hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - stevner
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Konkurranseridning/stevner
 stevner
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 17/07/2005 :  19:32:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
herregud så mange dumme mennesker det er her inne!
tåler dere ikke annet en distrikst stevner elleeR?

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

MIX

Skrevet - 17/07/2005 :  21:25:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Siste setning i Tigull the best 4 life siste innlegg er slettet.

Navngitte dopinganklagelser bryter mot våre forum-regler. Det er personkritikk.

MIX, administrator Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 17/07/2005 :  21:41:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Mulig jeg er "dum", men jeg forsøker bare å lede dere på rett vei når dere faktisk har valgt å ha en rideklubb som er tilsluttet NRYF. For alle andre som er medlem av rideklubb tilsluttet NRYF, plikter man faktisk å starte stevne etter deres reglement i konkurrerende grener.

Man kan helt fint arrangere klubbstevner i tråd med NRYFs konkurransereglement. De fleste andre klubber klarer det, så hvorfor skal ikke dere klare det?

Som sagt så er dette gode råd som er svært verdifulle for dere å ta med dere i etablering av ny rideklubb. Om dere ikke ser på dette som svært verdifulle råd, er det svært trist for dere og deres klubb fremtid. Men dere er selvfølgelig åpne til å se vekk fra hva jeg sier, for jeg har ikke noe makt til å straffe dere for dette. Bare vær klar over at dere antagelig vil kunne lage ris til egen bak. Resultatet kan være så enkelt som tilsnakk fra NRYF, uten ulykke skjedd. Det aller verste ville vært om noe virkelig alvorlig skjedde, og noen på en eller annen måte kunne klart å vinkle saken på en slik måte at dere stiller veldig, veldig tynt. Antagelig er siste tilfelle noe som ikke vil ramme dere, da jeg ikke helt ser for meg hva slags tilfelle dette skulle være. Men husk at reglementet har høy fokus på sikkerhet, og det er en grunn til at konkurransereglementet skal følges. Om dere arrangerer et uoffesielt stevne, er dere raskt ute og kjører både med hensyn på krav i følge reglementet og deres tillit til rytterforbundet. F.eks. har man når man løser lisens mulighet for å skrive en ekstra forsikring. La si ulykken inntreffer hos dere, en person som har en slik forsikring skades, og er i tro (ok, vedkommende bør sjekke dette opp først) om at dere arrangerer stevne på lovlig vis, og krever at forsikringen skal kunne dekke skaden. Om man har en slik forsikring har jeg forstått det slik at den gjelder på organisert trening, og alle former for stevner (deriblant klubbstevner). Men hva om stevne ikke egentlig er et stevne (et stevne er kun offesielt, men hva er da et uoffesielt stevne)? Et stevne som strider mot NRYFs reglement?

Det kan koste og straffe seg hardt å være etterpå-klok. Og som klubb under NRYF plikter dere å følge NRYFs reglement. Det har ikke noe om jeg eller Amillion eller noen andre ikke tåler annet enn D-stevner, eller at vi er dumme..

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 18/07/2005 :  13:20:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
vel vel spoff har nettop snakket med rytter forbunndet og de stiller seg positive til stevnet vårt!
og de har godkjent vårt valg av dommer bare så du vet deT!

slutt og prøv og være så belærende da for det er det ingen som gidder og bry seg om!

alle andree untatt spott er velkommen på stevnet

akj

Skrevet - 18/07/2005 :  13:38:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Stå på Spoff, det er flere enn meg som vil bli "belært" av deg. Du har mye å komme med...

Og egentlig så er vi vel mange som ikke har lyst til å dra på uoffisielle stevner med uautoriserte dommere, så hva gjør det vel om vi ikke blir invitert...
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 18/07/2005 :  14:30:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Tigull the best 4 life:
Da lurer jeg veldig på hvem i Rytterforbundet du snakket med (send det gjerne på en melding, da personlige navn ikke alltid er å foretrekke og legge ut på navn). Jeg var på dommerkurs i Bergen i mars, og dette med uoffesielle stevner var veldig tabu fikk jeg da inntrykk av. Faktisk så tabu at du får meg ikke til å tro at du har snakket med rytterforbundet før jeg omtrent får dette svart på hvitt, hvem det var, og ren kontroll av det. Det var en veldig klar beskjed vi fikk på dette dommerkurset.

Faktisk snakket vi litt om dette med "Hva med at en autorisert dommer dømmer på et uoffesielt stevne?". Det var faktisk en av de få tingene som var "ok". Dvs, det var ok i den grad at man som dommer kun var ansatt for å dømme, uten tilknytning til klubb (den situasjonen du alltid møter som dommer på et stevne), og at tingene rundt ikke var dommerns buisness. Men det å starte på uoffesielt stevne, eller at en klubb som var tilsluttet NRYF arrangerte uoffesielt stevne var fyfy. Hvorfor skal man ha et reglement når man ikke bruker det var den konkluderende begrunnelsen vi ble gitt.

Selv ville jeg helt klart nektet å dømme et uoffesielt stevne, for hvorfor dømme, dersom dommeren ikke har noen regler å forholde seg til.. Det blir jo et problem dersom man først bestemmer seg for å ikke følge "spillereglene" (da konkurransereglemntet).

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 18/07/2005 14:31:08 Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 18/07/2005 :  14:35:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

<klipp>

Og egentlig så er vi vel mange som ikke har lyst til å dra på uoffisielle stevner med uautoriserte dommere, så hva gjør det vel om vi ikke blir invitert...

Opprinnelig postet av akj

Det er også et godt poeng. Jeg hadde igrunn hatt liten interesse av det. Litt fordi jeg er mot uoffesielle stevner, men vel så mye fordi jeg ikke helt ser hensikten. Et stevne er trossalt en måte å "måle" hvor i verden du ligger, og da er det et poeng av man benytter "måleverktøy" som på beste mulige måte er "standarisert" for å kunne gi deg riktigst mulig mål.

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 18/07/2005 :  14:46:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Bra svart, spoff Gå til toppen av siden

Hanne_N

Norway

Skrevet - 18/07/2005 :  14:48:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må si meg helt enig med Spoff her. Reglementet er til for å brukes og følges. Jeg ville ikke dratt på et slikt stevne, når det er helt tydelig at regler og autorisasjon ikke har noen betydning. Synes dessverre at klubben deres fremstår som meget uproffesionel når dere/du går ut på denne måten. Det er ikke så vanskelig å arrangere et utvidet klubbstevne om dere ønsker startende utenifra...

mvh
Hanne.

Mvh Hanne. Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 18/07/2005 :  15:40:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
vi fikk ikke tak i noen dommer i tide derfor blir det som det blir og kjenner flere i rytter forbunnet som ikke har noe i mot dette!

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 18/07/2005 :  18:54:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Som sagt så har dere neppe lagt så stor innsats i det. Jeg er aspirant, jeg kan dømme de klassene dere har. Dvs, hvis jeg hadde kunnet den helga. Men så lenge jeg ikke har blitt spurt så antar jeg at det er en god del andre dommere dere heller ikke har spurt. Dere trenger trossalt ikke noe mer enn en aspirant, så samtlige dommere på lista er aktuelle (dvs at de med høyest autorisasjon neppe er så aktuelle). Det forundrer meg at det ikke finnes en eneste dommer som ikke kan. Og om ikke det finnes noen dommer den ene helga, så er det neppe noe problem å finne helga etter , eller samme helg med den andre helgedagen eller noe i den duren.

Forøvrig er vel den ene uautoriserte dommern dere skal bruke en som fungerer som trener for veldig mange i distriktet deres etter hva jeg skjønner. I dommersammenheng når det gjelder autoriserte dommere, er det faktisk slik at trener i stor grad anbefales å ikke dømme ekvipasjer de har instruert/trent i løpet av de siste tre månedene. Se §116 - habilitet - i KR 1.

En annen ting som får meg til å undre litt er at eks-klubben til endel av de som ar aktive i denne nye klubben også hadde en trend i å arrangfere uoffesielle stevner, åpne for alle klubber osv, med reklamering om at man slipper grønt kort. Jeg har ikke tidligere sjekket om dommerne dere har brukt da har vært autoriserte, da jeg først nå har begynt å kunne noen navn på de som dømmer (siden jeg her krasjet på to ukjente navn sjekket jeg dette opp, og fant dem ikke på lista). Men det høres mer ut som en dårlig rideklubbtrend, enn at klubben en eneste gang hadde gått i felle og etter mye om og men ikke fikk tak i dommer..

At dere ikke fikk tak i dommer (la si dere ikke gjorde det, og samtlige dommere utenom meg ble oppringt), henger lite sammen med at dere også bryter reglementet på punktet som beskriver at et stevne som ikke er D-, E- eller L-stevne automatisk er et klubbstevne. Et klubbstevne er et stevne kun åpent for klubbens medlemmer. Man kan arrangere utvidet klubbstevne, og invitere inntil fem andre klubber. Det stevnet dere arrangerer er for alle og enhver mann etter hva jeg har fått presentert her.

Som sagt.. Jeg virker sikkert skikkelig teit og vanskelig, men vær klar over at jeg ønsker dere bare godt. Jeg har ingen myndighet til å straffe dere som klubb, men om dere tar meg på ordet nå kan dere kanskje slippe unna at noen som faktisk har noen myndighet gir dere noen straff. Eller at situasjoner oppstår slik at dere sliter som klubb, fordi reglementet ikke treffer inn. Tenker da på situasjoner som kan skje i forbindelse med sikkerhetselementer. La si en person med denne forsikringen som tilbys sammen med lisensen skader seg, og ikke får løst ut forsikringsgevinsten fordi stevnet ikke regnes som "organisert trening".

lienka
» VIP

Skrevet - 18/07/2005 :  20:46:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sier meg bare enig i Spoff sine innlegg.. Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 18/07/2005 :  23:56:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Nå vil jeg bare si at det er ganske vanlig at klubber begynner å arrangere uoffisielle stevner til å begynne med dette kun for å få stevne erfaring... Arrangerer man et utvidet klubbstevne og det går dritt for man et veldig dårlig rykte... Arrangerer man et "uoffisielt" stevne så har man lov å prøve å feile mer på en måte....

Nå har ikke jeg så mye med dette stevnet å gjøre, men vet flere klubber har brukt denne dommeren både i klubbmesterskap, utvidet klubbstevner osv... og også til og med til grønt kort kurs.
Så det er nok en del som fåregår i klubber som ikke er helt etter rytterforbundets pipe... Jeg har vært medlem av en del forskjellige klubber og sett litt av hvert...

Synes det bør være lov å prøve seg litt før man begynner med offisielle stevner... Prøve og feile og lære av det!

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 19/07/2005 :  00:05:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nå vil jeg bare si at det er ganske vanlig at klubber begynner å arrangere uoffisielle stevner til å begynne med dette kun for å få stevne erfaring... Arrangerer man et utvidet klubbstevne og det går dritt for man et veldig dårlig rykte... Arrangerer man et "uoffisielt" stevne så har man lov å prøve å feile mer på en måte....

Da syntes jeg man heller kan arrangere klubbstevner. Når klubben jeg rir på, en sjelden gang, skal ha gøy stevne, blir det et uhøytidling klubbstevne, kjempegøy det.

Er selv fan av konkurranse som ikke tar det så altfor alvorlig, men man kan godt holde seg innenfor forbundets bestemmelser og ha det gøy samtidig. Ingenting i veien for å holde et utvidet klubbstevne hvis man vil ha med fler. Et klubbstevne er vel dessuten en fin måte å verve nye medlemmer på hvis man er en nyoppstarta klubb. Som spoff sier, det å skaffe dommer bør ikke være så vanskelig.

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 19/07/2005 :  00:18:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Nå har ikke jeg så mye med dette stevnet å gjøre, men vet flere klubber har brukt denne dommeren både i klubbmesterskap, utvidet klubbstevner osv... og også til og med til grønt kort kurs.
Så det er nok en del som fåregår i klubber som ikke er helt etter rytterforbundets pipe... Jeg har vært medlem av en del forskjellige klubber og sett litt av hvert...

Synes det bør være lov å prøve seg litt før man begynner med offisielle stevner... Prøve og feile og lære av det!

Opprinnelig postet av Roxira

Klubbstevne, klubbstevne! Hvilken glimrende ide..

Jeg har vært delvis med i startfasen ved nyoppstartet rideklubb selv. Det hender det er vanskelig å finne dommer, men det går. Man får heller være litt fleksibel på dag/helg om det er nødvendig. Vi har alltid funnet dommer uannsett..

Å arrangere stevne for alle og enhver mann, med oppfrodring om at du ikke trenger grønt kort er da å tråkke seg selv på tærne.

Klubbstevne, klubbstevne.. Evnt. utvidet klubbstevne.

En uautorisert dommer er en uautorisert dommer selv om vedkommende har dømt før. Også dersom dommeren har vært autorisert tidligere, men ikke har opprettholdt sin autorisasjon. Hvis vedkommende er så himmela god til å dømme undres jeg over hvorfor hun ikke tar dommerkurset. Dersom hun også pleier å dømme.. Tips: Det er DDA/DD1 kurs i Oslo/Akershus i september. Ved kapasitet kan også medlemmer utenfor kretsen være med. Send noen medlemmer dit, så har dere eget teknisk personell. Noe som kan være veldig lurt, særlig for en nyoppstartet rideklubb som kanskje ikke har etablert så mange ressurser og solid økonomi selv ennå. Klubben bør forsåvidt dekke dommerkurs, men om vedkommende er veldig engasjert i dømming er dette antagelig hundrelapper vedkommende gladelig betaler av egen lomme. Egen dommer innad i klubben skal man ikke betale for dømming senere faktisk. Derfor er det fint med egne folk.

Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.