hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Et prisspørsmål; høy vs silo/rundball/silage
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Et prisspørsmål; høy vs silo/rundball/silage
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Marianne S

» VIP

Skrevet - 27/07/2005 :  00:42:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vil ikke fore med rundballe, av ulike årsaker.

En av dem er at mange hester blir dårlig i magen/fordøyelsen av det.
En annen er at det er vanskelig å håndtere digre rundballer.
Man skal splitte hele ballen før en forer, for å forsikre seg om at det ikke finnes jord, mugg eller døde dyr (feks jordrotter) inne i ballen.
Hesten kan bli forgiftet og dø av Botulisme eller Listeria.

Det finnes meget gode artikler på nettet om forhåndsregler man bør ta, for at man kan fore sikkert med rundballe. Jeg anbefaler deg å lese mye om emnet før du bestemmer deg.

Men tilbake til spørsmålet: JA, det er rimeligere å fore med rundballe.
Gå til toppen av siden

Supermaja

» VIP

Skrevet - 27/07/2005 :  16:34:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hallo hallo.... 3 og 4,5 for kilo???? Det var meget mye! Men det er klart, det kommer jo veldig an på hvor i landet dette er!!! Ring til meg, så kan du kjøpe billigere fôr.
Rundballer jeg har kjøpt tidligere har ligget mellom 3-500,-
De rundballene som vi har høstet og selger i år selger vi med analyse. Har stor tørrstoffprosent og er supert H3 for! prisen der ligger mellom 3 og 450,-

Tror det er viktig at man undersøker litt på priser rundt før man handler blindt.. Fort gjort å betale for mye i forhold til hva man får!!!
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 27/07/2005 :  16:38:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
3-4,5kr per kilo er for høy, da. Rundballhøy er billigere.
Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 28/07/2005 :  00:19:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Tja, man kan óg gjøre som meg og kjøpe høy 500 kilo av gangen fordi stallen skal stenges og vi står oppstallet på ubestemt tid. På senvinteren og våren gav jeg 5.25 inkl moms pr kilo. Og nei, høyet er ikke gullkantet, bare %#€ dyrt. Jeg har en hest som spiser 8-10 kilo høy i døgnet....
Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

crusabell

» VIP

Skrevet - 28/07/2005 :  00:34:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
må si jeg blir sjokkert over prisene på høy her..har betalt mellom 2-3,50 kr/kg for høy. 2 kr var veldig billig da,men rundt 3 er vell normalt. Gå til toppen av siden

Lene87

» VIP

Norway

Skrevet - 29/07/2005 :  12:33:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene87  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene87  Svar med kopi av melding
eg er vant med å betale rundt om 3kr da eg bodde i bergen, men har nå flyttet til tromsø.. ok fikk mildt sakt sjokk når eg fikk vite prisen på høye!! men mat må han ha! spiser en 9- 10kghøy om dagen.. og siden eg ikke får oppevare eget for på låven er det veldig vanskelig å kjøpe eget for kan jo bare nevne at eg bet rundt 4.000,- i månene for hesten.
sjekk hjemme siden min www.freewebs.com/lene87 og skriv i GB mi :) Gå til toppen av siden

Trine og jentefarmen

» VIP

Skrevet - 06/08/2005 :  13:08:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg gir ikke hestene mine silo, fordi jeg har bare 2 og de rekker ikkke ete opp en hel ball før det har råtnet. EN er også avhengig av å flytte ballene med traktor... Gå til toppen av siden

Kkokos

Norway

Skrevet - 13/08/2005 :  21:53:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fortørka silo/rundball er genialt. (Rett og slett litt tørrare silo/rundball, mindre sjangs for myggel og sånnt uff..) Godt (hestane et det rom regel først visst dei får det i lag med høy), sunt (mange fleire gode næringsstoff enn i høy som har mista mange) og billig (iallefall billigare enn høy). Men eit måltid høy (feks middag) til dagen for å hindre laus mage kanskje..?

Høyprisane her ligg frå litt over 3 til litt over 4 kr. kiloen. Så det er vel ganske normalt. Men det blir ein del pengar av det!

Hadde eg hatt traktor hadde eg nok fôra hesten min her heime på silo Det er litt lettare å løfte ein høyball..

Det blei visst mange parantesar her..

Kristine Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 13/08/2005 :  22:02:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Eg bruker 600/800 kg rundballer som eg forer 1 til 2 hester med. Dvs att ballen varer i 4-6 veker. Dette er faktisk ikkje noko problem med det rundballeforet som eg får. Eg pakker det inn i pressenninger for kvar gang eg tar ut for og lar rundballen stå under tak på høykant oppå palle. Dette har eg gjort i fleire år no og har aldri opplevd att rundballeforet har blitt dårleg. Eg får rundballene levert på døra når eg trenger nytt. Synest derfor det er ein flott måte å fore hestane på da eg da har råd til å praktisere fri tilgang med grovfor. Har aldri opplevd att hestane mine har hatt dårleg mage pga rundballeforet. Eg har berre opplevd sunne og friske hester som trivast g som gjer det svært godt både på utstillinger og i konkurranse.

rediget pga skrivefeil

Redigert av - Lucinda: den 13/08/2005 22:03:49 Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.