hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Foring av hoppa mi?!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Foring av hoppa mi?!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 28/06/2005 :  02:14:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Jeg er enig med Bente71. Jeg fôrer også med St. Hippolyt og betaler 310 kr for sekken. Slaget jeg bruker (naturMüsli) er drøyt i bruk og sammen med havre utgjør det en perfekt sammensatt fôrplan, langt billigere enn da jeg brukte Championfôret. Ved fôring med Champion krevdes det større enheter, så på den måten blir det faktisk billigere i lengden (så fremt fôret er frøyt i bruk) å fôre med noe dyrere.

Redigert for å legge til at jeg er enig i at det enkle ofte er det beste. Fungerer hesten din greit på Champion, eller hvilket som helst annet fôrslag, så ser jeg ingen grunn til å bytte fôr. Kanskje evnt. bytte til et annet slag innenfor Champion

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave''
Redigert av - Kristine & Ibrahim K den 28/06/2005 02:17:47 Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 28/06/2005 :  13:12:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Jeg kan veldig gjerne bytte til noe annet innenfor Champion!
Det enkle er ofte det beste. Men Hvis jeg skal tilsette noe, f.eks olje til dette fòret, + ekstra havre etterhvert, så vil kanskje dette bli dyrere enn en annen kombinasjon!

Hvis jeg f.eks skulle gitt henne Champion Energi, hva måtte jeg da tilføye for å gi henne alt hun trenger?
Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 28/06/2005 :  13:33:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Energi fra Champion er vel i utgangspunktet "designet" for å gis i kombinasjon med f.eks havre ettersom det i seg selv ikke inneholder havre. Gis det mindre enn 1 kilo om dagen må det suppleres med et vit/min - tilskudd.

Hva hesten din skal ha av mat for å få "alt hun trenger" er egentlig umulig å svare på når man ikke vet vekt på hest, holdet på hesten og kvaliteten på grovfôret som tross alt er det viktigste du gir hesten din.

Gå til toppen av siden

Wendy-J

» VIP

Norway

Skrevet - 28/06/2005 :  13:37:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWendy-J  Svar med kopi av melding
Ville bare legge til at for meg blir Champion faktisk dyrere enn det blir å fòre med Saracen. Jeg bruker 4.5l fòr til dagen og dette kommer på ca 490kr i mnd, mot (6l) Champion som jeg betalte ca 630. Hesten slipper å få så mye av dette fòret så det fyller ikke opp så mye i magen i tillegg. Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 28/06/2005 :  15:32:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ville bare legge til at for meg blir Champion faktisk dyrere enn det blir å fòre med Saracen. Jeg bruker 4.5l fòr til dagen og dette kommer på ca 490kr i mnd, mot (6l) Champion som jeg betalte ca 630. Hesten slipper å få så mye av dette fòret så det fyller ikke opp så mye i magen i tillegg.

Opprinnelig postet av Wendy-J

Det er jo flott hvis du får dette til å gå i din favør , men tilgjengelighet er det vel så som så med på Saracen. Noe av greia er vel at fôret skal være lett tilgjengelig... Sleit selv når jeg brukte Spillers og måtte kjøre "land og strand" for å få tak i det.

Og igjen norsk fôr er laget for norske forhold - Britisk for britiske forhold som faktisk er ganske forskjellige fra våre.
Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 28/06/2005 :  18:10:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Jeg skal bo i Stavanger, så tilgjengeligheten av fòrtypene som er nevnt her er temmelig gode. Ikke no problem!

Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 28/06/2005 :  21:05:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Jeg målte brystomfanget hennes i dag, har en bok her som det står ca sammenhengen mellom brystomfang og vekt på hesten. Og på ponni står det brystomfang opp til 146 cm. Men liksom, problemet mitt er da at brystomfanget på ponnien min er 197?! Og i følge boka, (da under hest) veger hesten min 579 kg?! Hørtes ikke dette litt vel mye ut til å være en ponni liksom?
Hun har en skikkelig kraftig frempart, så det kan jo vær at målinga blir litt feil, fordi hun er slankere bak enn fremme?

Kan godt være det stemmer da, men da vet jeg iallfall at det stakkars dyret mitt har fått alt for lite mat!
I så fall skulle hun hatt 11 kg fòr i døgnet, og hun har fått 8 til sammen..er ikke så gale, men det er jo 3 kg for lite høy!
Hehe, iallfall godt jeg målte henne, litt lettere å vite hvor mye fòr hun skal ha da:)
Men, hvordan kan jeg få vegt henne skikkelig slik at jeg får vite litt mer nøyaktig hva hun veger?

Mvh Astrid

Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 28/06/2005 :  22:12:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Du kan ta hesten på hengeren å kjøre til ei bilvekt :) Det funker fint. Bare å koble fra hengeren å sjekke vekta, og kjøre en ekstra tur for å veie hengeren uten hesten i!
Therese
Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 20/07/2005 :  20:52:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Heisann!

Har sjekka litt rundt.
Synes dere dette høres ut som en grei fòrplan? (skriver bare hvor mange liter pr dag...)
-1,5 liter Champion Energi
-1-3 liter Champion Havre/Bygg (hva mener dere er best av havre og bygg, hvordan fungerer bygg? ...Jeg begynner med å gi henne lite havre/bygg, og så øker jeg etter hvert som jeg trener mer)
-Anbefalt dose av biotin, hvitløk og soyaolje.
-7-8 kg høy

Fant dette på felleskjøpet sin hjemmeside. Der stod det at du kunne bruke havre eller bygg. Gir bygg energi? (som dere sikkert har forstått, så er jeg ikke så mye inne på dette med fòring av hest, men jeg prøver så godt jeg kan å lære litt=P)
Gå til toppen av siden

crusabell

» VIP

Skrevet - 22/07/2005 :  15:19:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
har litt vanskelig for å tro at hesten din veier oppmot 600 kg.. anbefaler deg til å ta en tur innom felleskjøpet. eller på internettsiden demmers. der står alle fortypene til champion,og hvor mye hesten trenger. Gå til toppen av siden

Lizzie91
» VIP

Skrevet - 22/07/2005 :  16:21:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er helt enig i at du ikke trenger å bytte ut kraftforet!
Champion Komplett er det jeg kjenner best til (det er det de bruker i stallen der jeg ofte er), og hestene der er både aktive og friske!

Du kan sikkert høre med en veterinær, eller noen som har god peiling på for, å høre hva de mener hesten din før få. Du bør kanskje gi hesten litt mer av høy, og litt mer av kraftfor nå som du skal begynne å trene en del... men som sagt: du bør høre med en veterinær:)
Gå til toppen av siden

crusabell

» VIP

Skrevet - 22/07/2005 :  17:25:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
komplett er til hobby- og fritidshester. energi er til voksne hester i trening. skulle tro du kunne bruke begge disse to. en viktig forskjell er jo at energien ikke inneholder havre,mens kompletten har et havreinnhold på over 40 %. bruker man erergi er det anbefalt å gi havre/bygg ved siden av. Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 22/07/2005 :  17:29:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Heisann!
Hvis dere leser det siste innlegget mitt, står det at jeg har vært innom hjemmesiden til felleskjøpet og funnet fòrplanen. Hvis hesten min veier så mye som 580 kg så skal hun ha 11 kg fòr pr dag. Da vil det ikke være for lite med 8 kg høy + det jeg gir i kraft-fòr, ca 3 liter.
Og da får hun mer enn nok, fordi jeg tviler også på at hun er så tung! Så det er ikke mengden jeg lurer på. Det har jeg funnet ut av!

-Jeg lurte egentlig på hvordan bygg fungerer, og hva som er foskjellen mellom bygg og havre. Siden de anbefalte havre eller bygg i tillegg til Champion Energi.

Har egentlig bestemt meg for å skifte til Energi istedenfor Komplett! Har av en eller annen grunn fått negativ innstilling til det fòret, aner ikke hvorfor!
Men, hesten min går på det fòret nå, og hun er ikke så fin i pelsen. Veldig matt liksom...så jeg skal skifte fòr!
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2005 :  17:45:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Bare en liten ting. 1-3kg havre tilsvarer vel rundt 2-6liter, ettersom 1liter havre veier rundt et halvt kilo. (men vei det for sikkerhets skyld før du forer, vekt varierer). Bare så du er klar over at 1kg ikke er det samme som 1liter når det gjelder havre siden havren er ganske lett.

Jeg har lite erfaring med bygg, da har det blitt fort istedet for havre til hester som er ganske hete fra før og som blir ennå hetere av havre. Jeg foretrekker å fore med havre, det egner seg veldig godt å fore med.

Hvis hesten er matt i pelsen anbefaller jeg en spiseskje solsikkeolje i foret. ;)

Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 22/07/2005 :  23:40:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Hmm...det har jeg faktisk ikke tenkt på...takk for tipset
Skal huske å veie fòret før jeg gir det til henne. Slik at jeg er sikker på at hun får nok

Solsikkeolje, går det an å gi sammen med soyaolje, eller er ikke det bra! (høres egentlig ikke helt rett ut...)
Jeg tror jeg begynner med havre, og hvis det er for opphetende på henne, så går jeg over til bygg:) Hørtes det feil ut?

Det som er greit med Energi er at da kan jeg iallfall kontrollere hvor mye havre hun får i seg, uten å minke ned på det andre...(det er faktisk 50% havre i komplett).

(Hehe, blir 16 år om 20 min)
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.