hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - stevner
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Konkurranseridning/stevner
 stevner
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

Olithyon

Norway

Skrevet - 19/07/2005 :  08:46:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Arrangerer man et utvidet klubbstevne og det går dritt for man et veldig dårlig rykte... Arrangerer man et "uoffisielt" stevne så har man lov å prøve å feile mer på en måte....
[...]
Synes det bør være lov å prøve seg litt før man begynner med offisielle stevner... Prøve og feile og lære av det!

Opprinnelig postet av Roxira

Hvis man ønsker å prøve seg litt før man arrangerer stevne som er åpent for andre enn klubbmedlemmer, hvorfor ikke bare arrangere et klubbstevne? Jeg skjønner ikke hva som skulle være forskjellen mellom et "uoffisielt stevne" (hva nå enn det er) og et klubbstevne med unntak av at sistnevnte faktisk er lovlig jfr NRYFs reglement.
Du nevner også dette med at klubben kan få et dårlig rykte om man arrangerer et utvidet klubbstevne og dette går dårlig. Hva med det ryktet en kan få om en stadig vekk benytter seg av uautorisert personell? Jeg tenker da spesielt på dressurdommere. Det er ikke kult for noen å tro at man rir stabilt til 60-70% i LC, og så komme på et D-stevne og få et underkjent resultat fordi den autoriserte dommeren naturlig nok vektlegger andre kvaliteter ved ridningen enn en som ikke er skolert til å se dette.
Når det gjelder dressurbedømming har jeg har ridd for både uautorisert og autorisert dommer, bare med 3 mnds mellomrom. I dette tilfellet ble dommeren syk dagen før stevnet og det var allerede mange påmeldte til klubbstevnet. Poengmessig fikk jeg bare 2% avvik mellom de to resultatene, noe som jeg anser som akseptablelt. Jeg vet også at den samme autioriserte dommeren nok ville dømt anderledes, dvs noe strengere på et D-stevne.

Derfor er det ikke bare bruk av autorisert / ikke autorisert personell som er et argument for å gjøre om uoffisielle stevner til klubbstevner, en må også ha tanke for sikkerhet, både for hest og rytter.
Det er utrolig viktig at rideklubber tilsluttet NRYF prioriterer sikkerhet. Jeg syntes egentlig det er forkastelig å reklamere med at startende ikke behøver grønt kort, da det faktisk er en grunn til at man må ha dette kortet for å starte på større stevner.
Jeg syntes egentlig nyoppstartede rideklubber primært bør ha fokus på sikkerhet og å sette seg inn i hva det vil si å være en klubb tilsluttet NRYF før de arrangerer egne stevner. Hvorfor ikke bruke ressurser på at de som ønsker det i klubben kan få tatt grønt kort? Dette kurset er også nyttig å ha med seg om man skal være banemannskap o.l ved senere arrangering av stevner. Utenom dette vil jeg si at det er flott at det kommer til så mange rideklubber og at folk dermed bidrar til å gi hestesporten et løft. Det er bare det at det går an å gjøre dette på en god og ukomlisert måte - uten å gå på kompromiss med hestens og rytterens sikkerhet og selvfølgelig de regler en er pålagt å følge som medlem i NRYF.

Mvh Christine

Redigert av - Olithyon den 19/07/2005 08:53:07 Gå til toppen av siden

Hanne_N

Norway

Skrevet - 19/07/2005 :  12:08:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Snakket med en i NRYF i dag. Egentlig om noe helt annet, men jeg spurte når jeg hadde sjansen. I følge denne personen kan en ikke arrangere uofisielle stevner. Dere kan kalle det stevne trening, men kan da ikke premiere klassene. Eventuelt gi ut clear round sløyfer eller noe lignende for de som rir til godkjent. Men forbundet er ikke glad for at det blir brukt uautorisert personell. Som tidligere sagt så er reglementet der av en grunn.

mvh
Hanne.

Mvh Hanne. Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 22/07/2005 :  14:33:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
hei!
vi har fått 26 påmeldte til stevnet
selv detter den dårlige kreditten fra dere tapere:p
gleder meg til stevne med ikke utdannet dommer og uoffesielt stevne med premier og greier!
weee

lykke til med de kjipe livene deres med d stevner

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 22/07/2005 :  14:45:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå er ikke jeg deltager i denne debatten her men føler allikevel for å komme med en aldri så liten kommentar:

Tigull the best 4 life: kan du vennligst la vær med å komme med kommentarer til de andre deltagerne av debatten som: "tapere", "kjipe liv" osv? Ser av din vip- side at du er over 18 dvs en alder hvor man blir regnet som myndig- oppfør deg deretter...

Usmakelige innlegg som ditt siste hører hjemme i søppeldunken.

Redigert for å tilføre at jeg så feil, du er mellom 16- 18, men dog...

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Redigert av - Horton & Renate den 22/07/2005 14:48:29 Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2005 :  15:00:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Lurte bare på en liten ting når vi er innpå det. Si hvis man har en liten stall som ikke er tilknyttet noen rideklubb. Kan da de som står på stallen fritt arrangere småstevner med lette klasser for folk i nærområdet, uten at rytterforbundet kan reagere på det? Tenker på staller langt fra store klubber som bare vil ha litt stevneerfaring og gøy. Hvis det ble holdt et slikt stevne, vil da kun folk som ikke er medlem av en klubb delta, eller hvemsomhelst?

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2005 :  15:36:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
MissEva:
Hvis de som starter ikke er medlem av noen klubber under NRYF og ikke har noe med NRYF å gjøre så kan man det. Men som medlem av en klubb under NRYF plikter du å holde deg til NRYFs reglement i de grener hvor NRYF har reglement. D.v.s. sprang, dressur, feltritt, kjøring, voltige, distanse og klasser for funksjonshemmede. Eksempler på grener/konkurranseformer som ikke NRYF dekker er western (NRYF vil antagelig dekke reining etterhvert. FEI dekker reining), gangartsridning, mounted games. Evnt også mer "leketing" som natursti, gymkhana, pussekonkurranser etc som gjerne rideskolene arrangerer.

Tigull the best 4 life:
Ok Jeg slutter meg bare til kommentaren til Renegate. Du har antagelig en merkelig definisjon på hva som gir et kjipt liv og gjør oss som tapere. Jeg tror du har direkte misforstått mitt mål og mening med dette.

Som sagt.. Dere risikerer å lage ris til egen bak, og jeg tok dette opp fordi jeg unner dere som ny klubb en bedre holdning til NRYF og et bedre ansikt utad. Og ikke minst så håper jeg at dere som klubb slipper å komme i trøbbel for det dere gjør. Som sagt så kan det skje ting som kan føre dere på grunne. Min tanke har hele tiden vært positiv, men du velger å tolke den negativt.

PS: Jeg savner forøvrig tilbakemelding på hvem du hadde snakket med i NRYF. Siden jeg ikke har sanser for å legge ut navn håper jeg du kan sende meg det på en privat melding. Jeg ønsker nemlig å ta kontakt med vedkommende for å høre om dette stemmer. Mest av egen interesse, fordi dette ikke henger sammen med hva jeg har lært tidligere. Jeg ønsker selvfølgelig ikke å være feillært og kommentere dette dersom det viser seg at du har rett. Men før det motsatte er bevist så tror jeg på det jeg har lært. En dag jeg får tid skal jeg sette meg ned å skrive en omfattende mail til NRYF for å få en oppklaring i dette. Vil selvfølgelig poste svaret jeg får her da.

Som et morsomt svar til det du sier om D-stevner kan jeg fortelle deg at jeg aldri har startet et eneste D-stevne.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 22/07/2005 15:37:18 Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 22/07/2005 :  21:48:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
hva vet du om jeg har startet d stevner eller ikke spoff=?

jeg har ridd nm og i lb nivå i sprang og du aner ikke noe om min rytter karierre og dessuten har jeg startet c nivå i western riding og fått god kritikk av svenske dommere!

Olithyon

Norway

Skrevet - 22/07/2005 :  22:51:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Tigull the best 4 life: Syntes du blir vel nærtaken her nå. Vi prøver alle å hjelpe deg og din rideklubb her, med fokus på sikkerhet både for hest og rytter. Hvis du har startet LB sprang på NM-nivå syntes jeg det er rart at du ikke tar dette med NRYF's reglement og sikkerhetsopplæring for startende mer alvorlig. Et stevne handler såvisst om å kose seg og ha det hyggelig,- men dette gjøres bedre ved tilgang på autorisert personell, og forsåvidt også med startende med grønt kort og /eller som har satt seg inn i konkurannsereglementet fra NRYF.

Et lite eksempel. Hvis en hest har en tendens til å sparke skal dette markeres med en lite diskret rød sløyfe i halen. Dette gjøre at andre ekvipasjer kan være oppmerksomme på dette og unngå stygge ulykker. Dette er det ikke en selvfølge at man vet - men noe man får opplyst gjennom reglementet til NRYF.
Dette gjelder selvsagt også for lovlige klubbstevner. Rideklubben der jeg rir prioriterte dog sikkerheten høyt og satt likevel krav om at startende i sprang MÅ ha gått sprangkurs eller ha tilsvarende erfaring for å kunne delta. Dette på bakgrunn av at det tidligere har vært noen tilfeller der folk som åpenbart ikke er kvalifisert har startet - noe som kunne gått riktig galt, hvertfall i de høyere klassene.

Jeg syntes således ikke bare det er dumt å arrangere "uoffisielle stevner" , men også direkte uansvarlig med tanke på sikkerheten.
Sorry, men det er min mening, og trusler om at vi er dumme og inkompetente her kan nok ikke forandre den.

Mvh Christine

Redigert av - Olithyon den 22/07/2005 22:58:08 Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 22/07/2005 :  22:57:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Tigull the best 4 life:

Dette er eit diskusjonsforum og du må derfor rekne med att andre kan være uenig med deg og ha andre meininger om ting. Det må du kunne tole uten å kalle folk for dumme, tapere osv. Synest du bør skjerpe oppførselen din her. Bli litt meir voksen.

Ellers er eg veldig enig med spoff og andre her om kvifor vi har reglement osv.

Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 22/07/2005 :  23:01:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
det eneste uten for reglemanget er at vi ikke har dommer som er godkjent hu bare gått kurs men fikk ikke fullført pga et annet kurs hadde eksamen samme dag!

og jeg må si jeg blir frustrert når godt voksene mennesker sitter og snakker sånn dritt om folk som bare prøver og gjøre noe hyggelig med hesten som et treingsstevne og jeg tror spott bare sitter her nettopp for og spotte andre med snikksnakket sitt

have a nice weekend

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2005 :  23:04:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hva vet du om jeg har startet d stevner eller ikke spoff=?

jeg har ridd nm og i lb nivå i sprang og du aner ikke noe om min rytter karierre og dessuten har jeg startet c nivå i western riding og fått god kritikk av svenske dommere!

Opprinnelig postet av Tigull the best 4 life

Jeg har ikke nevnt et ord om at du ikke har startet D-stevne eller ikke. Men jeg har sagt at jeg aldri har startet et D-stevne, så da var utsagnet at vi kan gosse oss med D-stevnene våre litt komisk Selvfølgelig uten hensikt for denne debatten og totalt off-topic, men likevel..

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 22/07/2005 :  23:04:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
!
og jeg må si jeg blir frustrert når godt voksene mennesker sitter og snakker sånn dritt om folk

Hvem sa hva?
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2005 :  23:16:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
det eneste uten for reglemanget er at vi ikke har dommer som er godkjent hu bare gått kurs men fikk ikke fullført pga et annet kurs hadde eksamen samme dag!

og jeg må si jeg blir frustrert når godt voksene mennesker sitter og snakker sånn dritt om folk som bare prøver og gjøre noe hyggelig med hesten som et treingsstevne og jeg tror spott bare sitter her nettopp for og spotte andre med snikksnakket sitt

have a nice weekend

Det er igrunn tre punkter dere bryter helt klart, hvor det siste virkelig kjører dere på grunn.

Stevne som ikke er D-. E- eller L-stevne går inn under kategori klubbstevne. Klubbstevner er åpne for klubbens medlemmer. Man kan evnt ha opptil fem inviterte klubber. Ønsker man at stevnet skal være åpent for alle arrangerer man D-stevne. Dette er også et brudd i reglementet som dere gjennomfører.

Bruk av uautorisert teknisk personell er også er rent brudd. Om vedkommende har kurset, men ikke har eksamen undres jeg over hvordan hun kan ha kurset, i.o.m. at eksamen inngår som en avslutning på siste kursdag.

Å annonsere at stevne er uoffesielt på måten dere gjør annonserer at dere ikke benytter NRYFs reglement. Det er i bunn og grunn det aller verste.. Dere viser deres manglende respekt til NRYF. Dere oppfordrer folk til å vise samme manglende respekt. Dere viser manglende respekt til NRYFs konkurransereglement, og deres svært verdifulle arbeid. Det er veldig tragisk.

Jeg ønsker dere likevel lykke til i gjennomføringen av stevnet. Håper dere i felleskap kan ta fatt i denne debatten, og ta det vi sier seriøst. Diskutere hva slags tiltak dere vil gjøre, og vurdere om dere har lyst til å fortsette som en useriøs eller seriøs klubb. Ønsker dere å arrangere uoffesielle stevner anbefaler jeg dere å melde dere ut fra NRYF. Det finnes flere klubber som ikke er under NRYF som (ganske upopulært) arrangerer stevner i konkurrerende grener. Den ene er en forening som er for avdankede travere. Det er heller ikke så populært.. Ta gjerne kontakt med NRYF angående deres problemstilling. Mangler dere teknisk personell er rytterkretsen behjelpelige med å finne dette til dere når dere trenger det. Ellers anbefaler jeg klubben til å sende egne medlemmer på kurs, nettopp fordi dere da kan ha teknisk personell lett tilgjengelig.

Igjen.. Lykke til med gjennomføringen. Jeg håper selvfølgelig at stevnet går bra. Det er stjerne i margen for engasjerte folk som vil arrangere. Men det koster så lite å gjøre det helt riktig.. Og dere vil tjene så utrolig mye på det selv også!

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 22/07/2005 :  23:44:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

have a nice weekend

No må du gi deg. Les innleggene dine før du kjem med slike ting. Kven er det som sitter her og snakker dritt om folk egentleg?

Dessuten har Spoff mange med seg. Berre les innleggene. Trur omtrent alle her holder med Spoff.

Eg har vore med og arrangert mykje stemner. Heilt opp på NM niva. Eg har vore i kontakt med NRYF og Torunn Knævelsrud som sitter i teknisk komite. Ho var heilt klar på att det ikkje var noko innenfor NRYF som skulle arrangerast uoffisielt. Vi ville nemleg ha eit "uoffisielt" terrengritt på NM Fjordhest i 2004 men fikk ikkje lov til det. Og da var det ikkje snakk om att vi ville ha uautoriserte dommere eller noko slikt, men vi fekk ikkje kalle klassen og terrengrittet for uoffisielt fordi det ikkje er noko innenfor NRYF som heiter uoffisielt. Ergo bryter dere nok meir enn ein ting ved stemne deres.

Dessuten ligger jo klubbnamn med meir ganske åpenlyst ut her på nettet så dere kan jo sånn sett risikere å få sanksjoner frå NRYF om nokon derfrå skulle lese dette.

Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 23/07/2005 :  02:40:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Rister veldig oppgitt på hodet da jeg leser denne debatten!! Jeg sitter i år som leder i denne nyoppstartede klubben det er snakk om her og vil ikke at vi skal komme ut i noe dårlig lys før vi i det hele tatt har rukket å få medlemmer!!

Er litt sent å begynne å gjøre om nå siden stevnet er i dag etter klokken å bedømme... Men nå har vi iallefall gjort en feil og lært!! Er jo det man lærer av er det ikke? Prøving og feiling!!

Men jeg ber folk som har med klubben å gjøre og ikke sette klubben vår i et dårlig lys, ved å slenge dritt til folk her.... Hva dere gjør privat er jo opp til dere for det går jo ut over dere som person, men når det gjelder klubben så ber jeg dere beherske dere...

På forhånd takk!!!

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.