hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Foring av hoppa mi?!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Foring av hoppa mi?!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Monroe

Norway

Skrevet - 24/06/2005 :  12:51:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Heisann!

Til høsten skal jeg og hoppa mi flytte til Stvg, der hun skal stå på stall. Det er tilgang til ridebane, så dermed skal jeg begynne å trene henne skikkelig. Mot evt stevner i sprang/dressur. Her hun står nå blir hun kun ridd på tur.
Men, det jeg skulle frem til er; I og med at jeg skal kreve mer av henne, så vil jeg veldig gjerne gi henne bedre fòr. Eller, en litt mer gjennomtenkt fòr-plan, enn den hun har hatt til nå!
Frem til nå har hun fått 3 liten Champion Komplett hver dag, + 5 kg høy.
Mengden fòr er helt passelig.
Har noen en idè om en fòr-plan jeg kunne fulgt?
Jeg selv er helt grønn når det gjelder fòr, så jeg blir veldig glad for forslag:)
Hun trenger ikke mye energi, det har hun foreløpig nok av:)

Hesten;
Sportsponni på 6 år, Ca 148 cm i mnh, vil bli brukt hver dag!

takk for svar:)

Wendy-J

» VIP

Norway

Skrevet - 24/06/2005 :  13:25:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWendy-J  Svar med kopi av melding
Dette får du vel hjelp av på den stallen der du skal ha henne? For er det fòr med i prisen så kan du ikke se etter forplan før du vet hvaslags fòr hun får der. Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 24/06/2005 :  14:54:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ville anbefalt deg å søkt hjelp hos en erfaren ridelærer eller veterinær som har erfaring med trening og foring, som feks er tilknyttet stallen der du skal stå. Er lettere for de å svare siden de ser hesten, dagens hold, hvor hardt hesten går osv osv! Mengde for avhenger av så mangt.
Hege Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 26/06/2005 :  17:07:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Jeg skal fikse fòr selv, det er en privat-stall! Det er ikke inkl i prisen.
Har dere noen eksempler på andre fòr-typer enn Champion Komplett, som dere evt selv bruker, og vet er bra?

Jeg trenger egentlig ikke en gjennom-tenkt fòr-plan av dere, bare forslag til fòr-kombinasjoner, mineraler, osv. Evt tilskuddsfòr som er bra for hesten, som hvitløk o.l.
Noen erfaringer forbundet med forskjellige tilskudd?

Astrid
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 26/06/2005 :  17:24:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sammensettnig av fortyper, avhenger også av det jeg skrev over. Men til vanlig bruk og til en normalt frisk og sunn hest trenger man ikke mer enn feks energi og bygg. Hvitløk har jeg bare gitt på sommeren pga fluer, ellers trenger man egentlig ikke så mye tileggsfor, men det kommer an på om hesten har problemer med noe. Salt kan være lurt å gi gjennom hele året.
Tror denne type debatt er tatt opp før noen ganger.

Hege Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 26/06/2005 :  21:03:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Hvis hesten din fungerer fint på Champion komplett, så synes jeg ikke skal du skal begynne å eksperimentere med andre fôrtyper. Det er ikke sikkert at hesten vil ha behov for noe mer kraftfôr, men du bør vurdere å gi mer høy, ihvertfall på kvelden. 5 kilo er ganske lite. Jeg antar at du gir den 2 kilo til kvelds, tenk da når hesten etter to timer er ferdig med kveldshøyet - så skal den gjerne stå uten mat i ti timer. Hestens fordøyelse går hele tiden, og selv om den ikke spiser så er forbrenningen i gang, mat eller ikke i magen.
Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

Wendy-J

» VIP

Norway

Skrevet - 26/06/2005 :  23:38:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWendy-J  Svar med kopi av melding
Du kan prøve Saraceb viss du vil prøve det. Dette er et veldig bra fòr helt uten tilsettningsmiddler. Dette selger de på Marton hesteutstyr. Her får du også hjelp med å sette opp forplan. Dete har de gjort for meg og jeg er veldig fornøyd. Det er heller ikke så dyrt, det er små sekker og de koster rundt 230kr, men de varer lenge,, for fòret er drøyere enn champion feks. Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 27/06/2005 :  00:48:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Takk for svar:)
Maraton Hesteutstyr? Hvor ligger det?

Jeg har gitt hesten 5 kg høy frem til nå, grunnet lite trening. Har kun fått morgen og kveld, i og med at det ikke har vært noen tilgjengelig til å fòre middag!
Dermed har hun fått omtrent 2 kg morgen og 3 kg kveld.

Jeg har hørt mange si at Champion Komplett ikke er bra. Bl.a. fordi det etter en uke har mistet mye av næringstoffene (en uke etter sekken er åpnet). Vet ikke om dette er sant.
Dette har ikke hatt så mye betydning for oss frem til nå, i og med at en sekk ble brukt opp innen en uke, med 6 hester å fòre.
Men jeg har jo ingen bekreftelse på at dette er sant. Bare noe jeg har hørt!

Jeg er veldig opptatt av at hesten får det best mulig når jeg skal kreve mer av henne. Det er derfor jeg spør!

Beklager at jeg startet opp en ny debatt, jeg så ikke så mye på de andre debattene før jeg startet opp denne....
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 27/06/2005 :  02:33:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Marton ligger på Sola. Kjør fra Stavanger og mot Solakrossen (sandesletta), så ligger det på venstre side. Nettadressen er www.marton.as

Har ikke hørt det før om Champion. Har brukt det endel, og aldri opplevd noe slikt. Synes også at du kan fortsette med Komplett dersom hesten funker fint på det. Når hesten trenger mer energi kan du gi mer høy, samt litt olje. 1 dl olje tilsvarer 1l havre, sånn ca. Blir hesten brukt mye kan du gå over til Energi og gi havre i tillegg, men det er få 'hobby' hester som har behov for Energi. Mest løpshester og hester i virkelig hard trening.
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 27/06/2005 :  08:38:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Du kan jo også evnt.prøve St.Hippolyt? Det selges på Stutteri Rine ( araberhestoppdrettet ) på Bryne. Det er ikke langt fra Stavanger. Jeg fòrer selv på det og er kjempefornøyd :o)
Har også hørt mye bra om dette fòret fra andre, og jeg kan virkelig anbefale det. De har alt innen St.Hippolyt, så det er bare og si hva slags hest du har og hvordan du trener så hjelper de deg i gang med fòringen. De kan anbefale deg hvilke fòrtyper innen St.Hippolyt og mengde :o) Kjempesnille hestefolk ;o)

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 27/06/2005 :  12:59:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Hei!:)
Ja, nå kom jeg på det! Jeg har vært innom den butikken en gang, jeg kom bare ikke på at det var den:P

Tusen takk for svar:)
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 27/06/2005 :  15:52:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis hesten din fungerer fint på Champion, ser jeg ingen vits i å bytte for. Champion inneholder alle de vitaminene og mineralene hesten trenger, om du gir det i riktig mengde. Champion er også et billig kraftforslag å fore med, i forhold til en del av de nye merkene som har kommet på markedet. Å ha hest er jo dyrt nok..så så lenge det billigste er bra nok, ville jeg ikke byttet.

Er enig med Kajsa at 5 kg høy kan kanskje være litt lite. Det høres hvertfall litt lite ut ift. den kraftfor mengden du gir. men en må jo se hestens hold ann ogsåda.

Trenger hesten ekstra energi (siden du skal bruke den hver dag vil den kanskje gjøre det, men avh av bruksområde mengde osv..) kan du gi helhavre i tillegg. Havre er billig, og gir mye energi. Tipset Irriducibili gav om olje kan også være lurt. De blir også blanke og fine i pelsen av olje. Blir den for tynn, kan du gi bygg som tilleggsfor.

Husk også å gi salt til hesten, dette er særlig viktig i sommermånedene.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 27/06/2005 :  16:10:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvis hesten din fungerer fint på Champion, ser jeg ingen vits i å bytte for. Champion inneholder alle de vitaminene og mineralene hesten trenger, om du gir det i riktig mengde. Champion er også et billig kraftforslag å fore med, i forhold til en del av de nye merkene som har kommet på markedet. Å ha hest er jo dyrt nok..så så lenge det billigste er bra nok, ville jeg ikke byttet.

Opprinnelig postet av Tone og Svarten

Jeg sparer faktisk en del 100-lapper i mnd ved og fòre på et av de " dyre " fòrtypene. Det er noe dyrere og kjøpe inn men varer mye lengre enn en sett med Champion f.eks. Så det kommer litt an på hvordan du ser det..
Som regel fòrer vi med mindre mengde når vi fòrer med f.eks. St.Hippolyt ;o) Jeg gir havre i tillegg, men likevel er jeg ikke oppe i den summen som jeg før måtte punge ut med.

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 27/06/2005 :  16:23:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg sparer faktisk en del 100-lapper i mnd ved og fòre på et av de " dyre " fòrtypene. Det er noe dyrere og kjøpe inn men varer mye lengre enn en sett med Champion f.eks. Så det kommer litt an på hvordan du ser det..
Som regel fòrer vi med mindre mengde når vi fòrer med f.eks. St.Hippolyt ;o) Jeg gir havre i tillegg, men likevel er jeg ikke oppe i den summen som jeg før måtte punge ut med.

Ok, nå kjenner ikke jeg til det merket du bruker, men kjenner til noen andre nye merker, og disse er hvertfall dyrere i "bruk". Vi bruker foret baileys på varmblodsen, først og fremst for å få han til å legge på seg, da han er for tynn. Også for å øke appetitten. Dette er hvertfall en god del dyrere enn vanlig Champion.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 27/06/2005 :  17:23:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Fordelen med å fôre på et FK-fôr er at dette er tilpasset norsk høy. Det er ikke de utendlanske fôrtypene. Om hesten fungerer på en type fôr, så er det i min verden tåpelig å skulle bytte fôr pga "noe man har hørt".

Jeg fôrer selv på Hippolyt, men det er ikke ford jeg har "hørt" noe om f.eks Champion - det er fordi hesten min ikke tåler melasse. Jeg må gi tre typer tilskudd for å få fôrplanen min til å gå opp, nettopp fordi det norske høyet ikke er likt som det tyske - som Hippolyt er ment for.

Hvorfor lage problemer ut av noe som fungerer, det lurer jeg på?

Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 27/06/2005 :  17:37:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hiver meg på de som mener at det enkle ofte er det beste. Hvis hesten funker på Champion ser jeg ingen grunn til å bytte til utenlandske merker som etter min erfaring er vesentlig dyrere. Foret selv min hoppe på et "fete" fôr fra Spillers som jeg ga tre kilo av om dagen - dette kostet meg 37 kroner om dagen i kraftfôr. Nå får hun Energi fra Champion som hovedbestanddel hva kraftfôr angår og 4 kilo av dette koster meg ca 20 kroner - altså halve prisen. Men om noen har funnet et importfôr som gjør fôrkostnadene mindre så er jo det alle tiders.

De fleste steder der man leier stallplass inkludert (kraft)fôr tilbyr "standard" utvalg - sjelden de (dyrere) utenlandske variantene.
Avslaget du får i pris pga kjøp av eget kraftfôr blir som regel marginalt da de som leier ut stallplasser kjøper inn i større kvanta og får rabatter.

4 kilo energi om dagen i 1 mnd koster 620,- (fullpris)
3 Kilo Spillersfôr om dagen i 1 mnd koster 1135,-

Jeg var superoptimist og ville gjerne at fetefôret skulle virke, men ga opp etter ca 6 mnd (og 6810 kr...).
Nå har pånnisen blitt merkbart rundere i formene de siste 3 mnd hvor jeg har fôret med Energi, betfôr og olje (og lykkegulerøtter!)

Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.45 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.