare å skyve problemene under "teppet", istedet for å gjøre noe med det. Det rare er at mange av de rytterene jeg har spurt om hvorfor de bruker martingal, har svart at de ikke vet, for hesten har alltid blitt ridd med martingal..

Hva mener dere?

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 12/07/2005 :  11:54:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Martingal

En tråd om var oppe for litt siden, omtrent det samme du spør om ble diskutert...

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Redigert av - Helle_ den 12/07/2005 11:56:06 Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 12/07/2005 :  12:03:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Martingalen syntes jeg ikke er et "problemhjelpemiddel", den er såpass mild. Så lenge hesten ikke kaster opp hodet har den ingen virkning i det hele tatt når den er korrekt på. Den forhindrer jo bare at hesten ikke kaster hodet loddrett opp slik at tøylene får ingen virkning, som er en ganske dum situasjon når du er på full fart mot et hinder.

Hester som kaster opp hodet hele tiden gjør det jo som regel for en grunn, som man da må sjekke, kanskje hesten har vondt. Men hvis man bare bruker den som en slags sikkerhet når man trener sprang syntes jeg ikke det gjør noe at man bruker det.

Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 12/07/2005 :  12:25:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som Eva sier, så er ikke martingal noe hjelpemiddel på den "problemløsende" måten, brukes den riktig (altså ikke er for stram) innvirker den ikke på hesten i det hele tatt, men den forhindrer at du får et hode i trynet når man hopper:)
Jeg har aldri ridd med martingal når jeg rir på bakken, men når jeg rir sprang er det meget kjekk å ha. Har hoppet noen ganger uten, og har hendt seg at jeg nesten har blitt skallet ned! Ingen av hestene mine har vært "hodekastere", men litt ivrige i spranget:)

Hege Gå til toppen av siden

ennergårdsfreja

» VIP

Norway

Skrevet - 13/07/2005 :  06:45:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bruker martingal på hesten min når vi er på tur, dette fordi hun kan finne på å steile. Den er en god sikkerhet, og noe jeg absolutt har behov for. Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 13/07/2005 :  23:22:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Ravn66 Du har ikke tenkt på å finne ut hvorfor hesten din steiler da og gjøre noe med årsaken til problemet istedenfor?? Da trenger du ikke martingal lenger..
http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 13/07/2005 :  23:34:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Det var vel i grunn det jeg også mente.. en traver jeg red før, ble ridd med martingal.. Den kastet ofte opp hodet når den ble ridd, det ble sagt at den ble så gira at den måtte rides med martingal. Nå fant vi nå ut at bittet ikke passet hesten.. Og etter å ha skiftet bitt, kasta ikke hesten på hodet lenger ;) Det er så mange årsaker, som man kan gjøre så mye med!
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 14/07/2005 :  01:25:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Er heller ikke tilhenger av å bruke mye ekstrautstyr på hesten. Men da jeg kjøpte fortøy til Ikaros en gang fulgte en martingal med, og selvfølgelig måtte den jo prøves Han har lett for å holde hodet for høyt i været, særlig hvis han blir stressa. Så lenge han var cool i hodet sitt fikk martingalen han til å gå lavere med hodet faktisk. Men når han ble oppgira, ble han bare enda mer frustrert over den ekle tingen som stramma så fælt, så da var det bare å strekke seg framover og klipse den av for å få kontakt med gampeluren igjen.
Hadde jeg drevet med sprang og hadde hatt valget mellom martingal eller fare for hardt hestehode midt i fleisen, ville jeg nok valgt å sette den på. Men som alltid, det ideelle er å finne grunnen til at hesten gjør det rare han gjør, og løse problemet uten tvangsmidler. Enkelt og greit (nja..?)
Gå til toppen av siden

ennergårdsfreja

» VIP

Norway

Skrevet - 14/07/2005 :  07:11:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ravn66 Du har ikke tenkt på å finne ut hvorfor hesten din steiler da og gjøre noe med årsaken til problemet istedenfor?? Da trenger du ikke martingal lenger..

Opprinnelig postet av Brum

Vel, jeg vet godt hvorfor hun forsøker å steile av og til, det kan skje i forbindelse med at hun møter "farlige" ting og tang (i hennes hode). Hennes reaksjon i disse tilfellene er å steile. Heldigvis skjer det ikke ofte, men i de tilfellene det skjer foretrekker jeg at martingalen er på...av sikkerhetsmessige årsaker.. Ikke noe særlig artig med steiling midt inne i skogen når hesten er 180 i mnk og det er trangt nok fra før..heller ikke noe artig på veier med mye trafikk. Når martingalen er på slutter hun straks, og jeg får roet henne fint ned uten at farlige situasjoner oppstår. Kan også nevne at jeg har drevet med hest i 29 år og at det er først nå jeg har brukt martingal. Enig i at det er viktig å finne årsaken til problemer i stedet for å bare bruke en haug med hjelpemidler. Men i dette tilfellet så føler jeg at løsningen er martingal. Det er forresten KUN når vi er på tur at slike situasjoner oppstår. Og det er derfor KUN når vi er på tur at jeg bruker martingal.
Hester er ulike personligheter med ulike reaksjonsmønster, når hoppa mi ser noe hun syntes er veldig skummelt o.l så er hennes reaksjon å gå opp på to. Det kan f. eks være en stor, skummel stein som plutselig dukker opp ved siden av stien, en plastpose som leer seg med rare lyder, en stor bil (lastebil/trailer) i stor fart osv....
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.