hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Et prisspørsmål; høy vs silo/rundball/silage
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Et prisspørsmål; høy vs silo/rundball/silage
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 03/07/2005 :  16:15:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Jeg kjøper høy til 3 kr kg.. Har nå begynt å snuse litt på silage/rundball/silo (gud vet hva man skal kalle alt sammen...). Men det er vel sånn at det er kilo-pris på dette også? Og siden man må gi hesten flere kg av sistnevnte enn høy, så går vel prisen opp i opp? Eller?

Hestene mine får 8-10 kg høy hver dag, hvor mye silage/rundball/silo må jeg gi da? Vet det avhenger av vannet som er i det, men sånn ca...?

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 03/07/2005 :  17:07:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
hvorfor vil du heller gi silo til hestene? jeg er litt usikker på hva en siloballe koster, men jeg TROR det er rundt 600-900 kr et sted...kan hende jeg er helt på jordet, men da vi hadde høyballer på stallen betalte vi vel 700 kr for en 400 kg balle....

*tenke seg om*
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 03/07/2005 :  17:11:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Det rundballeforet eg bruker betaler eg kr 265 pr rundball for. Det inneheld ca 600-800 kg. Eg bruker å gi ca dobbel mengde med dette i forhold til høy. Er det våtare må man gjerne gange med 3. For meg blir det derfor vesentlig billigare å fore med rundball.

Rundballeforet eg kjøper ligger derfor på 0,33-0,44 kr pr kg. (betaler pr rundball og ikkje pr kg) I forhold til høyet så blir det rund 0,88 - 0,99 pr kg siden eg må gange med 2 til 3 kg rundballefor pr 1 kg høy. Uansett blir det mykje billigare. Og får man godt rundballefor vil eg hevde det er betre for hesten.

Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 03/07/2005 :  17:12:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
da var jeg helt fjern med andre ord=) Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 03/07/2005 :  17:26:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Silo er tilsatt maursyre og gis ikke til hester under normale omstendigheter. Det høstes med en fôrhøster, (som f.eks ser slik ut)

Bilde fjernet. Oppkobling uten tillatelse. (MIX)

legges lagvis med syre i en silo og gis til drøvtyggere (les: ku, geit mv).

Rundballe er "naturel". Det er ingenting i veien for å gi rundball til hest. Hestene foretrekker det om de får valget mellom god rundballe og tørt høy (dette er egenerfaring). God rundballe er supert fôr, men rundballe kan gjære/muggle og da er det farlig for hestene og spise det. Oftest er det på senvinter/vår at det "skjer ting" inne i plasten (pga temeratur, sol, hull i plast mv). Er rundballen dårlig synes det og kjennes på lukta. God rundballe lukter friskt og syrlig.

Hvor mye du skal gi avhenger av andelen tørrstoff i rundballen. Jo mere fukt desto mere må du gi. Ved et tørrstoffinnhold på ca 50 % inneholder en kilo rundballe ca 0,33 forenheter. 1 kilo høy av middels slått inneholder ca 0,54 forenheter og ca 84 % tørrstoff(tidlig slått ca 0,65 fe - tørrstoffinnhold likt).

Et "regnestykke" jeg har lært er som følger:

Mengde surfôr = (mengde høy x Tørrstoff % i høy)/Tørrstoff % i surfôr

Dersom du gir 8 kilo høy med 84 % tørrstoff og skal gå over til rundballe med f.eks 60 % tørrstoff blir regnestykket slik:

8 x 0,84
_______ = 11,2 kilo rundballe
0,60
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 03/07/2005 :  17:26:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Vel prisane på rundballefor/silo etc kan nok variere veldig. Forhøyrte meg ein gang tidlegare på pris på sånne minirundballer. Dei kosta vistnok kr 2,5 pr kg.

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 03/07/2005 :  17:29:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Opal: silo trenger ikkje være tilsatt maursyre. Eg vil definere silo og rundball under samme kategori berre det att rundball naturlegnok er pakka i nettopp rundballer. Dette er største forskjellen + att dei ikkje alltid er tilsatt ensileringsmiddel som kan være maursyre eller sukker eller melasse og ein heil del anna.

Redigert av - Lucinda: den 03/07/2005 17:30:24 Gå til toppen av siden

LiseLorentzen

» VIP

Skrevet - 10/07/2005 :  14:07:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLiseLorentzen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLiseLorentzen  Svar med kopi av melding
Vi lager egne rundballer (uten syre) og de funker ypperlig som hestefor! Tok analyse av dem i vinter og resultatet var meget bra. Ballene blir vel rundt 600-800kg alt etter hvor tørt gresset er.
Vi selger dem for 300,- stk. Vi forer også hestene våre på vanlig silo, og vi bruker IKKE maursyre i siloene våre. I starten var jeg skeptisk til å fore med "vanlig" silo som vi bruker til kyrne, men da jeg var på kurs med hest.no`s forekspert Jon Anders Næsset sa han at jeg godt kunne fore med silo.
Hestene våre foretrekker silo/rundball foran høy og jeg mener det er et godt alternativ. Det er jo selvsagt rimeligere, men er ikke noe dårligere hestefor av den grunn.

Ta en titt på: http://www.freewebs.com/ametyst86

Gå til toppen av siden

Anders W. Aune
» VIP

Norway

Skrevet - 13/07/2005 :  13:05:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnders W. Aune  Svar med kopi av melding
Er det altså slik at rundball,siloball,silage,silo og minirundball det samme bare laget på forskjellige måter?
Var ensileringsmiddel uheldig for hest eller ikke?

Anders W. Aune Gå til toppen av siden

akj

Skrevet - 14/07/2005 :  14:44:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Er det altså slik at rundball,siloball,silage,silo og minirundball det samme bare laget på forskjellige måter?
Var ensileringsmiddel uheldig for hest eller ikke?

Opprinnelig postet av Anders W. Aune

I prinsippet er det det samme, men graset kan være høstet til forskjellige tidspunkter og tørket mye eller lite etter at det er slått.
Poenget med alle variantene er at graset pakkes inn, og gjærer.

Ensileringsmiddel er ikke uheldig for hest. Tvert imot. Hvis graset er vått når det pakkes, MÅ man tilsette ensileringsmiddel for å få igang gjæringsprosessen på riktig måte. Ensileringsmiddelet senker ph i graset og fungerer som mat for de bakteriene som gjærer graset på "rett måte".

Er graset tørt nok når det pakkes, kan man klare seg uten ensileringsmiddel. Dette gjelder både når man lagrer i silo eller lager rundballer.
Gå til toppen av siden

Anders W. Aune
» VIP

Norway

Skrevet - 14/07/2005 :  18:09:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnders W. Aune  Svar med kopi av melding
Takk skal du ha!
Anders W. Aune Gå til toppen av siden

Lene87

» VIP

Norway

Skrevet - 26/07/2005 :  12:18:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene87  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene87  Svar med kopi av melding
Først må eg si at rundballer uten syre kan hestene spise uten probler og de fleste liker dt mye bedre enn høy! Eg forer sjøl me dt om vinter.
og så hadde eg ett spørsmål.. synst du att 3kr kg e dyrt? eg betaler 4,50 pr kg..

sjekk hjemme siden min www.freewebs.com/lene87 og skriv i GB mi :) Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 26/07/2005 :  17:39:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Først må eg si at rundballer uten syre kan hestene spise uten probler og de fleste liker dt mye bedre enn høy! Eg forer sjøl me dt om vinter.
og så hadde eg ett spørsmål.. synst du att 3kr kg e dyrt? eg betaler 4,50 pr kg..

Opprinnelig postet av Lene87

Og kva er galt med rundball med syre i da? Kan ikkje hestane ete også desse uten problemer da?

Gå til toppen av siden

Lene87

» VIP

Norway

Skrevet - 26/07/2005 :  17:43:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene87  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene87  Svar med kopi av melding
Syren kan være for "sterk" for hestens mage.. og de kan lett få magesår
sjekk hjemme siden min www.freewebs.com/lene87 og skriv i GB mi :) Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 26/07/2005 :  17:48:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Syren eller eventuelt andre ensileringsmiddel er der for å sørge for omdanninga av foret går som det skal. Det er ikkje syre i foret når det blir brukt.

Men når det er sagt så er eg meir glad i å bruke sukker og melasse i stedenfor syre da det gir mykje betre smak på foret og den samme virkninga ellers.

Gå til toppen av siden

Akra

» VIP

Norway

Skrevet - 26/07/2005 :  19:25:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAkra  Svar med kopi av melding
På skolen så får de høysilasje morgen, lunsj og middag og høy på kvelden
Kald- eller varmblods ønskjes kjøpt neste år! =) Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.12 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.