hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Møtte sint mann på tur..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Turridning
 Møtte sint mann på tur..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 05/07/2005 :  09:55:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
At noen mennesker er idioter og fremprovoserer en farlig situasjon er faktisk talt ikke mye verre enn å ri et sted hvor man ikke har lov. For man fremprovoserer faktisk en farlig situasjon selv, da :-)

Tenkt scenario: Familie er ute på morgentur. Tre små barn stabber i vei med div. leker. Rytter kommer ridende ulovelig; hesten får noia når den ser/hører div. leker, og løper barna overendre. Selvfølgelig, dette kan skje over alt - men du er i mye mer "deep shit" om det skjer et sted hvor du faktisk ikke har lov til å ri; for da har du allerede brutt loven! Dersom det hadde skjedd på en vei hvor det -er- lov å ri, så hadde det faktisk vært begges ansvar.

At folk reagerer på forskjellige måter, får nå så være. Har dere aldri overreagert mot noe selv?
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 05/07/2005 :  11:06:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
I mine øyne er det faktisk mye værre når bilister framprovoserer farlige situasjoner! Ta f.eks. den situasjonen jeg kom oppi for en tid tilbake; hesten min klikka da en lastebil ikke ville bremse på farten. Den durte forbi i 60-sone, bak kom tre personbiler. Og lastebilen hadde skremt hesten min så til de grader! Personbilene hadde ikke mulighet til og få senket farten siden de ikke kunne se meg som kjempet med en livredd hest uti veien, kun pga.uvettig kjøring!
Her kunne det lett ha endt med døden.
Enig i at vi bør holde oss borte fra plasser vi ikke har lov og ri på, men framprovoseringer bør alle parter unngå. Det er min mening hvertfall! Vi sitter tross alt på dyr som har sine egne meninger og oppfatninger av alle situasjoner.

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 05/07/2005 :  11:51:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Enig i at vi bør holde oss borte fra plasser vi ikke har lov og ri på, men framprovoseringer bør alle parter unngå. Det er min mening hvertfall! Vi sitter tross alt på dyr som har sine egne meninger og oppfatninger av alle situasjoner.

Opprinnelig postet av Bente71

Og nettopp derfor bør vi holde oss til steder hvor folk faktisk er oppmerksomme på at de kan møte på mer enn syklister og fotgjengere.
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 05/07/2005 :  11:58:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
[quote]

Og nettopp derfor bør vi holde oss til steder hvor folk faktisk er oppmerksomme på at de kan møte på mer enn syklister og fotgjengere.

Opprinnelig postet av Formosissima

Og det gjør vi alle sammen her borte hvor jeg bor, men hjelper det?? Nei!

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 05/07/2005 :  12:20:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Vatican sa jo ovenfor at det faktisk ikke er ulovlig å ri de fleste steder, så lenge man rir på en fornuftig måte. Om man da ser en barnefamilie lenger borti veien, er forsvarlig å gå helt inn til siden og stoppe helt, eventuelt snu og ri en annen vei. Når folk går i områder hvor det er lovlig å ri må de også ta hensyn til ryttere. Når det gjelder bilister er de pålagt av loven å ta hensyn til andre brukere av veien, også ryttere.
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 05/07/2005 :  12:31:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Ja jeg er enig i at en tar hensyn om en ser familie o.l. ute på tur.
Hva bilister angår, så har jeg lært Vegtrafikloven §3 da jeg tok Grønt Kort, og den gjelder for bilister også, ikke bare oss på hesteryggen :
" - Enhver skal ferdes hesnynsfullt og være aktpågivende så det ikke voldes skade eller oppstår fare, og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.- "

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 05/07/2005 :  13:12:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
MissEva: Husk at en hest regnes som et motorkjøretøy, derfor gjelder samme regler. Ingen bil -> ingen hest. Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 05/07/2005 :  13:34:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Den stemmer ikke helt Formosissima, men dessverre kan jeg ikke legge fram bevis siden jeg har vasket det arket sammen med ridebuksen min * GRRR *
Men i enkelte tilfeller er det f.eks.lov og ferdes på gang/sykkelvei med hest!

Edit : Vi regnes som kjørende ja, men der er unntak. Det var det jeg mente i innlegget.

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." -
Redigert av - Bente_og_Etanec den 05/07/2005 13:35:33 Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 05/07/2005 :  14:03:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
sallan så irriterde eg blir av sånt her!

Har gått rundt hålandsvannet og de vann man kan finne rundt stavanger, og aldri har jeg opplevd at de rytterne jeg har møtt har vært en fare for omgivelsene...Dersom han MissEva snakket om en dag blir skadet fordi han tar tak i en hest og drar den med seg, da får han vertfall ingen sympati fra meg....
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 05/07/2005 :  14:39:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Enkelte tilfeller ja, bl.a. på gangstier der de har glemt å merke etter en fotgjengerovergang (vet iallfall at det er slik i Sverige). Men jeg blir like forbannet hver gang jeg møter en rytter som ikke klarer å holde seg på rett side av veien engang :-( Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 05/07/2005 :  15:39:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Husk at en hest regnes som et motorkjøretøy

Nei, det gjør det faktisk ikke; hest regnes som kjøretøy, ikke motorkjøretøy; motorkjøretøy skal, som navnet tilsier, ha motor. Sykler er også kjøretøy, men ikke motorkjøretøy, moped er motorkjøretøy.

Edit: Står det da et skilt som sier "forbudt for motorkjøretøy", er det lov til å både ri og sykle(med mindre det står spesifisert "gjelder også sykler/ridende" el). Ihvertfall er dette det jeg lærte på teorikurset.

Redigert av - Eva V den 05/07/2005 15:41:15 Gå til toppen av siden

AneBlidaBranaTindra

» VIP

Norway

Skrevet - 06/07/2005 :  23:56:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAneBlidaBranaTindra  Svar med kopi av melding
Synes ikke noe om å få skjenn på tur.. =/
Så lenge man opptrer høflig og rolig ser jeg ingen grunn til at man ikke kan ri de stedene som nevnes her. Langt mindre bli skjelt ut! Hva har de egentlig imot oss ryttere da? Mestr sannsynelig så er det redselen som snakker tenker jeg...
Glad jeg ikke har det problemet. Her jeg bor er det utrolig fine ridemuligheter...

The worst way to miss someone is to be sitting right beside them knowing you can' t have them
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 07/07/2005 :  00:06:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
De fleste jeg møter kjefter vel egentlig mer på at vi visstnok ødelegger turstier/"naturopplevelsen" deres. Men noen virker det som bare ikke liker hester; skuler stygt på oss når vi rir forbi og slenger en kommentar om vi ikke kan ri en annen plass. De som faktisk er redde hester pleier bare å gå laaangt inn i skogen omtrent når de ser vi nærmer oss uansett.
Gå til toppen av siden

ambra

Norway

Skrevet - 07/07/2005 :  12:42:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideambra  Svar med kopi av melding
Det er ikke lov å sette opp skilt med mindre de har fått godkjenning av kommunen, selv for en grunneier. Og det skal visstnok være ganske vanskelig å få tillatelse til dette. Vi ble lovet at kommunen skulle ringe de aktuelle og be dem fjerne skiltene (så vidt jeg vet, er dette enda ikke gjort...)
Så ring kommunen og hør hvordan ståa egentlig er
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 08/07/2005 :  19:39:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
åårh! det er så typisk sånn sure, gretne turfolk å henge seg opp i sånn! De kan da ikke anmelde noen for å ri på en vei, så lenge den ikke er privateid! Trodde at skilt om "ridning forbudt" ikke var gyldige sånn sett jeg!?! Jeg har vertfall aldri brydd meg om det, og heller slengt litt med kjeften når diverse hyttefolk og turister har jamret og bært seg! hva skade gjør vi? Hestene mine driter aldri på tur, vi raser ikke i full galopp på steder der vi kan møte folk og fe, og vi ødelegger heller ikke turterreng/veier..
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.72 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.