hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - barfot hester?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 barfot hester?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 24

Kajsa

» VIP

Skrevet - 07/03/2004 :  22:14:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Jøss! For flere måneder siden skrev jeg et inlegg i denne debatten, og etter måneder uten internet hjemme, og dermed mindre "surfe-tid" så tikker den videre......

Hvorfor er det ikke mulig å bli enig om at man i det minste er uenig? Må man analysere alt i fillebiter og trykke sine meninger nedover alle andre, enten det nå er for eller i mot sko?

Hør nå (huff, jeg blir oppgitt jeg gitt): Jeg har hesten min barfot. Hun står på stall om natten, men har høver som funker noelunde. Bruker boots i perioder, og perioder uten. Stormy har sett min gule kule i vill gallopp ("jeg vil ikke reise hjem fra kurs mamma, så jeg blir her litt til jeg") og kan dokumentere at hun ikke var sårbeint/halt/død/osv. MEN - uten å ha studert høvene til Stormys hest så var ikke den heller halt/sårbeint/død/osv....

Poenget er at hester ikke DØR eller lider hver dag fordi de har sko på. De dør heller ikke av dekken, sal og alt det andre vi putter på dem. Det som plager hesten er hvis den er feilt skodd, har for trang sal, går med det samme dekkenet døgnet rundt osv.

JA, det er mer naturlig for hesten å gå på utegang uten sko og dekken. Men det er ikke alle som har vilje/mulighet til å ha hesten sin slik. All bruk av hesten er for den unaturlig, og det er opp til hver enkelt hva de ønsker å gi/har mulighet til å gjøre for å holde hesten (for den) så naturlig og optimalt som mulig.

Beklager til alle ihuga barfotentusisaster - men hesten lider seg ikke gjennom hver dag med sko på beina dersom den er korrekt skodd. Når det er sagt så vil jeg også få med at jeg aldri noensinne kommer til å sette sko på en hest i mitt eie. Men om andre ser problem der jeg ser løsninger, så forstår jeg at de fortsatt vil ha sko på hestebena. Og slike "jeg har rett debatter" får i allefall ikke flere til å ta av skoene på sin hest.

Kan man ikke stoppe denne debatten nå, og heller skrike over hester som faktisk har det vondt? Hva med å gå til angrep på bønder og andre som har hesten stående inne hele vinteren? Er ikke det saker som er mer verdt å kjempe for enn å skrike over seg for hester som har/ikke har sko på beina, men som man vet lever under de beste forhold ellers?

Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 07/03/2004 :  22:30:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Sant det. Har ikke noe imot barfotentusiaster så lenge de ikke omtrent*renner ned dørene mine* med frelsing og belæring. Hester har forskjellige problere, og derfor KAN faktisk noens løsninger være andres problemer.
Gå til toppen av siden
Side: av 24 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.45 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.